رزومه کاری به انگلیسی | نحوه نوشتن رزومه انگلیسی

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/26 429
نحوه نوشتن رزومه انگلیسی

نوشتن رزومه کاری به انگلیسی، برای استخدام یا هر هدف دیگری، امری بسیار مهم بوده و در برخی شرایط آینده شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اصولا در دانشگاه ها یا سازمان ها نگاهی بسیار ساده به این رزومه ها انداخته می شود در حالی که شخص باید روزها ها و ساعت ها روی آن کار کند‌.

با آموزش نکات کلیدی که آموزشگاه زبان انگلیسی ملل برای شما عزیزان آماده کرده است، می توانید بسیار راحت تر این کار را به انجام برسانید. رزومه شما باید جامع و کامل باشد و بتواند طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهد. تا انتها همراه نا باشید.

تفاوت رزومه و CV

گاهی مشاهده می شود که برخی از دانشگاه ها یا سازمان ها از شخص می خواهند که رزومه خود را تحویل دهد اما برخی جاها از شما CV می خواهند. پس باید تفاوت این دو را بدانید و در صورت لزوم هر کدام از این دو‌ را آماده کنید. اصولا در کشورهای اروپایی این دو یکسان هستند و در بیشتر مورد می توانند جایگزی یک دیگر شوند.

تفاوت رزومه و CV

برای حضور در دانشگاه های مناسب کشور ایالات متحده آمریکا و مهاجرت به این کشور، بهتر است یک رزومه خلاصه اما کامل در حد یک صفحه از تجربه و سابقه کاری خود ارائه دهید. اما CV تفاوت هایی با این نوع رزومه دارد. در رزومه کاری زبان انگلیسی همان گونه که گفتیم همه موارد به صورت خلاصه و کامل می آید اما در CV تمام جزئیات دانشگاهی و کاری، مقاله ها و موارد مهم دیگر را باید عنوان نمود.

مطالعه بیشتر: اشکال هندسی به انگلیسی

رزومه باید در حد یک صفحه و نهایتا دو صفحه باشد اما CV را می توان طلانی تر هم ارائه داد. نکته دیگر این است که رزومه را می توان برای تمام شغل ها و سازمان ها به کار برد، اما CV را باید برای اخذ پذیرش در دانشگاه ها مورد استفاده قرار داد و در نهایت باید گفت که رزومه متناسب با شغلی است که قرار است به آن مشغول شوید و هدف خود قرار داده اید، اما CV یک مرور کلی از شما را نشان می دهد.

نوشتن رزومه به انگلیسی

امروزه مراودات و تعاملات با کشورهای دیگر ‌و کارهایی که درآمد دلاری دارند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و خیلی از افراد به دنبال استخدام در شرکت های خارجی هستند. برای این کار باید بتوانند یک رزومه کاری تنطیم و ارائه دهند. در رزومه باید اطلاعات آکادمیک و حرفه ای فرد حتما لحاظ شود.

رزومه کاری به انگلیسی

این اطلاعات در ابتدا شامل نام و نام خانوادگی و اطلاعات فردی شما خواهد بود. به عنوان مثال باید تاریخ تولد، جنسیت، موقعیت تاهل، محل اقامت و این‌گونه موارد را وارد نمایید. در برخی از رزومه ها نیاز است که تصویر متقاضی هم بارگذاری شود.

همچنین باید راه های ارتباطی و اطلاعات تماس نیز وارد شود. عنوان شغلی را هم باید در رزومه کاری عنوان نمود. در رزومه های انگلیسی بخش درباره من اهمیت زیادتری نسبت به رزومه های فارسی دارد‌‌. از دیگر کارهایی که باید انجام داد وارد نمودن لینک نمونه کارهای فرد است.

مطالعه بیشتر: بلوار به انگلیسی

همچنین سوابق تحصیلی نیز باید در رزومه لحاظ گردد. البته باید جزئیات مهم را بدون اضافه گویی نوشت. مدارک و سوابق تحصیلی و البته مدارک زبان اهمیت زیادی دارند. مهارت ها، علایق و سرگرمی ها هم از نکات مهم در رزومه به شمار می روند. 

مراحل نوشتن رزومه کاری به انگلیسی

در قدم اول برای نگارش رزومه کاری باید تمام نکات مورد نظر را در یک لیست به نگارش در بیاورید و شروع به وارد کردن آن ها نمایید و بهتر است پس از انجام دادن هر بخش، آن را در لبستغ خود تیک بزنید. در این لیست جزئیات را هم لحاظ بفرمایید که چیزی از قلم نیفتد.

در صورتی که برای شغلی رزومه کاری تنظیم می نمایید که چند ملیتی است، بهتر است تعداد زبان هایی که به آن ها تسلط دارید را بیان کنید. مهارت های دیگر خود را نیز حتما وارد نمایید. در گام بعد برای هر بخش از رزومه خود یک فضای مشخص در نظر بگیرید. این فضا ها با توجه به حجم محتوایی تنظیم خواهد شد. در رزومه این ترتیب استاندارد را باید رعایت نمود. 

  • نام و نام خانوادگی
  • عنوان شغلی
  • اطلاعات تماسی در سمت چپ و بالا
  • درباره من در سمت راست و بالا باید قرار بگیرد.
  • سوابق تحصیلی و آکادمیک و البته لینک فایل مدارک
  • سوابق شغلی همراه با پورتفولیو که همان لینک نمونه کار است.
  • مهارت ها و سرگرمی ها
  • نوشتن شعار اختصاصی که البته می توان در ابتدای فایل آورد.

در گام بعد باید بررسی نهایی را انجام داد. اشتباهات گرامری و تایپی حتما باید مورد بررسی قرار بگیرند. در قدم بعد باید به کارفرما ارسال شود. در صورتی که رزومه کاری شما مورد توجه کارفرمایان قرار بگیرد، شما برای مصاحبه شغلی به انگلیسی دعوت خواهید شد که حتما باید قبل از حضور در جلسه مصاحبه، تمرین کافی داشته باشید.

مطالعه بیشتر: تفاوت do و does در زبان انگلیسی

فایل رزومه خود را باید به روزرسانی کنید. نکته مهم این است که در مشاغل بین المللی بیشتر بر روی نیروهای متخصص و مهارت افراد تاکید خواهد شد. پس با وارد کردن واقعیت شغلی و مهارت خود، شانس خود را بیشتر نمایید. بهتر است همراه با رزومه خود، یک کاور لتر یا همان "cover letter" هم ارسال نمایید و دلیل علاقه خود از حضور در این کار را بیان کنید. 

نحوه نوشتن CV

گفتنی است که نوشتن CV کار آن چنان راحتی نیست و باید طبق اصول انجام شود. واژه " CV"، مخفف عبارت " Curriculum Vitae " است و می تواند توانایی ها و تجربیات شخص را برای کارفرما یا اساتید دانشگاه ها مشخص سازد.

در واقع شما از طریق این مدرک فرصت دارید تا سابقه حرفه ای، مهارت ها، توانایی ها و دستاوردهای خود را نشان دهید. از نکات بسیار مهم در CV این است که باید از این طریق ثابت کنید که از هر نظر نسبت به بقیه برای آن موقعیت مناسب هستید. 

بخش های ثابت در CV

برای نوشتن رزومه کاری CV باید ساختار کلی را حتما رعایت نمایید. جدید ترین ساختار در مورد این نوع رزومه انگلیسی شامل بخش های مختلف است که در ادامه برای آشنایی شما عزیزان توضیح خواهیم داد. 

  • Name 
    نام 
     
  • Professional title
    عنوان حرفه ای
     
  • Contact details
    اطلاعات تماس 

سعی کنید نام خود را در عنوان این رزومه قرار دهید. همچنین در بخش اطلاعات تماسی باید آدرس ایمیل و شماره تلفن خود را عنوان نمایید. در قسمت آدرس هم فقط کافی است نام شهر و شهرستان خود را بنویسید. 

 

  • Personal profile 
    پروفایل شخصی

این بخش نیز بسیار مهم می باشد و یک پاراگراف کوتاه در زیر اطلاعات تماس را شامل می شود. این بخش از رزومه کاری در واقع یک دیدگاه کلی از شما را نشان خواهد داد. برای نگارش این قسمت دقت کنید و یک متن کوتاه و جذاب ارائه دهید. 

 

  • Professional experience
    تجربه کاری یا سابقه حرفه ای

در این قسمت می توانید تجربه های کاری و حرفه ای که قبلا داشته اید را بیان نمایید. در واقع باید سابقه حرفه ای و شغلی خود را از جدید ترین تا قدیمی ترین شغل ها و فعالیت های خود در لیست بنویسید. این نکته را حتما به یاد داشته باشید که آخرین فعالیت کاری شما اهمیت بیشتری خواهد داشت.

در سوابق کاری و حرفه ای خود باید عنوان شغل خود، نام کارفرمایی که با آن کار کرده اید و تاریخ شروع کار و زمان اتمام آ‌ن را لحاظ کنید. حتما در مورد مهارت های خود هم بنویسید. سعی کنید قدری در مورد حرفه و مهارت های خود بزرگ نمایی کنید و البته به گونه ای باشد که از واقعیت دور نیفتد. بخش سابقه کاری اهمیت بسیار زیادی برای کارفرمایان یا اساتید دانشگاه های مورد نظر دارد.

  • Education and qualifications
    تحصیلات و مدارک تحصیلی

در این قسمت باید مدارک تحصیلی خود را از آخر به اول بنویسید و تمام موسسه هایی که در آن فعالیت داشته اید را عنوان نمایید. نام رشته و دانشگاه و همچنین سال ورود و فارغ تحصیلی اهمیت زیادی دارد. نوشتن معدل و در صورت وجود، افتخارات و مقام های کسب شده نیز اهمیت بسیاری خواهند داشت. 

  • Publications
    مقاله ها و کتاب ها

یکی از موارد بسیار مهم وجود مقاله های علمی در رزومه می باشد. در صورتی که در مجله های خارجی مقاله ای را به چاپ رسانده اید، یا کتاب و مقاله ای را در داخل چاپ نموده اید، می تواند برای شما یک رزومه قوی تشکیل دهد. 

  • Research 
    تحقیقات

لازم به ذکر است که انجام تحقیقات علمی می تواند رزومه کاری شما را بسیار قوی تر نشان دهد. سعی کنید از علاقه های تحقیقاتی خود هم سخن به میان آورید. 

  • Skills 
    مهارت ها 

در این بخش می توانید از مهارت های فنی و ذهنی خود صحبت کنید. به عنوان مثال در مورد مهارت در زبان های خارجی، مهارت های تخصصی، برنامه های کامپیوتری را می توانید عنوان نمایید. 

  • Certificates and awards 
    گواهینامه ها و جوایز

این قسمت شامل جایزه ها و گواهینامه هایی می شود که شما به دست آورده اید. 

  • Languages 
  • زبان های خارجه

یکی از نکات مهم که بسیار رقابتی هستند، تسلط بر زبان می باشد. در کشورهای خارجی باید به زبان انگلیسی حتما تسلط داشته باشید و این می تواند رزومه کاری شما را بسیار قوی سازد. شرکت در آزمون های بین الملی و کسب نمره هم از عوامل بسیار مهم به شمار می رود.

  • Hobbies and interests
    سرگرمی ها و علائق

با این قسمت می توانید تا حدودی شخصیت خود را مشخص سازید. برای این کار یک چیز خاص و منحصر به فرد برای خود در نظر بگیرید و آن را ذکر نمایید.

  • References
    معرف ها

برای این بخش از رزومه کاری باید سه نفر را به عنوان معرف نام ببرید که بتوانند در مورد مهارت ها، شخصیت، تحقیقات و کار شما نظر بدهند. لازم به ذکر است که باید نام، اطلاعات تماس و آدرس ایمیل آن ها را به طور کامل ذکر کنید. 

نحوه نوشتن معدل در رزومه کاری به انگلیسی

مسئله نوشتن معدل در رزومه کاری موضوع مهمی است و باید یک سری از نکات را حتما در نظر داشته باشید. معدل شما می تواند تاثیر زیادی روی افرادی که قرار است رزومه شما را بررسی نمایند، دارد. در صورتی مه معدل شما بالاتر از ۱۸ است، می توانید آن را در رزومه خود وارد نمایید.

در غیر این صورت معدل پایین خود را اصلا وارد رزومه نکنید. بهتر است در این شرایط بیشتر از مهارت های خود صحبت نمایید. در صورتی که تازه فارغ تحصیل شده اید و تجربه کاری ندارید، سعی کنید معدل بالای خود را وارد کنید چون تاثیر بسیار خوبی دارد.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
0/5 (0 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران