روش های تدریس زبان انگلیسی با بیشترین بازدهی و تاثیرگذاری

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/24 1057
روش های تدریس زبان انگلیسی

برای آشنایی شما با روش های تدریس زبان انگلیسی راهکارهایی را در نظر گرفته ایم که همه را در قالب این مقاله تقدیم خواهیم کرد. همه‌ مستحضر هستید که زبان انگلیسی پر مخاطب ترین، پر طرفدارترین و محبوب ترین زبان در سر تا سر دنیا می باشد. تعداد زیادی مرتب به دنبال یادگیری این زبان هستند.

بنابراین بابد گفت که نیاز زیادی به اساتید برجسته و متخصص جهت تدریس این زبان احساس خواهد شد. اما تدریس این زبان‌ باید با مهارت خاصی صورت بگیرد. روش های تدریس باید با استانداردهای جهانی تطبیق داشته باشد و از تکنیک های آموزشی رایج و به روز استفاده شود. در صورت تمایل به آشنایی با این روش ها فقط کافی است تا انتهای این مقاله با ما باشید و مطالب آن را با دقت مطالعه بفرمایید. 

انواع روش های تدریس زبان انگلیسی

از گذشته روش های زیادی برای تدریس زبان انگلیسی در نظر گرفته می شده و بر اساس همان روش ها کتاب های درسی برنامه ریزی و طراحی شده بوده است. اما مطمئنا آن‌ روش ها منسوخ شده اند. امروزه روش های تدریس زبان انگلیسی بسیار کاربردی و مدرن تر شده اند.

روش های تدریس زبان انگلیسی

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که همان روش های مورد استفاده، مبنایی را ایجاد می کنند که دبیران و اساتید تکنیک ها و اصول کاربردی برای خود داشته باشند و طبق آن ها تدریس نمایند‌. در ادامه این بخش از مقاله متدهای مختلف تدریس زبان انگلیسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

تدریس زبان انگلیسی با روش ترجمه - گرامر

شاید بتوان گفت که پر کاربردترین و رایج ترین روش های تدریس زبان انگلیسی، متد ترجمه - تدریس یا " Grammar - Translation Method " می باشد. البته این روش در سال های ۱۸۴۰ تا ۱۹۴۰ مورد استفاده بوده است و برای تدریس زبان لاتین به کار می رفته است.

در طی فرایند آموزش زبان انگلیسی با این روش، گرامر و نکات دستوری تدریس می شده است و همچنین یادگیری واژه ها و عبارت های زبان دوم در برنامه بوده است. پایه و اصول کار بر روی ترجمه زبان مورد نظر به زبان مادری یا برعکس بوده است.

روش های تدریس زبان انگلیسی

در این مسیر نیز ساختارهای زبان و نکات گرامری تدریس می شده است. در واقع زبان آموزان لغت ها و واژه ها را حفظ می کرده اند و به دنبال یادگیری ساختارها و نکات گرامری نیز بوده لند و به این طریق زبان دوم را فرا می گرفته اند.

مقاله پیشنهادی: بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی در تهران

گفتنی است که پس از مدتی برخی از این روش انتقاد کردند. نظر آن ها این بود که روش حاضر نمی تواند به درستی در زمینه یادگیری زبان انگلیسی موفق عمل کند‌. در حال حاضر این روش اصلا به کار نمی رود. 

تدریس زبان انگلیسی با روش مستقیم

در روش مستقیم یا " Direct Method " که پس از انتقاد به روش ترجمه-گرامر مد نظر بود، به زبان آموزان یاد داده می شد که مستقیما روی زبان انگلیسی تمرکز داشته باشند و در واقع تفکر خود را انگلیسی کنند‌. در این روش هیچ تاکیدی بر ساختار و نکات گرامری نمی باشد.

زبان آموزان باید روی معنی کلمه ها و مکالمه و صحبت کردن تمرکز داشته باشند و یادگیری لغت ها با مشاهده اشیای واقعی صورت می گرفته است. در طی فرایند این روش آموزشی به زبان آموزان اجازه داده نمی شود که از زبان مادری خود استفاده نمایند و باید مستقیما روی زبان انگلیسی تمرکز داشته باشند و برای گفتگو‌ از آن استفاده نمایند.

روش تدریس زبان انگلیسی

با این روش بین تفکر و اندیشه و همچنین عمل و گفتار ارتباطی به وجود می آید و منجر به یادگیری زبان دوم می شود. اما پس از مدتی این روش نیز تحت انتقاد های زیادی قرار گرفت و نظر منتقدان این بود که این روش در صورتی جوابگو می باشد که برای تدریس خصوصی استفاده شود.

مطالعه بیشتر: جواب nice to meet you چیست

همچنین برای کلاس های گروهی باید جمعیت کمی در آن حضور داشته باشند تا بتوان این روش تدریس زبان انگلیسی را مورد استفاده قرار داد. همچنین با این رپش، زبان آموزان کلا از زبان مادری خود دور می ماندند و اجازه استفاده از آن را نداشتند. همچنین برای این کار و‌ تمرکز صد در صد روی زبان انگلیسی مستلزم این بود که اساتید بومی انگلیسی باشند‌. 

روش تدریس نگرش ساختاری

از دیگر روش های تدریس زبان انگلیسی، روش نگرش ساختاری یا " Structural Approach" می باشد. عمده رویکردهای این روش بر طبق روش مستقیم می‌باشد اما تفاوت هایی نیز با آن دارد. روش نگرش ساختاری به این گونه طراحی شده است که علاوه بر روش های مستقیم، روی مهارت خواندن و همچنین مهارت نوشتاری نیز کار می‌شود و آن ها را نادیده نمی گیرند.

روش های تدریس زبان انگلیسی

در این روش سعی بر این است که روی اصول درست یادگیری زبان انگلیسی تمرکز شود و برای چیدمان کلمه ها و به کار بردن آن ها در جمله ها از الگوها و ساختارهای مناسب استفاده می شود. به این طریق اجزای معنا دار در کنار هم جمله های بسیار دقیقی را می سازند.

در واقع باید گفت که هر زبان برای خودش ساختار و فرمول خاصی دارد که منجر به تولید الگوهای خاص و منحصر به فرد می شود و به این طریق از کلمه ها و نکات گرامری نهایت استفاده خواهد شد. در این روش، زبان آموزان ساختارهای زبان دوم را یاد می گیرند و می دانند که چگونه و در چه شرایطی باید از اصول زبان دوم استفاده نمایند. اما نکته مهم این است که روش نگرش ساختاری بیشتر برای زبان آموزان مبتدی قابلیت استفاده داشت و همین امر باعث بروز انتقادهایی روی آن شد.

مقاله پیشنهادی: بهترین کانال آموزش زبان انگلیسی در یوتیوب

همچنین تمرکز روی ساختارهای زبان دوم قدری کسالت بار بود. نکته مهم دیگر این بود که روی مهارت های خواندن و نوشتن زیاد کار نمی شده و تقریبا می توان گفت مه این مهارت ها نادیده گرفته می شده است. 

استفاده از روش رویکرد شفاهی یا تدریس موقعیتی زبان 

این روش که با نام " Oral Approach/ Situational Language Teaching" مشخص می شود، رویکردی شفاهی می باشد. در این روش که از روش های تدریس زبان انگلیسی می باشد، زبان آموزان روی شنیده های اطراف خود تمرکز دارند‌ و از آن ها برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده می نمایند.

همچنین در این روش، زبان آموزان در موقعیت های مختلف زبانی قرار می گیرند و آموزش می بینند که چگونه با زبان دوم ارتباط برقرار کنند. نقطه عطف این روش ایجاد مهارت در زبان آموزان می باشد تا بتوانند بر پایه آن به صورت کاملا مستقل با زبان دوم خود ارتباط برقرار سازند.

در این روش مهارت های خواندن و نوشتاری در زبان آموزان تقویت خواهد شد. اصولی که در این روش برای انتخاب و ارائه محتوا در نظر گرفته‌ شده است باعث یادگیری هر چه بهتر زبان انگلیسی خواهد شد. 

روش شنیداری گفتاری از روش های تدریس زبان انگلیسی

یکی دیگر از روش های تدریس زبان انگلیسی، روش شنیداری گفتاری یا " Audiolingual Method" است. یکی دیگر از نام‌ های این روش آموزش زبان انگلیسی « روش ارتش » می باشد. دلیل این نام به دوران جنگ جهانی دوم بر می گردد. در آن‌ زمان سربازان از این روش برای یادگیری زبان دشمن خود استفاده می کردند.

روش های تدریس زبان انگلیسی

در این روش، نظریه زبانی و روانشناسی رفتاری مورد توجه می باشد. نکته مهم در مورد این روش آموزش زبان انگلیسی این است که تنها روی درک معنی کلمه ها تمرکز نمی شود و ساختارها و الگوهای مورد استفاده در زبان دوم نیز مورد توجه می باشد.

هدف از این روش برای تدریس زبان انگلیسی این است که با تلفظ بسیار دقیق روی آموزش مهارت های شفاهی و توانایی پاسخگویی سریع کار می شود و مهارت های شنیداری و گفتاری تقویت خواهد شد. اما ناگفته نماند که برای تقویت مهارت های خواندن و نوشتن نیز برنام ریزی خواهد شد. 

به کار بردن روش پاسخ فیزیکی کامل

این تکنیک که از روش های تدریس زبان انگلیسی می باشد، " Total Physical Response" نام دارد. در این روش از زبان آموزان خواسته می شود که از واکنش ها و حرکات فیزیکی بدن خود برای دستورات ارائه شده توسط اساتید استفاده نمایند. فرضیه این روش یادگیری زبان انگلیسی به این صورت است که مغز انسان این توانایی را دارد که برای یادگیری تمام زبان های طبیعی و زنده دنیا و همچنین زبان اشاره برای ناشنوایان به یک برنامه بیولوژیکی مجهز می باشد.

مطالعه بیشتر: امتحان فاینال زبان چیست؟

دلیل این کار را این گونه عنوان نمودند که نوزادان نیز به همین صورت زبان را یاد می گیرند. گفتنی است که کودکانی که نمی توانند صحبت کنند با ایجاد ارتباط با جهان اطرافش زبان را فرا می گیرد و در واقع بابد گفت که‌ زبان بدین گونه در او نهادینه خواهد شد. کودک‌ از طریق همین فرایند به راحتی می تواند صحبت کند.

همین فرایند در کودکان، با این روش باز تولید خواهد شد. زبان آموزان در کلاس روی حرکات معلم خود تمرکز کرده و لغت های جدید را یاد می گیرند. قابل ذکر است که این روش از یادگیری زبان انگلیسی برای افراد مبتدی بسیار مناسب می باشد. 

روش تدریس خاموش از روش های تدریس زبان انگلیسی

روش نام‌ برده‌ یا روش "Silent Way" یکی دیگر از روش های تدریس زبان انگلیسی محسوب می شود. بر طبق این نظریه و روش، معلم در کلاس درس بیشتر سکوت خواهد کرد و از زبان آموزان می خواهد که با زبان مورد نظر صحبت نمایند و در واقع آن‌ را مورد استفاده قرار دهند. نمودارهای رنگی در این روش تدریس استفاده می شود و زبان آموز نیازی ندارد که مطالب را حفظ نماید. 

روش آموزش ارتباطی

از انواع روش های تدریس زبان انگلیسی می توان روش آموزش به شیوه ارتباطی را نام برد. این روش " Communicative Language Teaching" نام دارد و نقطه مقابل روش شنیداری - گفتاری می باشد. در این روش مبنا را بر روی برقراری ارتباط زبان آموزان  با موقعیت های مختلف زندگی واقعی و استفاده از زبان قرار می دهند. تمرکز این روش بیشتر بر روی معنا می باشد. 

روش تدریس رویکرد طبیعی یا " Natural Approach"

این تکنیک از روش های تدریس زبان انگلیسی بر مبنای اکتسابی بودن زبان بنا شده است. تمرکز این روش بر برقراری ارتباط به عنوان یکی از کارکردهای زبان می باشد. زبان در این روش ابزاری برای انتقال پیام و اطلاعات می باشد. قابل ذکر است که در این روش زبان آموزان در محیط های غیر رسمی قرار گرفته و زبان را در این محیط ها فرا می گیرند. 

مطالعه بیشتر: روزانه چند لغت انگلیسی یاد بگیریم

روش تکلیف محور

در این روش که از روش های تدریس زبان انگلیسی است و " Task - based Language Teaching" نام دارد، روی تکالیف تمرکز زیادی می شود و در واقع آن‌ ها را از اجزای اصلی یادگیری زبان‌ می دانند. مبنای این روش آموزشی بر این است که زبان آموزان باید تکلیف های زیاد داشته باشند و با انجام دادن آن ها زبان را یاد می گیرند. ساختارهای زبانی در این تمرین ها گنجانده شده است و زبان آموزان از این طریق، زبان مورد نظر را فرا می گیرند. 

آیا تدریس زبان انگلیسی به مبتدیان سخت است؟ 

برای معلم ها و اساتید زبان انگلیسی این سوال پیش می آید که آیا آموزش زبان انگلیسی به مبتدیان سخت است. در واقع مبتدیان به مانند یک لوح یا کاغذ سفید هستند که باید توسط اساتید روی آن ها طراحی شود. پس باید روش های تدریس زبان انگلیسی برای این افراد به گونه ای باشد که زبان انگلیسی را به بهترین صورت ممکن یاد بگیرند.

آموزش زبان انگلیسی به افراد مبتدی به مراتب سخت تر از سایر زبان آموزان می باشد چرا که این افراد پیش زمینه ای از این زبان ندارند‌‌. برای این گونه زبان آموزان باید نکات بسیار مهم و کاربردی در نظر گرفته شود. در ادامه راهکارهای مهمی را برای آموزش زبان انگلیسی به افراد مبتدی برای شما عزیزان می آوریم.

زبان انگلیسی را برای زبان آموزان سخت نگیرید

یکی از روش های تدریس زبان انگلیسی به مبتدیان این است که به هیچ عنوان نباید زبان را برای آن‌ ها سخت جلوه داد. بلکه باید یادگیری زبان انگلیسی را برای آن‌ ها کاری ساده تلقی نمود. اگر از ابتدا زبان را به شیوه ای سخت آموزش داد، زبان آموزان این احساس را پیدا می کنند که از دنیای دیگری آمده اند. با حرکات ساده باید به تدریس پرداخت و به زبان آموزان مبتدی کمک کرد که از آموخته ها درک بهتری پیدا کنند. 

اطمینان از فهم کامل آموخته ها

برخی از استادهای زبان انگلیسی این تصور را دارند که زبان آموزان در همان ابتدای تدریس کاملا نکات را درک می نمایند. در صورتی که بسیاری از زبان آموزان در دوره مبتدی قادر نیستند در همان وهله اول درک دقیقی از آموخته ها داشته باشند.

برخی نیز قادر به بلند کردن دست خود و بیان اشکال نیستند و در واقع از بیان اشکال های خود خجالت می کشند. اساتید برجسته هنگام تدریس زبان انگلیسی روی زبان بدن زبان آموزان تسلط دارند و متوجه می شوند که درس را یاد گرفته اند یا هنوز سوال ها و مشکلاتی در ذهن خود دارند.

زمان لازم برای تمرین و تکرار

از دیگر روش های تدریس زبان انگلیسی، این است که به زبان آموزان وقت بدهیم چرا که آن‌ ها فورا نمی توانند نکته های گرامری را یاد بگیرند. مثال های زیادی در رابطه با موضوع آموزش داده باید مطرح شوند. با این مثال ها متوجه خواهید شد که زبان آموزان توانسته اند مطلب را یاد بگیرند.

زبان آموزان باید تشویق شوند که تمرین و تکرار را در برنامه خود قرار دهند. نکته دیگر برای آموزش هر چه بهتر زبان انگلیسی این است که به جای صحبت کردن در مورد مطلب مورد نظر، بیشتر از نشانه های بصری استفاده شود.

تشویق زبان آموزان

گفتنی است که در فرایند آموزش زبان انگلیسی باید به گونه ای عمل کرد که بتواند انگیزه را در زبان آموزان مبتدی تقویت نماید. برای این کار بهتر است زبان آموزان برای یادگیری هر چه بهتر زبان انگلیسی مورد تشویق قرار بگیرند. در کل باید سعی شود که کلاس اصلا خسته کننده نباشد.

روش های تدریس زبان انگلیسی

از بازی های مختلف برای یادگیری هر چه بهتر زبان انگلیسی استفاده نمایید و زبان آموزان را تشویق ‌نمایید که تمرین و تکرار را در برنامه هود قرار دهند. با این روش‌ها و نکات گفته شده می توان بهترین روش های تدریس زبان انگلیسی را مورد استفاده قرار داد و مبتدیان را در فرایند یادگیری زبان انگلیسی همراهی کرد. 

سخن پایانی

بر اساس آمار و مشاهدات زبان انگلیسی پر کاربردترین و محبوب ترین زبان به شمار می رود. به همین منظور روش های تدریس زبان انگلیسی باید بسیار اصولی و طبق استانداردهای جهانی باشد. آموزشگاه زبان ملل بر همین اساس نکات بسیار مهمی را در قالب این مقاله در اختیار شما عزیزان قرار داده است. با این روش ها می توانید تدریس بسیار اصولی داشته باشید و نتیجه مطلوبی را مشاهده نمایید.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
0/5 (0 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران