سلام به چینی | عبارات و اصطلاحات احوالپرسی به زبان چینی

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/07 487
احوالپرسی به زبان چینی

آشنایی با واژه های مربوط به سلام به چینی از نکات بسیار مهم و کاربردی در فرایند یادگیری این زبان محسوب می شود. چرا که برای شروع ارتباط و آغاز سخن گفتن باید این عبارت ها و واژه ها را بلد باشید و بتوانید با اعتماد نفس بیشتری به مراودات و تعاملات روزانه خود با افراد چینی زبان بپردازید. در این راستا آموزشگاه زبان ملل به این موضوع پرداخته و واژه ها و عبارت های متعددی را برای سلام و احوال پرسی به شما عزیزان آموزش خواهد داد. 

آموزش زبان چینی

سلام و احوال پرسی به زبان چینی

در زبان چینی برای سلام کردن و احوال پرسی به روش های رسمی و همچنین عامیانه و دوستانه می توان پرداخت. به همین منظور در این بخش از مقاله شما را با انواع واژه های مربوط به سلام کردن به چینی آشنا خواهیم کرد.

سلام به چینی

شیوه سلام به چینی به صورت کاملا رسمی 

اگر در مکانی قرار گرفته اید که باید صحبت های خود را به صورت رسمی انجام دهید، باید از ابتدا و برای سلام کردن و احوال پرسی به صورت رسمی برخورد نمایید. سلام به چینی به صورت رسمی با استفاده از واژه های زیر می تواند صحبتی بسیار جذاب و رسمی را برای شما رقم بزند. 

  • Nî Hâo (你好)
  • Nín Hâo (您好)
  • Dàjiā Hâo (大家好)
  • Zâo (早)
  • Chī le ma (你吃了吗)

اما در صورتی که در شرایط دوستانه و عامیانه قرار دارید، می توانید با لحن دوستانه تری صحبت خود را آغاز نمایید و عبارت سلام به چینی به صورت عامیانه را مورد استفاده قرار دهید. برای این شرایط می توانید واژه های زیر را به کار ببرید. 

  • Hā lóu (哈喽)
  • Hāi (嗨)
  • Hēi (黑)

در حالت دیگر برای گفتن سلام به چینی در شرایط خاص می توانید این واژه ها و عبارت ها را به کار ببرید. 

  • Zài ma 
  • Hâojiû bújiàn (خیلی وقته ندیدمت | 好久不見)


سلام و احوال پرسی به زبان چینی
 

اهمیت سلام و احوال پرسی در فرهنگ چینی

امکان دارد در نگاه اول این موضوع را بسیار ساده در نظر بگیرید، اما فراموش نکنید که سلام و احوال پرسی می تواند اهمیت بسیار زیادی در شروع رابطه و برقراری ارتباط داشته باشد. شما برای برقراری ارتباط با افراد چینی زبان باید بتوانید شروع بسیار خوبی داشته باشید و با اعتماد به نفس به صحبت های خود ادامه دهید.

مطالعه بیشتر: فرق زبان چینی و ماندارین

از این رو یادگیری واژه سلام به چینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است‌. این نکته را به یاد داشته باشید که برداشت اولیه این افراد از شما بسیار اهمیت دارد و می تواند ادامه ارتباط را تحت تاثیر قرار دهد. پس حتما باید در مراودات خود از عبارت های درست و به جا استفاده نمایید. 

سلام به چینی با واژه Nî hâo

این عبارت را در مراودات چینی ها زیاد می شنوید. البته این تنها واژه برای سلام به چینی و شروع ارتباط کلامی نمی باشد. در شرایطی که شما طرف مقابل را برای اولین بار ملاقات نموده اید و در واقع باید رسمی برخورد نمایید، باید این عبارت را به کار ببرید. در جواب به این عبارت می توان آن را دوباره جواب داد.

سلام ب چینی

عبارت Nín Hâo

این عبارت را برای شرایطی که قرار است بسیار مودبانه رفتار نمایبد، مورد استفاده قرار دهید. اگر طرف مقابل شما بزرگ تر از خودتان است و محیط کاملا رسمی می باشد، باید این عبارت را به کار ببرید. در جواب به این نوع واژه، دوباره خودش را باید تکرار کنید. 

عبارت Dàjiā Hâo

این عبارت را نیز برای مرادوات رسمی مورد استفاده قرار می دهند و تفاوت در این است که به کار بردن این عبارت برای شرایطی است که مخاطب های شما بیش تر از دو نفر باشند. به عنوان مثال در کنفرانس ها یا در کلاس های درسی و آموزشی می توان این عبارت را به کار برد. 

واژه Zâo

این عبارت در واقع به معنای صبح به خیر است و خلاصه شده عبارت " Zâoshang hâo "  می باشد. در محیط های دانشگاهی می توانید این عبارت را به کار ببرید. مخصوصا در صورتی که مدیران و کارکنان آن محیط را برای اولین بار ملاقات می نمایید. 

عبارت Chī le ma

معنای اصلی این عبارت « غذا خوردی؟ » است‌. اما این نکته را به یاد داشته باشید که این سوال به معنای دعوت به غذا خوردن نمی باشد. در صورتی که در وسط روز شخصی را ببینید می توانید این عبارت را به کار ببرید. 

مقاله پیشنهادی: آموزش حروف الفبای چینی با ساده ترین روش

چگونه به زبان چینی احوال پرسی کنیم؟

گفتنی است که سلام به زبان چینی و احوال پرسی از مهم ترین و کاربردی ترین موضوعات در یادگیری این زبان می باشد. فرقی ندارد که شروع صحبت شما به صورت حضوری یا تلفنی باشد، در هر صورت باید با عبارت های درست صحبت خود را آغاز کنید. در این قسمت از مقاله با واژه ها و عبارت های مربوط به احوال پرسی بیشتر آشنا خواهید شد. 

Nî hâo ma؟: حالت چطوره؟ 
Nî zuìjin zênme yàng: حال شما اخیرا چه طور بوده است؟ 
Nî jīntiān zenme yàng؟: امروز حالت چطور است؟ 

این عبارت برای شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهید همان روز حال طرف مقابل خود را بپرسید. این واژه در واقع کاربردهای متنوعی خواهد داشت.

Zuìjin máng shénme ne: اخیرا به چه کاری مشغول بودی؟ 

این عبارت دقیقا یک نوع احوال پرسی به شمار می رود. 

Nî zênme؟: چی شده؟ | چه اتفاقی افتاده؟ 

در صورتی که برای طرف مقابل اتفاقی افتاده باشد و شما متوجه این قضیه شده اید، می توانید این عبارت را به کار ببرید. در واقع این جمله برای ابراز همدلی و هم دردی با فردی که ناراحت است کاربرد دارد. این گونه می توانید از اتفاقی که برای او افتاده نیز مطلع شوید. با این شیوه می توانید به نحوه بسیار درستی سلام علیک به چینی و همچنین احوال پرسی داشته باشید.

Nî méishi ba: خوبی؟ حالت خوبه؟

این عبارت را نیز می توانید برای شرایط بالا به کار ببرید. در صورتی که دوست شما یا طرف مقابل خیلی بد حال و ناراحت به نظر می رسد و شما این ناراحتی را مشاهده می نمایید، می توانید کلا با یک عبارت دیگر منظور خود را بیان نمایید. 

Chū shénme shìle: چی شده؟ 

یا همچنین می توانید این عبارت را به کار ببرید.

Nî gàn shà ne: چه کار می کنی؟ 
Nî máng shà ne؟: چیکار می کنی؟

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (4 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران