علائم اختصاری آزمایش خون + توضیح علامت‌ها در جواب آزمایش

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/11 1316
علائم اختصاری آزمایش خون

اصطلاحات آزمایش خون را در این مقاله علمی از آموزشگاه زبان ملل به شما معرفی خواهیم کرد و اطلاعات مهمی را در این زمینه تقدیم شما می کنیم. مطمئنا بعد از اعلام نتیجه هرگونه آزمایشی شما ترغیب می شوید که خودتان نگاهی به آن بیندازید؛ برای این که از این اصطلاحات سر در بیاورید، این مقاله را از دست ندهید.

مفهوم شاخص ها را توضیح خواهیم داد و شما می توانید تا حدودی جواب آزمایش را بخوانید. همه می دانیم که آزمایش خون برای بررسی بیماری های زیادی انجام خواهد شد. 
نکته مهم در مورد خواندن جواب آزمایش:

با مطالعه این مقاله می توانید با اصطلاحات آزمایش خون آشنایی نسبی پیدا کنید. علائم اختصاری در آزمایش ها هر کدام نشانه هایی برای آزمایش های گوناگون است و هر کدام یک محدوده طبیعی دارند‌. اگر در آزمایش خون شما فاکتوری وجود داشته باشد که از این محدوده طبیعی خارج شده باشد، می تواند یک بیماری خفیف و یا در برخی موارد یک بیماری خطرناک را نشان دهد.

معنی اصطلاحات آزمایش خون

پس بهتر است که این فاکتورها را بشناسید و پس از آزمایش و آماده شدن جواب آن، تا حدودی بتوانید آن را بخوانید. اما برای بررسی دقیق حتما باید با پزشک معالج خود مشورت نموده و او درباره نتیجه آزمایش نظر قطعی بدهد.

>> آموزش زبان انگلیسی <<

علائم اختصاری آزمایش خون

در این بخش علائم اختصاری هر آزمایش خون را توضیح خواهیم داد. 

1. آزمایش CBC

این آزمایش برای تست شمارش کامل خون تجویز می شود و نام اصلی آن Complete Blood Count است. در آزمایش CBC ده مولفه اصلی خون مورد بررسی و تست قرار می گیرد. به عنوان مثال گلبول های قرمز، سفید و پلاکت را بررسی می نمایند. این آزمایش  بسیار رایج است و برای دلایل زیادی تجویز می شود. از جمله برای بررسی سلامت کلی بدن و برای چکاپ کامل این آزمایش توسط پزشک نوشته می شود.

همچنین برای انواع اختلالات در بدن مثل کم خونی یا سرطان و به منظور غربالگری از این آزمایش استفاده خواهد شد. اگر بیمار هنگام مراجعه به پزشک ابراز ضعف، خستگی، تب، التهاب، کبودی یا خونریزی داشته باشد، مطمئنا پزشک برای بررسی وضعیت سلامتی او این آزمایش را تجویز می نماید. همچنین برای مواردی که شخص دچار اختلال خونی شده باشد، بهتر است این تست را انجام دهد. 
 

معنی علامت CBC در آزمایش خون

2. علامت Hb نشانه چیست؟

مطمئنا در آزمایش خون خود علامت اختصاری Hb را دیده اید. نام کامل این علامت، Hemoglobin است و در واقع همان آزمایش هموگلوبین است. این آزمایش می تواند میزان کم خونی و شدت آن را تشخیص دهد و سپس در مورد روند بیماری تصمیم گیری خواهد شد. در برخی موارد، بیمار به انتقال خون نیاز دارد و پزشک آن را تجویز می نماید. 

3. علامت اختصاری HCT در آزمایش خون 

در این قسمت از دانشنامه با اصطلاحات آزمایش خون آشنا خواهیم شد. یکی از این اصطلاحات و علائم اختصاری، HCT است که نشان دهنده میزان گلبول های قرمز خون در حجم کل خون می باشد. با این آزمایش می توان بیماری هایی مثل سوء تغذیه، کم خونی، سرطان خون و کاهش میزان آب بدن را تشخیص داد. 
 

معنی علامت HCT در آزمایش خون

4. علامت WBC چیست؟

این علامت اختصاری را حتما زیاد دیده اید‌. نام کامل این علامت، White Blood Cells است که این آزمایش، شمارش گلبول های سفید را انجام می دهد. گلبول های سفید همان لکوسیت است که در واقع مهم ترین اجزاء سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. در آزمایش ها پنج نوع از گلبول های سفید را مورد آزمایش و بررسی قرار می دهند که شامل مونوسیت ها، لنفوسیت ها، ائوزینوفیل ها، نوتروفیل ها و بازوفیل ها می باشد.

در این آزمایش تعداد گلبول های سفید خون شمارش شده و مورد بررسی قرار می گیرد و می توان آن را زیر مجموعه آزمایش CBC دانست. در خون انواع مختلفی از گلبول های سفید قرار دارد و هر کدام از آن ها دارای حجم مشخصی هستند‌. اما در شرایط بیماری این تعداد از حد طبیعی خود خارج می شود.

هنگامی که این آزمایش انجام داده شود، عفونت های مخفی در بدن، بیماری های خود ایمنی، اختلالات خونی و نقص سیستم ایمنی تشخیص داده می شود. همچنین این آزمایش در افرادی که شیمی درمانی یا پرتو درمانی انجام می دهند، میزان تاثیر این شیوه های درمانی را نشان می دهد. 

5. علامت MCHC نشانه چیست؟

اصطلاحات آزمایش خون گسترده زیادی دارند و هر کدام معنای خاصی را القا می نمایند. MCHC نشانه شاخص میانگین وزن هموگلوبین نسبت به حجم گلبول های قرمز خون است. نام کامل این علامت،‌ Mean Corpuscular Hemoglobin Concentration می باشد. 


معنی علامت MCHC در آزمایش خون

6. علامت MCV در آزمایش خون نشانه چیست

از اصطلاحات آزمایش خون می توان به MCV اشاره نمود. این اصطلاح با نام کامل Mean Corpiscular Volume، حجم متوسط هموگلوبین خون را نشان می دهد. اگر این شاخص در آزمایش پایین نشان داده شود، می تواند نشانه فقر آهن در بیمار باشد. 

7. علامت اختصاری MCH نشانه چیست؟

میزان غلظت خون را با آزمایش MCH مشخص می نمایند. نام کامل این علامت که از اصطلاحات آزمایش خون است، Mean Corpuscular Hemoglobin  می باشد. در واقع منظور از این علامت اختصاری میزان متوسط هموگلوبین در گلبول قرمز است‌. 
 

علامت اختصاری MCH در آزمایش خون

8. علامت اختصاری RBC در آزمایش خون

نام کامل این اصطلاح RED Blood Cells  است. این آزمایش می تواند تعداد گلبول های قرمز خون را نشان دهد. 

9. علامت اختصاری PLT

این آزمایش برای پلاکت های خون تجویز خواهد شد. نام کامل این آزمایش PLATELET است و در موارد مختلفی تجویز خواهد شد. از این موارد می توان مشاهده کبودی های غیر قابل توجیه در بدن، خون دماغ شدن های بدون دلیل، ترمیم مشکل محل زخم یا بریدگی، مشاهده خون در سیستم گوارشی، خونریزی های شدید در دوران پریودی، بروز بثورات پوستی قرمز مانند پورپورا و پتشیا را نام برد. 

10. آزمایش Retic چیست؟

آزمایش Retic با نام کامل Reticulocyte Count، شمارش رتیکولوسیت را نشان می دهد‌. در واقع می توان با این آزمایش توانایی مغز استخوان را برای تولید گلبول های قرمز خون مورد بررسی قرار داد. همچنین مواردی مثل پایین بودن شاخص های هموگلوبین، اختلال هماتوکریت یا گلبول های قرمز و وجود نشانه های آنمی در خون با این آزمایش قابل بررسی می باشد. 

آزمایش Retic در آزمایش خون

11. آزمایش G6PD چیست

این آزمایش برای تست حساسیت به باقالی انجام می شود. نام آن در واقع Glucose - 6 - phosphate dehydrogenase است. با این آزمایش آنزیمی به همین نام را بررسی می نمایند. این آنزیم در واقع به عنوان آنزیم سوخت و ساز گلوکز عنوان می شود. این آزمایش در واقع غربالگری است و برای تشخیص بیماری فاویسم به کار می رود. 

12. علامت اختصاری ESR چیست

این آزمایش به عنوان سرعت رسوب گلبول های قرمز خون شناخته شده است. در آزمایش Erythrocyte Sedimentation Rate التهابات بدن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بیماری خاصی را با این آزمایش نمی توان تشخیص داد و باید در کنار شاخص های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع با این آزمایش می توان وجود التهاب را در بدن تشخیص داد؛ که همین التهاب نشانه ای بر بیماری هایی مثل آرتروز، سرطان یا عفونت است

 در صورت مشاهده این علائم احتمالا پزشک، این آزمایش را برای شما تجویز خواهد کرد. این علائم شامل احساس سفتی، درد و تورم در مفاصل، درد و محدودیت حرکت در ناحیه مفاصل محوری بدن مثل شانه، گردن و لگن، از دست دادن و کاهش اشتها و کاهش وزن بدون دلیل خاصی می باشد. 

مقاله پیشنهادی: اعضای بدن به انگلیسی

13. آزمایش PT برای چیست

اختلالات لخته خون را با آزمایش Prothrombin Time یا PT یا پروترومبین بررسی می کنند. در شرایطی مثل کبودی و خون ریزی های بی دلیل، بروز لخته های خون در شریان و خونریزی بی دلیل از بینی یا لثه این آزمایش را تجویز می کنند. همان گونه که مشاهده می کنید آشنایی با اصطلاحات آزمایش خون شما را با بسیاری از آزمایش ها و دلیل آن ها آشنا می کند. 
 

آزمایش PT

14. آزمایش PBS در چه مواردی تجویز می شود

نام کامل این آزمایش Peripheral Blood Smear است و به نام هایی مثل تست لکه گذاری خون یا اسمیر خون محیطی نیز شناخته می شود. موارد غیر معمولی سلول های خونی را می توان با این آزمایش مورد بررسی قرار داد. به عنوان مثال بروز کبودی های غیر قابل توجیه در بدن، زردی پوست بدون دلیل مشخص، بروز کم خونی بدون‌ توجیه و کاهش وزن بدون دلیل از دلایل مهم برای تجویز این آزمایش به شمار می روند. 

15. آزمایش PTT در آزمایش خون

این آزمایش با نام «زمان پروترومبین» شناخته می شود و برای تشخیص مدت زمان لخته شدن خون تجویز می شود‌. این آزمایش یک تست تشخیصی نیست و باید در کنار آزمایش های دیگر استفاده شود‌. 

16. آزمایش Ind.combs یا کومبس غیر مستقیم

با این آزمایش آنتی بادی های غیر طبیعی در سرم پلاسما در بدن بیمار را بررسی می نمایند. 
 

Ind.combs در ازمایش خون به چه معناست

17. آزمایش D. Combs

آزمایش کومبس مستقیم را برای بررسی آنتی بادی ضد گلبول قرمز استفاده می کنند. با این آزمایش می توان حساسیت به RH را تشخیص داد. 

18. آزمایش INR برای چیست

این آزمایش می تواند لخته های خون را در بدن تشخیص دهد. اگر میزان آن پایین باشد، نشان می دهد که لخته شدن خون در مدت زمان کمتری انجام می شود. در این گونه موارد بیمار دچار غلظت خون شده است. اما بالا بودن این مقدار نشان می دهد که مدت زمان لخته شدن خون طولانی تر است و خونریزی بیشتری اتفاق می افتد. 

مقاله پیشنهادی: تفسیر آزمایش خون | جواب آزمایشت رو خودت بخون!

19. علامت اختصاری LDL

این آزمایش برای تست چربی است. وجود این نوع کلسترول در خون، باعث می شود که شخص دچار ناراحتی های قلبی و مغزی شود. در واقع LDL همان لیپوپروتئین با چگالی کم است. 

20. علامت اختصاری HDL در آزمایش خون چیست

این آزمایش برای بررسی لیپوپروتئین با چگالی بالا تجویز خواهد شد. این در واقع چربی مفید خون است. اگر میزان آن پایین تر از نرمال باشد امکان بروز حمله قلبی وجود دارد. 

21. آزمایش تری گلیسیرید

نام کامل این آزمایش Trigliseride است و با انجام این آزمایش ریسک بروز حمله قلبی را می توان برطرف نمود. همچنین می توان سطح چربی خون را کنترل نمود. 
 

آزمایش تری گلیسیرید

22. آزمایش کلسترول

با آزمایش کلسترول یا cholestrol  می توان میزان کلسترول را اندازه گیری نمود. 

23. علامت FBS در آزمایش خون چیست

نام کامل این علامت اختصاری که از اصطلاحات آزمایش خون است، Fasting Blood Sugar می باشد. میزان گلوکز خون را با استفاده از این آزمایش می توان بررسی نمود. در موارد زیر حتما باید این آزمایش انجام شود:

  • تغییر در میزان قند خون به صورت غیر معمول
  • نوسان در سطح قند خون با وجود مدیریت آن
  • مشاهده علائم شدید و جدید دیابت
  • تغییر دارو و مشاهده مجدد علائم
  • غیر طبیعی بودن فشار خون 
  • عفونت و زخمی که به راحتی خوب نمی شود

24. علامت اختصاری Cr چیست

این آزمایش میزان کراتین خون را مشخص می سازد و برای درمان بیماری های کلیوی تجویز خواهد شد. مخصوصا زمانی که فرد دیابت نوع یک یا دو دارد، برای سلامتی کلیه ها، این آزمایش را انجام می دهند. 

25. واژه Urea در آزمایش خون

این آزمایش بررسی میزان اوره خون را مشخص می سازد و برای بررسی عملکرد کلیه ها تجویز می شود. 
 

معنی واژه Urea در آزمایش خون

26. آزمایش CA یا Calcium

برای بررسی سطح کلسیم خون این آزمایش را تجویز می نمایند‌. کلسیم برای تقویت استخوان و دندان ها ماده ای ضروری می باشد. 

27. آزمایش تست منیزیم یا Mg

منیزیم برای بهبود عملکرد آنزیم ها، اعصاب و عضلات بسیار ضروری می باشد. اگر کلسیم در بدن زیاد باشد نارسایی کلیوی را به دنبال خواهد داشت. میزان کم نیز باعث سوء تغذیه و ناراحتی های کلیوی می شود‌. 

28. آزمایش Uric Acid برای چیست

این تست به اوریک اسید خون مربوط می شود. برای تشخیص سنگ کلیه و نقرس این آزمایش توسط پزشک نوشته می شود. 

29. آزمایش OGTT

این آزمایش با نام کامل Glucose Tolerance Test برای تشخیص گلوکز انجام می شود. مخصوصا در دوران بارداری بسیار لازم است. 

مقاله پیشنهادی: انواع بیماری ها به زبان انگلیسی

30. آزمایش 2hpp

واژه 2hpp از اصطلاحات آزمایش خون است و نام کامل آن 2hour pistprandial plasma glucose است و با نام تست قند دو ساعته شهرت دارد. سوخت و ساز بدن را با این آزمایش می توانند تشخیص دهند. ابتدا نمونه خون را در حالت ناشتا می گیرند و پس از آن بیمار باید محلول گلوکز را بخورد. پس از دو‌ ساعت دوباره نمونه خون گرفته می شود. 

31. آزمایش A1c چیست

با این آزمایش میزان قند خون‌ را در سه ماه گذشته مورد بررسی قرار می دهند. این تست درباره سوخت و ساز بدن اطلاعات مفیدی را در اختیار پزشک قرار خواهد داد. افرادی که دچار دیابت هستند بهتر است هر شش ماه یک بار این آزمایش را انجام دهند‌. 
 

معنی واژه A1c در آزمایش خون

32. آزمایش OB یا خون مخفی

با انجام این آزمایش وجود خون مخفی در مدفوع نشان داده می شود‌ که می تواند علامت بیماری در دستگاه گوارش باشد. برای غربالگری جهت سرطان کولورکتال این آزمایش انجام می شود. 

33. آزمایش T4 برای چیست

این آزمایش عملکرد غده تیروئید را نشان می دهد. با این تست می توان کم‌کاری تیروئید و درمان اختلالات آن را تشخیص داد. 

34. آزمایش T3

علامت T3 از اصطلاحات آزمایش خون است و از شاخص های مهم در مورد تیروئید به شمار می رود. اختلالات تیروئید را با این آزمایش بررسی می نمایند. 

35. آزمایش TSH

آزمایش مذکور را برای تشخیص اختلالات غده تیروئید انجام می دهند. این آزمایش اهمیت زیادی دارد و اگر سطح آن بالا باشد شخص دچار کم کاری و در صورتی که میزان آن پایین باشد پرکاری تیرویید را نشان می دهد‌. 


مقاله پیشنهادی: 70 اصطلاحات پزشکی به انگلیسی که باید بدانید!!

 

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (1 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران