پشتیبانی021-37651

گرین کارت چیست؟ | مراحل اخذ گرین کارت آمریکا

مقالات
مدت زمان مطالعه : 5 دقیقه
۱۵ مهر ۱۴۰۳
تعداد بازدید : 405
5

همه نام گرین کارت آمریکا را شنیده اید اما امکان دارد اطلاعات زیادی در مورد آن نداشته باشید. در واقع گرین کارت ارزش بسیار زیاپی دارد و می توان به روش های متعددی برای دریافت آن اقدام نمود. با داشتن گرین کارت می توان به صورت دائم در آمریکا زندگی کرد و در این کشور به تحصیل پرداخت و برای کار اقدام نمود. با این توضیحات احتمالا بیش تر کنجکاو شده اید، پس توصیه می کنیم این مقاله آموزشگاه زبان انگلیسی ملل را تا انتها مطالعه نمایید.

گرین کارت آمریکا چیست؟

گرین کارت آمریکا در واقع کارتی است که از طریق آن می توان در کشور آمریکا اقامت دائم داشت. شخصی که این گرین کارت را داشته باشد می تواند به صورت دائم در ایالات متحده آمریکا زندگی کند و به کار مشغول شود. این افراد می توانند از بیش از حقوق شهروندی این کشور استفاده نمایند.

همچنین باید گفت که پس از گذشت سه یا پنج سال واجد شرایط شهروندی کشور ایالات متحده آمریکا خواهند شد. اما در گرین کارت آمریکا اطلاعاتی درج خواهد شد که بهتر است با آن ها آشنایی داشته باشید‌. این اطلاعات شامل موارد زیر هستند: 

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره USCIS
  • نوع گرین کارت 
  • کشور محل تولد 
  • تاریخ تولد
  • جنسیت 
  • تاریخ انقضا 
  • تاریخ صدور 
  • اثر انگشت 
  • عکس دارنده گرین کارت 

این اطلاعات نشان دهنده تمام موارد در در مورد این شخص است.

مراحل اخذ گرین کارت آمریکا 

شرایط گرفتن گرین کارت

شرایط گرفتن گرین کارت آمریکا به روش مهاجرت شما بستگی دارد. برای تعیین واجد شرایط بودن خود، باید به روشی که قصد دارید از آن طریق مهاجرت کنید، توجه داشته باشید؛ زیرا هر روش، شرایط خاص خود را دارد که باید به‌دقت بررسی شود. به خاطر بسپارید آموزش زبان انگلیسی را تا قبل از اقدام به اخذ گرین کارت انجام دهید. در ادامه به برخی از رایج‌ترین روش‌های دریافت گرین کارت و شرایط آن‌ها اشاره شده است:

گرین کارت از طریق خانواده

شرایط دریافت گرین کارت از طریق خانواده در جدول زیر آورده شده است.

عنوان واجد شرایط شدن وضعیت
خویشاوند نزدیک یک شهروند آمریکایی همسر یک شهروند آمریکایی 
فرزند مجرد زیر 21 سال از یک شهروند ایالات متحده 
 والدین یک شهروند ایالات متحده که حداقل 21 سال سن دارند
یکی دیگر از بستگان یک شهروند آمریکایی یا خویشاوند حلال مقیم دائم تحت دسته‌های ترجیحی مبتنی بر خانواده

یکی از اعضای خانواده یک شهروند ایالات متحده، به این معنی که شما:

 پسر یا دختر مجرد یک شهروند ایالات متحده باشید و 21 سال یا بیشتر دارید
پسر یا دختر متأهل یک شهروند ایالات متحده 
 برادر یا خواهر یک شهروند ایالات متحده که حداقل 21 سال سن دارد 
 عضو خانواده یک مقیم دائم قانونی، به این معنی که شما: 
همسر مقیم دائم قانونی 
فرزند مجرد زیر 21 سال دارای مقیم دائم قانونی
پسر یا دختر مجرد مقیم دائم قانونی 21 سال یا بیشتر

نامزد یک شهروند ایالات متحده یا فرزند نامزد فردی که به عنوان نامزد یک شهروند آمریکایی (غیرمهاجر) در ایالات متحده پذیرفته شده است 
 فردی که به عنوان فرزند نامزد یک شهروند آمریکایی (غیرمهاجر)در ایالات متحده پذیرفته شده است.
بیوه یک شهروند ایالات متحده بیوه یا بیوه یک شهروند آمریکایی که شما در زمان فوت همسرتان با همسر شهروند آمریکایی خود ازدواج کرده‌اید
قربانی ظلم شدید همسر آزاردیده یک شهروند ایالات متحده یا مقیم دائم قانونی 
 کودک آزار دیده (مجرد و زیر 21 سال) یک شهروند ایالات متحده یا مقیم دائم قانونی 
 والدین مورد آزار یک شهروند آمریکایی

گرین کارت از طریق کار

شرایط گرفتن گرین کارت از طریق کار در جدول زیر توضیح داده شده است.

شما ممکن است واجد شرایط درخواست به عنوان… اگر شما... 
کارگر مهاجر

یک کارگر مهاجر اولویت اول هستید، یعنی شما:
دارای توانایی فوق‌العاده در علوم، هنر، آموزش، تجارت یا دو و میدانی 
یک استاد یا محقق برجسته هستند، 
یک مدیر یا مدیر چندملیتی هستید که معیارهای خاصی را برآورده می‌کند

یک کارگر مهاجر اولویت دوم هستید، یعنی شما:
عضو حرفه‌ای هستید که نیاز به مدرک پیشرفته دارد یا
توانایی استثنایی در علوم، هنر یا تجارت یا
به دنبال چشم‌پوشی از منافع ملی هستند

یک کارگر مهاجر اولویت سوم هستید، به این معنی که:
کارگر ماهر (یعنی شغل شما به حداقل 2 سال آموزش یا تجربه کاری نیاز دارد)، یا
یک حرفه‌ای (به این معنی که شغل شما حداقل به مدرک لیسانس ایالات متحده یا معادل خارجی نیاز دارد و شما عضو این حرفه هستید)، یا
یک کارگر غیرماهر (یعنی شما کار غیرماهر را انجام خواهید داد که به کمتر از 2 سال آموزش یا تجربه نیاز دارد)

چشم‌پوشی از منافع ملی پزشک پزشکی که موافقت می‌کند به طور تمام‌وقت در عمل بالینی در یک منطقه محروم تعیین شده برای مدت‌زمان معین کار کند و همچنین سایر شرایط واجد شرایط بودن را برآورده کند.
سرمایه‌گذار مهاجر در یک شرکت تجاری جدید در ایالات متحده که موقعیت‌های تمام‌وقت برای حداقل 10 کارمند واجد شرایط ایجاد می‌کند، حداقل 1,050,000 دلار (یا 800,000 دلار در یک منطقه شغلی هدفمند یا پروژه زیرساختی) سرمایه‌گذاری کرده یا به طور فعال در حال سرمایه‌گذاری هستند.

گرین کارت آمریکا چیست؟

دریافت گرین کارت لاتاری 

یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های مهاجرت و گرفتن گرین کارت شرکت‌کردن در قرعه‌کشی گرین کارت آمریکا یا همان لاتاری است. لاتاری گرین کارت آمریکا یک برنامه مهاجرتی است که به‌صورت قرعه‌کشی برگزار می‌شود. قرعه‌کشی گرین کارت به ‌منظور تنوع بخشیدن به ترکیب جمعیتی ایالات متحده، هر ساله به تعدادی از افراد از کشورهای مختلف، از جمله ایران، اجازه می‌دهد تا به آمریکا مهاجرت کنند. 

به نقل از سایت کارت سبز «دولت آمریکا هر سال از طریق قرعه کشی لاتاری به افراد برنده کارت سبز می‌دهد. برندگان لاتاری می‌تواند گرین کارت آمریکا را دریافت کند. هر سال تقریباً ۱۰ هزار نفر از کشورهای مختلف دنیا کارت سبز آمریکا را دریافت می‌کنند.»

دریافت گرین کارت از طریق تحصیل

تحصیل در آمریکا یکی از محبوب‌ترین راه‌های ورود به این کشور است. متقاضیان می‌توانند با پذیرش از دانشگاه‌های معتبر و اخذ ویزای تحصیلی، به این هدف دست یابند. این مسیر علاوه بر فراهم‌آوردن فرصت‌های آموزشی، امکان ارتقای مهارت‌های شغلی و آشنایی با فرهنگ جهانی را نیز فراهم می‌کند. همچنین، برخی دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند با دریافت پیشنهاد شغلی و تغییر ویزا، اقامت دائم آمریکا را کسب کنند. تحصیل در آمریکا نه‌تنها فرصت‌های آموزشی و پژوهشی برجسته‌ای را فراهم می‌کند، بلکه امکان تجربه زندگی در یک محیط چندفرهنگی و توسعه ارتباطات بین‌المللی را نیز به همراه دارد.

دانشجویان می‌توانند پس از پایان تحصیلات، در برنامه‌های کارآموزی و اقامت پس از تحصیل (OPT) شرکت کنند و در صورت دریافت پیشنهاد شغلی، مسیر اخذ اقامت دائم را طی کنند. این مسیر به‌ویژه برای افرادی که قصد دارند در آینده در آمریکا کار و زندگی کنند، جذاب و کاربردی است.

دریافت گرین کارت از طریق سرمایه‌گذاری

یکی از مسیرهای مهاجرت به آمریکا و گرفتن گرین کارت، سرمایه‌گذاری در این کشور است. با سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی یا مناطق محروم اقتصادی، می‌توانید با مبلغی کمتر (حداقل 900,000 دلار) نسبت به سایر مناطق (1,800,000 دلار) اقدام به اخذ ویزای EB-5 و در نتیجه گرین کارت کنید. این ویزا به شما اجازه می‌دهد تا به عنوان یک سرمایه‌گذار در آمریکا فعالیت کرده و اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.

دریافت گرین کارت از طریق پناهندگی

خاص، با تهدید جانی، شکنجه یا آزار در کشور خود مواجه هستند. این افراد می‌توانند با درخواست پناهندگی، حمایت بین‌المللی دریافت کنند. پس از ورود به کشور مقصد و اثبات خطرات موجود، فرایند قانونی پناهندگی آغاز می‌شود. پروسه پناهندگی بسیار پیچیده و زمان‌بر است و نیاز به ارائه مستندات معتبر دارد. در صورت تأیید درخواست، پناه‌جو اجازه اقامت در کشور مقصد را دریافت می‌کند و بعد از مدتی می‌تواند درخواست اقامت دائم یا شهروندی بدهد. این مسیر با چالش‌هایی مانند عدم ثبات اولیه، محدودیت‌های اقتصادی و فرهنگی همراه است، اما برای بسیاری، پناهندگی تنها راه نجات از بحران موجود است.

روش گرفتن گرین کارت آمریکا

شرایط اخذ گرین کارت آمریکا بسته به روش موردنظر متقاضی متفاوت است. افراد می‌توانند از طریق خانواده، شغل، سرمایه‌گذاری، قرعه‌کشی لاتاری یا پناهندگی اقدام کنند. به عنوان مثال، شهروندان آمریکایی امکان درخواست گرین کارت برای همسر، فرزندان و والدین خود را دارند. همچنین، افراد با مهارت‌های خاص، مدارک حرفه‌ای یا سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه واجد شرایط دریافت گرین کارت از طریق اشتغال هستند.

فرایند اخذ گرین کارت معمولاً نیازمند بررسی‌های دقیق، ارائه مدارک معتبر و طی مراحل قانونی است. در برخی موارد مانند لاتاری، گرین کارت به‌صورت قرعه‌کشی به متقاضیان اعطا می‌شود، در حالی که روش‌های دیگر مستلزم داشتن شرایط خاص و انجام مراحل پیچیده مهاجرتی هستند. گرین کارت به دارنده اجازه زندگی، کار و تحصیل دائم در آمریکا را می‌دهد و پس از چند سال می‌توان برای شهروندی آمریکا اقدام کرد.

برای انجام کارهای لازم حتما با افرادی که تجربه و آگاهی کامل دارند مشورت نمایید. روش های متعددی برای دریافت گرین کارت آمریکا وجود دارد. شما باید با توجه به نوع ویزای خود مدارک لازم را به سفارت تحویل دهید تا برای گرفتن ویزا اقدام شود و وارد آمریکا شوید.

بعد از این مراحل و واریز هزینه مربوط به آن، گرین کارت به آدرسی که در آمریکا دارید ارسال می شود‌. مدت زمان دریافت گرین کارت آمریکا بستگی به نوع ویزای شما دارد. سریع ترین و در واقع آسان ترین راه برای دریافت گرین کارت ثبت نام در لاتاری آمریکا و البته پیروز شدن در آن می باشد. اکنون مراحل دریافت گرین کارت را به این گونه توضیح خواهیم داد.

در ابتدا شما باید بدانید که شرایط داشتن گرین کارت را دارید. در مرحله بعد باید برای دریافت گرین کارت درخواست خود را ارائه نمایید. فرم های لازم را باید تکمیل نمایید و برای انجام مصاحبه آماده باشید. در نهایت باید برای تصمیم گیری نهایی اخذ گرین کارت آمریکا منتظر بمانید.

قانون جدید گرین کارت امریکا

می‌توان گفت قانون جدید گرین کارت آمریکا 2025 همچنان بر مبنای اصول پیشین عمل می‌کند. برای اخذ گرین کارت، متقاضیان باید شرایط خاصی را رعایت کنند تا واجد شرایط شوند. در برخی روش‌ها مثل سرمایه‌گذاری (ویزای EB5 و E2) تغییراتی ایجاد شده که نیاز به سرمایه‌گذاری 1,800,000 دلاری برای اقامت دائم دارد. از مهم‌ترین شرایط عمومی برای دریافت گرین کارت این است که پس از ورود به آمریکا، کشور را ترک نکنند (نباید بیشتر از 364 روز خارج از آمریکا باشند)، از قوانین آمریکا تبعیت کرده و از ارتکاب جرم و اقامت غیرقانونی پرهیز کنند.

تفاوت گرین کارت و پاسپورت چیست؟

هزینه گرین کارت آمریکا چقدر است؟

هزینه دریافت گرین کارت آمریکا به عوامل مختلفی بستگی دارد. این هزینه می‌تواند شامل روش درخواست، محل اقامت متقاضی (داخل یا خارج از آمریکا) و برخی هزینه‌های جانبی دیگر باشد. به طور کلی، هزینه‌های دریافت گرین کارت را می‌توان به دودسته تقسیم کرد:

•    هزینه‌های متقاضیان داخل آمریکا: افرادی که در حال حاضر با ویزای دیگری در آمریکا اقامت دارند و قصد تبدیل آن به گرین کارت را دارند.
•    هزینه‌های متقاضیان خارج از آمریکا: افرادی که از خارج از آمریکا برای دریافت گرین کارت اقدام می‌کنند.

🔵 هزینه‌های تقریبی برای متقاضیان داخل آمریکا:

•    تکمیل فرم‌های اولیه: این هزینه شامل هزینه تکمیل فرم‌های مختلف مانند I-130، I-485، I-765 و I-131 است.
•    هزینه بیومتریک: هزینه انگشت‌نگاری و عکس‌برداری برای شناسایی متقاضی.
•    هزینه پزشکی: هزینه معاینات پزشکی موردنیاز برای دریافت گرین کارت. این هزینه بسته به نوع معاینات و پزشک می‌تواند متغیر باشد.

🔵 هزینه‌های تقریبی برای متقاضیان خارج از آمریکا:

•    تکمیل فرم‌های اولیه: مانند متقاضیان داخل آمریکا، هزینه تکمیل فرم‌های اولیه نیز وجود دارد.
•    هزینه حمایت مالی: در صورتی که اسپانسر مالی داشته باشید، هزینه تکمیل فرم حمایت مالی نیز به هزینه‌ها اضافه می‌شود.
•    هزینه پردازش وزارت امور خارجه و USCIS: این هزینه‌ها مربوط به بررسی پرونده توسط این دو نهاد است.
•    هزینه پزشکی: هزینه معاینات پزشکی موردنیاز برای دریافت گرین کارت.

نکته: هزینه‌های ذکر شده تقریبی بوده و ممکن است بسته به تغییرات نرخ ارز و قوانین مهاجرتی، تغییر کند. همچنین، ممکن است هزینه‌های جانبی دیگری مانند هزینه‌های ترجمه مدارک، هزینه پست و... نیز به این هزینه‌ها اضافه شود.

مقاله پیشنهادی: انواع مدرک زبان انگلیسی

مدت‌زمان صدور گرین کارت آمریکا

زمان صدور گرین کارت آمریکا به نوع درخواست و محل درخواست بستگی دارد. این زمان از چند ماه تا چندین سال متغیر است.

✅ درخواست از داخل ایالات متحده:

برای درخواست گرین کارت برای بستگان درجه اول و همسران شهروندان آمریکایی که از داخل ایالات متحده تقاضا می‌کنند، زمان انتظار 10 تا 23 ماه است. برای همسران دارندگان گرین کارت، سایر بستگان و گرین کارت‌های مبتنی بر اشتغال، این زمان معمولاً بیش از 2 سال است.

✅ درخواست از خارج از ایالات متحده:

برای همسران و بستگان نزدیک شهروندان آمریکایی که از خارج درخواست می‌کنند، زمان انتظار 13.5 تا 15 ماه است.

پس از دریافت گرین کارت، باید توجه داشت که اعتبار آن 10 سال است و باید قبل از انقضای آن تمدید شود. فرآیند تمدید باید حداکثر 6 ماه قبل از انقضا آغاز شود.

مزایای گرین کارت آمریکا چیست؟

گرفتن گرین کارت (کارت اقامت دائم) می‌تواند از طرق مختلفی امکان‌پذیر باشد، از جمله از طریق ویزاهای خانوادگی و شغلی، یا برنده‌شدن در قرعه‌کشی‌های لاتاری. همچنین، اثبات برجستگی در زمینه‌های علمی یا ورزشی، مثل داشتن رکوردهای بین‌المللی، می‌تواند منجر به دریافت گرین کارت شود. با در دست داشتن گرین کارت، شما مجوز اقامت دائم در ایالات متحده را خواهید داشت و نیازی به ویزا برای ورود به این کشور نخواهید داشت. بسیاری از قوانین محدودکننده در مورد شما اعمال نخواهد شد و برای کارکردن در آمریکا نیازی به تغییر نوع ویزا نخواهید داشت.

دارندگان گرین کارت می‌توانند همسر و فرزندان زیر 21 سال خود را به آمریکا بیاورند و در نهایت به شهروندی آمریکا دست یابند (معمولاً پس از 5 سال). همچنین، این افراد از مزایای داشتن شماره ملی آمریکا بهره‌مند می‌شوند، که برای افرادی با 10 سال سابقه کار در آمریکا همراه با مزایای بازنشستگی خواهد بود. در مجموع، دارندگان گرین کارت، اگرچه خارجی محسوب می‌شوند، اما می‌توانند به طور دائم در آمریکا زندگی کنند و از حمایت قوانین و دولت این کشور برخوردار باشند. 

•    حق سکونت در کشور آمریکا
•    مجوز کار نامحدود در آمریکا
•    دریافت پاسپورت آمریکایی
•    واجد شرایط بودن برای دریافت مزایای فدرال
•    امکان بیمه و حق کار و تحصیل در آمریکا
•    امکان تحصیل رایگان فرزندان در مدارس دولتی آمریکا
•    نوزادان شما هم شهروند آمریکا محسوب می‌شوند
•    حق تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا تا 80 درصد ارزان تر
•    امکان یافتن مشاغل فدرال
•    دارندگان گرین کارت معمولاً تحت‌تأثیر تحریم‌های سفر قرار نمی‌گیرند
•    دسترسی به نظام بهداشت و درمان
•    درخواست شهروندی ایالات متحده پس از 3 یا 5 سال
•    دارنده گرین کارت می‌تواند اسپانسر افراد دیگر شود.

تفاوت گرین کارت و پاسپورت چیست؟

برای ورود به کشور آمریکا، چه به صورت سفر توریستی و چه برای تحصیل و کار و مهاجرت، باید با روش های خاصی اقدام نمود. با داشتن گرین کارت آمریکا می توان در این کشور اقامت داشت و در واقع این اجازه صادر خواهد شد. برای سفرهای غیر مهاجرتی نیازی به داشتن این کارت نیست.

اما برای زندگی آزادانه در این کشور حتما باید برای داشتن گرین کارت اقدام نمود. اما در مورد پاسپورت باید گفت که دز واقع مجوز ورود به خاک کشور آمریکا محسوب می شود. بر روی پاسپورت ویزا بر روی پاسپورت چسبیده می شود و یک بار مصرف است.

پاسپورت کشور ایالات متحده آمریکا تنها به شهروندان این کشور داده می شود و فردی که مقیم کشور آمریکا باشد، نمی تواند پاسپورت آمریکایی دریافت نماید. برای این که شهروندی آمریکا را دریافت کرد باید حتما اقامت دائم این کشور را داشت. در صورتی که ویزا دریافت شده باشد، باید در این کشور اقامت نمود. در واقع فردی که مقیم آمریکا باشد باید ۵ سال در این کشور زندگی کند و سپس شهروندی را دریافت نماید.

و در نتیجه می تواند پاسپورت آمریکا را نیز دریافت کند. نکته دیگری که باید حتما بیان شود این است که شخصی که گرین کارت را دریافت کرده باشد و در واقع مقیم آمریکا شده است، این اجازه را دارد که به کشورهای دیگر مسافرت کند اما این نکته را باید مورد توجه قرار دهد که مدت زمان مسافرت نباید بیش تر از شش ماه باشد. یکی از مزیت های داشتن پاسپورت آمریکا این است که شخص می تواند بدون دریافت ویزا به بسیاری از کشورهای دنیا مسافرت نماید. 

سریع ترین اتفاق
تخفیف ویژه
ثبت دیدگاه

دیدگاه‌ها

درخواست مشاوره تلفنی رایگان با کارشناسان موسسه ملل