چگونه زبان انگلیسی را فراموش نکنیم؟ 7 راهکار شگفت انگیز

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1403/01/19 890
چگونه زبان انگلیسی را فراموش نکنیم

فراموش نکردن زبان انگلیسی برای بسیاری از افراد و زبان آموزان مسئله ای بسیار بحث برانگیز می باشد. این امری بدیهی است که بعد از گذراندن وقت زیاد برای یادگیری و آموزش زبان انگلیسی و صرف انرژی و هزینه، نگران فراموش نکردن آن باشید. از این رو آموزشگاه زبان ملل بر آن شده است که راهکارهایی را برای شما در نظر بگیرد و به شما در این مسیر کمک کند. همچنین می تواند با کارشناسان مجرب ما مشاوره نموده و سوالات خود را مطرح نمایید. 

چگونه انگلیسی را فراموش نکنیم؟

بسیاری این تصور را دارند که تنها افرادی که در سطوح مقدماتی آموزش زبان انگلیسی هستند، امکان دارد آموخته های خود را به فراموشی بسپارند. گاهی افراد در سطوح بالا به خود تلقین می کنند که در یادگیری زبان انگلیسی همه چیز تمام شده است و تسلط کامل خود را به رخ می کشند. این گونه افراد دست از مطالعه کشیده و حس می کنند که در این راه به پایان خط رسیده اند. در صورتی که حتی با وجود تسلط کامل بر زبان انگلیسی باز هم باید مطالعه را ادامه داد.

برای فراموش نکردن زبان انگلیسی باید همیشه موضوعات مختلف و مهارت های گوناگون را در خود تقویت نمود. دریای زبان انگلیسی آن چنان وسیع و گسترده است که باید با تداوم و تمرین خود را به ساحل رساند. وقفه در مطالعات حجم بسیاری از آموخته ها را از ذهن پاک می سازد. از همه مهم تر دامنه لغات است که با تمرین نکردن به فراموشی سپرده خواهد شد. این روند برای افرادی که زبان مادری آن ها انگلیسی نیست کاملا طبیعی بوده و راه چاره ای جز تمرین مداوم ندارد. با راهکارهای درستی که در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم تا حدودی این مشکل برطرف خواهد شد. 

1. همواره در حال یادگیری زبان انگلیسی باشید

برای فراموش نکردن زبان انگلیسی باید به طور مداوم در معرض این زبان باشید. باید پذیرفت که انگلیسی دانشی محدود نیست و گستردگی زیادی دارد. مطالعه این زبان اصلا پایانی ندارد و نمی توانید نقطه پایان برای آن تعیین نمایید. شخصی که به سطح پیشرفته ای در زبان انگلیسی رسیده است می تواند به راحتی با اشخاص انگلیسی زبان صحبت کند و گفتگوی آن ها را درک نماید، فیلم و سریال ها و موسیقی انگلیسی را به خوبی متوجه خواهد شد؛ معنی تمام این موارد را متوجه می شود و همانند یک فرد انگلیسی زبان به مشاهده فیلم و سریال می پردازد.

مقاله پیشنهادی: بهترین فیلم ها برای تقویت زبان انگلیسی

اما نکته این جاست که این مسیر انتهایی ندارد و همیشه نکاتی برای یادگیری وجود دارد. لغات و اصطلاحات اصلا نقطه پایانی ندارند‌. پس اصلا به خود تلقین نکنید که به خط پایان رسیده اید و دیگر نیازی به ادامه مسیر و تداوم یادگیری ندارید. همیشه زبان انگلیسی را مطالعه نموده و آموخته های خود را به کار ببرید. استفاده مستمر از لغات و اصطلاحاتی که در اپلیکیشن زبانشناس آموزش داده می شود، شما را در فراموش نکردن زبان انگلیسی بسیار کمک می کند.

برای فراموش نکردن لغات انگلیسی همواره به دنبال آموزش باشید و همچنین لغات یاد گرفته را در مکالمات خود به کار ببرید و سعی کنید راجع به موضوعات مختلف بنویسید و در رایتینگ خود از کلمات یاد گرفته استفاده نمایید. در واقع باید به گونه ای برخورد کنید که به خودتان و مغزتان اجازه فراموش کردن ندهید. راهکار مهم این است که همواره در حال یادگیری زبان انگلیسی باشید. 
 

راهکارهای فراموش نکردن زبان انگلیسی

2. زندگی در محیط انگلیسی

مطمئنا نوزادی که در هر منطقه ای به دنیا می آید هیچ‌ گونه زمینه ای از زبان های دیگر ندارد و همچون یک لوح سفید است. محیط اطراف این توانایی را در وجود او تقویت می سازد و زبان همان منطقه را می آموزد. عوامل محیطی مهم‌ ترین و اساسی ترین معلم برای آموزش زبان می باشد. نوزادانی که توانایی صحبت کردن ندارند ابتدا با شنیدن آواهای اطراف، آن را در ذهن خود می سپارند و هم زمان با شروع حرف زدن، تمام آموخته ها را استفاده می کنند.

این نکته مهم است که برای تقویت و فراموش نکردن زبان انگلیسی در محیط این زبان باشید. برای این کار نیاز نیست که حتما در کشوری انگلیسی زبان زندگی کنید بلکه باید تعامل خود را با آن زبان بیشتر کنید.

3. مشاهده فیلم و سریال زبان اصلی

در اوقات فراغت خود کارهایی انجام دهید که زبان انگلیسی شما را تقویت نماید. مشاهده فیلم و سریال زبان اصلی از مهم‌ ترین فعالیت ها برای افرادی است که قصد آموزش و یادگیری زبان انگلیسی دارند و در محیط آن قرار ندارند. این فیلم‌ ها و سریال ها تاثیر بسیار زیادی در تقویت مکالمه و آموزش لغات و اصطلاحات دارد.‌ قدرت شنوایی شما نیز از این طریق بسیار قوی خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: بهترین کانال آموزش زبان انگلیسی در یوتیوب

4. برنامه ریزی روزانه به زبان انگلیسی

برای تمام کارهای خود برنامه ریزی به زبان انگلیسی انجام دهید. این راهکارها به میزان زیادی زبان را در شما تقویت می کند. 

5. زبان انگلیسی را ملکه ذهن خود کنید

گفتنی است که برای فراموش نکردن زبان انگلیسی باید سعی کنید آن را ملکه ذهن خود کنید. اما این امر چگونه امکان دارد. مرور کردن آموخته ها این نتیجه را به همراه دارد. هر آموزشی که می بینید را این قدر مرور کنید و به کار ببرید که کاملا ملکه ذهن شما شوند. یادگیری نکات گرامری نباید منحصرا در کلاس ها باشد و‌ پس از آن به کار گرفته نشود.

برای حک شدن مطلب یاد گرفته شده در فکر و ذهن باید پس از یادگیری، آن را مدام مرور کنید. در ابتدای آموزش باید مرور نکات آموزش دیده در فواصل بسیار کوتاه باشد و به مرور زمان که آن لغت، گرامر یا اصطلاح تقریبا ملکه ذهن شد، می توان فواصل تکرار و مرور را افزایش داد. اگر در ابتدای یادگیری فاصله مرور زیا‌د باشد مطمئنا از ذهن شما پاک می شود اما اگر استمرار در تکرار زیاد باشد، مطالب بیشتر در ذهن شما می ماند. 

زبان انگلیسی را ملکه ذهن خود کنید

6. ارتباط با افراد علاقمند به زبان انگلیسی

همیشه به یاد داشته باشید که ارتباط با افرادی که به کار شما علاقه دارند، اشتیاق شما را نیز بیشتر می کند. این مسئله برای یادگیری زبان انگلیسی نیز کاملا صدق می کند. پس از راهکارهای مهم‌ برای فراموش نکردن زبان انگلیسی این است که با افراد علاقمند به این زبان در ارتباط باشید.

مطالعه بیشتر: سطح های زبان انگلیسی به ترتیب

این ارتباط همیشه اشتیاق را در وجود شما تقویت می کند و به محض کنار گذاشتن آموزش به شما مسیر را یادآوری می کند. این شخص می تواند آموخته های خود را در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال اصطلاحات جدید را به شما می گوید. فیلم و سریال های جدید یا آهنگ های به روز را به شما معرفی می کند و شما تشویق می شوید که در ادامه مسیر قدم بردارید. همچنین شما این فرصت را دارید که تمام مکالمات خود را با او به زبان انگلیسی انجام دهید و این امر تقویت زبان انگلیسی به صورت روزمره را در شما تقویت می کند. 

7. تقویت شنیداری و فراموش نکردن زبان انگلیسی

از راهکارهای مهم برای فراموش نکردن زبان انگلیسی این است که مدام گوش خود را درگیر زبان انگلیسی کنید. مشاهده فیلم و سریال و گوش به پادکست های مختلف این توانایی را در شما تقویت می سازد. هم زمان با مشاهده و گوش دادن به آن ها لغات و اصطلاحات به کار رفته را یادداشت نموده و پس از اتمام آن درباره لغات جدید صحبت کنید. حتی می توانید نکات گرامری را برای خودتان مرور کنید و حتی آن ها را برای معلم و استاد خود بیان کنید. با این روش نکات مهم را فراموش نخواهید کرد.‌

مقاله پیشنهادی: چگونه در خانه زبان انگلیسی یاد بگیریم

راهکار فراموش نکردن لغات ها در زبان انگلیسی

اگر مطالعه و به کار گیری لغات انگلیسی را کنار بگذارید، مطمئنا بعد از مدتی آن ها را به فراموشی می سپارید. شک نکنید که در این صورت دامنه لغات شما کاهش می یابد. باید از شیوه‌ های درست برای فراموش نکردن زبان انگلیسی استفاده نمایید و روی توانایی شنیداری خود کار کنید. مرور زیاد لغات بهترین راهکار می باشد. در ادامه راهکار درستی را برای فراموش نکردن لغات انگلیسی در اختیار شما زبان آموزان عزیز قرار می دهیم.

1) ایجاد ارتباط موضوعی یا معنایی بین لغات انگلیسی

برای فراموش نکردن زبان انگلیسی و از همه مهم تر لغات و اصطلاحات این است که بین لغات حتما ارتباط موضوعی یا معنایی برقرار کنید. اما منظور از این مسئله چیست. زمانی که لغت جدیدی را مشاهده می کنید و قصد یادگیری و حفظ کردن آن‌ را دارید، سعی کنید آن لغت را به تنهایی یاد نگیرید. به دنبال لغاتی باشید که ارتباطی با این واژه دارند و اصطلاحاتی که با این واژه وجود دارند را پیدا کنید. زمانی که به این رابطه دست پیدا کنید‌، احتمال فراموش کردن آن ها برای شما بسیار کمتر خواهد شد. این درگیری در ذهن شما به وجود می آید و یادگیری به صورت بسیار عمیق انجام می شود. فرقی ندارد که شما در چه سطحی از آموزش زبان انگلیسی قرار دارید، باید با این روش دامنه لغات خود را افزایش دهید و از آن ها در موقعیت های مختلف استفاده نمایید. 

راهکار فراموش نکردن لغت ها در زبان انگلیسی

2) راهکار مثال زدن برای فراموش نکردن زبان انگلیسی

یکی از راهکارهای بسیار مهم در زمان آموزش و یادگیری زبان انگلیسی مثال زدن برای لغاتی است که برای اولین بار مشاهده می نمایید. زمانی که لغتی را یاد می گیرید و معنای آن را متوجه می شوید، سعی کنید آن را در جمله به کار ببرید و در واقع برای آن مثال بزنید. درک شما از آن لغت با این روش بسیار بالا می رود و همیشه این لغت در ذهن شما می ماند. برخی هنگام مشاهده لغت جدید در دیکشنری مثال را نیز مطالعه می نمایند، اما پس از مدتی لغت و مثال را فراموش می کنند و سپس به این روش انتقاد دارند. باید این توضیح را بدهیم که منظور از مثال زدن و به کار بردن لغات جدید، جمله هایی است که شما خودتان برای آن کلمه ساخته اید. این گونه است که لغت در ذهن شما باقی می ماند.‌ مثالی که درباره اتفاقات روزمره خودتان باشد و در آن‌از لغت های جدید استفاده شود، در ذهن خواهد ماند. 
سخن پایانی
با راهکارهای مهمی که در این مقاله در اختیار شما زبان آموزان عزیز قرار داده ایم، یادگیری زبان انگلیسی برای شما بسیار لذت بخش تر و شیرین تر خواهد شد. فراموش نکردن زبان انگلیسی باعث می شود که مدام از آموخته ها استفاده شود. آموزشگاه زبان انگلیسی ملل در راستای آموزش و یادگیری صحیح این مطالب را برای شما به نگارش در آورده است. تمام این راهکارها را هم زمان با آموزش زبان انگلیسی به کال ببرید و نتیجه مطلوب آن‌ را مشاهده فرمایید.
 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (3 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران