معنی کراش چیست؟ معنی عبارت عامیانه کراش زدن

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/23 8623 زمان مطالعه: 3 دقیقه
معنی کراش چیست

واژه کراش امروزه در تمام محافل ‌و جوامع به گپش می رسد و در واقع ریشه در فضای مجازی و استفاده آن توسط نوجوانان و جوانان دارد. اگر تصور می کنید که معنای این واژه را می دانید، باید بگوییم که تصورتان را کنار گذاشته و این مطالب را مطالعه بفرمایید.

در زبان انگلیسی این واژه معنی های مختلفی دارد که باید مورد بررسی قرار دارد. مطمئنا در اینستاگرام و فیلم و سریال ها این واژه را زیاد شنیده و شاید خودتان نیز آن‌ را در موقعیت های مختلف به کار برده باشید. آموزشگاه زبان ملل در این مقاله سعی دارد دریچه ای جدید به روی شما باز کند و تمام نکات مهم درباره این واژه را تقدیم نماید‌. 

معنی کراش به فارسی چیست؟

همه می دانید که امروزه افراد از هر گروه سنی به راحتی از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند و مطمئنا اصطلاحات و واژه های موجود در این فضاها وارد فرهنگ خواهد شد. این امری اجتناب ناپذیر است و در واقع نمی توان جلوی آن را گرفت.

برخی از این واژه ها به قدری در جامعه و بین جوانان جا می افتد که همه آن را به کار می برند و در واقع به شیوه ای ساده و راحت منظور خود را بیان می دارند‌. اصطلاح کراش از جمله این واژه ها است که جدیدا از زبان انگلیسی وارد شده و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

با نگاهی به دیکشنری متوجه خواهید شد که معنای واژه " crush" در واقع « له شدن یا خرد شدن » است. اما عبارت یا اصطلاحی که معنای مورد نظر ما را دارد " Crush on someone" است. اما در فارسی واژه کراش را در جایی به کار می برند که قرار باشد رابطه و علاقه بین دختر و پسری را توضیح دهند که در این رابطه یک طرف از عشق طرف مقابل اطلاع ندارد و در واقع یک عشق یک طرفه وجود دارد و حتی امکان دارد این عشق ابراز نشود.

به صورت کلی باید گفت که وقتی واژه کراش به میدان می آید، منظور این است که قبل از شروع دوستی و رابطه عاشقانه بین دو طرف، این حس وجود دارد. یعنی طرف مقابل اصلا از این عشق اطلاع ندارد. در ادامه برخی از شرایط کراش داشتن روی یک شخص را مرور خواهیم کرد. 


کراش یعنی چی؟
 

شرایط کراش داشتن روی شخصی

در این بخش قرار است شرایطی را برای شما عنوان کنیم که نشان‌ می دهد شما روی شخص خاصی کراش دارید. گاهی اتفاق می افتد که شما به فردی علاقه دارید اما این ترس در دل شما وجود دارد که اگر عشق خود را ابراز نمایید از طرف او ریجکت شوید یا در واقع پس زده شوید. به همین دلیل علاقه خود را پنهان می کنید.

حتی در این شرایط امکان دارد شخص مورد نظر فرد دیگری را دوست داشته باشد. شرایط دیگری نیز وجود دارد که به فردی علاقه مند می شوید که فاصله سنی زیادی با شما دارد و مطمئن هستید که او این علاقه را نسبت به شما ندارد. این حالت ها نشان دهنده موقعیت کراش داشتن روی شخصی دیگر را نشان می دهد. 

روت کراش دارم یعنی چی؟

این عبارت امروزه زیاد شنیده می شود و مطمئنا شما نیز با آن برخورد داشته اید. برخی از واژه ها بسیار نوین هستند و افرادی از نسل های قبل نمی توانند آن‌ را درک نمایند. در واقع افراد نوجوان و جوان این واژه ها را از طریق شبکه های اجتماعی وارد واژگان می نمایند و کم‌ کم با فرهنگ ما عجین می شود.

همان گونه که در قسمت قبل توضیح داده شد کراش داشتن روی فردی، زمانی صورت می گیرد که طرف مقابل اطلاعی از این عشق و علاقه نداشته باشد. درباره دلایل این مسئله هم توضیح داده ایم. این نکته را در نظر داشته باشید که در فرهنگ و زبان انگلیسی واژه ها معنای دقیق تری دارند و هنگامی که از داشتن رابطه صحبت به میان می آید، واژه ها هر کدام شرایط مشخصی را نشان می دهند.

در واقع باید گفت که عبارت هایی که بیان گر علاقه هستند با دقت بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند. شایان به ذکر است که کراش داشتن روی کسی، زمانی صورت خواهد گرفت که قبل از هر رابطه دوستانه یا عاشقانه باشد. به این معنی که فردی که فرق ندارد دختر یا پسر باشد، به طرف مقابل که جنس مخالف او است، علاقه دارد اما شخص مقابل اصلا از این عشق اطلاعی ندارد. در این شرایط است که باید گفت شما روی شخصی کراش دارید. در ادامه آموزش زبان انگلیسی هنگام استفاده از این عبارت را با مثال در انگلیسی به شما یاد خواهیم داد.


معنی کراش
 

اصطلاحات مربوط به کراش داشتن روی شخصی دیگر

  • I have a crush on you. 
    روت کراش دارم
     
  •  I have a crush on Mert.
    من روی مرت کراش دارم. 
     
  • I saw your crush at university today. 
    امروز کراشت رو توی دانشگاه دیدم. 

نکته مهم: در این جمله واژه کراش به عنوان یک اسم به کار رفته است. 

  • I have a crush on my coach. 
    من روی مربی ام کراش دارم. 

نکته مهم: برای استفاده از واژه کراش در زبان انگلیسی باید از حرف اضافه "on"  استفاده نمایید.

نشانه های مهم کراش داشتن

در این قسمت شما را با نشانه‌ هایی آشنا می کنیم که در صورت مشاهده می توانید با اطمینان بگویید شخص روی کسی کراش دارد. حتی امکان دارد خودتان نیز در این شرایط قرار بگیرید. 

داشتن توجه زیاد به خودتان

اگر حس می کنید که رفتار خودتان را زیاد مورد توجه قرار می دهید و همیشه مراقب رفتار خود در مقابل کسی هستید، مطمئن باشید که روی شخص مقابل کراش دارید. این واکنش ها کاملا غریزی و غیر ارادی می باشد. البته واکنش ها در افراد مختلف یکسان نیستند و تمام این عکس العمل ها ناخوداگاه می باشند.

به عنوان مثال امکان دارد در صورت رو به رو شدن با شخصی که روی آن کراش دارید، خجالتی شوید و نتوانید صحبت کنید. البته گاهی برخی افراد در چنین مواردی برعکس عمل می کنند و بیشتر برون گرا می شوند و در زمینه معاشرت و صحبت کردن سنگ تمام می گذارند. 

خجالتی شدن در مقابل فرد مورد نظر

گاهی این اتفاق می افتد که به محض مواجه شدن با کراش خود، سریع موضع شما تغییر می کند. حتی امکان دارد که دوست داشته باشید زمین دهان باز کند و شما را درون خود بگیرد. در برخی موارد گونه های شخص سرخ شده و نگاه خود را از روی زمین بر نمی دارد. حتی امکان دارد ذهن شما خالی از کلمات و عبارت هایی شود که دوست داشتید به او بگویید. این حالت ها دقیقا موقعیت کراش داشتن شما را نشان می دهد. 

شرایط مزه پرانی در مقابل فرد مورد نظر

این نشانه ها در برخی افراد مخصوصا در پسر ها وجود دارد که به محض رو‌ به رو شدن‌ با کراش خود، تمایل دارند سر به سر او بگذارند. دوست دارند صحبت کنتد و توجه او‌ را به گونه ای جلب نمایند.

در ابتدا شرایط باید بسیار مراقب باشید که با صحبت ها و مزه پرانی های خود شخص مقابل را ناراحت یا شرمنده نکنید. برخی افراد با مشاهده این رفتارها از سوی شخص مقابل تمایل خود را برای ادامه رابطه از دست می دهند. 

جلب توجه نمودن جلوی کراش

این گونه رفتارها در بسیاری از جوان ها دیده می شود. این افراد سعی دارند کاری کنند که طرف مقابل از لباس و مدل مو یا آرایش صورت ( در مورد دختران)، خوشش بیاید‌. امکان دارد برای نشان دادن خود مرتب بخندد و یا کارهای بامزه انجام دهد که توجه طرف مقابل را جلب نماید.

در مورد دختران شاید دوست داشته باشند با موهای خود نظر طرف مقابل را جلب نمایند، با نگاه های محجوبانه و زیبا او‌ را مجذوب نمایند و کلا کاری کنند که چشم طرف مقابل کس دیگری را نبیند. 

احساس غمگینی

در برخی شرایط متوجه می شوید که تمام فکر و ذکر و حواستان روی شخص خاص است. بیشتر از این که باید، به او فکر می کنید و در شرایطی امکان دارد روی درس و کارتان تاثیر بگذارد. به عنوان مثال در دور همی های خانوادگی به گونه ای رفتار می کنید که انگار در آن جمع وجود ندارید‌‌.

در چنین شرایطی تنها خواسته شما این است که خبری از کراش خود داشته باشید. کنجکاو هستید که او چه کار می کند و الان با چه کسانی در ارتباط است. حتی در برخی موارد به خانواده او نیز حسادت می کنید.

در دور همی های دوستانه و زمانی که با دوستان خود بیرون می روید، دوست دارید که او نیز در کنار شما باشد. شب ها هنگام خواب با فکر او به خواب می روید و با رویایی دیدن او از خواب بیدار می شوید. مطمئنا در مورد او و رابطه با او رویاپردازی می کنید.

حس کردن شخص مورد نظر هنگام گوش دادن به موسیقی

گاهی پیش می آید که هنگام گوش دادن به آهنگ های عاشقانه، شخص مورد علاقه خود را مجسم می نمایید و حس می کنید که خواننده کلا درباره احساس شما به او صحبت می کند. در این صورت اطمینان داشته باشید که روی آن شخص کراش دارید.

در شرایطی کاملا جالب امکان دارد خودتان را به جای شخصیت های فیلم و سریال بگذارید و تمام جریان ها را بین خودتان و فرد مورد علاقه دنبال می کنید. این شرایط دقیقا کراش داشتن شما را نشان می دهد. بهترین سریال ها برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی را در مقالات قبل به شما معرفی کرده ایم.


معنی کراش به فارسی چیست؟
 

فرق رل با کراش چیست؟

گاهی نیز در جامعه علاوه بر شنیدن واژه کراش، عبارت « رل» را نیز می شنویم. برخی این دو واژه را یکی می دانند و یا افرادی اصلا این واژه ها را درک نمی کنند. به همین دلیل در این بخش از مقاله سعی داریم درباره واژه رل نیز صحبت کنیم و تفاوت آن‌ را با کراش داشتن بیان نماییم.

قبلا درباره واژه کراش به صورت مفصل و جامع صحبت نمودیم. متوجه شدیم که کراش داشتن زمانی اتفاق می افتد که طرف مقابل از حس و علاقه شما اطلاع نداشته باشد و در واقع پای یک عشق یک طرفه در میان است‌.

شخصی که روی طرف مقابل کراش دارد نمی تواند احساسات خود را بیان نماید و آن را همیشه در قلب خود نگه می دارد. اما تفاوت رل با کراش کاملا مشخص است. رل به این معنی است که دو طرف کاملا با هم در رابطه هستند. رابطه ای عاشقانه، دوستانه و خلاصه هر نوع رابطه ای امکان دارد بین این دو شخص به وجود بیاید.

در مورد رل زدن، هر دو طرف، دختر و پسر، رابطه خود را می دانند و آن را اعلام می کنند. رل در واقع به این معنی است که با طرف مقابل رابطه دوستانه و عاشقانه علنی داشته باشید. 

معنی کراش در مجازی

واژه کراش را می توان در معنای مختلفی به کار برد. در این مقاله توضیحات زیادی را در مورد این واژه داده ایم. در این بخش سعی داریم معانی دیگری نیز از این واژه برای شما توضیح دهیم. این کلمه نیز همانند سایر لغات می تواند معنی های متفاوت داشته باشد.

مطالعه بیشتر: آموزش گرامر زبان انگلیسی

یکی از معنی های پر کاربرد برای واژه کراش " crush" له کردن چیزی با فشار دادن یا شکستن چیزی و آسیب زدن به آن می باشد. به عنوان مثال در آشپزخانه شما حبه های سیر را له می کنید، برای این شرایط می توانید از واژه crush استفاده نمایید.  در حالتی دیگر کراش را در مواقعی که در ازدحام مترو یا اتوبوس قرار دارید می توانید به کار ببرید. 

There is a such a crush on the train. 

در این جمله واژه crush، ازدحام و شلوغی را نشان می دهد. این واژه گویای این است که ازدحام به شخص فشار وارد می کند. در این جمله اصلا نشانه ای از دوست داشتن و روی کسی کراش داشتن وجود ندارد و فقط به معنی جمعیت انبوه در یک فضای کوچک و فشار وارد شدن بر افراد می باشد. 

His legs were crushed in the accident. 

در این جمله واژه crush به معنای شکستن یا خرد شدن استخوان شخص به کار می رود. 

Our hopes were crushed when the dollar value increased. 

به کار بردن واژه crush در کنار واژه hope می تواند به معنی بر باد رفتن امید و آرزو در شخص باشد. 

The actor's confidence was crushed when he was booed off the stage. 

در ترکیب واژه crush و واژه confidence معنای از دست دادن کامل اعتماد به نفس القا می شود. 

The rebellion wad crushed within a few hours. 

اگر واژه کراش را با کلماتی به معنای شورش و قیام ترکیب کنید، معنای سرکوب کردن را می توانید به زبان بیاورید. 
این معنی های مجازی از واژه کراش شما را بیشتر با این کلمه آشنا می سازد. 

سخن پایانی

با ورود عبارت ها و واژه های جدید به زبان و فرهنگ باید با آن ها آشنایی داشته باشید که بتوانید در شرایط درست از آن استفاده نمایید. دلیل این وام گرفتن ها استفاده زیاد از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می باشد. مخصوصا جوانان و نوجوانان بیشتر این واژه ها را وارد زبان و فرهنگ جامعه می کنند.

واژه کراش نیز عبارتی جدید است که وارد فرهنگ ایران شده و همه از آن استفاده می نمایند و این امری کاملا طبیعی است. آموزشگاه زبان ملل برای آشنایی بیشتر شما با این واژه و استفاده درست از آن، این مطالب را در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (6 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران