بهترین سن یادگیری زبان دوم

بهترین سن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/09/28 1137
بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی

چالش بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی مطمئنا همه‌ را فرا می گیرد. چرا که زبان انگلیسی زبان بین المللی دنیاست‌ و بالطبع هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش به این زبان تسلط پیدا کند. این دغدغه برای پدر و مادرها همیشگی بوده و هست. آموزشگاه زبان ملل در قالب این نوشتار سعی دارد این موضوع را شکافته و نکات مهم را در اختیار پدر و مادرهای عزیز قرار دهد.‌ 

کودکان از چه سنی آموزش زبان انگلیسی را شروع کنند؟

مسئله ای که همه در سرتاسر جهان با آن اتفاق نظر دارند این است که بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکی می باشد. اما چه سنی بهترین عملکرد را در این مسیر نشان می دهد‌‌. محققان در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام داده اند و مشخص شده که این مهارت در سن ۶ تا ۷ سالگی در کودکان بسیار قوی و در واقع در اوج قرار دارد.

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

اما نکته مهم دیگر این است که در سنین نوجوانی تمایل به یادگیری زبان انگلیسی بسیار بیشتر می شود. این نکته کاملا واضح است که با افزایش سن تسلط بر زبان دوم قدری مشکل تر خواهد شد. 

فرصت ویژهآموزش زبان انگلیسی برای کودکان

آیا سن ۳ یا ۴ سالگی مناسب یادگیری می باشد

برای پاسخگویی به چالش بهترین سن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان تحقیقات زیادی انجام شده است. برخی از پدر و مادرها این اعتقاد را دارند که باید فرزند خود را از سن سه الی چهار سالگی وارد مسیر یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دوم‌ دیگری بکنند.

برخی دیگر این عقیده را غیر ممکن می دانند و تصورشان این است که در سن سه یا چهار سالگی کودک حتی زبان مادری خود را نیز نمی تواند به خوبی ادا کند. از نظر این گروه از افراد این امر کامل غیر طبیعی می باشد. اما باید این نکته را بگوییم که کاملا قضیه برعکس است و ما در مقالات دیگر به معرفی استراتژی قدرتمند برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان پرداخته بودیم.

در کودکان در سنین سه یا چهار سالگی یک توانایی ذاتی وجود دارد و کودک می تواند در این سن به راحتی زبان دوم را یاد بگیرد و در آن موفق شود‌. در تحقیقات انجام شده دانشمندان و محققان به این نتیجه دست یافته اند که بهترین سن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان در سن پایین فواید زیادی دارد.

از این رو می توان گفت که خلاقیت، مهارت تفکر انتقادی و انعطاف پذیری ذهنی کودک افزایش چشمگیری خواهد داشت. در واقع طبق نظر و عقیده پژوهشگران سه سال اول زندگی هر شخص یک دوره مهم و حیاتی برای او به حساب می آید‌.

مقاله پیشنهادی آموزشگاه ملل: اسباب بازی به انگلیسی

نگرش، تفکر، یادگیری، توانایی انتقادی و این گونه توانایی ها در همین سن در کودک شکل خواهد گرفت. پس با این وجود باید گفت که در این سن کودکان توانایی یادگیری را به صورت ذاتی در وجود خود دارند. از این رو بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی را همین سن می دانند. 

بهترین سن یادگیری زبان دوم

زبان دوم به راحتی زبان مادری است

برخی به این موضوع که بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی از کودکی و از سه یا چهار سالگی است اعتقادی ندارند. برعکس این گونه افراد تصور می کنند که با این کار بار سنگینی بر دوش کودک گذاشته می شود. در تحقیقات انجام شده نتیجه برای همه روشن شده است که در سنین کودکی یادگیری زبان دوم همانند زبان مادری برای کودک راحت و آسان می باشد‌.

مقاله پیشنهادی: آموزش حروف الفبای انگلیسی برای کودکان

در واقع دلیل این راحتی توانایی ذاتی هر کودک برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی در سنین سه یا چهار سالگی است. گفتنی است که همین توانایی در سن هشت سالگی کاهش پیدا می کند. پس توصیه ما این است که بچه های خود را از سن سه یا چهار سالگی برای یادگیری زبان انگلیسی آماده سازید.

بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی در نوجوانان

تحقیقات زیادی نیز بر روی کودکان و نوجوانان انجام شده است و رده سنی ۱۱ تا ۱۳ سالگی را مد نظر قرار داده اند. نکته جالب این جاست که نتیجه نشان داده است که کودکانی که از سن یازده سالگی یادگیری زبان دوم را آغاز کرده اند نسبت به کودکان هشت ساله موفقیت و عملکرد بهتری را در این مسیر از خود نشان داده اند!

بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی

این تحقیقات بر روی هفده هزار کودک‌ انجام شده است و نتیجه سن یازده سالگی را نشان داد. باید گفت که یکی از دلایل مهم برای این امر، جدی تر گرفته شدن یادگیری سریع زبان انگلیسی در این سن توسط کودکان می باشد و همچنین در سن یازده سالگی تمایل بیشتری برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد.

پس در پاسخ به چالش بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی باید گفت که در سنین نوجوانی می توان سن یازده سالگی را برای این فرایند انتخاب نمود. یکی از نتایج به دست آمده این است که کودکان و نوجوانان در سنین قبل از پانزده سالگی می توانند بسیار راحت تر بر زبان دوم تسلط پیدا کنند و همانند یک شخص بومی صحبت کنند. 

دلیل یادگیری بهتر کودکان در مقایسه با بزرگسالان

همان گونه که قبلا گفته شد طبق تحقیقات انجام شده کودکان و نوجوانان زیر پانزده سال توانایی و مهارت بیشتری برای یادگیری زبان دوم دارند‌. درباره بهترین سن یادگیری زبان صحبت های زیادی شده است و در کودکان سن سه سالگی و در نوجوانان سن یازده سالگی را در نظر گرفته اند. اما درباره بزرگسالان باید گفت که در یادگیری زبان دوم عملکرد پایین تری دارند. اما دلیل این امر چیست؟

تحقیقات نشان داده‌ اند که کودکان در ذهن خود محدودیت های تجربی و شناختی ندارند و در واقع ذهن آن ها کاملا باز می باشد. از این رو شرایط برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی در این سن و سال بسیار مهیا می باشد. 

یادگیری زبان انگلیسی در بزرگسالان

آیا با توجه به تحقیقات انجام شده و نتایج به دست آمده بزرگسالان نباید یادگیری زبان دوم را آغاز نمایند؟ درست است که در تحقیقات مشخص شده که عملکرد کودکان و نوجوانان در زمینه یادگیری زبان بسیار چشمگیر می باشد، اما نمی توان گفت که بزرگسالان نباید در این مسیر قدم بگذارند.

اگر نتوانستید قبل از هیجده سالگی قدم در راه آموزش زبان انگلیسی بردارید، هنوز دیر نشده است. البته باید گفت که بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی مربوط به سنین بزرگسالی نمی باشد.

شاید در این سنین نتوان زبان دوم را همانند زبان مادری آموخت و تسلط پیدا کرد اما باز هم می توان خود را به یک سرعت بالا و قابل قبول رساند. این چالش برای بزرگسالان سخت است اما به هیچ عنوان غیر ممکن نیست. متدهای آموزشی برای زبان انگلیسی در سنین کودکی و بزرگسالی کاملا متفاوت است. اما باید قبول کرد که هیچ زمان برای یادگیری دیر نیست. 

بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی

معایب یادگیری زبان انگلیسی در سن کودکی

با توجه به این که بهترین زمان برای یادگیری زبان انگلیسی در کودکی و نوجوانی است اما امکان دارد مشکلاتی نیز به وجود بیاید. به عنوان مثال برخی از کودکانی که  دو زبان را باهم یاد می گیرند با پدیده تغییر کد یا اختلاط کد مواجه می شوند‌. به این معنی که لغات یک زبان را وارد زبان دیگر می کنند که این اصلا موضوع جدی و نگران کننده ای نمی باشد.

مقاله پیشنهادی: بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی در تهران

این امر کاملا طبیعی بوده و به مرور زمان و با بالا رفتن دامنه لغات این مسئله رفع می شود. کودکان درک می کنند که کدام کلمه را در چه زبانی و در چه شرایطی به کار ببرند‌. این مسئله امکان دارد در هر سنی از آموزش زبان انگلیسی به وجود بیاید.

نمی توان این مسئله را به سر در گمی و اختلال زبانی نسبت داد. کودکان در سن چهار سالگی به این توانایی دست پیدا می کنند و می توانند جای درست کلمات را در زبان مورد نظر تشخیص دهند و کلمات یک زبان را وارد زبان دیگر نکنند. تلاش برای افزایش دامنه لغات می تواند به راحتی این مشکل را از بین ببرد. 

افزایش هوش اجتماعی در بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی

از آن جایی که در تحقیقات انجام شده سن زیر ده سال و ترجیحا سه تا چهار سالگی بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی شناخته شده است، انتظار می رود که تسلط به این زبان با سرعت بیشتری انجام بپذیرد. این افزایش سرعت تسلط می تواند رشد هوش اجتماعی را در کودکان بسیار بالا ببرد.

مقاله پیشنهادی: آموزشگاه مکالمه زبان انگلیسی

بدون شک روابط اجتماعی کودکان تحت تاثیر قرار می گیرد. این موفقیت ها می تواند باعث پیشرفت در سطح کیفی درس های کودکان در مدارس شود. بهبود لهجه در کودکان بسیار چشمگیر خواهد بود و همین امر نیز اعتماد به نفس او را افزایش خواهد داد. 

سخن پایانی

در این نوشتار پر بار درباره یک چالش بزرگ صحبت شده است. بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی چه مقطعی می باشد؛ پاسخ به این سوال با توجه به تحقیقات زیادی که انجام شده است، بسیار راحت می باشد. کودکان در سن سه تا چهار سالگی آمادگی بسیار زیادی برای یادگیری زبان دوم دارند‌. این چالش در بین اکثر پدر و مادرها وجود دارد و تقریبا برای این موضوع نگران هستند. در آموزشگاه زبان ملل این آرزوی پدر و مادرها به حقیقت می پیوندد. در دوره های آموزشی ما کودکان به راحتی و با بهترین روش‌ ها زبان انگلیسی را فرا گرفته و مسیر خود را با موفقیت شروع و به پایان می رسانند‌.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (5 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران