لقب سیاره ها

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/13 5077
لقب سیاره ها

لقب سیاره ها در منظومه خورشیدی برگرفته از افسانه های رومی و یونانی و خدایان و شخصیت های اساطیری می باشد. این دانشنامه را به این موضوع جذاب اختصاص داده ایم و اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

>> آموزش زبان انگلیسی <<

نام گذاری سیاره ها

همان گونه که گفته شد برای نام گذاری سیاره ها و صورت های فلکی از افسانه های رومی و یونانی بهره گرفته شده و نام خدایان و شخصیت های اساطیری را برای آن ها انتخاب نموده اند. در این مقاله لقب سیاره ها را همراه با داستان های مربوطه به شما معرفی می نماییم. در مورد هر کدام از این سیاره ها نکته های جالبی وجود دارد که مطمئنا مطالعه آن ها خالی از لطف نیست. در ادامه این مقاله آموزشگاه زبان ملل تمام این سیارات را به شما معرفی خواهیم کرد. 

سیاره عطارد (مرکوری)

لقب سیاره ها در متون قدیمی بسیار جذاب هستند و هر کدام داستانی را در وجود خود دارند. سیاره عطارد را در متون قدیم به نام «بادپا» به معنای «سیاره سریع» معرفی نموده اند. نام دیگر این سیاره در فرهنگ بابلی ها «نابو» است که به معنی «خدای تقدیر و سرنوشت» است‌. اما یونیان لقب دیگری به این سیاره داده اند. در فرهنگ آن ها سیاره عطارد نام «استیلبون» دارد که معنای آن «درخشان» است.

اما پس از آن لقب دیگری به نام «هرمس» را به این سیاره دادند که به معنی «پیغام رسان سریع خدایان» است. در مورد این سیاره باید گفت که هر ۸۸ روز یک بار به دور خورشید می چرخد و در واقع نسبت به سیاره های دیگر در منظومه خورشیدی سرعت بیشتری دارد. اما آخرین لقبی که به عطارد داده شده است توسط رومی ها بوده که آن را «مرکوری» نامیده اند. معنی این واژه «عنصر جیوه» است که سریع ترین فلز در دنیا محسوب می شود.
 

عکس سیاره ها با اسم

سیاره زهره (ونوس)

این سیاره لقب های بسیار زیبایی دارد. لقب سیاره ها اغلب ریشه در فرهنگ های مختلف دارد. به عنوان مثال در اساطیر رومی، ونوس را به عنوان «الهه عشق و زیبایی» می شناسند. در یونان لقب «آفرودیت» را به این سیاره داده اند‌. البته در همین فرهنگ واژه «سایپریس» نیز به این سیاره اطلاق می‌ شود. سیاره ونوس بسیار داغ و سوزاننده و درخشان است. در واقع باید گفت که بعد از خورشید و ماه سومین جسم درخشنده در آسمان محسوب می شود.

اتمسفر این سیاره از دی اکسید کربن و نیتروژن تشکیل شده است که دی اکسید کربن حدود ۹۶.۵% و نیتروژن ۳.۵% هستند. سرعت چرخش این سیاره به دور خودش بسیار کند است و هر ۲۴۳ روز یک بار به دور خودش می چرخد. نکته جالب دیگر این است که یک سال ونوسی حدود ۲۲۴.۷ روز طول می کشد و جالب تر اینکه جهت چرخش سیاره ونوس بر خلاف جهت سایر سیاره ها می باشد. در واقع در این سیاره طلوع خورشید از مغرب و غروب آن از مشرق خواهد بود. 

مقاله پیشنهادی: آموزش لغات انگلیسی مربوط به آسمان و فضا

سیاره زمین 

این سیاره بر خلاف دیگر سیاره ها لقبی با نام خدایان و الهه های باستانی ندارد. اسم این کره، زمین یا earth است و از کلمه اردا erda گرفته شده است. اردا یک کلمه آنگلوساکسون است و معنای آن تنها زمین و خاک است‌. گفتنی است که در زمان های گذشته زمین را مرکز جهان هستی محسوب می کردند و آن را سیاره نمی شمردند. البته باید گفت که بعد ها به زمین لقب «ترا» Terra  دادند که یک واژه لاتین است. در واقع به آن « زمین مادر » می گفتند. این لقب در اساطیر رومی ایزد بانو یا الهه ایجاد کننده و تجسم بخشنده زمین است‌‌.
 

نام سیاره ها به فارسی

سیاره مریخ یا بهرام (مارس)

«مارس» در اساطیر رومی به عنوان دومین خدای مهم بعد از «ژوپیتر» شناخته می شود که به معنای «خدای جنگ» می باشد. این سیاره در فرهنگ روم به عنوان نگهبان و محافظ آن به شمار می رفته است. نام دیگر آن «سیاره سرخ» است. دلیل این وضعیت سیاره مریخ وجود اکسید آهن در خاک آن و گرد و غبار در اتمسفر آن است. در زبان مصری این سیاره را به نام « دشر» می نامند که به معنای سرخ است. اما باید گفت که کلمه مریخ نیز ریشه عربی دارد.

سیاره مشتری (ژوپیتر) 

قابل ذکر است که مشتری بزرگ ترین سیاره در منظومه خورشیدی است. در ادامه آشنایی با لقب سیاره ها باید گفت که در فرهنگ یونانی این سیاره «زئوس» نام دارد و در فرهنگ رومی آن را به عنوان «ژوپیتر» می شناسند. در اساطیر رومی «ژوپیتر» مهم ترین خدا به شمار رفته و خدای نور و آسمان است. این سیاره را می توان یک غول گازی به حساب آورد که ۶۹ ماه به دور آن می چرخند. نام قدیمی تر ژوپیتر «Jove» است که در فرهنگ رومی به این سیاره می گفته اند.
 

عکس سیارات منظومه شمسی به ترتیب

سیاره زحل (ساترن) 

این سیاره دورترین سیاره است و از زمان های بسیار دور شناخته شده است. این سیاره در واقع زیباترین سیاره در منظومه خورشیدی محسوب می شود. هزاران حلقه به دور زحل وجود دارد که باعث زیبایی آن شده است. در فرهنگ یونانی نام این سیاره «کرونوس» است که به معنای «خدای کشاورزی و زمان» می باشد. یونانیان سیاره زحل را مسئول نگهداری و ثبت زمان می دانسته اند چون دورترین سیاره ای بوده که دیده می شده است. در زبان رومی این سیاره را به نام «ساترن» می شناسند که معنای آن همان کرونوس یونانی می باشد‌. از زمان فارسی باستان این سیاره «کیوان» نامیده شده است. 

مقاله پیشنهادی: اسامی سیاره ها به انگلیسی

سیاره اورانوس

در گذشته بسیار دور اورانوس را به عنوان یک ستاره در نظر می گرفتند اما در سال ۱۷۸۱ ویلیام هرشل به این نکته دست یافت که اورانوس یک سیاره می باشد. پس از آن به افتخار پادشاه جرج سوم نام این سیاره را «جورجیوم سیدوس» نامیدند. پس از آن نام اورانوس به معنای «خدای آسمان» را پیشنهاد کردند. از نظر بزرگی آن را سومین سیاره و از نظر جرم چهارمین سیاره می دانند‌. برخی او‌ را پدر ساترن و پدر بزرگ ژوپیتر می دانند. اورانوس و نپتون را به عنوان غول های یخی می شناسند. جالب است بدانید که معادل یونانی خدای آسمان، واژه اسکای «sky» است‌.
 

نام‌های اسطوره‌ای سیاره‌های منظومه شمسی

سیاره نپتون

در این قسمت برای آشنایی با لقب سیاره ها، سیاره نپتون را در نظر گرفته ایم. این سیاره در واقع با مشاهده مستقیم کشف نشده است. بلکه از طریق پیش بینی های ریاضی به وجود این سیاره دست پیدا کرده اند‌. نپتون به معنای «خدای دریا» است که این نام‌ با رنگ این سیاره بسیار هم خوانی دارد. نام خدای یونان که معادل نپتون می باشد «پوسیدون» است. 

پلوتو 

این سیاره در واقع از منظومه خورشیدی جدا شده اما هنوز برخی او را به یاد دارند. برای انتخاب این سیاره از همه‌ مردم نظر خواسته شد و در نهایت نام «پلوتو» توسط یک دختر یازده ساله انتخاب شده است. معنی این واژه «خدای جهان زیرین» است. پلوتو واژه ای رومی است و در فرهنگ یونانی به نام «هادس» شناخته شده است.
 

لقب سیاره پلوتو


سخن پایانی
در این دانشنامه علمی و فضایی لقب سیاره ها را با توجه به خدایان باستان مورد بررسی قرار داده ایم. هر کدام از سیاره ها با توجه به شرایط خودشان و فرهنگ های رومی و یونانی به نام خاصی شناخته می شده اند‌. به همین منظور آموزشگاه زبان ملل این موضوع بسیار جذاب و دوست داشتنی را در نظر گرفته و اطلاعات لازم را جمع آوری و در اختیار شما عزیزان قرار داده است. هدف ما بالا بردن آگاهی شما می باشد و برای رسیدن به این هدف نهایت تلاش خود را خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: ابراز حال خوب به انگلیسی با عبارات متفاوت

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
4.38/5 (8 امتیاز)
نظرات
نازی شونم :) (دوشنبه 22 آبان 1402 14:55:00)

من عاشق سیاره ها عم.آرزو دارم تو ناسا کار کنم.سیاره ها خیلی جالبن


خانم مشهدی (شنبه 09 دی 1402 15:13:56)

سلام نازی جان
ماهم امیدواریم به آرزوی قشنگت برسی

ن محمدی (چهارشنبه 17 آبان 1402 10:28:33)

عالی بود خیلی کمکم کرد ممنون خیلی ممنون


خانم مشهدی (پنجشنبه 18 آبان 1402 13:09:44)

خوشحالیم که تونستیم کمکتون کنیم

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران