همه چیز در مورد آزمون IELTS

همه چیز در مورد آزمون آیلتس

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1403/01/25 1426
همه چیز در مورد آزمون آیلتس

آیلتس "International English Language Testing System" یک آزمون جامع و کاربردی انگلیسی است. این آزمون در کشورهای مختلفی از جمله، انگلستان، کانادا، استرالیا و نیوزلند در ۹۰۰۰ موسسه در ۱۳۰ کشور جهان برگزار می شود. این آزمون شباهت بسیاری با آزمون تافل دارد و دارای چهار بخش گفتاری، شنیداری، خواندنی و نوشتاری است که به دو صورت انلاین و حضوری برگزار می شود. در ادامه این بخش از آموزشگاه زبان ملل به بررسی جوانب مختلف آزمون آیلتس جهت افزایش اطلاعات خواهیم پرداخت.

همه چیز درباره آیلتس

شاید برای شما هم سوال باشد که مدرک آیلتس به چه کار می آید و در چه مراکزی می توان از آن استفاده نمود؟ پاسخ این است که افرادی که قصد مهاجرت و زندگی در ۱۳۵ کشور جهان را دارند یا می خواهند برای تحصیل به آن مکان بروند، باید مدرک آیلتس یا تافل را داشته باشند. این دو مدرک در راستای محک زدن توانایی صحبت کردن افراد به زبان انگلیسی است.
امروزه موسسه های زیادی در سراسر جهان وجود دارند که به صورت های دولتی این آزمون را آموزش می دهند. جهت ارزیابی از تمامی افرادی که در این آزمون شرکت کرده اند، از آن ها امتحان گرفته می شود. به همین خاطر است که کشور آمریکا با دارا بودن چیزی بیش از ۳۰۰۰ هزار موسسه مختلف از جمله دولتی خواهان آموزش و برگزاری این آزمون بین متقاضیان است. 
تنها مدرک قابل قبول برای جذب مهاجر در کشورهای مختلف از جمله کانادا، نیوزلند، انگلستان و استرالیا همین مدرک آیلتس است. یعنی عدم داشتن این مدرک مانع مهاجرت هر فردی به این چهار کشور برای تحصیل و مهاجرت می شود. زمان لازم برای محک زدن یک فرد در زمان خواندن، شنیدن و نوشتن تنها سه ساعت است. به این معنا که بعد از سه ساعت خواندن، نوشتن و شنیدن می توان میزان مهارت افراد در این آزمون را محک زد و آن ها را سنجید.
باید بدانید که هزینه آزمون آیلتس در کشور ایران حدود سه میلیون و در کشورهای دیگر ۱۶۰ هزار دلار است. اما با افزایش قیمت دلار این نرخ قابل تغییر است.
این آزمون همانند آزمون تافل هر دو ماه یک بار برگزار می شود و شما می توانید زمان برگزاری این امتحان را انتخاب نمایید، برای این کار فقط لازم است از سه ماه قبل وارد سایت رسمی ثبتامی آزمون آیلتس شوید و برای خودتان نوبت رزرو کنید. 
مدت زمان لازم برای  تمرین کردن و خواندن برای آزمون چقدر است؟ مدت زمان زیادی برای خواندن و تمرین کردن برای ازمون ایلتس نیاز نیست فقط کافی است که سه الی چهار ماه به صورت درست بخوانید و تمرین کنید تا بتوانید نمره بگیرید.

انواع آزمون آیلتس

ما تنها دو نوع ازمون آیلتس داریم که شامل آزمون آکادمیک یا همان دانشگاهی و دیگری جنرال یا همان عمومی است که در بخش زیر به صورت مختصر به آن خواهیم پرداخت:
آزمون آیتلس اکادمیک یا دانشگاهی: آزمون آیلتس اکادمیک تنها مختص کسانی است که در مقطع کارشناسی و مقاطع بالاتر هستند و می خواهند در کشورهای دیگر مشغول به تحصیل یا مشغول به کار شوند.
آزمون آیلتس جنرال یا عمومی: آزمون آیلتس جنرال مختص کسانی است که در مقاطع پایین تر از کارشناسی هستند و قصد دارند در کشورهای دیگر به تدریس زبان بپردازند یا کسانی که می خواهند مهاجرت کنند و در آن کشور به ادامه زندگی خود بپردازند. 
این دو بخش با یکدیگر دارای تفاوت هایی هستند. بخش عمومی مختص افراد با تخصص پایین تر و بخش آکادمیک برای افراد با تحصیلات بالاتر و متقاضی تحصیل در خارج هستند، می باشد.

همه چیز در مورد امتحان ایلتس

آزمون آیلتس شامل چه بخش هایی می شود؟

ازمون آیلتس همانند آزمون تافل از چهار بخش مختلف تشکیل شده است. در این دو آزمون توانایی شما در چهار بخش مختلف محک زده می شود. این چهار بخش شامل: بخش نوشتاری، گفتاری، خوانداری و شنیداری هستند که هر کدام طبق روال خاص خود برگزار می گردد.

موسساتی که در ایران آزمون آیلتس را برگزار می کنند

این آزمون در ایران در 8 موسسه مختلف به نام آیلتس تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، موسسه آموزشی فرهنگی ایرسافام، موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش، موسسه پارسیان، موسسه شکوه تهران، موسسه شکوه سمنان، موسسه آموزش عالی آزاد پروشات نوین برگزار می شود.

برای ثبت نام باید به مرکز اصلی این موسسات که در تهران قرار دارد، مراجعه کنید. شما باید نسبت به نحوه برگزاری و ثبت نام آن آگاه شوید. البته این موسسات دارای شعبه هایی در شهرستان های مختلف هستند که می توانید با تماس گرفتن با این موسسات، از این شعب با خبر شوید. شما می توانید با این تماس، اطلاعات زیادی را در مورد این آزمون و محل برگزاری آن به دست بیاورید.

نحوه برگزاری ازمون ایلتس و نمره دهی

این آزمون مانند آزمون تافل هر دو ماه یک بار برگزار می شود. کلیه شرکت کنندگان می توانند ابتدا ثبت نام کنند و سپس در آزمون شرکت نمایند. نمره دهی این آزمون با آزمون های دیگر متفاوت است؛ چرا که در این آزمون هیچ نمره ای به نام رد شدن و مردودی وجود ندارد.

مدت اعتبار آیلتس

یکی دیگر از شباهت هایی که در آزمون آیلتس و آزمون تافل وجود دارد، این است که مدرک این دو آزمون تنها دو سال اعتبار دارد. پس از پایان اعتبار فرد باید مجدد در این آزمون شرکت کند؛ چرا که امکان دارد طی این دوسال برخی از مطالب آموزش داده شده به فرد در این زمان به فراموشی سپرده شود. پس توصیه می شود که اگر می خواهید این مدرک را به مرکز خاصی ارائه دهید، حتما تا قبل از پایان اعتبار این کار را انجام دهید.

نمره قابل قبول در آزمون آیلتس چند است؟

پاسخ این است که در این آزمون هیچ نمره ای به عنوان رد شدن و مردود شدن وجود ندارد. مثلا اگر شما نمره یک را بگیرید، به این معنا نیست که شما در آزمون رد شده اید بلکه باید ببینید که چه کشوری افرادی با این نمره را می پذیرد. نمرات آیلتس آکادمیک و جنرال، بین 1 تا 9 می باشد. نمره 1 نشان می دهد که شما توانایی برقراری ارتباط به زبان انگلیسی را ندارید. همچنین نمره 9 نمره ای عالی برای این آزمون است.

باید و نبایدهای آزمون آیلتس

در حال حاضر باتوجه به اینکه اهمیت این آزمون بسیار زیاد شده است، منابع زیادی نیز به وجود آمده اند تا این آزمون را آموزش دهند. ولی تاکنون هیچ منبع موثقی برای آموزش معرفی نشده است، به همین خاطر توصیه می شود که از منابع مختلفی که مطالب با کیفیت را ارائه می دهند، استفاده کنید.

دو آزمون ایلتس و تافل یک نقش مشترک و مهم را ایفا می کنند، این نقش مهم چیزی جز محک زدن میزان توانایی یک فرد در تسلط به زبان انگلیسی نمی باشد. به همین علت است که داشتن هریک از این دو مدرک در هر کجای دنیا معتبر است. 
یکی از تفاوت های اساسی آزمون آیلتس و تافل روش تدریس این دو است که این دو آزمون را از یک دیگر متمایز می کند. قبل از آموزش شما باید به مقطع تحصیلی خود و کاربردی که می خواهید با این مدرک داشته باشید، توجه کنید؛ چراکه نوع آکادمیک و نوع جنرال دارای تفاوت هایی با یک دیگر می با‌شند. اگر بخواهیم این دو نوع آزمون را با یک دیگر مقایسه کنیم، باید قاطعانه گفت که آزمون آیلتس از نظر تدریس و یادگیری بهتر از آزمون تافل است.

نکاتی در مورد روز آزمون

  • در بخش نوشتاری خوش خط و خوانا و به صورت رسمی بنویسید
  • از محدودیت های تعداد کلمات در جواب ها غافل نشوید. اگر تعداد کلمات شما از حداقل مقدار خواسته شده سوال کمتر باشد، نمره ای به دست نمی آورید. این بخش به مدت یک ساعت انجام میشود.
  • در بخش شنیداری با دقت کامل به سوالات گوش داده و سپس پاسخ دهید. همچنین هر دو تلفظ آمریکایی و انگلیسی را تمرین کنید. بخش Listening 30 دقیقه زمان دارد و فایل های صوتی فقط یک بار برای شما پخش میشود.
  • در بخش خواندن و درک مطلب وقت خود را صرف سوالاتی که بلد نیستید، نکرده و به سوالات بعدی رجوع کنید. این بخش نیز به مدت یک ساعت برای پاسخگویی به 40 سوال زمان میبرد.
  • بخش صحبت کردن (Speaking) حداکثر 14 دقیقه زمان دارد و از سه قسمت تشکیل می شود :

-در قسمت اول متقاضی در مورد خود ، خانواده ، تحصیلات ، محل زندگی و از این قبیل موضوعات عمومی صحبت میکند.

-در قسمت دوم متقاضی به مدت دو دقیقه درباره موضوع انتخابی ممتحن صحبت میکند.

-در قسمت سوم نیز مکالمه ای بین متقاضی و مصاحبه کننده به مدت 5 دقیقه در مورد موضوع قسمت دوم برقرار می شود.

حضور در دوره های آمادگی آیلتس در یک آموزشگاه زبان معتبر موجب کاهش هزینه ها و زمان شما برای آمادگی هرچه بیشتر برای آزمون و دریافت نمرات بالا خواهد شد.


لینک های مرتبط :

آموزش زبان انگلیسی

دوره TTC (دوره فوق حرفه ای تربیت مدرس زبان انگلیسی)

منبع جامع دیکشنری‌های زبان انگلیسی

تافل آسان تر است یا آیلتس؟

چگونه زبان انگلیسی را در سه ماه یاد بگیریم

چگونه در خانه زبان انگلیسی یاد بگیریم

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (3 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران