آموزش ماضی نقلی در انگلیسی در سه سوت

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/16 1595 زمان مطالعه: 3 دقیقه
ماضی نقلی در انگلیسی

یادگیری ماضی نقلی در انگلیسی از مهم ترین نکات آموزش گرامر انگلیسی است. این زمان ها بسیار پرکاربرد است و در واقع نکات مهمی برای یادگیری آن وجود دارد‌. برای یادگیری هر چه بهتر زبان انگلیسی باید این زمان را به خوبی یاد بگیرید و آن موقع می توانید ادعا داشته باشید که زبان را به خوبی فرا گرفته اید.

با بیان این توضیح احتمالا اهمیت این زمان بیشتر برای شما مشخص شده است. به دلیل همین اهمیت در سایت آموزشی آموزشگاه زبان ملل این آموزش را به صورت کامل به رشته تحریر درآورده ایم و از شما زبان آموزان عزیز دعوت می نماییم که این مطالب را تا انتها دنبال فرمایید. 

توضیح درباره ماضی نقلی در انگلیسی

شایان ذکر است که در گرامر زبان انگلیسی، موضوع زمان ها اهمیت ویژه ای دارد و هر زبان آموز باید در مراحل یادگیری این زبان پرکاربرد و پر طرفدار، زمان ها را به خوبی یاد بگیرد. سه زمان را در زبان انگلیسی باید یاد بگیرید که شامل زمان گذشته، حال و آینده می باشد. اما هر کدام از این زبان ها شاخه های متعددی دارد.

 

 

 

در این بخش از مقاله در مورد زمان ماضی نقلی در انگلیسی یا همان حال کامل توضیح خواهیم داد. از مهم‌ ترین علائم در زمان های مختلف در زبان انگلیسی ساختار فعل ها می باشد. به همین منظور در مورد زمان ماضی نقلی هم باید با ساختار فعل آشنا شویم.

مثال برای ماضی نقلی در انگلیسی

اما قبل از آن باید بدانیم که این زمان بیانگر چه چیزی می باشد و برای چه کاری استفاده می شود. با این زمان می توانیم کاری را بیان کنیم که در زمان گذشته شروع شده است و تا اکنون اثر آن باقی مانده است. در توضیح کامل تر باید گفت که در واقع عملی در گذشته انجام شده است و همین عمل ارتباطی با زمان حال نیز دارد.

نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که تفاوت این زمان با زمان گذشته ساده نیز در همین نکته است که در زمان ماضی نقلی انگلیسی اثر آن کار تا زمان حال می ماند. اما در گذشته ساده عملی که در گذشته انجام شده است در همان زمان تمام شده و ارتباطی با زمان حال ندارد. برای این که مفهوم زمان ماضی نقلی را بیشتر متوجه شوید، این مثال را با دقت مطالعه کنید:

گرامر ماضی نقلی در انگلیسی

فرض کنید که پدر شما روز قبل فرش ها را شسته است و شما صبح وارد حیاط می شوید و آن ها را مشاهده می کنید. عمل شستن فرش ها در روز گذشته اتفاق افتاده و همان موقع تمام شده است اما اثر آن تا الان وجود دارد و شما مشاهده می فرمایید. در چنین شرایطی از زمان ماضی نقلی برای بیان عمل شستن فرش ها استفاده می نماییم.

در مثال دیگر تصور کنید که ازخواب بیدار می شوید و در منزل بوی خوب غذا را متوجه می شوید. به محض ورود به آشپزخانه متوجه می شوید که مادر شما صبح زود غذا را درست کرده است و کار را تمام کرده است اما شما اکنون‌ آن غذا را مشاهده می کنید. این جا باید برای بیان آشپزی کردن مادرتان از زمان ماضی نقلی استفاده نمایید. 

فرمول ساختار ماضی نقلی انگلیسی

در زبان فارسی برای بیان و ساختن ماضی نقلی به این گونه فعل ها را صرف می کنیم: « برده ام، برده ای، برده است، برده ایم، برده اید، برده اند» یا مثال دیگر: « خورده ام، خورده ای، خورده است، خورده ایم، خورده اید، خورده اند» فرمول ساخت ماضی نقلی انگلیسی نیز به این گونه می باشد: 
Have / has + p.p
به این مثال ها توجه کنید:

  • You have visited London two times. 
  • I have never seen that man. 


فرمول زمان ماضی نقلی
 

کاربرد زمان ماضی نقلی در انگلیسی

در زبان انگلیسی زمان ماضی نقلی یا حال کامل را برای توصیف نمودن دو نوع عمل مورد استفاده قرار می دهیم. در ادامه این دو نوع کاربرد ماضی نقلی در انگلیسی را توضیح می دهیم. 

ماضی نقلی در انگلیسی برای بیان عمل پایان یافته

عمل پایان یافته یا "finished actions" از کاربردهای زمان ماضی نقلی در انگلیسی می باشد که در این قسمت با آن آشنا خواهیم شد. 
در حالت اول زمان ماضی نقلی را برای توصیف کردن شرایطی به کار می بریم که در طول زندگی یک‌ فرد اتفاق افتاده است و در این شرایط زمان انجام دادن آن اصلا اهمیت ندارد. در این شرایط از ماضی نقلی یا حال کامل استفاده می کنیم. نکته دیگر این است که در چنین شرایطی از قید های زمان مثل "ever" و "never" استفاده می کنیم. در ادامه می توانید مثال هایی را در این مورد مشاهده نمایید. 

  • I have never seen that film. 
  • You have visited London two times. 

در حالت دیگر در مورد استفاده از زمان ماضی نقلی یا حال کامل، آن را در شرایطی به کار می بریم که بخواهیم قیدهای زمانی که عملی ناتمام را توصیف می کنند، توضیح دهیم. قابل ذکر است که در این شرایط انجام دادن آن عمل تا اکنون ادامه دارد. این توضیحات شاید قدری برای شما گیج کننده باشد اما با مطالعه مثال های زیر این گرامر را بیشتر متوجه خواهید شد:

مثال برای ماضی نقلی در انگلیسی

  • I haven't seen your teacher this week. 
  • My friend drunk three cups of tea today. 

همان گونه که گفتیم این مثال بیشتر گویای این حالت از ماضی نقلی می باشند. 

نکته مهم در مورد زمان ماضی نقلی در انگلیسی

هنگام استفاده از ماضی نقلی در انگلیسی به هیچ عنوان نمی توانیم از قیدهای زمان گذشته استفاده کنیم. منظور از این قیدهای زمان، مواردی است که برای توصیف عملی استفاده می شود که در زمان گذشته انجام شده و همان موقع تمام شده است. مثال هایی را برای درک بیشتر برای شما عزیزان می آوریم. 

  • I went to the park yesterday. 

در این جمله شخص روز قبل به پارک رفته و این کار در همان بازه زمانی انجام و پایان یافته است. در این جمله از قید زمان گذشته "yesterday" استفاده شده است‌ و نشان‌ می دهد که این کار همان دیروز تمام شده است. این قید را به هیچ عنوان نمی توان برای زمان ماضی نقلی انگلیسی به کار برد. پس این جمله کاملا اشتباه است‌: 

  • I have gone to the park yesterday.

در برخی شرایط از زمان ماضی نقلی برای بیان عملی که پایان یافته است و نتیجه یا اثر آن تا زمان حال ادامه دارد استفاده می شود. در این شرایط نتیجه را مورد توجه قرار می دهیم. در واقع این عمل در این اواخر اتفاق افتاده است و همچنان در این زمان نیز برای ما اهمیت دارد. نکته ای که بیان آن خالی از لطف نیست این است که در زبان انگلیسی بریتانیایی در چنین شرایطی از زمان گذشته ساده نیز استفاده می کنند‌. در ادامه مثال هایی را می آوریم:

  • She has lost her keys.

در این جمله نشان می دهد که مثلاً خانمی کلیدهایش را گم کرده است و این عمل در گذشته اتفاق افتاده است اما به دلیل همین عمل انجام شده، اکنون نمی تواند در کمد خود را باز کند و وسایل مورد نیاز را بردارد. 

  • My father has missed the bus.

در این جمله پدر از اتوبوس جا مانده است و مطمئنا امروز نمی تواند در مراسم خانوادگی شرکت کند.  حالت دیگری از کاربرد فعل ماضی نقلی در انگلیسی وجود دارد که بیشتر در اخبار مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع می توان برای بیان کاری که به تازگی انجام شده است از این زمان استفاده کرد هر چند که اثری از آن کار در زمان خال مشاهده نشود‌. نکته کلیدی در مورد این موضوع استفاده از قیدهای زمان مثل "already"، "recently" و "yet"  در جمله می باشد. با مشاهده این مثال ها می توانید این نکته گرامری را بیشتر متوجه شوید. 

  • The President Trump has given a speech recently. 
  • I've just seen your father. 

کاربرد ماضی نقلی در انگلیسی برای بیان عمل ناتمام

در ابتدای این مقاله گفته شد که ماضی نقلی در انگلیسی را می توان برای توصیف یک عمل ناتمام به کار برد. برای این که شما با این نکته گرامری بیشتر آشنا شوید توضیح کاملی را ارائه می دهیم. در واقع این زمان را برای شرایطی به کار می بریم که عملی یا عادتی در زمان گذشته شروع شده است و تاکنون یعنی در زمان حال ادامه داشته است‌.

ماضی نقلی در زبان انگلیسی

یعنی به گونه ای این عمل در زمان گذشته تمام نشده است. در این شرایط می توان از کلمه پرسشی "How long" و همچنین قیدهای زمان "since" و "for" استفاده کرد. نکته مهم دیگر در مورد این گرامر این است که در این شرایط از افعال حالتی استفاده می کنند. افعال حالتی را در زبان انگلیسی " state verbs" می نامند. می توانید جمله های نمونه زیر را مشاهده نمایید و کاربرد ماضی نقلی در انگلیسی برای بیان عمل ناتمام را بهتر متوجه شوید‌: 

  • I have lived in Shiraz for ten years. 
    با بیان این جمله بیان می کنیم که من ده سال است که در شیراز زندگی می کنم و هنوز هم در این شهر اقامت دارم. 
  • My father has worked there for six months. 
    در این جمله مشخص می شود که پدر شش ماه است که در جایی کار می کند و هنوز هم در آن شغل است. 

پس مشاهده نمودید که این مثال ها گویای استفاده از ماضی نقلی برای بیان عمل ناتمام می باشد. 

استفاده از قیدهای زمان since و for در ماضی نقلی

در این قسمت در مورد قیدهای زمان since و for و استفاده از آن ها برای بیان ماضی نقلی در انگلیسی صحبت می کنیم. قید زمان "since" را برای بیان زمان مشخصی در گذشته مورد استفاده قرار می دهیم. برای این نکته گرامری مثال هایی را برای شما عزیزان آماده کرده ایم. 

گرامر ماضی نقلی در انگلیسی

  • She has known Maria since 1999.
    اون خانم ماریا را از سال ۱۹۹۹ می شناسد.
  • My son has liked fruit juice since he was a child.
    پسرم از وقتی که بچه بود، آب میوه را دوست داشت.
  • My daughter has been in class since 4pm.
    دخترم از ساعت چهار بعد از ظهر کلاس بوده است.

در مورد این قید زمان باید نکته دیگری را نیز عنوان کنیم. برای بیان عملی که در گذشته رخ داده است و در واقع زمان آن گذشته ساده است نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال می توان این عبارت ها را گفت: 

  • Since you were at university
  • Since she arrived

به کار بردن قید زمان for

از این قید زمان برای بیان مدت زمان وقوع هر عملی به کار می رود. به عنوان مثال به مدت دو سال، سه ساعت یا شش روز و موارد این چنینی می توان این قید زمان را به کار برد. مثال های زیر به خوبی گویای این نکته گرامری خواهند بود.

 

  • My father has known my friend for three years
    پدرم سه سال است که دوست من را می شناسد.
  • That baby had been hungry for hours
    آن بچه ساعت ها است که گرسنه است.
  • My mother has had a backache for a week
    مادرم یک هفته است که کمر درد دارد.

فرمول های به کار بردن ماضی نقلی در انگلیسی

در این قسمت در مورد فرمول های استفاده از ماضی نقلی در انگلیسی صحبت خواهیم کرد. با یادگیری این فرمول ها به کار بردن این زمان برای شما ساده تر می شود. در جمله های مثبت از این فرمول برای ساختن زمان ماضی نقلی در انگلیسی استفاده می کنیم. 

Subject + have / has + p.p

در این فرمول متوجه می شوید که برای به کار بردن زمان ماضی نقلی بعد از فاعل جمله از have یا has استفاده می شود. نکته مهم این است که شما با توجه به نوع فاعل باید یکی از این رو فعل کمکی را استفاده نمایید. باید به شخص فاعل دقت کنید‌. بعد از این دو فعل کمکی باید از حالت سوم فعل مورد نظر استفاده شود. برای مواردی که بخواهید جمله را به صورت منفی به کار ببرید باید از این فرمول استفاده کنید. 

Subject + have / has ( not) + p.p

با توجه به این فرمول می توانید فعل را به حالت منفی در بیاورید. 
اما فرمول برای ساختار پرسشی در زمان ماضی نقلی به این گونه می باشد. 

  • Have / Has + subject + p.p
  • Question word + have / has + subject + p.p

با این دو فرمول می توان جمله های سوالی را برای زمان ماضی نقلی انگلیسی ساخت. مثال های زیر در مورد این سه فرمول تقدیم خواهد شد. 

 

  • My husband has spent all his money. 
    همسرم تمام پولش را خرج کرده است. 
  • He has lost his watch.
    او ساعتش را گم کرده است‌. 
  • That boys have begun to annoy their teacher. 
    آن پسرها شروع کرده اند به اذیت کردن معلمشان. 
  • This crazy student has not studied for the exam.
    این دانش آموز تنبل برای امتحان درس نخوانده است. 
  • My wife has not forgotten my birthday. 
    همسرم تولد مرا فراموش نکرده است. 
  • Has your father bought a new car
    آیا پدرت ماشین جدید خریده است؟ 
  • Have you eaten her ice cream
    آیا تو بستنی او را خورده ای؟ 
  • Where has your father gone
    پدرت کجا رفته است ؟
  • Why have you been happy
    چرا شما خوشحال شده اید؟ 
  • Which park has she gone
    او به کدام پارک رفته است؟ 

مقاله پیشنهادی: تفاوت زمان حال کامل و حال کامل استمراری

افعال در زمان ماضی نقلی در انگلیسی

برای استفاده از ماضی نقلی در انگلیسی از شکل سوم فعل ها استفاده می کنیم. این شکل سوم فعل در انگلیسی "Past Participle" نامیده می شد که به اختصار آن را به صورت "p.p." به کار می برند. در زبان فارسی به این شکل سوم فعل «اسم مفعول» می گویند. برای به کار بردن ماضی نقلی در انگلیسی همان گونه که در فرمول ها متوجه شده اید، از همین شکل سوم فعل استفاده می شود. به همین منظور شما را با این افعال آشنا می کنیم.

برخی از افعال با قاعده یا "Regular verbs" هستند و گروه دیگر افعال بی قاعده یا "irregular verbs"  نامیده می شوند‌. در مورد افعال با قاعده برای ساختن شکل سوم به انتهای آن ها " ed" اضافه می شود. مثال هایی را برای شما آماده کرده ایم. 

  • Talk .... Talked
  • Play .... Played
  • Wash .... Washed

و اما افعال بی قاعده یا "irregular verbs" همان گونه که از نام آن ها پیداست، قانون و گرامر خاصی برای حالت گذشته و سوم ندارند‌ و به صورت کلی تغییر می کنند‌. این افعال را باید به ذهن بسپارید. تعدادی از این افعال را در این مقاله تقدیم می کنیم. 

Come Came Come
Felt Felt Feel
Bought Bought Buy
Said Said Say
Won Won Win
Left Left Leave
Found Found Find

سخن پایانی

در این مقاله آموزشی نکات بسیار مهمی را در مورد زمان ماضی نقلی در انگلیسی توضیح دادیم‌. این زمان از پر کاربرد ترین زمان ها در زبان انگلیسی محسوب می شود و باید حتما به آن مسلط شوید. با یادگیری این زمان می توانید بسیاری از گفتگو ها را به راحتی انجام دهید. در سایت آموزشگاه زبان تلاش شده است که به راحتی به آموزش تمام زبان ها دسترسی داشته باشید و نکات بسیار مهم و کلیدی را فرا بگیرید.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
3.5/5 (2 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران