خدمات آموزشی

آموزش زبان گرجی به فارسی (کامل و رایگان)

آموزش زبان گرجی

زبان گرجی (به زبان رومی: kartuli ena، تلفظ می‌شود [kʰɑɾtʰuli ɛnɑ]) رایج‌ترین زبان در بین زبان‌های کارتولی است و به عنوان زبان ادبی یا زبان فرانسوی برای گویشوران زبان‌های مرتبط عمل می‌کند. گرجی زبان رسمی گرجستان و زبان مادری یا اصلیِ 87.6٪ جمعیت آن است. سخنرانان آن امروزه تقریباً 4 میلیون نفر است.

درباره زبان گرجی بیشتر بدانیم

برای شروع آموزش زبان گرجی بهتر است ابتدا با این کشور آشنایی پیدا کنید. کشور گرجستان به ما نزدیک است و همچنین فعالیت های تجاری نیز با این کشور افزایش یافته است. به همین دلیل ترغیب برای یادگیری این زبان بالا رفته و افراد زیادی به دنبال آموزش این زبان هستند. این کشور در هر دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد و عضو ناظر اتحادیه اروپا و ناتو می باشد.

 

مردم این کشور با زبان گرجی کارتولی صحبت می کنند. کشورهای هم مرز با گرجستان شامل ارمنستان، روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان می شود. تفلیس پایتخت کشور گرجستان است. این کشور در سال ۲۰۰۸ توسط کشور روسیه مورد حمله قرار گرفته است. کشور گرجستان حدود چهار میلیون جمعیت دارد و حکومت آن دموکراسی نیابتی است. در این کشور هشت استان و دو جمهوری خود مختار وجود دارد. الفبای این کشور «مخدرولی» نام دارد.

زبان «کارتولی» در گروه خود گرجی، مگرلی، لازی و سوانی را شامل می شود‌. نکته جالب درباره زبان گرجی این است که در کشورهایی مثل اوکراین، روسیه، آمریکا، آذربایجان و شرق ترکیه این زبان را استفاده می نمایند. جالب تر این که در برخی مناطق کشور خودمان ایران نیز این زبان استفاده می شود. به عنوان مثال در شهرهایی مثل اصفهان، فریدون دشت و بوئین میاندشت افرادی به این زبان تکلم می کنند‌!

آموزش زبان گرجی در آموزشگاه ملل

اگر شما هم مشتاق یادگیری زبان شیرین گرجی هستید، حتما به یکی از آموزشگاه های ملل در سراسر تهران مراجعه کنید یا با شماره 02137651 با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید. ما با بیش از 20 سال تجربه کاری در زمینه تدریس تمامی زبان ها، یک انتخاب عالی برای شما زبان آموزان هستیم. کلاس های زبان گرجی هر هفته در سه جلسه 90 دقیقه ای به صورت انلاین یا حصوری برگزار میشود. همچنین در صورت مشغله زیاد میتوانید از به صورت خصوصی ثبت نام کرده و در زمان های خالی خود کلاس را با مجربترین اساتید برگزار کنید.

الفبای زبان گرجی

شایان ذکر است که اولین گام در فرایند آموزش هر زبانی، یادگیری الفبای آن زبان است. قابل ذکر است که الفبای زبان گرجی زیاد سخت و پیچیده نمی باشد. اما همه می دانید که شرط یادگیری و تسلط بر هر زبان، تمرین و تکرار مداوم است.

الفبای زبان گرجی دارای ۳۳ حرف است که از این تعداد ۲۱ حرف صامت و ۵ حرف مصوت هستند. نکته مهم درباره الفبای زبان گرجی این است که حروف همان گونه که نوشته می شوند خوانده هم می شوند. همین امر آموزش زبان گرجی را راحت تر ساخته است. 

نکات مهم درباره زبان گرجی

در این قسمت برای زبان آموزان و علاقمندان به زبان گرجی نکاتی را عنوان می کنیم که شاید مفید واقع شود. نکته مهمی که باید هنگام آموزش زبان گرجی مد نظر قرار دهید این است که در این زبان اسم ها اصلا بر اساس جنسیت مورد استفاده قرار نمی گیرند. در این زبان، اعداد همانند اعداد در زبان فرانسه طبقه بندی شده اند.

آموزش زبان گرجی

جالب است بدانید که این زبان از سه زبان ترکی، فارسی و عربی وام گرفته است. افرادی که قصد دارند به دلایل مختلف از جمله مسافرت و گردشگری، مهاجرت تحصیلی، تجارت یا هر دلیل دیگری به کشور گرجستان بروند، باید این زبان را حتما یاد بگیرند.

مخصوصا افرادی که به قصد تجارت به این کشور می روند، بهتر است این زبان را بلد باشند چون باید با اطلاعات و قوانین مهم در گرجستان آشنا باشند. همچنین توجه داشته باشید که مردم عادی اغلب نمی توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند پس باید برای برقراری ارتباط زبان گرجی را یاد بگیرید. آموزش زبان گرجی برای افرادی که به قصد تحصیل به این کشور مهاجرت می کنند نیز ضروری است. 

آیا آموزش زبان گرجی سخت است

سوالی که بسیاری از علاقمندان و زبان آموزان می پرسند این است که آیا آموزش زبان گرجی سخت است؟ در جواب باید گفت که زبان گرجی زبانی متمایز از زبان‌ های دیگر بوده و به گونه ای منحصر به فرد است. به همین دلیل برخی تصور می کنند یاد گرفتن این زبان سخت است.

یادگیری زبان گرجی

اما این اطمینان را به شما می دهیم که یادگیری این زبان ساده می باشد. تنها چیزی که باید در این مسیر به همراه داشته باشید، پشتکار، تمرین و تکرار می باشد. سعی کنید این مسیر و فرایند را با علاقه دنبال کنید و آن وقت است که متوجه خواهید شد این زبان چقدر شیرین است. 

تاریخچه شکل گرفتن زبان گرجی

در این قسمت درباره پیدایش و شکل گیری زبان گرجی صحبت خواهیم کرد و این مطلب مطمئنا برای افرادی که دوست دارند برای آموزش زبان گرجی اقدام نمایند، بسیار جالب خواهد بود. گفتنی است که شکل گیری این زبان در دوره شاه پارناواز بوده است. در واقع در یکی از نوشته های قدیمی آمده است که این پادشاه الفبا و خط گرجی را اختراع نموده است. اما نکته این جا است که درباره حکومت این پادشاه تاریخ دقیقی در دست نمی باشد اما در برخی منابع آمده است که این پادشاه در قرن سوم پیش از میلاد حکومت می کرده است. از این رو کارشناسان این تاریخ را برای اختراع و شکل گرفتن خط گرجی نیز در نظر گرفته اند. 

سه الفبای موجود در زبان گرجی

یکی از حقایق مهم درباره زبان گرجی این است که در واقع این زبان سه الفبا دارد. این زبان همانند زبان های دیگر در طول تاریخ خود دچار تحولات زیادی شده است‌ و تغییرات زیادی را به خود دیده است. سه الفبای این زبان شامل آسومتاورولی (Asomtavruli)، نوسخاخوتسوری ( Nuskhakhutsuri) و مخدرولی (Mkhedruli) می باشد. الفبایی که امروزه مردم‌ از آن استفاده می نمایند همان مخدرولی است که ۳۳ حرف دارد.

یادگیری زبان گرجی

نکته مهم درباره حروف الفبای گرجی این است که حروف بزرگ ندارند و امکان دارد در یک کلمه سه تا چهار و در مواردی بیشتر از حروف همخوان در کنار هم بیایند و هیچ حرف صداداری هم نباشد. در چنین شرایطی تلفظ برای افراد غیر گرجی زبان قدری مشکل خواهد بود. اما برای آموزش زبان گرجی باید تمرین را حتما در دستور کار خود قرار دهید. تنها کافی است که قواعد گرامری و اصول کلی را یاد بگیرید و با توجه به آن ها به یادگیری این زبان بپردارید. 

معنای واژه سلام در زبان گرجی

در ابتدای فرایند آموزش زبان گرجی نکته جالبی را به شما بگوییم. واژه «سلام» در این زبان به معنای پیروزی است. گرجی ها از واژه "Gamarjoba" « گامارجوبا » برای سلام کردن استفاده می نمایند‌. این واژه معنای پیروزی می دهد و اشاره به گذشته پر فراز و نشیب و جنگ های زیاد این کشور دارد. همچنین برای عبارت های صبح بخیر و عصر بخیر هم همین معنا القا می شود. Dila / Saghamo mshvidobisa را به این معنا به کار می برند که به معنی صبح پیروزی و عصر پیروزی می باشد. 

عدم جنسیت برای سوم شخص مفرد

در بسیاری از زبان ها سوم شخص مفرد جنسیت دارد به عنوان مثال در زبان انگلیسی از دو‌ ضمیر he و she استفاده می کنند‌. اما این زبان همانند فارسی است؛ ما در زبان فارسی برای سوم شخص از «او» استفاده می کنیم. در زبان گرجی، سوم شخص مفرد خنثی و بدون جنسیت است‌ و نمی توان جنسیت آن فرد غایب را تشخیص داد. 

نکته: نکته ای که باید برای آموزش زبان گرجی به شما بگوییم درباره کلماتی است که با حرف صدا دار تمام نمی شوند. در زبان گرجی به آخر این کلمات یک «i» اضافه می شود. حتی این قانون‌ را برای کلمات وارد شده به زبان گرجی نیز اعمال می کنند‌. 

شمارش اعداد در فرایند آموزش زبان گرجی

از نکات مهمی که در آموزش زبان گرجی وجود دارد و احتمالا شما را قدری سردرگم می کند، شمارش اعداد است‌. نکته مهم این است که گرجی ها اعداد خود را بر اساس عدد ۲۰ می شمارند. به عنوان مثال برای گفتن عدد ۸۴، چهار بار بیست و سپس چهار را می گویند. این روال شبیه به شمارش اعداد در زبان فرانسه می باشد. همین مسئله شاید برای شما چالش برانگیز باشد. 

واژه بله در زبان گرجی

امکان دارد در سفر به گرجستان سه واژه را برای کلمه « بله » بشنوید. در این قسمت شما را با هر سه واژه آشنا خواهیم کرد: «دیاک» برای زمانی به کار می رود که بله را بخواهند‌ به صورت رسمی ادا کنند. در موارد غیر رسمی برای بله گفتن از واژه «کی» و در موارد محاوره ای از واژه «هو» استفاده خواهد شد. البته در موارد رسمی حتما واژه «دیاک» به کار می رود. پس این نکته نیز به آموزش زبان گرجی به شما کمک می کند. 
وام گرفتن از زبان های خارجی
هنگام آموزش زبان گرجی متوجه خواهید شد که واژه های خارجی زیادی در این زبان وجود دارد. دلیل این امر حمله ها و جنگ هایی است که با این کشور شده است. مطمئنا حضور نیروهای خارجی روی زبان و فرهنگ مردم گرجستان تاثیر داشته است. در این بین بیشتر می توان واژگان ترکی، فارسی و عربی را مشاهده نمود. 


دانلود رایگان منبع آموزش زبان گرجستانی

کتاب آموزش زبان گرجستانی یادگیری زبان گرجی

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (4 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران