مدرک زبان ترکی استانبولی | 6 مدرک مهم، کدام را بگیریم؟

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/05 900
مدرک زبان ترکی استانبولی

داشتن مدرک زبان ترکی استانبولی برای افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند امری مهم به حساب می آید. همه مستحضر هستید که در سال های اخیر کشور ترکیه پیشرفت های اقتصادی و فرهنگی زیادی داشته و مردم زیادی تمایل پیدا کرده اند که به این کشور مهاجرت نمایند. حتی برخی دوست دارند که با این کشور روابط تجاری داشته باشند. آموزشگاه زبان ملل برای آگاهی این افراد و کسانی که تمایل به داشتن مدرک دارند، این مقاله را به نگارش درآورده و تمام نکات را مورد بررسی قرار داده است. 

آزمون های معتبر برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی

برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی آزمون های متعددی برگزار خواهد شد که تقریبا همه این آزمون ها مورد تایید می باشند. هدف در یادگیری زبان دوم امری بسیار مهم و ضروری است و فرقی ندارد که شما چه زبانی را به عنوان زبان دوم انتخاب می کنید. در هر صورت در گام اول باید هدف خود را مشخص کرده و طبق آن پیش بروید. برای موفقیت در آزمون ها باید در بحث آموزش زبان ترکی استانبولی به حد خوبی رسیده باشید و‌ مهارت های چهارگانه را در خود تقویت کرده باشید. در ادامه درباره انواع آزمون های زبان ترکی استانبولی صحبت خواهیم کرد. 

1. آزمون تومر TÖMER

آزمون تومر می تواند راهی برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی باشد. دانشگاه های ترکیه و سایر سازمان ها در این کشور مدارک زبان ترکی استانبولی را از طریق آزمون تومر تایید می کنند. افرادی که قصد دارند برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت نمایند می توانند این آزمون را انتخاب نمایند و مدرکی معتبر داشته باشند. برای کسب نمره کافی در این آزمون، زبان آموز باید مهارت های گفتاری، خواندن و نوشتاری خود را به حدی مشخص و نرمالی برساند.

در کشور ترکیه برای آمادگی این آزمون و موفقیت در آن کلاس های آزمون تومر برگزار خواهد شد. در کشورهای مختلفی می توان این آزمون‌ را داد؛ حتی در ایران نیز این آزمون به صورت کاملا رسمی برگزار خواهد شد. اما برخی افراد تمایل دارند که این آزمون را در کشور ترکیه بدهند که برای این گونه افراد نیاز نیست ویزا و شرایط ویژه در نظر گرفته شود چراکه برای مهاجرت و ادامه زندگی در ترکیه اقدام نموده اند. اما برای این که زبان آموزان در این آزمون موفق شوند باید یک سری نکات را بدانند که در ادامه توضیح خواهیم داد:
نکات مهم برای اخذ مدرک زبان ترکی استانبولی تومر
این نکات را باید برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی تومر در نظر داشته باشید. برای ادامه تحصیل در کشور ترکیه باید مدرک تومر C1 را اخذ نمایید. شما برای آمادگی و شرکت در این آزمون می توانید از کتاب Hitit استفاده نمایید. سامانه UTS سطح واقعی داوطلبان را تعیین می نماید. اگر دوست دارید در آزمون تومر سطح خود را بالا ببرید بهتر است در دوره های تخصصی و آزمون های قبلی تومر شرکت کنید. توجه داشته باشید که برخی از مدارک این آزمون دارای اعتبار کوتاه مدت هستند. اما برخی دیگر از این مدارک اعطا شده به زبان آموزان اعتبار دائمی خواهند داشت. 
مهارت های مورد نیاز برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی تومر
اما اشخاصی که تمایل دارند مدرک زبان ترکی استانبولی تومر را دریافت کنند باید شش مهارت را در خود تقویت نمایند. مهارت خواندن بسیار مهم‌ است. همچنین باید قدرت نوشتاری خود را نیز در سطح بالایی تقویت کنند. مورد بعدی مهارت شنیداری و درک مطلب است که حتما باید به میزان مورد نظر کسب شوند. مهارت دیگر که حتما باید مور توجه زبان آموزان قرار بگیرد، مهارت های ایجاد مکالمه می باشد. برای این که این مهارت ها را کسب نموده و در خود تفویت نمایید باید از کتاب های کاملا استاندارد استفاده نمایید. 

آزمون تومر، مدرک زبان ترکی استانبولی

مقاله پیشنهادی: فواید یادگیری زبان ترکی استانبولی

2. مدرک زبان ترکی استانبولی دیپلما

نکته جالب و مهم درباره مدرک دیپلما این است که دارای اعتبار دائمی می باشد. اعتبار این مدرک زبان ترکی استانبولی بسیار بالا بوده و افرادی که موفق به دریافت این مدرک شده‌اند این امتیاز را دارند که از مزایای زیادی برخوردار شوند. مدرک مورد نظر با نمره C1 در کشور ترکیه تعامل دارد. اما اگر نیاز به نمره بالاتر داشته باشید می توانید نمره C2 را دریافت کنید. 

3. مدرک زبان ترکی استانبولی سرتیفیکا

مدرک سرتیفیکا موقت است و اعتبار آن حدود شش ماه تا دو سال در نظر گرفته شده است. این مدرک دو‌ مدل است که Temel متعلق به دوره مقدماتی است و شش ماه اعتبار دارد. اما Orta مدرک برای دوره متوسطه بوده و ذر سطح B2 اعطا خواهد شد. 

4. آزمون TYS

یکی دیگر از آزمون های مهم برای تعیین سطح دانش زبانی و دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی TYS است. Turkish Profeciency Exam به صورت TYS نوشته خواهد شد. نکته مهم درباره این آزمون این است که بر اساس رده بندی CEFR سطح این آزمون را تعیین می کنند. در موسسات آموزش زبان ترکی می توان برای این آزمون ثبت نام کرده و پذیرش دریافت نمود.

دانشگاه های آنکارا، Gzi، Ege و Hacettepe مدرک این آزمون را تایید می نمایند. قالب این آزمون ها به صورت کاغذی می‌باشد. زمان برگزاری این آزمون در سراسر دنیا در ماه های ژانویه، می و سپتامبر می باشد. مهارت های خواندن، شنیداری، نوشتاری و مکالمه در این آزمون به زبان ترکی استانبولی مورد سنجش قرار می گیرد. این آزمون در مدت زمان ۱۸۰ دقیقه برگزار می شود و سه بخش دارد. در بخش اول مهارت های خوانداری و شنیداری به مدت ۱۰۵ دقیقه مطرح خواهد شد. پس از یک استراحت پانزده دقیقه ای بخش دوم برگزار خواهد شد که ۶۰ دقیقه به طول می انجامد و مهارت نوشتاری مورد بررسی قرار می گیرد.

بخش سوم شامل آزمون گفتاری است که پس از پانزده دقیقه استراحت انجام می شود‌. در آزمون TYS زبان آموزان باید حداقل پنجاه درصد نمره را در هر بخش به دست بیاورند‌. اگر در هر سه بخش از آزمون موفق به دریافت گواهینامه شده باشید این فرصت را دارید که در دانشگاه ها و کالج هایی که به زبان ترکی استانبولی تدریس می شود پذیرش بگیرید. نکته مهم این است که دیگر نیازی نیست در دوره های آموزش زبان ترکی در دانشگاه مقصد شرکت نمایید. 

مقاله پیشنهادی: درآمد مدرس زبان ترکی استانبولی چقدر است؟

5. آزمون YOS جهت دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی

برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی می توان از آزمون یوس استفاده نمود. این آزمون فقط برای دانشجویان پیشنهاد خواهد شد. اعتبار این مدرک تنها دو سال است و در واقع مدرکی موقتی است. نکته مهم این است که آزمون YOS و مدرک آن در واقع زیر مجموعه آزمون تومر محسوب می شود. افراد خارجی که قصد دارند در دانشگاه های ترکیه به تحصیل خود ادامه دهند باید این نکته را در نظر بگیرند که یکی از معیارهای مهم پذیرش ارائه مدرک زبان ترکی استانبولی YOS می باشد.

همچنین پیش شرط شرکت در این آزمون نداشتن تابعیت کشور ترکیه می باشد. از شرایط مهم برای شرکت در این آزمون و اخذ مدرک داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی می باشد. جای امیدواری است که نظام آموزشی ترکیه کاملا مشابه با ایران می باشد. دفترچه آزمون به دو زبان انگلیسی و ترکی است. این آزمون از نمره صد حساب خواهد شد و نمره منفی نیز اعمال می شود. به این صورت که در ازای هر چهار سوال غلط در آزمون یکی از پاسخ های درست حذف خواهد شد. پس از بیست روز جواب نهایی برای اخذ مدرک رسمی اعلام خواهد شد. همچنین باید گفت که هر دانشگاه به صورت جداگانه این آزمون را برگزار می کند و اصولا در ماه آپریل این آزمون را انجام خواهند داد. 

آزمون یوس، مدرک زبان ترکی استانبولی

6. مدرک زبان ترکی استانبولی ALES

این آزمون نیز از آزمون های بسیار مهم برای ورود به دانشگاه های ترکیه می باشد. افرادی که قصد دارند در دوره های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری ادامه  تحصیل دهند باید این آزمون را بدهند. اگر شخصی قصد دارد در رشته مترجمی یا آموزگاری زبان ترکی استانبولی فعالیت کند نیز باید این مدرک را داشته باشد.

این آزمون دو‌ بخش ریاضی و زبان ترکی دارد. صد سوال در دو دفترچه به داوطلبان داده می شود و آن ها باید در مدت زمان ۱۵۰ دقیقه این آزمون را انجام دهند‌. نمره این آزمون از ۱۰۰ حساب می شود و نمره قبولی برای دانشگاه های مختلف با هم فرق دارد اما می توان میانگین را حدود پنجاه تا پنجاه و پنج در نظر گرفت. برای ثبت نام باید از طریق سایت رسمی osym.gov.tr اقدام نمایید و هیچ محدودیت سنی نیز ندارد. 

مقاله پیشنهادی: دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در کشور ترکیه
سخن پایانی
در این دانشنامه درباره انواع مدرک زبان ترکی استانبولی صحبت به میان آمده است. برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید یکی از این مدارک را کسب نموده و آن را ارائه نمایید. برای آشنایی شما با این آزمون های معتبر، آموزشگاه زبان ملل نکات مهم را گردآوری و در اختیار شما عزیزان قرار داده است. امیدواریم که با مطالعه این مطالب بتوانید تصمیم درستی بگیرید و برای تحصیل اقدامات لازم را انجام دهید. در صورتی که سوال خاصی در ذهن خود دارید می توانید با کارشناسان ما به شماره 02144752000 مشاوره نموده و سوالات خود را مطرح نمایید.

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (3 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران