انواع مدرک زبان انگلیسی | بهترین مدرک زبان برای مهاجرت

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/23 958
انواع مدرک زبان انگلیسی

امروزه و در دنیایی که مهاجرت در زندگی بشر یکی از آرزوها می باشد، داشتن مدرک زبان انگلیسی از ملزومات مهم به شمار می رود. اما این مدارک چه انواع و چه کاربردهایی برای انسان دارد. درست است که بسیاری از زبان آموزان برای آموزش زبان انگلیسی اقدام می نمایند و بعد از گذراندن هر سطح مدرک می گیرند، اما برخی از مدرک ها اعتبار خاصی دارند‌.

با این مدارک نه تنها سطح و دانش زبانی آن ها مشخص شده، بلکه می توان برای مهاجرت نیز از آن ها استفاده نمود و در واقع برای برخی از دانشگاه ها جزء مدارک اصلی می باشد. برای این که با این مدرک ها آشنا شوید، آموزشگاه زبان ملل این مقاله را جمع آوری و به شما عزیزان تقدیم می نماید. 

مراحل اخذ مدرک زبان انگلیسی

یکی از مدرک های مهم برای رزومه کاری شما، مدرک زبان انگلیسی می باشد و برای اشتغال در زمینه زبان انگلیسی هم کاربرد زیادی دارد. این مدارک در وهله اول سطح و دانش زبانی متفاضی را نشان می دهد و در واقع کار تعیین سطح را انجام می دهد. انواع زیادی از این مدرک ها وجود دارد و باید گفت که تنها مدارک تافل و آیلتس نیست که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد.

برای این که هر کدام از این مدرک ها را به دست بیاورید در گام اول باید به یکی از موسسه های معتبر زبان انگلیسی مراجعه و در دوره ها و کلاس های آموزشی ثبت نام و شرکت نمایید. این نکته را برای آن دسته از افرادی می گوییم که تمایل دارند خودآموزی کنند و در کلاس ها شرکت نکنند. بدون تردید ثبت نام و حضور در کلاس ها بسیار کاربردی تر می باشد و فرایند آموزش را برای شما بسیار راحت تر و اصولی تر می سازد.

در ابتدا انگیزه و هدف خود را از اخذ مدرک زبان انگلیسی مشخص سازید و طبق همان قدم بردارید. شایان ذکر است که هر کدام از این مدرک ها می تواند برای هدف و منظور خاصی به کار رود. پس با این حساب باید هدف خود را حتما در نظر بگیرید. بعد از آن به دنبال یک موسسه بسیار معتبر برای شرکت در کلاس ها و دریافت مدرک باشید‌. سپس در این دوره ها شرکت نموده و با تلاش و پشتکار مدرک مورد نظر را دریافت کنید.‌ 

مقاله پیشنهادی: بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی در تهران 1402

مدت زمان اخذ مدرک زبان انگلیسی چه قدر است؟

این سوالی است که ذهن بسیاری از زبان آموزان و متقاضیان را به خود مشغول کرده است. در این بخش برای آگاهی بیشتر شما به این موضوع می پردازیم. گفتنی است سطح و دانش زبانی هر شخص تاثیر زیادی در میزان این مدت زمان دارد. بدون تردید هر چقدر دانش زبانی شما بیشتر باشد مدت زمان کمتری برای دریافت مدرک زبان انگلیسی نیاز است.
 

مدت زمان اخذ مدرک زبان انگلیسی


در صورتی که در سطح متوسطی از زبان انگلیسی قرار داشته باشید، تقریبا در حدود شش ماه می توانید موفق شوید یکی از این مدارک را دریافت کنید. اما بدون‌ تردید اگر در زمینه زبان انگلیسی ضعیف تر باشید، باید مدت زمان بیشتری را سپری کنید تا به هدف برسید. به صورت کلی برخی از موسسه ها به طور میانگین مدت زمان چهار سال را برای اخذ این مدارک در نظر می گیرند. 

آشنایی با انواع مدرک زبان انگلیسی

گفتنی است که مدرک زبان انگلیسی انواع زیادی دارد و می توان گفت که هر کدام برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع متقاضیان با توجه به شرایط و‌ نیاز خود می توانند در دوره های مخصوص به هر مدرک شرکت نمایند. از جمله این مدرک ها می توان تافل، آیلتس، سلپیپ، تولیمو، FCE، CEE، CPE، GRE و PTE را نام برد. برای این که با هر کدام از این مدرک ها و موارد استفاده آن ها بیشتر آشنا شوید، هر کدام را توضیح خواهیم داد‌. 

1. مدرک زبان انگلیسی آیلتس

افرادی که تمایل دارند برای ادامه تحصیل یا کار به یکی از کشورهای انگلیسی زبان مهاجرت نمایند، موظف هستند برای تعیین سطح و دانش زبانی خود مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا دیگر مدرک ها را دریافت کنند. آزمون آیلتس هر چهار مهارت زبانی از جمله مهارت شنیداری، گفتاری، نوشتاری و خواندن را مورد سنجش قرار می دهد.

در نهایت نمره داوطلبان از صفر تا ۹ اعلام می شود. آموزشگاه های زیادی در سراسر کشور کلاس هایی را برای آموزش و اخذ این مدرک برگزار می نمایند. در سرتاسر جهان موسسه های دولتی و دانشگاهی زیادی این گواهینامه‌ را به طور رسمی می پذیرند. از آمار سالانه متقاضیان برای اخذ این مدرک زبان انگلیسی، مشخص است که این مدرک در مقایسه با سایر مدارک از اهمیت، اعتبار و محبوبیت بیشتری برخوردار است.

این آزمون دو نسخه آکادمیک و جنرال دارد. افرادی که به هدف تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا برنامه های دانشگاهی دیگر، قصد دارند در کشور و دانشگاه های انگلیسی زبان ادامه دهند، باید مدرک آیلتس آکادمیک را دریافت کنند و به دانشگاه مورد نظر خود ارائه دهند. این دانشگاه ها از داوطلبان و متقاضیان نمره قبولی را دریافت می کنند.

نوع جنرال آزمون آیلتس برای افرادی است که قصد دارند به هدف کار و شغل به کشور های انگلیسی زبان مهاجرت کنند. با این مدرک سطح زبانی داوطلبان در سطح وسیع تری سنجیده خواهد شد. روش های مشابهی برای این دو آزمون به کار می رود اما سوال ها متفاوت هستند. نکته مهم این است که متقاضیان باید با توجه به هدف و انگیزه خود نوع آزمون را انتخاب نمایند. مدرک آیلتس حدود دو سال اعتبار دارد و پس از گذشتن این مدت و عدم استفاده از آن، فرد باید دوباره برای رسیدن به هدف خود اقدام به شرکت در آزمون کند‌‌.

هر دانشگاه میزان نمره خاصی را برای این آزمون در نظر می گیرد و داوطلبان باید با توجه به قانون آن دانشگاه نمره قبولی خود را ارائه دهند. این آزمون در ایران به صورت حضوری برگزار می شود و داوطلبان با پرداخت هزینه و ثبت نام می توانند در این آزمون شرکت نمایند. 
 

مدرک زبان انگلیسی آیلتس
 

2. مدرک زبان انگلیسی تافل

یکی دیگر از انواع مدرک زبان انگلیسی، مدرک آزمون تافل TOEFL است. این واژه در واقع مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language می باشد. یکی از اهداف این آزمون، تعیین میزان توانایی و دانش زبانی داوطلبان در زمینه برقراری مکالمه های انگلیسی در سطح دانشگاه ها و موسسه های آموزشی انگلیسی زبان می باشد. باید گفت که بیش از شش هزار موسسه در سرتاسر جهان این مدرک را می پذیرند. اعتبار این مدرک نیز همانند آیلتس دو سال می باشد. این آزمون به دو شکل انجام می شود:

- آزمون کاغذی تافل یا "PBT"

متقاضیانی که این نوع ازمون را انتخاب نموده اند باید به سوالاتی که در دفترچه آزمون وجود دارد پاسخ بدهند. اما امروزه بیشتر از آزمون های اینترنتی استفاده می شود و امکان دارد این نحوه آزمون حذف شود. در این آزمون سه بخش مختلف وجود دارد که شامل درک شنیداری، ساختار و درک مطلب می باشد. همچنین داوطلبان باید توانایی نوشتن متن را هم نشان دهند. مدت زمان نگارش متن در این آزمون حدود ۳۰ دقیقه می باشد.

مطالعه بیشتر: مهاجرت تحصیلی به انگلیس

این چهار بخش هر کدام نمره مخصوص دارند و برای به دست آمدن نمره کلی و نهایی، نتیجه را با هم جمع خواهند کرد. در واقع باید عددی بین ۳۱۰ تا ۶۷۷ به دست بیاید. جالب این جا است که همه شرکت کنندگان در این آزمون نمره را دریافت می‌کنند و مردود شدن در این آزمون وجود ندارد. میزان نمره مورد قبول نیز بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد. در دانشگاه های خارج از کشور اصولا نمره بالای ۵۵۰ را می پذیرند. 

- آزمون اینترنتی تافل یا " IBT" 

این آزمون که از سال ۲۰۰۵ مورد استفاده قرار گرفته است، عملا جایگزین نوع کاغذی آزمون تافل شده است. این مدرک زبان انگلیسی در ابتدا در کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا برگزار می شده است. در سال ۲۰۰۶، این آزمون در کشور های دیگر نیز برگزار شده است. برای شرکت در این آزمون، داوطلبان و متقاضیان باید در تاریخ مشخص شده به سوالات اینترنتی این آزمون پاسخ بدهند‌.

آزمون های تافل قدیمی بیشتر بر روی نکات گرامری تاکید داشتند اما امروزه در این آزمون هر چهار مهارت زبانی داوطلبان سنجیده می شود. حدودا دو هفته پس از آزمون نتیجه مشخص می شود‌. نکته جالب دیگر این است که در طول یک ماه چندین بار این آزمون برگزار می شود و متقاضیان شانس بیشتری برای اخذ این مدرک زبان انگلیسی دارند‌. برای هر مهارت در این آزمون نمره بین صفر تا ۳۰ در نظر گرفته شده که در مجموع نمره بین صفر تا ۱۲۰ خواهد بود.

متقاضیانی که در این آزمون نمره بین ۷۹ یا ۸۰ را کسب کنند، معادل نمره ۵۵۰ از آزمون کاغذی را دریافت نموده اند. قابل ذکر است که این نمره برای شرکت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ضروری می باشد. 

3. آشنایی با آزمون TOLIMO

یکی دیگر از انواع مدرک زبان انگلیسی آزمون تولیمو می باشد که شباهت زیادی به آزمون تافل دارد. در دانشگاه های دولتی سراسر کشور هر دو ماه یک‌ بار این آزمون برگزار خواهد شد. در بخش listening داوطلبان باید به ۳۰ سوال پاسخ بدهند. بخش دوم این آزمون در مورد گرامر و دیکته کلمات است و در قسمت سوم سوالات در زمینه درک مطلب می باشد که چهل سوال را شامل می شود.‌

چهار متن در این قسمت آورده می شود که هر متن ده سوال دارد. برای شرکت در این آزمون باید از طریق اینترنت اقدام نمود و در تمام مقاطع تحصیلی می توان در این آزمون شرکت کرد. متفاضیان برای ثبت نام باید به سایت سازمان سنجش یعنی www sanjesh.org مراجعه کنند. تمامی قوانین شرکت در آزمون تولیمو در سایت گنجانده شده و داوطلبان و متقاضیان می توانند همه را مطالعه کنند. هزینه این آزمون از طریق کارت اعتباری پرداخته می شود. این مدرک زبان انگلیسی برای بسیاری از دانشگاه ها در سر تا سر دنیا معتبر می باشد. 

آزمون TOLIMO

4. آزمون MCHE

یکی از انواع مدرک زبان انگلیسی که برای ثبت نام در آن دانشجویان دکترا در ایران و خارج از کشور در اولویت هستند. قابل ذکر است که این آزمون به وسیله وزارت علوم برگزار خواهد شد و صد سوال دارد. مهارت های مختلف در این آزمون سنجیده می شود که بخش ریدینگ حاوی ۳۰ سوال، نکات گرامری شامل ۳۰ سوال و برای درک مطلب نیز ۴۰ سوال در نظر گرفته می شود. آزمون در مدت زمان ۷۵ دقیقه برگزار می شود و داوطلبان برای قبولی باید حداقل نمره ۵۰ را کسب نمایند.‌ 

5. آشنایی با آزمون کمبریج

شرایط این آزمون قدری متفاوت است. این آزمون به گونه ای طراحی شده است که پنج تست در پنج سطح بر گزار خواهد شد و در صورتی که داوطلبان در این آزمون قبول نشوند، به طور کامل رد خواهند شد. از این لحاظ این آزمون با دیگر آزمون های بین المللی مثل تافل یا آیلتس کاملا متفاوت است. در آزمون های دیگر اصلا مردودی وجود ندارد. بسیاری از دانشگاه ها و موسسه های اموزشی این آزمون را می پذیرند. این مدرک زبان انگلیسی جزء مدارک بسیار معتبر در س تاسر جهان محسوب می شود. 

6. آشنایی با آزمون FCE

این مدرک زبان انگلیسی جزء مدارک معتبر است و سطح و دانش زبانی داوطلبان را از نقطه نظر مکالمه و نوشتار روزانه نشان می دهد ‌و نشان می دهد که این داوطلبان از این نظر در سطحی بالاتر از متوسط قرار دارند. این مدرک را برای کار و تحصیل بسیار معتبر می دانند. گفتنی است که پنج بخش در این آزمون‌ وجود دارد که شامل بخش شنیداری، گفتاری، خواندنی، نوشتاری و استفاده از زبان انگلیسی می باشد.

قبولی در این آزمون و کسب این مدرک زبان انگلیسی باعث می شود که راه شما برای حضور در بسیاری از دانشگاه ها و اداره های دولتی و خصوصی هموار شود.‌این مدرک تاریخ انقضا ندارد و جزء مدارک دائمی محسوب می شود. 

مقاله پیشنهادی: دانلود نمونه سوالات آزمون آیلتس | آکادمیک و جنرال + پاسخ

بهترین مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت

اکثر افرادی که قصد دارند به کشورهای انگلیسی زبان مهاجرت نمایند باید برای کسب مدرک زبان انگلیسی اقدام نمایند. فرقی ندارد که مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی باشد یا برای کار، در هر صورت باید این مدارک را برای اثبات دانش زبانی ارائه داد. البته نا گفته نماند که در برخی شرایط نیاز به ارائه این مدرک نیست.

مدارک زبانی نشان دهنده توانایی و دانش زبانی شخص خواهد بود و این افراد در مراودات خود، شرکت در کلاس ها، درک کتاب های درسی، تعامل و ارتباط با همکاران و مردم می توانند به راحتی اقدام نمایند. سطح دانش زبانی افراد مشخص می سازد که بهتر است در کدام آزمون شرکت نمایند. برخی برای رسیدن به هدف باید مسیر طولانی تری را سپری نمایند و به تلاش و پشتکار بیشتری نیاز دارند. در بین تمام مدارک زبان انگلیسی، تافل و آیلتس بسیار محبوب و رایج هستند و افراد بیشتری برای کسب این مدرک اقدام می کنند. 
سخن پایانی
امروزه که تب مهاجرت در بین اکثر مردم به درجه بالایی رسیده باید با روال کار نیز آشنا شوند. داشتن مدرک زبان انگلیسی یکی از مراحلی است که باید برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان حتما به آن پرداخت. اما برخی اصلا با این آزمون ها و مدارک آن ها آشنا نیستند.

شما با حضور در سایت آموزشگاه زبان ملل می توانید اطلاعات زیادی در این زمینه کسب نمایید. موسسه ما با کمک کارشناسان و مشاوران متخصص بهترین راهکارها را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. امیدواریم که این مطالب نیز مفید واقع شود.

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (2 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران