گرامر چینی

گرامر چینی | یادگیری اصولی و آسان + نکات

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/14 2784
گرامر چینی

یادگیری گرامر زبان چینی برای هر شخصی که قصد دارد در چین زندگی کند یا به تحصیل در آن جا بپردازد، الزامی است. چین کشوری مستقر در شرق آسیا است که جمعیت زیادی دارد. یادگیری گرامر زبان چینی تنها مختص افرادی نیست که در آن کشور زندگی می کنند، بلکه مهاجرین و افرادی که می خواهند مابقی تحصیلات خود را در این کشور بگذرانند باید به صورت کامل بر گرامر این زبان مسلط باشند؛ چرا که صحبت کردن و جمله بندی به زبان چینی برای افراد غیر بومی کاری بسیار دشوار است. ما در این مطلب از آموزشگاه زبان ملل می خواهیم قواعد و مطالبی در راستای قواعد گرامر چینی از مبتدی تا پیشرفته در اختیار شما قرار دهیم. تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید:

گرامر چینی

مهم ترین پروسه در آموزش زبان چینی یادگیری گرامر است. در گرامر زبان چینی باید موارد متعددی را بیاموزید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

افعال و صرف زمانی فعل در زبان چینی

در زبان چینی هیچ فعلی صرف نمی شود؛ زیرا فقط به یک صورت وجود دارند. به این معنا که این افعال فقط یک شکل دارند. می توان گفت این افعال در جملات با توجه به این که زمان در حال تغییر است بدون تغییر باقی می مانند. به معنای دیگر باید گفت که برخلاف زبان فارسی گذر زمان بر روی افعال چینی درون جملات فاقد تاثیر است!

جمله سازی در زبان چینی

جمله سازی در زبان چینی دومین مرحله ای است که فرد باید در آموزش بیاموزد؛ چرا که قبل از این مرحله، مرحله آموزش حروف زبان چینی را پشت سر گذاشته است. برای این امر ابتدا باید با افعال مختلف جمله سازی کند تا بتواند به این زبان مسلط شود، برای این کار باید ابتدا کاراکترهای زبان چینی را در کنار هم جمع کنند، سپس شروع به جمله سازی کنند. برخلاف تصور یادگیری این مرحله پس از آموزش های اولیه برای فرد یادگیرنده بسیار آسان است. 
برای یادگیری این زبان در تمام سنین می توانید اقدام کنید، ولی بهترین سن برای یادگیری تمامی زبان ها در دوران کودکی است؛ چرا که کودک در این دوره از کم ترین مشغله ذهنی برخوردار است و می تواند هر زبانی را به صورت کامل یاد بگیرد. 

نحوه سوالی کردن جملات چینی

اگر بخواهید سوالی در زبان چینی بپرسید، باید انتهای جمله خود 吗 (ما) اضافه کنید. برای مثال می توان گفت: 
   他是学生吗؟     آیا او یک دانش آموز است.؟
   他是车吗؟          آیا او یک ماشین است؟
   你喜欢喝茶吗؟  آیا شما چای را دوست داری؟
همان طور که می بینید انتهای تمام این جملات حرف 吗 (ما) به کار رفته که جمله را پرسشی کرده است. حرف دیگری نیز برای افراد مبتدی وجود دارد که بهتر است این افراد این حرف را یاد بگیرند. این حرف با علامت 呢 (نِ) نمایش داده می شود که معنی چطور را می دهد. به مثال های زیر توجه کنید:
我吃过了那你呢؟ من خورده ام. تو چطور؟ 
کلمات دیگری برای پرسش سوال در زبان چینی وجود دارند که در زبان انگلیسی نیز کاربرد دارند، ولی در زبان چینی جایگاهشان فرق می کند. این کلمات شامل موارد زیر هستند:
   What? Where? Who? When? Why? How about?
   چه چیز؟ کجا؟ چه کسی؟ چه زمانی؟ چرا؟ چطور؟

مطالعه بیشتر: اصطلاحات چینی

نحوه منفی کردن جملات در زبان چینی

زمانی که در زبان چینی در حال منفی کردن هستید، در کلمات هیچ گونه تغییری به وجود نمی آید و فقط کلمه 不 (بو)  قبل از فعل ها و صفت ها قرار می گیرد. این کلمه عملکردی شبیه به not در زبان انگلیسی دارد. برای فهم بیشتر به نمونه زیر توجه کنید: 
我不喝茶: من چای نمیخورم
برای منفی کردن جملات چینی نیز می توان از 没有 استفاده نمود، این کلمه نیز قبل از فعل قرار می گیرد. برای یاد گیری بهتر به نمونه زیر توجه کنید: 
我没有书: من کتاب ندارم.
با استفاده از این دو کلمه و قرار دادن آن ها در جایگاه درستشان می توانید جمله منفی چینی بسازید.

مطالعه بیشتر: یادگیری زبان چینی چقدر طول میکشد

فاعل و مفعول در گرامر چینی

برخلاف تصور و چیزی که بسیاری از افراد به زبان می آورند، زبان چینی دارای گرامر است و در آن  فاعل، فعل و مفعول وجود دارد. با استفاده از این کلمات می توان کوتاه ترین و ساده ترین جملات را بیان کرد. برای نمونه به مثال های زیر توجه کنید: 
فاعل: 你 => تو 
فعل: 吃 => میخوری

***
فاعل: 她 => او
فعل: 笑 => می خندد

***
فاعل: 我 => من
فعل: 去 => می روم

***
فاعل: 我们 => ما
فعل: 吃
مفعول: 肉 => گوشت

***
فاعل: 我 => من
فعل: 喝 => می نوشم
مفعول: 水 => آب

***
فاعل: 她 => او
فعل: 会谈=> صحبت می کند
مفعول: 中国人 ‌=> چینی

***
این جملات به مرور پیچیده تر می شوند و شما تفاوت آن ها را به راحتی از دیگر زبان ها تشخیص می دهید.

گرامر زبان چینی

قیدها در زبان چینی

کلماتی که در زبان چینی در رابطه با صفت ها و افعال توضیح می دهند، قیدها هستند. این قید ها همیشه قبل از افعال و صفت ها به کار برده می شوند. برخی از قیدها در زبان چینی عبارتند از:
1. 全部: همه
2. 无限: بی نهایت
3. 还: همچنین

صفت ها در گرامر چینی

کلماتی که از آن ها برای توصیف کردن اسم ها مورد استفاده قرار می گیرند، صفت نام دارند. این کلمات در زبان چینی نیز از کاربرد خاصی برخوردارند. 

حروف ربط در زبان چینی

وقتی بخواهید دو عقیده را به یک دیگر ربط دهید، نیازمند حروف ربط هستید. این حروف در تمامی زبان ها از کاربردهای فراوانی برخوردار هستند.

مهم ترین حروف ربط

1.或者: یا
2. 和: و

نحوه ساخت واژه های چند کاراکتری در گرامر زبان چینی

برای یادگیری ساخت واژه های چند کاراکتری چینی لازم است که تمام حروف چینی را یاد بگیرید. سپس با استفاده از موارد گفته شده در بالا شروع به جمله سازی های کوتاه کنید. با استفاده از کلمات مختلف کاراکترهای با صدای بلند و حتی دشوار بیان کنید.

آموزشگاه زبان ملل

 

ویژگی های شگفت انگیز در مورد زبان چینی

1) زبان چینی یک زبان باستانی است.

چینی یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های جهان است. حروف چینی برای اولین بار در 1250 قبل از میلاد دیده شد. این بیش از 3000 سال پیش است! آنها در استخوان حیوانات حک شده بودند.

آموزش زبان چینی

2) زبان چینی رایج‌ترین زبان در جهان است.

بیش از 1.3 میلیارد نفر به زبان چینی صحبت‌ می‌کنند. این بدان معناست که از هر شش نفر یک نفر به این زبان صحبت‌ می‌کند و 15 درصد از جمعیت جهان از آن به عنوان زبان مادری خود استفاده‌ می‌کنند. حتی ترکیبی از اسپانیایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نمی‌تواند به این تعداد اضافه شود. جدا از این که زبانی رایج است، در اینجا دلایل بیشتری برای مطالعه چینی وجود دارد.

3) واژه ماندارین از زبان سانسکریت گرفته شده است.

ماندارین از کلمه پرتغالی mandarim گرفته شده است. مانداریم از کلمه مالایی منتری گرفته شده است که از کلمه سانسکریت mantrin به معنای وزیر گرفته شده است. آموزش زبان چینی

4) ماندارین تنها "زبان چینی" نیست

ماندارین رایج‌ترین شکل زبان چینی است. این زبان همچنین زبان رسمی چین است و در سایر کشورهای خارج نشین مانند هنگ کنگ و تایوان استفاده‌ می‌شود. با این حال، اشکال دیگری از چینی مانند Wu، Xiang، Cantonese، Putonghua، Min، Hakka، Gan و غیره وجود دارد که در چین نیز استفاده‌ می‌شود.

نقشه چین

5) زبان چینی زبان اصلی در بسیاری از کشورهای آسیای جنوب شرقی است.

بیش از 40 میلیون چینی در سایر کشورهای آسیایی زندگی‌ می‌کنند. این بدان معناست که زبان چینی در کشورهایی مانند سنگاپور، اندونزی، ویتنام و مالزی نیز کاربرد دارد.

6) این تنها زبان تصویری مدرن است.

مانند هیروگلیف در مصر باستان، چینی نیز یک زبان تصویری است. این تنها زبان تصویری موجود در جهان امروز است. زبان چینی با تصاویر یا نقاشی هایی از موضوعاتی که قرار است آنها را توصیف کنند نشان داده‌ می‌شود.

آموزشگاه زبان چینی

7) زبان چینی الفبای ندارد.

اینجاست که چالش یادگیری زبان چینی نهفته است - الفبای زبان چینی قطعه‌ای ندارد. شما با مطالعه حروف مختلف زبان چینی را یاد‌ می‌گیرید. نکته خوب این است که چینی را‌ می‌توان با استفاده از پینیین به کاراکتر رونویسی کرد. این کار بار حفظ هزاران شخصیت چینی را از بین‌ می‌برد!

8) بیش از 50000 نویسه چینی متمایز وجود دارد.

زبان چینی از بیش از 50000 کاراکتر تشکیل شده است. حتی برخی از لغت نامه‌های چینی‌ می‌گویند که بسیار بالاتر از 50000 است. نکته خوب این است که برای خواندن یک روزنامه در چین فقط باید حدود 2500 کاراکتر بدانید.

9) نیازی نیست همه 50000 کاراکتر را یاد بگیرید!

برای استفاده روزانه، لازم نیست بر همه 50000 کاراکتر تسلط داشته باشید. برای استفاده منظم، فقط به 20000 نویسه چینی و 2500 نویسه برای خواندن روزنامه در چین نیاز دارید.

الفبای زبان چینی

10) چینی هیچ مقاله، افعال یا جمع ندارد.

زبان چینی از مقالات ("a"، "an" و "the")، اصول دستور زبان یا جمع پیروی نمی‌کند. به همین دلیل است که زبان چینی زبانی است که به راحتی قابل درک است.

11) دو مجموعه از حروف چینی وجود دارد.

حروف چینی بر اساس دو گروه طبقه بندی‌ می‌شوند: اولی ساده شده و دومی سنتی. شخصیت‌های ساده‌شده نسخه‌های مدرن‌تری هستند که در اواسط قرن بیستم در زمان مائوتسه‌دونگ انتخاب شدند. در دوران باستان از شخصیت‌های سنتی استفاده‌ می‌شد.

اکثر مردم در سرزمین اصلی چین از نسخه ساده شده استفاده‌ می‌کنند. در کشورهایی مانند هنگ کنگ، تایوان و جوامع چینی در کشورهای دیگر، از حروف سنتی استفاده‌ می‌شود.

12) حروف چینی جدید هر سال اضافه‌ می‌شود.

50000 در حال حاضر یک عدد شگفت‌انگیز است، اما همچنان هر سال و سال‌های آینده نویسه‌های چینی بیشتری اضافه می‌شوند! مردم همیشه با کاراکترهای جدید‌ می‌آیند، بنابراین زبان چینی به تکامل (بی وقفه) ادامه خواهد داد.

دستور زبان چینی

13) زبان چینی یک زبان رسمی سازمان ملل است.

در سال 1946، زبان چینی به عنوان زبان رسمی سازمان ملل متحد گنجانده شد، اما تا سال 1973 برای مجمع عمومی سازمان ملل استفاده نشد. شش زبان رسمی سازمان ملل عبارتند از: چینی، انگلیسی، عربی، فرانسوی، روسی و اسپانیایی.

14) یادگیری چالش برانگیز اما سخت نیست.

برخلاف تصور رایج، یادگیری زبان چینی سخت نیست. بله، چالش برانگیز است، اما بعد از اینکه پینیین (الفبای آوایی چینی یا صدای طلسم) را شنیدید، به آهنگ‌ها تسلط پیدا کردید و معنای پشت کاراکترهای چینی را فهمیدید، می‌توانید به سرعت یاد بگیرید.

15) زبان چینی یک زبان آهنگی است.

نحوه بیان یک کلمه به زبان چینی‌ می‌تواند معنای کلمه را کاملاً تغییر دهد. زبان چینی دارای چهار تن است که هر کدام صدای خود را دارند. برای اینکه بفهمید منظورم چیست، این یک مثال است!

تلفظ زبان چینی

– لحن اول: گام بالاتر

– لحن دوم: با گام پایین‌تر شروع‌ می‌شود و به گام بالاتر‌ می‌رود

– تن سوم: با لحن خنثی شروع می‌شود، به گام پایین‌تر می‌رود و با صدای بلندتر به پایان می‌رسد.

– لحن چهارم: با گام کمی بالاتر شروع‌ می‌شود و به شدت به سمت پایین‌ می‌رود.

16) چینی از سبک‌های خوشنویسی مختلفی پیروی‌ می‌کند.

پنج شکل سنتی خط چینی وجود دارد: کاراکتر مهر، خط رسمی، خط رسمی، خط در حال اجرا، خط رسمی، خط دونده و دست شکسته. همه اینها سبک‌های هنری چینی محسوب‌ می‌شوند.

17) در زبان چینی جنسیت وجود ندارد!

چه نوشتن و چه صحبت کردن به چین، هیچ کلمه مذکر، مؤنث یا خنثی وجود ندارد.

18) پیچیده‌ترین کاراکتر چینی biang است.

از بین بیش از 50000 کاراکتر در زبان چینی، "biang" دشوارترین کاراکتر است. این یک کاراکتر چینی غیر رسمی با 57 ضربه است و باید دو بار نوشته شود! بیانگ صدای نودل‌هایی را که به میز آشپز می‌کوبند، با غذای محبوب نودل منطقه Shaanxi، biangbiang (biángbiáng miàn) کپی می‌کند.

غذای چینی

19) حروف چینی مختص چینی‌ها نیست.

ژاپن، کره و ویتنام سیستم نوشتاری خود را از حروف چینی اتخاذ کردند.

20) چینی کلماتی را از انگلیسی به عاریت گرفته است.

با قرار گرفتن در معرض فرهنگ غربی، چینی برخی از کلمات انگلیسی را پذیرفته است. به عنوان مثال، قهوه ای (咖啡 /kaa-fay/) در اصل به معنای قهوه یا شفا (沙发 /shaa-faa/) به معنای مبل در انگلیسی است.

21) مشهورترین افراد جهان در حال یادگیری زبان چینی به عنوان زبان دوم هستند!

چینی انگلیسی جدید است! این زبان امروزه به محبوب‌ترین زبان خارجی در غرب تبدیل شده است. مارک زاکربرگ، مالیا اوباما، رئیس جمهور سابق کره جنوبی پارک گئون هی، کوین راد نخست وزیر سابق استرالیا و جان سینا کشتی گیر حرفه ای، همگی زبان چینی خوانده اند. اگر دوست دارید چینی را مانند این افراد مشهور یاد بگیرید، کلاس‌های زبان چینی بسیار مقرون به صرفه ای در اینجا وجود دارد.

22) متون چینی باستان از بالا سمت راست به پایین سمت چپ نوشته‌ می‌شد.

در دوران باستان، متون چینی به صورت عمودی از بالا به پایین، راست به چپ نوشته‌ می‌شد. مردم چین در آن زمان‌ها با خودکار نمی‌نوشتند. در عوض، آنها از قلم‌نویسی استفاده می‌کردند، بنابراین نوشتن از بالا به پایین، از راست به چپ راحت‌تر بود. همچنین از لک شدن جلوگیری‌ می‌کرد. نوشتن عمودی نیز به عنوان یک نتیجه مستقیم از مواد نوشتاری در چین باستان پذیرفته شد. مردم برای نوشتن اولیه از «ژیان» یا نوارهای بامبو رول شده استفاده‌ می‌کردند.

گرامر چینی

23) زبان چینی دارای نمادهای عددی است.

سیستم اعداد چینی یکی از منطقی‌ترین سیستم‌های جهان است. هر عدد در زبان چینی سیگنال خاصی دارد که تنها با استفاده از یک دست قابل توصیف است.

زبان چینی

 

24) یادگیری زبان چینی شما را باهوش‌ می‌کند!

با افزایش سن، مغز شما به ویژه از درک موضوعات پیچیده‌ می‌ترسد. یادگیری زبان چینی یکی از بهترین اشکال تمرین ذهنی است. مغز شما را با فعال کردن نیمکره چپ و راست شما برای متمایز کردن کلمات از یکدیگر تیز‌ می‌کند. تحقیقات نشان‌ می‌دهد که افرادی که به زبان چینی صحبت‌ می‌کنند و‌ می‌نویسند توانایی‌های شناختی بالایی دارند.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (4 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران