زبان ترکی چندمین زبان دنیاست

زبان ترکی چندمین زبان دنیاست؟ | جایگاه زبان ترکی در یونسکو

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/17 4892
زبان ترکی چندمین زبان دنیاست؟

اکثر افرادی که قصد دارند زبان دیگری را یاد بگیرند، با این سوال مواجه می‌ شوند که زبان مورد نظر آن ها چندمین رتبه را در میان زبان های دنیا دارد. افرادی که به آموزش زبان ترکی علاقه دارند، هم با این سوال مواجه می شوند. با توجه به اهمیتی که زبان ترکی دارد و ویژگی های خاص آن، باعث شده است که افراد زیادی برای یادگیری این زبان اقدام کنند.

توجه داشته باشید که این زبان در کشورهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرد و تنها مختص کشور ترکیه نیست. برای آشنایی بیشتر با زبان ترکی و اینکه زبان ترکی چندمین زبان دنیاست در ادامه مطلب آموزشگاه زبان ملل را تنها نگذارید.

زبان ترکی چندمین زبان در میان زبان های دنیا است؟

زبان ترکی مثل هر نوع زبان دیگر، برای برقراری ارتباط در بین مردم به کار می‌ رود. توجه داشته باشید که زبان ترکی، گویش های مختلفی دارد. در دنیا تنها کشور ترکیه، زبان ترکی را به عنوان زبان رسمی خود اعلام کرده است. البته توجه داشته باشید که برخی از کشورهای دیگر وجود دارند که زبان آن ها ترکی محسوب می شود.

زبان ترکی چندمین زبان دنیاست؟

کشورهایی مانند ازبکستان، آذربایجان، قرقیزستان و غیره جزو کشورهایی هستند که ترک‌ زبان محسوب می شوند. به همین دلیل است که امروز آمار دقیق از افراد ترک زبان در دسترس نیست و بعضی از افراد آن را دهمین زبان دنیا به حساب می آورند.

از حدود 4000 زبانی که در حال حاضر در جهان صحبت می شود، ترکی از نظر تعداد سخنوران و مساحت طبق سایت langoly.com در رتبه 17 قرار دارد و حدود 200 میلیون نفر از آن استفاده می کنند.

ممکن است اکثر افراد شنیده باشند که زبان ترکی پس از زبان عربی، یک زبان قاعده ‌مند محسوب می شود. البته دقت داشته باشید که این فرضیه در کل جهان قابل پذیرش نیست. یکی از دلایل اهمیت زبان ترکی، این است که زبان های انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی، فرانسوی و غیره بعضی از کلمات خودشان را از زبان ترکی گرفته اند. این موضوع نشان دهنده رتبه بالا این زبان، در بین سایر زبان های جهان است.

مقاله پیشنهادی: کامل ترین زبان دنیا

مردمان چه کشورهایی به زبان ترکی ارتباط برقرار می کنند؟

زبان ترکی به عنوان زبان رسمی در کشور ترکیه شناخته شده است. البته در کشورهای دیگری هم به عنوان یکی از زبان های اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت کلی می توان گفت که قسمت های شمالی ترکیه، قبرس شمالی و آذربایجان هم زبان ترکی دارند.

ترکی چندمین زبان دنیاست

بعد از سال ۱۹۷۴ کشور ترکیه بعد از کودتای نظامی به ناحیه شمالی قبرس حمله کرد و از همان موقع تا امروز ترک زبانان در یک سوم شمالی جزیره ساکن هستند. در این صورت زبان اصلی این مردمان، ترکی محسوب می شود.

توجه داشته باشید که زبان ترکی در ناحیه های امپراتوری عثمانی به وجود آمد. به عنوان مثال کوزوو و مقدونیه جزو مناطقی هستند که به زبان ترکی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در کل می توان گفت کشورهایی مانند عراق، یونان، آلبانی، صربستان، بلغارستان، رومانی و غیره هم کشورهایی هستند که به زبان ترکی حرف می‌ زنند.

همچنین دقت داشته باشید که جمعیت ترک زبانان در کشورهای اتریش، آلمان، هلند، بلژیک و فرانسه هم وجود دارند که به زبان ترکی با یکدیگر ارتباط برقرار می ‌کنند.

اهمیت زبان ترکی در جهان

امروزه در جهان زبان ترکی با پیشرفت های زیادی روبرو بوده است. زبان ترکی جزو با ارزش ترین و مهم ترین زبان ها در دنیا به حساب می ‌آید. با توجه به این موارد است که امروزه افراد زیادی علاقمند به یادگیری زبان ترکی هستند، سالانه افراد زیادی برای یادگیری این زبان اقدام می ‌کنند. همچنین در کشورهای پیشرفته همچون آلمان، از زبان ترکی به عنوان دومین زبانی که طرفداران زیادی دارد، استفاده می کنند.

زبان ترکی چندمین زبان زنده ی دنیاست

افرادی که زبان ترکی را یاد گرفته اند، می توانند به زبان ازبکی، تاتار، قرقیز، آذربایجانی هم مسلط باشند. ولی افرادی که قصد دارند به کشور ترکیه مهاجرت کنند، باید توجه داشته باشند که مردم این کشور به زبان انگلیسی مسلط نیستند. به همین دلیل هنگام ورود به این کشور باید تسلط کافی در زمینه زبان ترکی داشته باشید تا بتوانید با مردمان این کشور ارتباط برقرار کنید.

در این صورت افرادی که قصد دارند به کشور ترکیه مهاجرت کنند و به کسب و کار مشغول باشند، باید یادگیری زبان ترکی را در اولویت قرار دهند. افراد زیادی که ساکن این کشور هستند و افرادی که به آنجا مهاجرت کرده ‌اند، کودکان خود را از همان ابتدا به زبان ترکی مسلط می کنند. 

زبان ترکی به چه زبان های دیگر وارد شده است؟

کشور ترکیه جزو قدیمی ترین کشورهایی است که مردمان یونان باستان و روم در آنجا زندگی می کردند. تاریخ این کشور موجب شده است که زبان ترکی از چندین سال قبل مورد توجه باستان شناسان قرار بگیرد. به همین دلیل امروزه زبان ترکی به دانشگاه های زیادی در جهان راه پیدا کرده است و در زمینه این زبان، پژوهش های مختلف رخ داده است.

این موارد باعث شده است که زبان ترکی به زبان های دیگر هم ورود پیدا کند. برخی از زبان هایی که توانسته اند واژه های خود را از زبان ترکی دریافت کنند، عبارت است از:

  • 19 درصد از واژه‌های زبان انگلیسی
  • 39 درصد از  واژه‌های زبان ایتالیایی
  • 17 درصد از  واژه‌های زبان آلمانی
  • 9 درصد از واژه‌های زبان فرانسوی

با توجه به اینکه زبان ترکی در سایر زبان های دیگر هم ورود پیدا کرده است، پس جزو با ارزش ترین زبان ها در جهان محسوب می شود. افرادی که به این زبان تسلط داشته باشند، تا حدودی یادگیری زبان های مربوطه هم برای آن ها آسان تر می شود.

مقاله پیشنهادی: هفت زبان اصلی دنیا

توجه داشته باشید که امروزه کشورهای بسیار زیادی وجود دارند که به زبان ترکی حرف می زنند؛ به همین دلیل این موضوع هم نشان دهنده ارزش آن است. برخی از کشورهایی که مردمان آن بیشتر به زبان ترکی با یکدیگر ارتباط برقرار می ‌کنند، عبارت است از:

  • ایران
  • ترکیه
  • عراق
  • رومانی
  • یونان
  • آلمان
  • نروژ

سخن پایانی

در این مقاله فهمیدیم زبان ترکی چندمین زبان دنیاست امروزه زبان ترکی در چندین کشور جزو زبان های اصلی برای برقراری ارتباط است. همچنین این زبان به زبان های دیگر ورود پیدا کرده است. در نتیجه می ‌توان گفت که زبان ترکی جزو ارزشمندترین زبان ها در دنیا محسوب می‌ شود. به همین دلیل سالانه افراد زیادی برای یادگیری این زبان اقدام می کنند. توجه داشته باشید که شما با یادگیری زبان ترکی، می توانید به سایر زبان‌ های دیگر که به زبان ترکی مربوط هستند، تسلط داشته باشید.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
4.88/5 (8 امتیاز)
نظرات
علی (چهارشنبه 15 فروردین 1403 12:47:41)

تشکر

نیاز (سه شنبه 22 اسفند 1402 17:05:10)

جالب اینجاست که به دلیل تغییر خط عربی، بسیاری از ترک های قدیمی تر نمی توانند ترکی مدرن را بخوانند.

شیوا نوبنیاد (سه شنبه 22 اسفند 1402 17:01:41)

کتیبه های ترکی قدیمی که در مغولستان یافت شده اند به قرن هفتم پس از میلاد باز می گردد.
با مهاجرت ترک‌ها به سمت غرب، زمانی که در قرن یازدهم به آناتولی (ترکیه کنونی) رسیدند، زبان به ترکی اوغوز تبدیل شد.

سعید (شنبه 06 آبان 1402 05:48:19)

زبان شناسانی مانند من مولر یوهان وان دواله و نیکتا هایدن ژان پل و ماکس مولر درباره ی کامل بودن زبان ترکی گواهی دادن

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران