آزمون GMAT

آزمون GMAT چیست؟ همه چیز درباره ازمون جی مت

اطلاعیه تاریخ به روزرسانی: 1403/01/19 1682
آزمون GMAT چیست؟ همه چیز درباره ازمون جی مت

اگر نام آزمون GMAT را شنیده اید اما اطلاعاتی درباره آن ندارید، این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید. واژه GMAT مخفف عبارت Graduate Management Admission Test است. برخی از افراد برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور نیاز به این آزمون و مدرک آن دارند و نیاز دارند اطلاعات بیشتری راجع به آن داشته باشند. آموزشگاه زبان ملل برای آگاهی شما و راهنمایی های لازم، تمام اطلاعات مربوط به آزمون GMAT را در قالب این مقاله تقدیم خواهد کرد. 

اطلاعات مهم درباره آزمون و مدرک GMAT چیست؟

آزمون GMAT، آزمونی بسیار استاندارد برای افرادی است که قصد دارند برای کشورهایی مثل آمریکا و کانادا در رشته های تجارتی و مدیریتی اقدام نمایند. در واقع برای حضور در دانشکده های مربوط به کسب و کار باید این مدرک را کسب نمایند. در واقع باید گفت که این آزمون و از نظر اعتبار همانند آزمون آیلتس، تافل و دیگر آزمون ها بوده و بین المللی و بسیار معتبر است.

gmat چیست

گفتنی است که این آزمون در ابعاد مختلف تفاوت هایی دارد که در این مقاله به همه نکات مهم می پردازیم. رشته هایی که نیاز به این آزمون دارد شامل رشته اقتصاد، مدیریت، حسابداری، MBA و سایر رشته های تجارتی می باشد. بیش از شش هزار دانشگاه در کشورهای گفته شده این آزمون را برای ورودی الزامی می دانند.

مهارت های لازم در زمینه های مالی، اقتصادی و مدیریتی متقاضیان توسط این آزمون مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در واقع میزان دانش این افراد در زمینه ریاضی، جبر، هندسه، تجزیه ی داده و دستور زبان مورد سنجش قرار می گیرد. البته نا گفته نماند که سوالات گوناگون در زمینه های گسترده تری در این آزمون گنجانده می شود که شامل فلسفه، منطق، اقتصاد و حتی آزمون های هوش هستند. 

ویژگی های مهم آزمون GMAT چیست؟

در این قسمت قصد داریم ویژگی های مهم آزمون GMAT را مورد بررسی قرار دهیم. برای پذیرش در رشته های MBA، MPA و DBA این آزمون الزامی می باشد. شایان ذکر است که این آزمون به صورت کامپیوتری برگزار خواهد شد و کاملا هوشمند است.

آزمون GMAT چیست

در اصل این آزمون حکم یک کنکور سرنوشت ساز برای افرادی دارد که برای ورود به سطوح بالاتر در رشته های تجارتی و مدیریتی اقدام می نمایند. در طی سه ساعت و نیم مهارت های زبانی، تحلیلی و محاسباتی این افراد مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع طراحی سوالات این آزمون‌ به گونه ای است که روی مهارت های کلیدی مدیریتی تمرکز دارند. 

درباره تاریخچه آزمون GMAT بدانیم

این آزمون در سال ۱۹۵۳ پایه گذاری شده و در واقع زیر نظر انجمن GMAC با همکاری چند مدرسه کسب و کار برنامه ریزی شده است. انجمن Graduate Management Admission Council آزمونی استاندارد و معین را برای متقاضیان از کشورهای مختلف طراحی نموده است.

 

در ابتدا این آزمون را در سال حدود دو هزار بار برگزار نمودند اما امروزه آمار بسیار فراتر رفته و علاقمندان به تحصیل در این رشته ها افزایش یافته است‌. امروزه سالانه حدود ۲۳۰ هزار بار این آزمون‌ را برگزار می نمایند. در سرتاسر جهان حدود ۲۱۰۰ مدرسه و ۵۹۰۰ برنامه آموزشی این آزمون مهم را برگزار خواهند کرد. 

مطالعه بیشتر: آموزش زبان انگلیسی

ثبت نام و برگزاری آزمون

قابل ذکر است که این آزمون در ایران برگزار نمی شود! متقاضیان برای شرکت در این آزمون باید از ایران به کشورهای برگزار کننده سفر کنند. کشورهای نزدیک به ایران که این آزمون را برگزار می کنند شامل قطر، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، امارات (در دبی و ابوظبی) و کشور ترکیه (در شهرهای آنکارا و استانبول) هستند.

مدرک gmat چیست

نزدیکی این کشورها به ایران کار را برای متقاضیان ایرانی قدری راحت تر می سازد و این مژده را بدهیم که  برای انتخاب کشور یا مرکز آزمون هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. البته کشورهای اصلی که این آزمون‌ را برگزار می کنند، آمریکا، چین، کانادا، کره جنوبی و تایوان هستند. برای ثبت نام در این آزمون، متقاضیان باید وارد سایت mba.com/exams/gmat-exam شده و برای خود اکانت شخصی بسازند‌، سپس باید اطلاعات مربوط به پروفایل خود را تکمیل نموده و ثبت نام را انجام دهند. 

مراحل ثبت نام در آزمون GMAT

در این قسمت به طور خلاصه مراحل ثبت نام در آزمون GMAT را توضیح خواهیم داد که در زمان ثبت نام با مشکلی مواجه نشوید. ابتدا باید وارد سایت مذکور که سایت رسمی GMAT است شوید. سپس بر روی این وب سایت اکانت خود را ایجاد نموده و پروفایل خود را تکمیل نمایید.

در قسمت منوی سمت راست در بالا گزینه Take a GMAT Exam را انتخاب نمایید. روز و مکان امتحان را انتخاب نموده و دانشگاه مورد نظر برای گزارش نمره را نیز انتخاب نمایید. در نهایت باید برای پرداخت هزینه اقدام نمود. برای این کار می توانید از روش های ارسال ایمیل، فکس، تماس تلفنی و آنلاین اقدام کنید. 

نکات مهم هنگام ثبت نام و زمان برگزاری آزمون

در این بخش نکات مهمی را عنوان خواهیم کرد که باید حتما در زمان ثبت نام و برگزاری آزمون مورد توجه قرار دهید. هنگامی که قصد دارید اطلاعات شخصی خود را مثل نام و نام خانوادگی وارد کنید، دقت لازم را به کار ببرید. اطلاعات مذکور حتما باید منطبق با اطلاعات پاسپورت شما باشد، در غیر این صورت برای شما مشکل ساز خواهد شد.

مدرک gmat چیست

 این آزمون تا حد زیادی شبیه به آزمون GRE است. قبلا نیز گفته شد که این آزمون به صورت کامپیوتری برگزار می شود و نکته مهم این است که پاسخ هر سوال، در تعیین سوال بعدی تاثیر مستقیم دارد. این نکته مهم را یادآور شویم که به هیچ عنوان نباید سوالی را بدون پاسخ بگذارید. همچنین داوطلبان نمی توانند پاسخ ثبت شده را تغییر دهند.

طراحی این آزمون به گونه ای است که نمره داوطلب به صورت لحظه ای محاسبه خواهد شد و به محض این که آزمون به پایان رسید نتیجه اعلام خواهد شد و به همین دلیل اصلا نمی توان پاسخ های ثبت شده را تغییر داد. این امر نشان می دهد که دقت در این آزمون حرف اول را می زند و و می طلبد که داوطلبان سر تا پا حواسشان به سوالات باشد. نمره داوطلبان در این آزمون از ۲۰۰ تا ۸۰۰ می باشد.

نحوه ثبت نام آزمون GMAT

گفتنی است که سیستم الگوریتم نمره دهی در آزمون GMAT چند معیاره و پیچیده است و نمره بخش های ارزشیابی نگارش تحلیلی و استدلال یک پارچه جداگانه اعلام خواهد شد. نکته مهم دیگر این است که سوال ها به صورت انطباقی طراحی شده‌ اند و در صورتی که داوطلب به سوال ها جواب صحیح بدهد، سوال بعدی مشکل تر خواهد بود. 

قوانین مهم درباره آزمون GMAT 

نکته ای که باید داوطلبان در نظر داشته باشند این است که هر متقاضی نمی تواند در سال بیش تر از پنج بار در این آزمون شرکت کند. همچنین به این نکته دقت کنید که فاصله بین دو آزمون GMAT حداقل باید شانزده روز باشد. متقاضیان باید توجه داشته باشند که برای اخذ پذیرش دانشگاه های معتبر جهان، باید نمره در این آزمون حدود ۷۰۰ باشد. همچنین مدت زمان مورد نیاز برای ارسال نمونه های اکتسابی در این آزمون به پنج دانشگاه مورد نظر متقاضیان حدود ۲۰ روز در نظر گرفته شده است.

مقاله پیشنهادی: امتحان فاینال زبان چیست؟

در واقع متقاضیان این فرصت را دارند که تا پنج دانشکده را برای ارسال گزارش نمره این آزمون انتخاب نمایند. اما این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که نمره بالا در آزمون GMAT روی برنامه درسی مدرسه کسب و کار تاثیر مستقیم می گذارد.

اگر متقاضی بخواهد در دانشکده های بیش تری شرکت کرده و گزارش بفرستند باید برای هر دانشگاه اضافه مبلغ ۲۸ دلار پرداخت نماید. نکته ای که باید عنوان کنیم این است که نمره های پنج سال آزمون هر داوطلب در کارت نمره او ثبت خواهد شد و همین کارت به دانشکده های مورد نظر ارسال می شود.

این امکان برای داوطلبان وجود دارد که بلافاصله بعد از آزمون ارسال نمره به دانشگاه مورد نظر خود را لغو کنند. اگر داوطلب نتواند در مدت زمان تعیین شده برای آزمون، آن را به پایان برساند، در نمره های او جریمه هایی اعمال خواهد شد. همچنین در صورتی که قرار باشد محل آزمون‌ تغییر داده شود، باید مبلغ پنجاه دلار هزینه اضافه پرداخت شود. به این نکته نیز توجه نمایبد که اگر تا هفت روز قبل از آزمون، آن‌ را لغو نمایند، مبلغ هشتاد دلار به آن ها بر می گردد. اما اگر این درخواست در کمتر از هفت روز اعمال شود، هیچ مبلغی به داوطلب باز نمی گردد. پس این فواصل زمانی را حتما باید در نظر گرفته و دقت شود.

هزینه ثبت نام آزمون GMAT

شاید مهم ترین مسئله برای داوطلبان مبلغ هزینه ثبت نام آزمون GMAT باشد. قابل توجه داوطلبان عزیز، مبلغ هزینه ثبت نام این آزمون برابر با ۲۸۵ دلار آمریکا، ۲۵۰ یورو و ۲۲۵ پوند انگلیس است‌. برای پرداخت این هزینه ها باید از کارت های اعتباری ویزا یا مستر کارت استفاده نمود. البته برخی از کشورهای برگزار کننده این آزمون مبلغی را به عنوان مالیات و بر اساس قانون خود دریافت می کنند. این مالیات جدا از مبلغ اصلی باید پرداخت شود. اما این مژده را بدهیم که کشورهای نزدیک به ایران بدون مالیات هستند. 

بخش‌ های مهم آزمون GMAT

این آزمون شامل بخش‌های نگارش تحلیلی، استدلال یک پارچه، بخش مهارت محاسباتی و بخش مهارت کلامی می باشد. بخش نگارش تحلیلی یک بخش نوشتاری بوده و مدت زمان آن سی دقیقه می باشد. در این بخش فدرت و مهارت متقاضی در یک تحلیل معین ارزیابی خواهد شد. متن این بخش پیچیده بوده و دو نمره را شامل می شود‌.

آزمون gmat چیست

در بخش استدلال یک پارچه توانایی داوطلب برای اطلاعات نموداری و جدول ها ارزیابی شده و حدود سی دقیقه طول می کشد. قسمت مهارت محاسبه مربوط به استدلال ریاضی است و قدرت و مهارت تحلیل و حل مسئله های مختلف ریاضی داوطلب مورد سنجش قرار می گیرد.

برای این قسمت ۷۵ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است و تا ۶۰ نمره دارد. هدف از قسمت مهارت کلامی در این آزمون ارزیابی و سنجش توانمندی و مهارت استدلال و ارزیابی اصلاح جملات و اصول نوشتاری انگلیسی می‌باشد. در این بخش به داوطلبان حدود ۷۵ دقیقه زمان داده می شود و ۴۱ سوال دارد و سوالات پنج گزینه ای هستند. 

سخن پایانی

در این مقاله تصمیم گرفته شده است که کلیه اطلاعات مربوط به آزمون GMAT را در اختیار داوطلبان قرار داده شود. آموزشگاه زبان ملل برای متقاضیانی که قصد دارند برای  دانشکده های مدیریتی و تجارتی خارج از کشور، درخواست پذیرش بدهند، این توضیحات را ارائه داده است. این اطلاعات بسیار مهم و کاربردی هستند و تمام نکات مهم را در بر دارد.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (1 امتیاز)
نظرات
روژان (سه شنبه 22 اسفند 1402 13:17:19)

مدت زمان رو کم نزدید؟ کل آزمون تقریباً 3 ساعت و 7 دقیقه طول می کشه

فرزانه (سه شنبه 22 اسفند 1402 13:09:01)

اگر قصد دارید یک MBA یا یک برنامه تجاری مرتبط را در نظر بگیرید، احتمالاً باید برای درخواست خود GMAT بگیرید.

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران