تفسیر آزمایش خون | جواب آزمایشت رو خودت بخون!

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/11 615
تفسیر آزمایش خون

آشنایی با تفسیر آزمایش خون اطلاعات شما را بالا برده و تا حدودی می تواند با اوضاع بدنی خود آشنا شوید. شما با این اطلاعات می توانید نتیجه تست های خود را مطالعه نموده و آگاهی نسبی به دست بیاورید. این اطلاعات نتیجه تلاش گروه کارشناسان آموزشگاه زبان ملل است و به شما عزیزان تقدیم خواهد شد. این موسسه در کنار دوره های آموزشی برای زبان های مختلف، موضوعات متفرقه را در مقاله های متعدد در سایت مطرح نموده و با این کار اطلاعات شما را بالا می برد. 

آزمایش خون

آزمایش خون را به عنوان پانل خون نیز می شناسند. برای این کار نمونه خون گرفته می شود و در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. مواردی از جمله عملکرد اندام های مختلف مثل کبد، کلیه ها، قلب و تیروئید در این آزمایش ها مشخص خواهد شد.
 

آموزش تفسیر آزمایش خون


همچنین عفونت ها، اختلالات ژنتیکی خاص و ارزیابی سلامت عمومی افراد توسط آزمایش خون مشخص خواهد شد. با تفسیر آزمایش خون به شیوه صحیح این مشکلات مشخص خواهد شد.

سیستم های اندازه گیری در آزمایش خون

در مقالات قبلی درباره علائم اختصاری آزمایش خون صحبت کریم. حال در این مطلب به تفسیر آزمایش خون میپردازیم. یکی از مواردی که باید برای تفسیر آزمایش خون، آشنایی با سیستم اندازه گیری متریک آزمایشات است. در ادامه این سیستم اندازه گیری را توضیح خواهیم داد. 

  • Cmm 
  • سلول در میلی متر مکعب 
  • FL 
  • کسری از یک میلیونم لیتر (فمتولیتر) 
  • g/dL
  • گرم در دسی لیتر
  • IU/L
  • واحد بین المللی در لیتر 
  • mEq/L
  • میلی اکی والان در لیتر 
  • mg/dL
  • میلی گرم در دسی لیتر 
  • mL
  • میلی لیتر 
  • mmol/L
  • میلی مول در لیتر 
  • ng/mL
  • نانو گرم در میلی لیتر 
  • pg 
  • پیکو گرم یا یک تریلیونم گرم 

سه تست اصلی آزمایش خون 

برای این که بتوانید تفسیر آزمایش خون را به درستی انجام دهید و به آن مسلط شوید باید نکات مهم درباره آن را یاد بگیرید. هر آزمایش خون از سه تست تشکیل شده است. این تست ها شامل شمارش کامل سلول های خون، پانل متابولیک و پانل چربی می باشد. در هر تست چیزهای مختلفی از طریق تجربه و تحلیل بررسی می شود. 

شمارش کامل سلول های خون (CBC)

در این قسمت درباره شمارش کامل سلول های خون یا complete blood count توضیح خواهیم داد. اما این شمارش بر روی چه گلبول هایی در خون انجام خواهد شد. گفتنی است که با این آزمایش می توان گلبول های سفید (WBCs)، گلبول های قرمز ( RBCs) و پلاکت ها را شمارش نمود.
 

بررسی تفسیر آزمایش خون


در نتیجه این آزمایش پزشک معالج قادر است سلامت کلی فرد را ارزیابی کرده و نظر بدهد. همچنین می توان از این طریق شرایطی همانند لوسمی و کم‌ خونی را در شخص تشخیص داد. در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

امروزه مسئله کم خونی بسیار زیاد شده و مطمئنا آشنایی با این آزمایش ها و توضیحات ارائه شده می تواند کمک زیادی به شما عزیزان بکند‌. پس تا انتهای این دانشنامه با ما همراه باشید‌. 

شمارش گلبول های سفید (WBC)

در این قسمت از آموزش تفسیر آزمایش خون درباره شمارش گلبول های سفید توضیحاتی مهم را ارائه خواهیم داد. شایان به ذکر است که گلبول های سفید از عوامل بسیار مهم و اساسی برای سیستم ایمنی بدن به شمار می روند. نام دیگر گلبول های سفید لکوسیت است.

تغییر در تعداد گلبول های سفید نشانه بیماری ها و مشکلات متعددی می باشد. در صورتی که در آزمایش تعداد گلبول های سفید خون بالا باشد، نشان دهنده این است که در بدن فرد عفونت وجود دارد. اما اکر شمارش گلبول های سفید کم باشد، می تواند نشان دهنده لوسمی، هپاتیت، آرتریت و HIV باشد. 

شمارش افتراقی گلبول های سفید خون چیست؟

گلبول سفید پنج جزء اصلی دارد که از طریق این آزمایش افتراقی می توان آن ها را مورد بررسی قرار داد. همچنین ارتباط و نسبت هر کدام از این اجزا را می توان مشخص نمود. نکته این است که اگر این اجزا در تعادل نباشند یعنی از تعادل خارج شده باشند، می تواند چندین حالت را نشان دهد.
 

چگونه آزمایش خون را بخوانیم؟


در واقع هم می تواند نشان دهنده عفونت باشد و هم انواع شرایط پزشکی دیگر را باعث می شود. در ادامه نسبت های سالم را برای هر کدام از این اجزا نشان خواهیم داد. 

  • نوتروفیل ها: ۴۰ تا ۶۰ درصد کل
  • لنفوسیت ها: ۲۰ تا ۴۰ درصد
  • مونوسیت: ۲ تا ۸ درصد
  • ائوزینوفیل: ۱ تا ۴ درصد
  • بازوفیل: ۰.۵ تا ۱ درصد

این نسبت ها در شرایط خاص کمک زیادی به شما خواهد کرد. 

شمارش گلبول های قرمز (RBC)

وظیفه گلبول های قرمز این است که اکسیژن را به تمام بافت ها در سر تا سر بدن حمل می کند و آن ها را آماده می سازد که عملکردهای سالمی داشته باشند. با شمارش گلبول های قرمز می توان حجم آن ها را در بدن یک فرد تخمین زد. برای تفسیر آزمایش خون باید گفت که اگر در نتایج متوجه شده اید که شمارش گلبول های قرمز بالاتر یا پایین تر از حد طبیعی خود باشد،

این وضعیت می تواند ‌شرایط پزشکی مختلفی را نشان دهد و پزشک باید آن شرایط را تشخیص دهد. در این صورت است که امکان دارد پزشک معالج آزمایش های بیشتری را برای بیمار تجویز کند چون این شکل از آزمایش نمی تواند برای هر کدام از بی نظمی ها دلیل اصلی و محکمی را نشان دهد. مقدار عادی در مردها باید بین ۴.۰ تا ۶.۰ میلیون در میلی متر خون باشد. در زن ها این مقدار عادی بین ۴.۰ تا ۵.۵ میلیون در میلی متر خون است. 

آزمایش هماتوکریت (Hct) چیست؟

این آزمایش می تواند نشان دهد که چه نسبتی از خون را گلبول های قرمز تشکیل داده اند. آزمایش هماتوکریت را برای تشخیص کم خونی در کنار سایر شرایط پزشکی به تجویز می نمایند. 

آزمایش هموگلوبین تام (Hgb)  چیست؟

یکی از آزمایش های مهم دیگر هموگلوبین تام است و برای تفسیر آزمایش خون باید با این گزینه نیز آشنا شوید. هموگلوبین ها پروتئین هایی هستند که در گلبول های قرمز وجود دارند و وظیفه آن ها ارسال اکسیژن از ریه ها به سایر بافت های بدن می باشد.

اکثر پزشکان این آزمایش را به آزمایش هماتوکریت ترجیح می دهند و برای تشخیص کم خونی بیمار این آزمایش را تجویز می نمایند. در صورتی که سطح هموگلوبین پایین باشد مشخص می شود که بیمار دچار کم خونی شده است. مقدار عادی در مردان باید بین ۱۲ تا ۱۷ گرم / ۱۰۰ میلی لیتر باشد. در زن ها این مقدار عادی حدود ۱۱ تا ۱۵ گرم / ۱۰۰ میلی لیتر است. 

مقاله پیشنهادی: اعضای بدن به انگلیسی

حجم متوسط گلبول های قرمز (MCV) چگونه است؟

در ادامه یادگیری تفسیر آزمایش خون، با حجم متوسط گلبول های قرمز خون آشنا می شویم. این حجم در واقع فضایی است که هر کدام از گلبول های قرمز پر می کنند.

با این آزمایش می توان این حجم را اندازه گیری نمود. اگر نتیجه به دست آمده از محدوده طبیعی خارج باشد، نشان می دهد که بیمار دچار کم خونی شده است یا سندرم خستگی مزمن دارد. 

آزمایش MCH یا میانگین هموگلوبین کورپوسکولار

با این آزمایش در واقع میزان میانگین هموگلوبین در هر گلبول قرمز را مشخص نی نمایند. اگر بعد از انجام آزمایش سطح بالایی نشان داده شد احتمال کم خونی وجود دارد و اگر در نتیجه سطح پایین نشان داده شد، می تواند نشانه سوء تغذیه باشد. 

آزمایش RDW یا RCDW برای تشخیص ضریب پراکندگی حجم گلبول قرمز

آزمایش RDW یکی از چندین آزمایشی است که می توان از طریق آن ضریب پراکندگی حجم گلبول قرمز را مشخص نمود. در صورتی که سطح CBC خارج از محدوده طبیعی باشد، نشان دهنده کم خونی، سوء تغذیه و بیماری کبدی می باشد. 

شمارش پلاکت ها

ابتدا باید بدانیم که پلاکت چیست و چه وظیفه ای دارد. پلاکت ها سلول های کوچکی هستند که وظیفه آن ها کمک به لخته شده خون می باشد. با اتمام آزمایش شمارش پلاکت، می توان میزان پلاکت های موجود در خون را اندازه گیری نمود.
 

/Files/2023/06/28/File103555197.jpg


برای تفسیر آزمایش خون باید بدانید که اگر شمارش پلاکت تعداد بالا را نشان داده باشد، نشان دهنده کم خونی، سرطان یا عفونت باشد. اما اگر تعداد کمی از پلاکت در آزمایش مشخص شود، شخص امکان دارد دچار خونریزی شدید شود و همچنین زخم ها بهبود پیدا نمی کنند‌. 

آزمایش MPV برای تشخیص میانگین حجم پلاکت

این آزمایش حجم پلاکت ها را در خون مشخص می سازد. اگر حجم پلاکت در خون کم باشد، باعث می شود در خونریزی بی نظمی به وجود بیاید. اما اگر حجم پلاکت بالا باشد امکان دارد شخص دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شود. 

آزمایش BUN برای نیتروژن اوره خون 

در این بخش از مقاله برای تفسیر آزمایش خون درباره آزمایش نیتروژن اوره خون صحبت می کنیم. با این آزمایش حجم نیتروژن در خون مشخص خواهد شد. اگر سطح نیتروژن بالا باشد، امکان دارد بیمار دچار آسیب های کلیوی باشد. اما سطوح پایین نشان دهنده سوء تغذیه یا آسیب شدید کبدی است. 

آزمایش قند خون ناشتا 

آزمایش قند خون ناشتا Fasting blood sugar test آزمایشی است که میزان قند خون را نشان می دهد. قند خون در بدن به راحتی تحت تاثیر نوع غذا یا نوشیدنی قرار می گیرد. به همین منظور و برای تشخیص درست قند خون، آزمایش را حداقل پس از شش ساعت ناشتا بودن انجام می دهند‌. اگر نتایج غیر عادی باشد می تواند نشان دهنده دیابت یا شرایط دیگر پزشکی باشد. 

مقاله پیشنهادی:  اصطلاحات پزشکی به انگلیسی

سخن پایانی

در این مقاله یا بهتر بگوییم دانشنامه شما با تفسیر آزمایش خون آشنا شده اید. آموزشگاه زبان ملل تمام تلاش خود را کرده است که شما را با آزمایش های مهم خون و تفسیر آن ها آشنا سازد. مطالعه این مطالب مطمئنا کمک زیادی به شما خواهد کرد و تا حدودی می توانید مشکل خود را متوجه شوید.
 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
0/5 (0 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران