آموزش گرامر زمان حال استمراری در زبان انگلیسی + مثال

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/11/29 1002
آموزش فرمول زمان حال استمراری در زبان انگلیسی با مثال

در این مقاله گرامر زمان حال استمراری در انگلیسی را به صورت کامل به شما عزیزان آموزش خواهیم داد. زمان حال استمراری اصولا به زبان آموزانی آموزش داده می شود که در سطح مبتدی قرار دارند و با زمان حال ساده آشنا شده اند.

از این رو برای آوردن مثال برای حال استمراری انگلیسی و کمک‌ به درک بهتر آن ها باید روش های بسیار کارآمد داشته باشیم. در ابتدا باید بدانند که با این زمان می توانند اعمالی را که در حال انجام دادن آن ها هستند را بیان نمایند.

پس بهتر است از همان کارهایی که در همان موقع در حال انجام دادن هستند، شروع نمایید و مثال واقعی برای آن ها بزنید. با راهکارهای آموزشگاه زبان ملل می توانید موفقیت خودتان و زبان آموزان را مشاهده نمایید.

آشنایی با زمان حال استمراری در انگلیسی

قبل از این که به یادگیری گرامر زمان حال استمراری بپردازیم، بهتر است این زمان را به طور کامل بشناسیم و بدانیم که در زبان انگلیسی چه مواقعی باید از این زمان استفاده نماییم. زمان حال استمراری را زمانی به کار می بریم که بخواهیم کار یا وقایعی که در حال انجام دادن یا رخ دادن است را توضیح دهیم.

فرمول حال استمراری در انگلیسی:

s+am/is/are+verb+ing

فرمول حال استمراری در انگلیسی

برای این کار باید از افعال پویا که در واقع انجام دادن عملی را نشان می دهند استفاده نماییم. برای انجام کارهایی که دقیقا در همین زمان (الان) در حال انجام دادن هستید باید از زمان حال استمراری استفاده نمایید. به عنوان مثال:

  • I am writing. ==>  من دارم می نویسم.

این جمله به شما می فهماند که من در همین لحظه در حال نوشتن هستم یعنی عمل نوشتن در حال انجام شدن است.

  • She is not reading. ==>  او مطالعه نمی کند.

این جمله نشان می دهد که او در این لحظه مطالعه نمی کند.

در حالت دیگر، زمان حال استمراری در انگلیسی را برای مواقعی به کار می بریم که مثلاً این روزها در حال انجام دادن آن هستیم. به عنوان مثال کاری را به مدت یک ماه، یک سال و یا یک ثانیه انجام می دهیم.

حال استمراری در انگلیسی

در این صورت تا زمانی که در حال انجام دادن آن کار باشیم، می توانیم از زمان حال استمراری استفاده نماییم. این نکته را فراموش نکنید که امکان دارد آن کار را در همان لحظه انجام نمی دهید اما در کل انجام دادن آن کار در برنامه شما قرار دارد.

  • I am studying to be a teacher.  ==> من در حال تحصیل برای معلم شدن هستم.

با این مثال برای حال استمراری انگلیسی، می توانید موضوع را بیشتر درک کنید. مطمئنا برای این که در دانشگاه تحصیل کنید و یک معلم خوب شوید، باید چند سال درس بخوانید و وقت بگذرانید. پس در این بازه زمانی شما در حال تدریس در رشته معلمی هستید و می توانید هنگام صحبت کردن در مورد این موضوع از زمان حال استمراری استفاده نمایید.

مطالعه بیشتر: فرق we و us

با این حال شما امکان دارد در آن لحظه صحبت کردن اصلا در حال درس خواندن نباشید. اما چون این رشته را به طور مستمر به مدت چند سال انجام می دهید، باید از این زمان استفاده نمایید.

  • She is working on a new painting.  ==>  او در حال کار روی یک تابلوی جدید نقاشی است.

همه می دانیم که ترسیم کردن و کشیدن یک تابلوی جدید نقاشی مدت ها طول می کشد. اگر بخواهیم درباره این موقعیت صحبت کنیم باید زمان حال استمراری در انگلیسی را به کار ببریم حتی اگر شخص در آن لحظه در حال نقاشی نباشد.

زمان حال استمراری

در چه مواقعی نباید از زمان حال استمراری استفاده کرد؟

نکته مهم در مورد گرامر زمان حال استمراری این است که در برخی موارد اصلا نباید این زمان را به کار ببریم. هنگامی که قرار است از افعال stative یا ثابت استفاده نمایید، اصلا نباید زمان حال استمراری را به کار ببرید. افعال ثابت در واقع فعل هایی هستند که انجام دادن یک عمل را نشان نمی دهند، بلکه این فعل ها حالت یا شرایط خاصی را بیان‌ می نمایند. برای چنین شرایطی حتما باید از زمان حال ساده استفاده نماییم.

  • My friend is sounding like she had a bad day.  ==>  به نظر می رسد دوستم روز بدی داشته است.

این جمله کاملا اشتباه است و نباید از زمان حال استمراری در این جمله استفاده می شده است. برای بیان این حالت باید جمله را به این صورت بنویسیم.

  • My friend sounds like she had a bad day.

در این جمله از زمان حال ساده استفاده شده است که دقیقا برای این شرایط مناسب می باشد.

مقاله پیشنهادی: گرامر زبان انگلیسی | آموزش گرامر زبان انگلیسی

ساختار و فرمول جمله ها با گرامر زمان حال استمراری

قبلا توضیح داده شده است که‌ زمان حال استمراری برای مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که قرار باشد کارهایی بیان شوند که در حال انجام شدن هستند. برای این شرایط باید طبق فرمول خاصی جمله را بسازیم. فرمول ساخت زمان حال استمراری به این صورت است:

  • فاعل + am, is, are + فعل + ing + ادامه جمله 

ساختار گرامر زمان حال استمراری به این گونه است که بعد از فاعل و قبل از فعل حتما باید از افعال to be استفاده شود. این افعال شامل am, is, are می باشند. پس از این افعال باید فعل مورد نظر را آورده و البته بعد از مصدر فعل باید از ing استفاده نمایید.

  • I am studying. 
  • She is working.
  • He is eating breakfast.
  • We are going to the park. 

استفاده از قیدهای زمان در جمله حال استمراری

یکی از نکات مهم در مورد گرامر زمان حال استمراری این است که هنگام استفاده از این زمان، از قیدهای زمانی خاصی می توان استفاده نمود. این قید ها شامل موارد زیر هستند: 

مثال برای حال استمراری انگلیسی

Now, at present, at this moment, just now, for the time being
هنگامی که در جمله ای این قیدهای زمانی را مشاهده می نمایید، می توانید متوجه شوید که در آن از زمان حال استمراری استفاده شده است. 

  • At present, I am working on a new project.

کاربردهای مختلف گرامر زمان حال استمراری در انگلیسی

گرامر زمان حال استمراری را می توان در کاربردهای مختلف در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار داد که مهم‌ترین حالت را توضیح داده ایم. زمانی که قرار باشد کارها و فعالیت هایی که در حال انجام شدن باشند را بیان نماییم از این زمان استفاده می نماییم. 

We are going to the park now.
همچنین برای بیان اتفاقاتی که تازه رخ داده اند، می توان زمان حال استمراری را به کار برد. 
A lot of people are immigrating to Turkey nowadays. 
It is getting so hot these days. 

هنگام صحبت در مورد کارهای رایج و موقتی می توان از زمان حال استمراری استفاده نمود. 
What are you doing these days
I am working on a new project. Also I am studying at university. 

برای نشان دادن پیشرفت و توسعه در موضوعی بهتر است از گرامر زمان حال استمراری استفاده نمایید. 
The weather is changing rapidly. 
اگر در شرایطی قرار دارید که کارهایی شما را اذیت می کنند، این زمان را برای بیان حالت خود به کار ببرید. 
That boy is always lying to me, that is the reason why I hate him. 
همچنین اگر قصد دارید درباره اتفاقاتی که قرار است در آینده اتفاق بیفتد صحبت کنید، باید از زمان حال استمراری در انگلیسی استفاده نمایید. 
Next week I am working on a new project. 

گرامر زمان حال استمراری برای منفی کردن

منفی کردن جمله ها در زمان حال استمراری بسیار ساده است. برای این کار فقط کافی است بعد از افعال to be از not برای منفی کردن استفاده نماییم. 

My friend is not watching football now. 

سوالی کردن در گرامر زمان حال استمراری

سوالی کردن جملاتی که در زمان حال استمراری هستند، همانند منفی کردن آن ها، کاری بسیار ساده است. برای این کار باید افعال to be را به اول جمله بیاورید. بعد از افعال to be در جملات سوالی، فاعل را باید بیاورید و پس از آن بقیه جمله را بنویسید. 

Is he playing soccer

مقاله پیشنهادی: گذشته ساده در انگلیسی

جملات منفی و سوالی در زمان حال استمراری

نحوه تدریس گرامر زمان حال استمراری

زبان آموزان در دوره مبتدی با گرامر زمان حال استمراری آشنا می شوند و در این مرحله استاد باید به گونه ای این گرامر را توضیح دهد که زبان آموزان به درستی آن‌ را درک نمایند. برای این کار باید کارهایی را که در همان موقع در حال انجام دادن هستند را در نظر گرفته و با همین عنوان این زمان را آموزش دهند.

توضیح درباره ماهیت زمان حال استمراری

استاد باید با روش های درست این زمان را به زبان آموزان بیاموزد. زبان آموزان باید بدانند که گرامر زمان حال استمراری برای کارهایی مورد استفاده قرار می گیرد که در همان لحظه در حال انجام شدن است. پس باید با افعال پویا انجام شوند. استاد باید کارهایی که در همان موقع انجام می شود را به عنوان مثالی برای درک بیشتر استفاده نماید. به عنوان مثال در همان لحظه روی وایت برد چیزی بنویسد و بعد به زبان آموزان بگوید که I am writing.

با این مثال برای حال استمراری انگلیسی، همه متوجه می شوند که استاد در حال نوشتن است. I am not working. بعد می تواند با آوردن این جمله به زبان آموزان بگوید که الان من در حال کارکردن نیستم. برای توضیح می توانید شرایط زیادی در کلاس به وجود بیاورید تا این که زبان آموزان به خوبی درس را فرا بگیرند.

سخن پایانی

در مقاله ای که مطالعه فرمودید، گرامر زمان حال استمراری را به طور کامل توضیح داده ایم. این زمان برای فعالیت هایی که در همان بازه زمانی در حال انجام شدن هستند، استفاده می شود. البته در این مقاله تمام حالت ها را توضیح دادیم. فرمول و ساختار این زمان را به طور کامل ارائه نمودیم. این حالت زمانی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد و گرامر ساده ای دارد. با این وجود تمام نکات مهم گرامری را توضیح داده ایم.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (3 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران