قدمت زبان ترکی و فارسی

قدمت زبان ترکی بیشتر است یا فارسی؟

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/14 14841
قدمت زبان ترکی بیشتر است یا فارسی

زبان ها سیستم های ساختاری ارتباطی هستند که توسط انسان ها برای بیان خود و به اشتراک گذاری اطلاعات استفاده می شود. قدمت زبان ترکی بیشتر است یا فارسی؟ همان گونه که می دانید یکی از ارزشمندترین دارایی های مردم هر کشور زبان آن کشور است که به اصطلاح آن را زبان مادری نامیده اند. زبان در واقعیت همان مجموعه ای از نشانه های قراردادی می باشد که برای انتقال پیام از آن استفاده می کنید. زبان‌ ها در گروه‌ هایی به نام خانواده زبانی طبقه ‌بندی می‌ شوند. ما در این مقاله آموزشگاه زبان ملل می خواهیم درباره اینکه قدمت زبان ترکی بیشتر است یا زبان فارسی صحبت کنیم. اگر برای شما هم جالب است در مورد این دو زبان بیشتر بدانید می توانید تا انتها همراه ما باشید.

آموزش زبان ترکی استانبولی

فارسی را قدیمی تر از ترکی می دانند. در اینجا یک تفکیک وجود دارد:

  • فارسی: برآوردها ادعا می‌کنند که ریشه‌های آن را می‌توان به سال 522 قبل از میلاد، زمانی که زبان فارسی باستان در امپراتوری هخامنشیان استفاده می‌شد، جستجو کرد. این باعث می شود که این زبان یکی از قدیمی ترین زبان هایی باشد که امروزه هنوز صحبت می شود.
  • ترکی: خاستگاه خانواده زبان ترکی که زبان ترکی استانبولی به آن تعلق دارد در حدود 1500 سال قبل از میلاد تخمین زده می شود. با این حال، ترکی مدرن آن طور که می‌شناسیم بسیار دیرتر، در حدود قرن سیزدهم پس از میلاد ظهور کرد. این به این دلیل است که تغییرات قابل توجهی از جمله پذیرش الفبای لاتین و از بین بردن تأثیرات عربی و فارسی در قرن بیستم را تجربه کرد. بنابراین، در حالی که ممکن است خانواده زبان ترکی قدیمی‌تر از فارسی باشد، ترکی امروزی خود جوان‌تر از فارسی است.

قدمت زبان ترکی

قدمت زبان ترکی چند سال است؟ ترکی متعلق به خانواده زبان ترکی است که حدود 200 میلیون نفر در سراسر جهان به آن صحبت می کنند. از دیگر خانواده زبان ترکی، می توان به آذربایجان، قزاق و ازبک اشاره کرد. ترکی مدرن از ترکی قدیمی آناتولی که توسط ترکان سلجوقی در قرن یازدهم پس از میلاد معرفی شد، پدید آمد. در قرن بیستم، مصطفی کمال آتاتورک اصلاحات قابل توجهی را انجام داد، به الفبای لاتین روی آورد و تأثیرات خارجی را حذف کرد و ترکی مدرن را شکل داد.

با حدود 90 تا 100 میلیون سخنور، رتبه هجدهمین زبان پرگفتار در سراسر جهان را دارد. جوامع ترک زبان قابل توجهی در آلمان، بلغارستان، قبرس، یونان و سایر نقاط اروپا و آسیا وجود دارد.

قدمت زبان ترکی چقدر است؟

درواقع زبان ترکی از گذشته 2 بار تغییر داشته و بعد از آن ماندگار شده است و دیگر هیچ گونه تغییری نداشته است. زبان ترکی از طریق مهاجران ترک زبان وارد کشور ایران شده است. برخی از تاریخ شناسان نیز معتقد هستند که زبان ترکی پیش از تغییر، قدمتی حدود 7000 ساله دارد.  جالب است بدانید که در زبان ایتالیایی نیز از این زبان استفاده می کنند. 

قدمت زبان فارسی

فارسی که با نام Persian نیز در جهان شناخته می شود، زبانی زیبا و باستانی است که میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن صحبت می کنند. در اینجا نگاهی اجمالی به دنیای جذاب آن داریم:

زبان فارسی یا همان زبان پارسی، زبانی است که در زمان کوروش و داریوش به آن تکلم می کرده اند. فارسی از پارسی باستان است که در امپراتوری هخامنشی در اوایل سال 522 قبل از میلاد صحبت می شد. این زبان از طریق فارسی میانه و پارسی جدید اولیه متاثر از زبان عربی و سایر زبانها تکامل یافته است.

قدمت زبان ترکی بیشتر است یا فارسی

تاریخ شناسان می گویند که قدمت زبان فارسی از زمان داریوش و کوروش بزرگ نیز قبل تر وجود داشته؛ چرا که کتیبه های هخامنشیان که قبل از میلاد مسیح بوده اند هم وجود دارد. این کتیبه ها بیانگر قدمت این زبان به 2400 سال هستند. 

فارسی دارای سنت ادبی غنی است که شاعران مشهوری مانند مولانا، حافظ، عمر خیام و آثار تأثیرگذاری مانند شاهنامه را در خود جای داده است.

این زبان بعد از پیدایش دین اسلام به زبان عربی نزدیک تر شد و از گویش پارسی قبل نیز تغییراتی در آن اعمال شد. در کشورهایی نظیر افغانستان و تاجیکستان هم نیز به زبان فارسی صحبت می کنند و گفته شده است که حدودا 50 درصد از افغان ها این زبان را به عنوان زبان مادری خود می دانند. همچنین حدود 90 درصد آن ها نیز به زبان فارسی مسلط هستند و می توانند به راحتی آن را صحبت نمایند.

مقاله پیشنهادی: درآمد مدرس زبان ترکی استانبولی

سخن پایانی

مهم است که به یاد داشته باشید که تکامل زبان پیچیده است و دائما در حال تغییر است. تعیین "سن" یک زبان به دلیل عوامل مختلفی مانند تأثیرات تاریخی، شاخه های زبانی و تغییرات مداوم می تواند چالش برانگیز باشد. این اطلاعات در جواب سوال قدمت زبان ترکی بیشتر است یا فارسی، درک کلی از سن نسبی آنها را ارائه می دهد. اما نباید به عنوان قطعی دیده شود.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
3.95/5 (21 امتیاز)
نظرات
ابوالفضل نصرتی (جمعه 17 فروردین 1403 05:36:08)

من خودم فارس یا تات و ترک خراسان هستم و افتخار میکنم به کشورم من خودمو فارس ترک کرد عرب بلوچ میدونم چرا چون برگردیم همه ما از حضرت نوح و هوا هستیم تمام و پدرهای ما یکی بوده پس انسانیت مهمتر از زبان و دشمنیه ایران بزرگ یعنی فارس ترک کرد بلوچ تات وووو ببخشید اون زبان های رو که فراموش کردم یا قبیله های بزرگ لر قشقایی بختیاری من دست تک تکتونو میبوسم و عاشقتونم

یوسف جعفرپور الوار. متولد و ساکن تبریز. (جمعه 18 اسفند 1402 18:06:25)

در جواب برادرم سنمدی میگویم: من هم با شما موافقم. اما این زبانها نشانه های خداست که باید حفظ شود با تحصیل هر کس به زبان خودش. رفع تبعیض از زبانها. و آن موقع هست که ما انسانها به برادری و وحدت یک قدم نزدیک می شویم. 😘😘😘

یوسف جعفرپور الوار. متولد و ساکن تبریز. (جمعه 18 اسفند 1402 17:59:02)

اما نباید به عنوان قطعی دیده شود. این جمله در آخر متن نشانه ی شعور و درک و عقل نویسنده است. امیدوارم موفق باشید و روزی برسد که همه مردم جهان بتوانند به زبان مادری خود تحصیل کرده و در زبان قوم خود رشد کنند و بتوانند به دیگر مخلوقات خدا چه هم نوع و چه غیر هم نوع و به خود خودشان خدمت کنند و مرزی سیاسی نباشد. انشاالله تعالی.

بابک پاکدامن (شنبه 12 اسفند 1402 12:12:15)

با درود. زبان پارسی بسیار کهنتر است و شوربختانه تاخت و تاز اسکندر مقدونی، و سپس اعراب بادیه نشین حجاز از یک سو و از میان رفتن فرمانروایی آنان با تاخت و تاز بیابانگردان مغول از سوی دیگر و پادیخشایی (سلطه) فرهنگی آنان بر ایرانویج (ایران بسیار بزرگتر هخامنشی) و ایرانشهر (ایران بزرگ ساسانی) به جدایی افکنی دینی و زبانی و ناخودشناسی کیستی مردم این مرز و بوم انجامیده است که در سده های پیشین نیز دستمایه چپاولگران فراکوستیگ (فرامنطقه ای) نیز بوده است که جدایی می افکنند و فرمان به زور و یغما می رانند! نگاهی به نام اندام های پیکر و بدن مردم (انسان) به خوبی نشان می دهد که آنچه مردم در آذربایجان و اران (جمهوری آذربایجان) و یا کشور ترکیه (کشوری که کیستی مردم آن را به یغما برده اند) به آن سخن می گویند، زبان زور بیگانگان مغول و تازی است و مردم این سرزمین ها کیستی ایرانی دارند. بدبختانه ناخودشناسی مردم در کشورهای این مرز و بوم کهن به درگیری های خونین و یا دستکم ناآرامی هایی ناخوشایند میان کسانی انجامیده است که خود را هموندان پاره فرهنگ های زُوریگ (تحمیلی) و زوُریگ (ظالمانه) ساخت بیگانگانی می دانند که زمانی بر نیاکانشان تاختند

دادستان دادگستری (یکشنبه 06 اسفند 1402 01:47:32)

در سال 2005 میلادی مسیحی گروهی از زبان شناسان در انجمن زبان شناسان ترکیه تک به تک واژگان بیگانه در ترکی را شمارش کرده است و فهرستی را در تارنمای انجمن زبان شناسان ترکیه در دسترس همگان گذاشته است که بر پایه این فهرست به جز 1374 واژه از زبان فارسی در ترکی...

6463 واژه با ریشه عربی

4974 واژه با ریشه فرانسوی

632 واژه با ریشه ایتالیایی

538 واژه با ریشه انگلیسی

413 واژه با ریشه یونانی

147 واژه با ریشه لاتین

85 واژه با ریشه آلمانی

40 واژه با ریشه روسی

36 واژه با ریشه اسپانیایی

24 واژه با ریشه اسلاوی

23 واژه با ریشه ارمنی

19 واژه با ریشه مجارستانی

14 واژه با ریشه رومی

13 واژه با ریشه مغولی

9 واژه با ریشه عبری( اسرائیلی)

8 واژه با ریشه بلغاری

7 واژه با ریشه ژاپنی

4 واژه با ریشه پرتغالی

2 واژه با ریشه نروژی

1 واژه با ریشه آلبانیایی

شمارش واژگان به وسیله انجمن زبان شناسان ترکیه در سال 2005 میلادی مسیحی انجام شده است و فهرست آن به نشانی زیر در دسترس است که می توانید سر بزنید یا همین نشانی را در نوار جستجوی گوگل رونوشت کنید تا یک راست به تارنمای انجمن ز

سنمدی (دوشنبه 30 بهمن 1402 01:37:44)

سلام دوستان هر قدر به عقب برگردیم همه از یک قوم هستیم فارس ترک عرب و.. میگن ترک کجایی یعنی همه جا ترک داره عرب کجا به نظرم زبان مهم نیست حالا میگیم ایرانی هستم یا عراقی هستم اینا همش استعمار بوده و هست من اهل جهان وساکن زمینم انسانم تامام

جواد (شنبه 14 بهمن 1402 02:48:30)

اگر زبان فارسی از ترکی قدیمی تره پس چرا تو کلماتتون از ترکی استفاده میکنید مثال ؛ بشقاب معنی بشقاب میدونی به ترکی یعنی ظرف خالی

تهرانی (یکشنبه 08 بهمن 1402 08:52:28)

سلام. زبان ترکی همان زبان مغولی هست. ترک های عزیز مهاجر مغول هستند وهمش میگن حکومت ترک ها خوبه بدونن همون مغول ها بیش از 100سال برایران حکومت کردند و حکومت ایلخانان را به وجود آوردند. ایلخانان مغول بودند. ترکان مغول. من نمیدونم چرا عزیزان بدشون میاد ازتاریخ وریشه ی خودشون. زبان فارسی رسمی ترین زبان است وجزوه بیست و دومین زبان دنیاست ولی ترکان مغول چی؟؟؟؟؟

سجاد (جمعه 06 بهمن 1402 13:04:37)

زبان یک ریشه است و هر زبان قدمت طولانی بخود دارد زبان پارسی هم به مراتب قدمتش بیشتر از 2400 سال هست ولی نظریه اینکه این زبان ترکی توسط مهاجران جابه جا شده یک اشتباه است چرا که آثار تاریخی نشان دهنده این است که زبان ترکی بسیار گسترده بوده از آلمان تا چین حتی ریشه قوم مایا در آمریکا هم ترکی بوده پس این زبان قدمت فرا تصور را دارد جایی که کشتی نوح پیدا شده و حتی داستان نوح که کل دنیا را فرا می گیره پس بشریت فقط قوم نوح بوده پس زبان هم فقط ترکی می تونه باشه یک نکته و ابهام وجود داره امپراطوری عثمانی چند صد سال بر عراق و عربستان حکومت کرد ولی زبان این کشورها همان عربی باقی ماند پس با حکومت و مهاجرت نمی شود زبان مناطق به کلی دگرگون کرد نکته دیگر اینکه از زمان های دور این پارسی ها بودن که به اسم آریایی ها مهاجرت کرده اند پس در میابیم که ترک زبان ها از اول در این سرزمین بوده اند و فراتر از اینها حکومت خیلی بزرگی بر فلات ایران حکومت می کرد قبل از حکومت هخامنشیان و حاصل آن آثار تاریخی جیرفت و شهر سوخته و ... می باشد پس لطفا قبل از درج مطالبی یک مطالعه صورت گیرد.

قاضی دادگستری (سه شنبه 19 دی 1402 18:19:21)

زبان فارسی یا پارسی نداریم چون منقرض شده .... اگه زبان فعلی اسمش فارسی بود اون وقت مردم با خوندن کتیبه های هخامنشیان باید معنیشو میفهمیدند اما یه کلمشم نمیفهمن پس زبان فعلی فارسی نیس ..... اسم این زبان رو همه شاعران گفتند دری هس چون در دربار شاهان تورک ساخته شده برای ارتباط میان امپراطوری تورکان با دنیای عرب و هندوستان که تحت حاکمیت تورکان گورکانی بود برا همین نصفش عربیه نصفش تورکی... زمان پهلوی اسم این لهجه دری ناگهان شد فارسی، برای سرپوش گذاشتن بر منشا این زبان که ملت فکر کنن این همون زبان هخامنشیان هس در حالی که وقتی مقایسه میکنیم میبینیم شباهت این زبان به زبان فارسی مثل شباهت زبان چینی هست به زبان عربی !!! از طرف دیگه فرضیه باطلی در زمان پهلوی ارائه شد که عاریایی ها از شمال و سیبری وارد ایران شدند که بازم سرپوش بذارن بر منشا این قوم مهاجر در حالی که از هندوستان اومدن و گاوپرست بودن و گاو و ادرار گاو رو مقدس میدونستن حتی کلمه گاو هم هندی هست و در تخت گمشید هم مجسمه گاو بالدار میبینیم خود بنده ده ساله خط میخی بلدم و کتیبه هارو میخونم اصلا شبیه لهجه دری امروزه نیس .... خود متکلمین این زبان اقرار میکنن ک عاری

میلاد مهدی پور (یکشنبه 07 آبان 1402 12:29:50)

ایران یکی از کشورهای قدمت دار به حساب می آید این و همه می‌دونن پس بیان الکی نگید خواهشاً /که کشور ترکیه قدمتش بیشتره چند هیشکی باور نمیکنه پس الکی دست و پا نزنید

محمد امیری (جمعه 03 شهریور 1402 08:59:37)

ترک ها تاج سرن ولی دانشگاه های معتبر جهان، و همچنین مورخ های دنیا به هیچ عنوان تایید نکردن که زبان ترکی قدمت ۷هزار ساله داره. و زبان پارسی قطعا قدمتش از زبان ترکی بیشتره. ترکها تا زمان ابداع الفبای اورخون هیچگونه الفبایی نداشتن و از زبان ها و الفباهای سرزمین های دیگه استفاده میکردند. هزاران سند وجود داره. که یکی یکی میتونم براتون بگم که پیامم طولانی میشه. خواستید جداگانه همینجا ارائه میدم خدمتتون. لطفا اطلاعات غلط به مردم ندید. ترکی قدمتش از ۱۳۰۰ سال بیشتر نیست.

سعید (یکشنبه 29 مرداد 1402 08:35:00)

دوست عزیز محسن شما که اسم اون دانشمندان که تحقیق کردن رو بگو تا ما هم بریم ببینیم که صحت دارد یا نه شما حتی اسم اون دانشمندان رو هم نمیگی یعنی صحت نداره

سعید (یکشنبه 29 مرداد 1402 08:27:11)

یکی دیگر از دلایل اثبات قدمت زبان ترکی علامت های ترکی روی غار های سیبری هست و ۷۲۰۰ هزار سال قدمت داشته و میتوان کلمات ترکی را در زبان های مانند سرخپوستان و مایا پیدا کرد

mohsen (چهارشنبه 09 فروردین 1402 02:23:08)

باسلام
ابتدا باید بگم که زبان پارسی یا همان فارسی که ریشه ای آریایی و به گونه ای کلی تر از شاخه های زبان هندواروپایی قلمداد میشود منحصر به هخامنشی و دوران پادشاهی آنها نیست و قدمتی بسی قدیمتر با توجه به تحقیقات کارشناسان و اشاره پادشاهان باستانی قبل از هخامنشی ها مانند پادشاهان بابل و آشور و سومر میباشد که البته دستخوش تغییرات زیادی در طول تاریخ شده و البته زبان ترکی هم از این قاعده مستثنی نیست پس در واقع تغییر در زبانها یک امر تاریخی و طبیعی است و این مسئله از قدمت زبان کم نمیکند و چه بسا قوام و دوام و غنا بیشتری به آن میدهد. یعنی اگر زبان فارسی از زبان ترکی تغییر بیشتری داشته نشان از جدیدتر بودن آن نیست و نتیجه اینکه با کمک علم زبان شناسی که زبان پارسی را جزء زبانهای پیوندی میداند و زبان ترکی را جزءزبان ملتصق که زبان پیوندی پیشرفته تر از زبان ملتصق است و زبانی پیوندی محسوب میشود که از دوره ملتصق بودن گذشته باشد میتوان گفت زبان ترکی و فارسی بسیار قدیمی متاثر ازهم و شرایط مختلف ولی در عین حال مسیری متفاوت ازهم را طی نموده اند


خانم مشهدی (یکشنبه 01 مرداد 1402 17:30:00)

با سلام
بابت اطلاعات عالی و خوبتون مچکریم.

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران