زبان فارسی چندمین زبان دنیاست؟

زبان فارسی چندمین زبان دنیاست؟

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/01 10278
زبان فارسی چندمین زبان دنیاست؟

زبان فارسی یا پارسی یکی از خوش آوا ترین زبان های جهان است که در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان به این زبان سخن می گویند. زبان فارسی در افغانستان به صورت دری و در تاجیکستان به طور تاجیکی خوانده می‌ شود. برای پاسخ به این سوال که زبان فارسی چندمین زبان دنیاست تا انتهای این مطلب از آموزشگاه زبان ملل ما را همراهی نمایید.

منظور از زبان جهانی چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و علم کامپیوتر و شکل ‌گیری دنیای دیگر به نام عالم مجازی، نیاز انسان به برقراری رابطه با دیگران بیشتر شده است. اگر در زمان های قبل، رابطه برقرار کردن محدود به آشنایان و اطرافیان بود، این روزها دایره ارتباطات هر کسی به همه انسان هایی که در کره زمین زندگی می کنند، شامل می‌ شود.

زبان فارسی چندمین زبان دنیاست

اما افرادی که این روزها در پنج قاره گوناگون به هم پیوند خورده اند، زبان مشترک و یکسانی ندارند. آن ها به زبان واحد نیاز دارند تا مردم جهان در قالب کلمات آن زبان خاص، به معاشرت با هم بپردازند و برای رسیدن به اهداف مشترک خود پیش بروند. 

زبان جهانی، به زبانی معروف است که در بیشترین کشورهای دنیا صحبت و فهمیده شود، البته عوامل زیادی در میزان محبوبیت یک زبان خاص در میان جهانیان اهمیت دارد و این عوامل سبب شده تا ابتدا زبان انگلیسی و سپس اسپانیایی با عنوان زبان های بین المللی شناخته شود. اما جایگاه زبان فارسی در میان این حجم بزرگ از زبان ‌ها کجاست؟

مقاله پیشنهادی: چرا زبان انگلیسی زبان بین المللی است؟

زبان فارسی چندمین زبان دنیاست؟

تعیین رتبه دقیق زبان فارسی در بین تمام زبان های جهانی به دلایل متعددی می تواند چالش برانگیز باشد:

  • منابع داده های مختلف: سازمان ها و نشریات مختلف ممکن است از روش ها و معیارهای متفاوتی برای رتبه بندی زبان ها استفاده کنند که منجر به اختلافات جزئی شود.
  • تمرکز بر معیارهای مختلف: رتبه‌بندی‌ها می‌توانند بر اساس عوامل مختلفی مانند تعداد افراد بومی، کل سخنرانان (از جمله افراد بومی و غیر بومی) یا گستره جغرافیایی زبان باشد.
  • مشکلات در دست‌یابی به داده‌های دقیق: جمع‌آوری داده‌های قابل اعتماد در مورد جمعیت سخنران، به‌ویژه برای زبان‌های اقلیت، به دلیل عوامل مختلفی مانند ملاحظات سیاسی، الگوهای مهاجرت و چالش‌ها در تعیین دقیق مرزهای زبان، می‌تواند پیچیده باشد.

با این حال، بر اساس تخمین‌های منابع معتبری مانند Ethnologue، زبان فارسی احتمالاً بین بیستمین و 30مین زبان پرگفتار جهان قرار دارد. در اینجا یک تفکیک وجود دارد:

  • Ethnologue: تعداد فارسی زبانان بومی را حدود 67 میلیون نفر (2017-2021) و تعداد کل گویشوران (شامل غیر بومی) را حدود 130 میلیون (2020-2021) تخمین می زند. این آن را بر اساس کل بلندگوها خارج از 20 بلندگوی برتر قرار می دهد.
  • منابع دیگر: برخی از منابع ممکن است بسته به روش و داده‌های خاصی که استفاده می‌کنند، رتبه فارسی را کمی بالاتر از آن قرار دهند.

زبان فارسی یا پارسی

زبان فارسی چندمین زبان دنیاست؟ باید بگوییم یکی از برتری های این زبان در دنیا غنای ادبیات فارسی است که از تلمیحات، تعابیر و ظرایف شوق‌ انگیز مملو است و منطبق و سازگار با ذات انسان است.

این زبان در جهان امروزه، جان و روان علاقه ‌مندان و مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار داده است. بدون تردید زبان فارسی یکی از خوش ‌آهنگر ‌ترین زبان ‌های دنیا به شمار می رود که گوش افرادی را هم که به این زبان تسلط ندارد، می نوازد.

رتبه زبان فارسی در جهان

بی شک می توان گفت ادبیات فارسی یکی از مهمترین حلقه ‌ها در سلسله آثار ادبیات جهانی و گوهری بی نظیر در شرق زمین و دنیای اسلام است. در حقیقت محصول فرایندی بزرگ از برخوردها و تاثیرپذیری‌ های متقابل به شمار رفته که در طول قرن ‌ها انجام پذیرفته و آن را به یکی از عظیم ترین میراث‌ فرهنگی بشریت تبدیل کرده است.

شاید برای شما جالب باشد: سخت ترین زبان های دنیا

اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، به علاقمندان زبان فارسی آموزش داده می ‌شود که این خود گواهی بر ارزش ادب فارسی و جایگاه بالای آن در میان دیگر زبان ‌های ملت ها است.  منشا این ارزش و غنا ادب فارسی، به دانش و بینش و فرهنگ بالای مردم ادیب این مرز و بوم، از گذشته تا حال  مربوط می شود.

پراکندگی زبان فارسی در ایران و جهان

هنمان طور که بیان کردیم کشورهایی که از بیشترین جمعیت فارسی زبان جهان برخوردار هستند، ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان هستند. فارسی در کشورهایی غیر از ایران، با اسم های دری، پارسی و تاجیکی شناخته می شود. بعد از این کشورها، بحرین، پاکستان، هند، عراق، ترکیه و چین در رده ‌های بعدی جمعیت فارسی زبان قرار دارند.

جایگاه زبان فارسی در جهان

فارسی در کشور بحرین، به نام عجمی یا لارستانی معروف است. در هندوستان، تا پیش از استعمار انگلیس بر این کشور، فارسی نیز یکی از زبان‌های رسمی آن به شمار می آمد. شاعران و نویسندگان هندی تباری که به زبان فارسی آثاری از خود دارند، کم نیستند.

مطالعه بیشتر: آسان ترین زبان دنیا

رتبه زبان فارسی بین زبان های دنیا چندم است؟

ممکن است زبان فارسی، زبان جهانی محسوب نشود و مردم جهان با آن روز خود را سپری نکنند، اما به جرات می توان بیان کرد که نوای گوش نواز این زبان در دنیا طنین انداز است. فارسی از جمله زبان‌هایی به شمار می رود که در فرایند پیشرفت جوامع و علم بشری، برقراری ارتباط، مطالعه تاریخ گذشتگان به کارشناسان کمک فراوانی می کند.

فارسی چندمین زبان دنیاست

زبان فارسی بین 20 زبان پرگویش دنیا جای گرفته است. ایران مهد پرورش شاعرانی مثل فردوسی، حافظ، سعدی، مولانا و غیره است و زمانی که زبان این تعداد از شاعر پر آوازه فارسی باشد، بدون شک زبانی خوب و باحجم و قابلیت های بالایی است. باید ارزش زبان فارسی را دانسته و در حفظ و پاسداری از آن اهتمام ورزید. تا زبان فارسی را تا ابدیت جاودانه کرد.

در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  1. اهمیت فرهنگی و تاریخی فارسی: فارسی علیرغم رتبه‌بندی آن از نظر تعداد سخنرانان، اهمیت فرهنگی و تاریخی بسیار زیادی دارد، زیرا قرن‌ها به عنوان یک زبان ادبی و فرهنگی در منطقه وسیعی خدمت کرده است.
  2. گسترش جغرافیایی: در حالی که اکثر فارسی زبانان در ایران، افغانستان و تاجیکستان متمرکز هستند، این زبان در سایر نقاط جهان نیز جوامعی دارد که نشان دهنده تأثیر تاریخی و فرهنگی آن است.

در نهایت، درک تفاوت‌های ظریف رتبه‌بندی زبان‌ها و شناخت محدودیت‌های چنین مقایسه‌هایی هنگام ارزیابی اهمیت و تأثیر زبان‌هایی مانند فارسی بسیار مهم است.

سخن پایانی

مهم است که به یاد داشته باشید که رتبه‌بندی‌ها می‌توانند ذهنی باشند و در طول زمان به دلیل جابه‌جایی جمعیت، الگوهای استفاده از زبان و روش‌های جمع‌آوری داده‌های در حال تکامل، تغییر کنند. تمرکز صرف بر رتبه بندی ممکن است تصویر کاملی از اهمیت یا تأثیر یک زبان ارائه نکند.

زبان فارسی یکی از زبان‌ های شیرین دنیا محسوب می شود که در بین زبان های کشورهای دیگر در رتبه ۲۰ جای گرفته است. زبان فارسی بعد از زبان عربی، دومین زبان جهان اسلام به شمار می رود. این زبان را در بسیاری از دانشگاه های جهان به عنوان رشته تحصیلی، ارائه می کنند.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
4.89/5 (9 امتیاز)
نظرات
مریم خلفی (پنجشنبه 24 اسفند 1402 13:29:28)

فارسی از لحاظ تاریخی بر زبان هایی مانند ترکی عثمانی، اردو و سایر زبان های آسیای مرکزی تأثیر گذاشته است. ادبیات فارسی سنگ بنای فرهنگ خاورمیانه است که در سراسر جهان مورد مطالعه و تحسین قرار گرفته است.

رضا احدی (پنجشنبه 24 اسفند 1402 13:26:38)

زبان فارسی به واژگان غنی، استعاره ها و سبک روانش معروف است که در اشعار مشهورش مشهود است.

پروین کمالی (پنجشنبه 24 اسفند 1402 13:24:51)

فارسی ایرانی (به طور رسمی فارسی نامیده می شود) - در ایران صحبت می شود.
فارسی دری (به نام رسمی دری) - در افغانستان صحبت می شود.
فارسی تاجیکی (با نام رسمی تاجیکی) - در تاجیکستان صحبت می شود.

مادر سیده یاسمن و سیده یکتا جون (شنبه 18 شهریور 1402 20:43:04)

عالی👌🏽🥰

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران