داستان کوتاه آموزنده آلمانی

داستان کوتاه آلمانی | 17 داستان برای یادگیری زبان

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/24 2679
داستان کوتاه آلمانی

راه‌های زیادی برای یادگیری یا آموزش زبان آلمانی وجود دارد، اما رویکرد مورد علاقه من استفاده از داستان سرایی است. یادگیری یک زبان به راحتی می‌تواند به یک کار طاقت فرسا تبدیل شود، اما خواندن داستان یک راه سرگرم کننده برای یادگیری است.

برخلاف تلاش روزانه خودآگاه، با تعلیق آگاهی خود از این واقعیت که در حال یادگیری یک زبان خارجی هستیم (که – بپذیریم – نسبتاً ترسناک است!)، می‌توانیم بلوک‌های ذهنی را دور بزنیم و فرآیند فراگیری زبان جدید را انجام دهیم.

کلمات بسیار کارآمدتر و لذت بخش تری در داستان وجود دارد. آیا تا به حال این تجربه را داشته‌اید که آنقدر در یک رمان یا داستان غرق شوید که همه چیز اطراف خود را کاملاً فراموش کنید؟ این دقیقاً همان چیزی است که من در مورد آن صحبت می‌کنم.

فقط یک نکته وجود دارد: شما باید داستانی را پیدا کنید که هم به اندازه کافی ساد و قابل درک باشد، یعنی برای سطح فعلی شما مناسب باشد و هم به قدر کافی جالب باشد که شما را با خود همراه نماید. باید به اندازه کافی کلمات جدید وجود داشته باشد. اولین ایده بسیاری از مردم این است که نگاهی به کتاب‌های  کودکان بیندازند، نقطه شروع دیگر ممکن است داستان‌هایی  باشد که به سبک آلمانی ساده شده خاص نوشته شده اند، اما به احتمال زیاد دانش آموزان بزرگسال این متون را خسته کننده می‌یابند.

به همین دلیل است که در این مقاله چند داستان کوتاه جمع آوری کرده ام که نه تنها برای زبان آموزان مبتدی و متوسط ​​قابل مدیریت هستند، بلکه ادبیات بسیار خوبی نیز دارند. بیشتر این داستان‌های کوتاه در دوران پس از جنگ نوشته شده‌اند، زیرا پس از وحشت‌های جنگ جهانی دوم، بسیاری از نویسندگان احساس می‌کردند که زبان آنها، درست مانند سرزمین مادری‌شان، نیاز مبرمی به شروع‌های تازه دارد و باید از بقایای رقت‌ها و رقت‌ها رها شود.

ایدئولوژی این نویسندگان زبان جدیدی را توسعه داد که ویژگی آن سادگی و کوتاهی بود. این همان چیزی است که این داستان‌های  کوتاه را راهی عالی برای تمرین آلمانی می‌کند. با آموزشگاه زبان آلمانی ملل همراه باشید.

1. Die Küchenuhr, by Wolfgang Borchert

این داستان آلمانی درباره مرد جوانی است که خانه و خانواده خود را در جریان بمباران از دست داده است. از طریق یک ساعت آشپزخانه باقی مانده، او مراقبت از مادرش را به یاد می‌آورد و زندگی خانوادگی از دست رفته خود را به عنوان یک حالت فرد باقی مانده، درک می‌کند.

داستان کوتاه آلمانی

"Die Küchenuhr" احتمالاً مشهورترین داستان کوتاه ولفگانگ بورچرت است و اغلب در مدارس آلمان مطالعه می‌شود تا دانش آموزان را با مفهوم Trümmerliteratur آشنا کند. این یک مثال قابل توجه از این امر است که چقدر می‌توان با استفاده از کلمات بسیار کم مطالب عمیقی را بیان کرد.

2. Der zufriedene Fischer – Eine Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral, by Heinrich Böll

در این داستان توسط هاینریش بل، برنده جایزه نوبل ادبی، یک ماهیگیر و یک جهانگرد دیدگاه‌های خود را در مورد زندگی و «اخلاق کار» تبادل می‌کنند. این داستان کوتاه که در میانه Wirtschaftswunder آلمان (رونق اقتصادی) در سال 1963 نوشته شد، رونق تازه یافته را زیر سوال می‌برد، اما محتوای آن جاودانه است و اکنون بیش از همیشه معتبر است. ممکن است چند کلمه دشوار در اینجا وجود داشته باشد، بنابراین استفاده از فرهنگ لغت نیز توصیه می‌شود.

3. Der große Wildenberg, by Siegfried Lenz

این داستان کوتاه که در سال 1958 نوشته شده است درباره مردی است که به یک مصاحبه شغلی می‌رود و در چرخ دنده‌های  بوروکراسی گیر می‌کند.

4. Skorpion, by Christa Reinig

این داستان بیشتر یک تمثیل است تا یک داستان کوتاه، به مردی می‌پردازد که به دلیل ظاهرش احساس می‌کند از جامعه طرد شده است و سعی می‌کند مردم را در هنگام قدم زدن در یک شهر متقاعد کند که او را بپذیرند.

5. Auf der Flucht, by Wolfdietrich Schnurre

این داستان کوتاه توسط Wolfdietrich Schnurre بین سال‌های 1945 و 1948 نوشته شده است، درباره خانواده‌ای است که از میان مهلکه‌ای بایر فرار می‌کنند. خانواده که از گرسنگی درد می‌کشند به دنبال غذا می‌گردند و وقتی پدر در نهایت یک نان پیدا می‌کند، مجبور می‌شود انگیزه‌های واقعی خود را ارزیابی کند.

6. Even More German Short Stories for Beginners

اگر متون بالا هنوز خیلی سخت هستند، می‌توانید به کتاب (Kindle / iBooks / ePUB) نیز نگاهی بیندازید که مجموعه ای از داستان‌های کوتاه آلمانی برای مبتدیان است و به زبان آلمانی ساده شده نوشته شده است. سوالات درک مطلب این کتاب به عنوان پله ای برای یادگیری زبان آلمانی با ادبیات معتبر طراحی شده است.

7. Die Bremer Stadtmusikanten

"Die Bremer Stadtmusikanten" یا به فارسی "موسیقی کنندگان شهر برمن"، یکی از داستان های معروف از مجموعه داستان های مردمی آلمانی است که توسط برادران گریم (Jacob و Wilhelm Grimm) در کتابشان "خرگوش ، لاک پشت، مرغ و خوکچه ی موسیقی دان" (Grimm's Fairy Tales) منتشر شده است. این داستان یکی از داستان های پرطرفدار و شناخته شده از این مجموعه است.

داستان کوتاه آلمانی

در این داستان، چهار حیوان مختلف (یک خرگوش، یک لاک پشت، یک مرغ و یک خوکچه) که به دلایل مختلف از محل زندگی شان رانده شده اند، تصمیم می گیرند به شهر برمن بروند تا موسیقی کنند و شهر را از ترسیدن گرگ ها نجات دهند. در راه به برمن، آن ها به یک خانه خالی می رسند و با هم تصمیم می گیرند در آنجا بمانند.

در داستان، آن ها با ایجاد یک ترکیب عجیب و غریب از صداها، موفق به ترساندن گرگ ها می شوند و از آن زمان به عنوان "موسیقی کنندگان شهر برمن" شناخته می شوند. این داستان به نوعی نشان دهنده قوت همبستگی و همکاری است و در طول تاریخ به عنوان یک اثر معنوی و آموزنده شناخته شده است.

8. Die Geschichte von Hyazinth und Rosenblütchen

"Die Geschichte von Hyazinth und Rosenblütchen" یک داستان کوتاه از برادران گریم (Jacob و Wilhelm Grimm) در کتاب "خرگوش ، لاک پشت، مرغ و خوکچه ی موسیقی دان" (Grimm's Fairy Tales) است. این داستان در اصل به آلمانی به نام "Die Geschichte von Hyazinth und Rosenblüthchen" منتشر شده است.

مطالعه بیشتر: روزهای هفته به آلمانی

داستان در مورد دو دختر به نام های Hyazinth و Rosenblütchen (که به ترتیب به معنای "زعفران" و "گل رز" هستند) است. این دو خواهر به دلیل فقر و مشکلاتی که خانواده شان دارد، مجبور به ترک خانه می شوند و در جستجوی یک مکان بهتر برای زندگی می روند.

در مسیرشان، دختران با موجودات فانتزی و داستانی روبرو می شوند که به طور تصادفی آن ها را به مکانی خیره می کنند که همه چیز به طرز شگفت آوری برایشان عوض می شود. این مکان پر از نعمت ها و زیبایی های عجیب و غریب است.

هر دختر به ترتیب یک شیء به اشتراک می گذارد؛ یکی قلب عصفور کوچولوی طلایی و دیگری یک گل رز سحرآمیز. این اشیاء خصوصیات خاصی به زندگی دختران می بخشند. در طول داستان، آن ها با چالش ها و موقعیت های جالبی مواجه می شوند و در نهایت به زندگی شان با خواهر دیگر نزدیک تر می شوند.

9. Rotkäppchen Little Red Riding Hood

"Rotkäppchen" که به فارسی به معنای " شنل قرمزی" است، یک داستان مشهور و پرطرفدار از تاریخ های داستان های مردمی و ادبیات جهان است. این داستان اصلی ترین نسخه ای از داستان " شنل قرمزی" (Little Red Riding Hood) به زبان آلمانی است.

داستان کوتاه آلمانی شنل قرمزی

داستان "Rotkäppchen" در مورد یک دختر کوچک به نام "شنل قرمزی" است که به دستور مادربزرگش، برای بازدید از او به خانه اش می رود. او باید از جاده ای عبور کند که از جنگل می گذرد. در راه به جنگل، او با یک گرگ بدجنس ملاقات می کند. گرگ شنل قرمزی را پرسش هایی مبنی بر محل ملاقات با مادربزرگش می پرسد و سپس به جلب اعتماد او، به طرز ماهرانه ای او را به خانه ی مادربزرگش می فرستد.

مطالعه بیشتر: ماه های سال به آلمانی

اما گرگ، به جلب اعتماد شنل قرمزی درنهایت برای تنفس مادربزرگ از خواسته های خونخوارانه اش بهره می برد و مادربزرگ را می خورد. سپس خودش به لباس مادربزرگ در می آید و به تخت خواب می رود تا به شنل قرمزی نشان دهد که چقدر به مادربزرگ شباهت دارد. در ادامه، اندوهگین سرنوشت شنل قرمزی و مادربزرگ روایت می شود.

10. Schneewittchen und die sieben Zwerge

"Schneewittchen und die sieben Zwerge" یکی دیگر از داستان های معروف و پرطرفدار از تاریخ های داستان های مردمی و افسانه های آلمانی نوشته برادران گریم است. به فارسی، به معنای "سفید برفی و هفت کوتوله" ترجمه می شود. این داستان در مجموعه داستان های برادران گریم (Jacob و Wilhelm Grimm) به نام "خرگوش ، لاک پشت، مرغ و خوکچه ی موسیقی دان" (Grimm's Fairy Tales) منتشر شده است.

داستان کوتاه آلمانی سفید برفی

در داستان "Schneewittchen und die sieben Zwerge"، سفید برفی، یک دختر زیبا و با پوست سفیدی، به دستور مادر خوانده اش به دست مادرخوانده اش، به دلیل زیبایی اش تبدیل به دشمنی برای مادرخوانده اش می شود. مادرخوانده، که عاشق زیبایی است و می خواهد خودش زیباترین باشد، تصمیم می گیرد سفید برفی را از بین ببرد. اما خادم که باید این کار را انجام دهد، همدردی با سفید برفی پیدا می کند و او را رها می کند تا در جنگل بچرخد.

سفید برفی در جنگل گرسنه و ترسیده می شود، اما با پیدا کردن خانه ای کوچک و سفید برفی به آرامش می نشیند. این خانه متعلق به هفت کوتوله ای است که در آن زندگی می کنند. این کوتوله ها با سفید برفی دوست می شوند و او را در خانه خودشان می پذیرند.

اما مادرخوانده ی سفید برفی با شنیدن از بقیه که او هنوز زنده است، تصمیم به نابودی او می گیرد. او از تکنیک های جادویی برای خلق شبه شبیه ها و از آن ها برای ارتکاب جرم استفاده می کند. در نهایت، با کمک کوتوله ها و شجاعت سفید برفی، دشمنان پیروز می شوند و داستان به پایان می رسد.

11. Rapunzel

"راپونزل" یک داستان خیالی کلاسیک و معروف است که از جمله داستان های خانم گوزن به شمار می آید. داستان "راپونزل" به طور عمده با دختری جوان به همین نام در آن تمرکز دارد که توسط یک جادوگر در برجی بلند نگه داشته شده است. این داستان به زیبایی، ماجراهای خانوادگی و عناصر خیالی را ترکیب می کند.

خلاصه داستان "راپونزل" اثر فردریش شولتز:

راپونزل دختری جوان با موی طولانی و شفاف است که توسط یک جادوگر در برجی بلند به نام "تاور راپونزل" نگه داشته می شود. جادوگر او را به دلایل خود در این برج حبس کرده است و مانع از دیدار دنیای خارجی شده است. اما راپونزل هنوز در دوران نوجوانی خود است و به دنبال ماجراجویی و کشف دنیای بیرون می گردد.

داستان کوتاه آلمانی راپونزل

یک روز، یک جوان شجاع به نام "فلین رایدر" به دنبال جواهراتی به تاور راپونزل می رود. راپونزل با شجاعت و اشتیاق به او کمک می کند و تصمیم می گیرد که از برج برای اولین بار در زندگی اش خارج شود. این باعث آغاز ماجراهایی برای راپونزل و فلین می شود که زندگی شان را برای همیشه تغییر می دهد.

12. Dornröschen

"Dornröschen" به فارسی به معنای "خواب آلوده" یا "خواب طالب" است، و به عنوان داستان کوتاهی مشهور از ادبیات آلمانی شناخته می شود. این داستان همچنین با نام "خواب خوش آمدگی" نیز شناخته می شود و در مجموعه داستان های برادران گریم (Jacob و Wilhelm Grimm) به نام "خرگوش ، لاک پشت، مرغ و خوکچه ی موسیقی دان" (Grimm's Fairy Tales) جای دارد.

مطالعه بیشتر: ضمایر ملکی در آلمانی

در داستان "Dornröschen"، یک شاهزاده به نام "Dornröschen" به خاطر نفرت و غیرت یک جادوگر درباره ی خانواده اش، به خواب طالب می افتد. این جادوگر نارضایتی خود را به این وسیله نشان می دهد که در روزی که Dornröschen به ده نوازه بزرگ می رود، او به خواب می افتد و بیدار نمی شود. به عبارت دیگر، او به خواب بیداری خوش آمد می گوید.

"Dornröschen" یکی از داستان های پرطرفدار ادبیات جهان است که در طول تاریخ تعدادی از نسخه ها و تجدیدنظرها را تجربه کرده است. این داستان به مفاهیمی مانند پنهان کاری، غیرت، انتظار و خواب طالب پرداخته و همچنین در فرهنگ های مختلف به عنوان یک داستان کلاسیک و دارای پیام هایی آموزنده شناخته می شود.

13. Der Wolf und die sieben Geißlein

"Der Wolf und die sieben Geißlein" یک داستان مرسوم از داستان های مردمی آلمانی است که توسط برادران گریم (Jacob و Wilhelm Grimm) در مجموعه داستان های کودکان و خانواده ای خود به نام "Kinder- und Hausmärchen" منتشر شده است. این داستان به فارسی به معنای "گرگ و هفت بزک" ترجمه می شود.

در این داستان، هفت بزک (گوسفندان کوچک) در خانه ی خود تنها می مانند و مادرشان به محض بیرون رفتن برای تنها چند دقیقه، یک گرگ بدجنس وارد خانه می شود. گرگ قصد دارد بزک ها را بخورد، اما بزک ها تشخیص می دهند که وقت را نگه می دارند تا مادرشان برگردد.

گرگ تصمیم می گیرد به دستور مادر بزک ها توهین کند تا اعتماد آن ها را جلب کند. او پوست خود را گرفته و صدای مادر بزک ها را تقلید می کند تا به خانه وارد شود.

14. Der Hase und der Igel اثر Wilhelm Grimm, Jacob Ludwig Carl Grimm

"Der Hase und der Igel" یک داستان معروف از ادبیات آلمانی است که به فارسی به معنای "خرگوش و خارپشت" یا "خرگوش و مارمولک" ترجمه می شود. این داستان در مجموعه داستان های برادران گریم (Jacob و Wilhelm Grimm) به نام "Kinder- und Hausmärchen" (داستان های کودکان و خانواده ای) منتشر شده است.

داستان کوتاه آلمانی Der Hase und der Igel

داستان در مورد یک خرگوش و یک مارمولک (خارپشت) است که تصمیم می گیرند در مسابقه ای به یکدیگر رقابت کنند. خرگوش باور دارد که مارمولک به دلیل تاخیر در حرکت خود شکست می خورد و از این رو به تاخیر می افتد و به طرف مقصد می رسد.

از طرف دیگر، مارمولک در حرکت خود بسیار مرتب و پیوسته است و به مقصد می رسد. اما به جای اینکه به دنبال دیگری باشد، یک جایگزین در مسیر خود قرار می دهد. وقتی خرگوش به آن جایگزین می رسد و فهمیده که مارمولک به پایان مسیر رسیده است، دیرتر متوجه شده که چگونه مارمولک می تواند از او پیشی بگیرد.

15. Rumpelstilzchen

"Rumpelstilzchen" یک داستان معروف از مجموعه داستان های برادران گریم (Jacob و Wilhelm Grimm) به نام "Kinder- und Hausmärchen" (داستان های کودکان و خانواده ای) است. این داستان به فارسی به معنای "رامپل اشتیلتسکن" یا "رامپل اشتیلتسن" ترجمه می شود.

داستان "Rumpelstilzchen" در مورد یک زن جوان است که به دستور پادشاه باید پشم ها را به نخ تبدیل کند و اگر نتواند این کار را انجام دهد، به عاقبت ناخوشایندی مواجه خواهد شد. در این حالت، یک موجود جادویی به نام "رامپل اشتیلتسن" به زن کمک می کند و با شرطی قبول می کند که نام این موجود را حدس بزند.

پادشاه به دنبال نجات زن از این وضعیت دشوار، تلاش می کند که نام رامپل اشتیلتسن را حدس بزند، اما ناکام می ماند.

16. Hänsel und Gretel

قصه "Hänsel und Gretel" یکی از داستان های معروف برادران گریم (Jacob و Wilhelm Grimm) در مجموعه داستان های کودکان و خانواده ای خود به نام "Kinder- und Hausmärchen" است. این داستان در فارسی به معنای "هانسل و گرتل" ترجمه می شود.

داستان در مورد دو خواهر و برادر به نام های "هانسل" و "گرتل" است که توسط والدین بی اختیار در جنگل ترک می شوند. والدین آن ها ناچار به این کار می شوند چون نیاز مالی دارند و نمی توانند غذا برای آن ها تهیه کنند. هانسل و گرتل در جنگل گم می شوند و به خانه ای می رسند که توسط یک جادوگر خبیث اداره می شود.

این جادوگر خبیث گرتل را در بند گرفته و هانسل را به خوردن فرامی دهد تا آماده برای پختن شود. اما هانسل به زرنگی از دست جادوگر فرار می کند و با گرتل کمک می کند تا از چنگال جادوگر فرار کنند.

17. Frau Holle

"فرو هوله" (Frau Holle) داستانی خیالی و قدیمی از میراث فرهنگی آلمانی است. این داستان در کتاب ها و داستان های مردمی آلمان به صورت مختلف روایت شده و نشان دهنده ارزش های اخلاقی و فرهنگی است. داستان "فرو هوله" به طور گسترده به عنوان یکی از مثل ها و پند ها در فرهنگ آلمانی استفاده می شود.

در داستان "فرو هوله"، زن جوانی به نام "گولدهن" (Goldmarie) به یک چاه عمیق می افتد و به دنیای زیرزمینی می رود که توسط خانمی به نام "فرو هوله" اداره می شود. این خانم به گولدهن کارهای خدمت به دیگران می سپارد. گولدهن از اخلاقی خوب و صداقتی برخوردار است و در کارها احساس مسئولیت دارد، بنابراین همیشه تعبیر مثبتی از زندگی و وجدان نیکو را به تصویر می کشد.

نویسنده داستان "فرو هوله" به طور کامل مشخص نشده است زیرا این داستان به صورت شفاهی و مردمی به نسل ها منتقل شده است. این داستان به عنوان یکی از داستان های خردمندی و آموزنده در فرهنگ آلمانی شناخته می شود و بطور گسترده در مراسم ها، کتب کودکان و تئاترها استفاده می شود.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (2 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران