لکچر چیست | چگونگی ارائه، زمان لازم و نکات

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/07 384
لکچر چیست

لکچر در واقع ارائه موضوعی خاص در زمینه تدریس یک درس است و یا برای نشان دادن اطلاعات در مورد موضوعی در جوامعی مثل دانشگاه یا مدرسه می باشد. در واقع باید گفت که اگر یک ارائه به صورت شفاهی باشد و در آن در مورد موضوع خاصی بررسی و تحقیق صورت گرفته باشد و ایده های جدید نیز ارائه شود، یک لکچر صورت گرفته است. در این مقاله، آموزشگاه زبان ملل تصمیم دارد این موضوع را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهد. 

آموزش زبان انگلیسی

معنی لکچر "lecture" چیست؟

قبل از این که از تمام جوانب به موضوع لکچر بپردازیم، بهتر است معنای این واژه را بهتر بدانیم. در زبان انگلیسی این واژه به صورت "lecture" نوشته می شود و « لکچر » خوانده می شود. همان گونه که گفته شد این واژه به معنای ارائه دادن اطلاعات در مورد یک موضوع درسی یا موضوعات دیگر می باشد.

نکته ای که باید گفته شود این است که این گونه ارائه ها اصولا در مکان های آکادمیک همانند مدرسه و دانشگاه انجام خواهد شد. شما در ارائه لکچر موضوعی را در نظر می گیرید، درباره آن تحقیقات لازم را انجام داده و ایده های جدید خود را نیز در نظر می گیرید. هنگام ارائه تمام این جوانب را رعایت کرده و در مورد موضوع مورد نظر، اطلاعات و ایده ها را بیان می کنید. 

تفاوت لکچر با دروس دانشگاه یا مدرسه

تصوری که بین بسیاری از افراد وجود دارد این است که لکچر همان درس دادن است و با بیان یک سری اطلاعات تازه، موضوعات درسی تدریس خواهد شد. در مورد درس دادن نیز موضوعات جدید ارائه می شود. گفتنی است که در مورد لکچر دادن نیاز نیست موضوع مورد نظر به صورت دقیق و موشکافانه مورد بررسی قرار بگیرد.

با ارائه یک لکچر در واقع ایده ها و نظرات اولیه در مورد یک موضوع ارائه خواهد شد و از این طریق تخصص در مورد آن موضوع بیشتر خواهد شد. در واقع می توان گفت که به وسیله لکچر می توان در مورد موضوع مورد نظر یک نقشه و طراحی داشت اما اگر قرار باشد که موضوع را به صورت جدی دنبال کرد و در آن به موفقیت رسید، حتما باید به صورت کاملا جدی و آکادمیک وارد آن شد. پس باید آن را به منزله یک مقدمه بسیار کامل در مورد یک موضوع دانست. برای ادامه تحقیق در مورد آن موضوع و فعالیت بیش تر باید کاری فراتر از لکچر دادن ارائه داد. 


لکچر چیست و چه کاربردی دارد
 

چگونگی ارائه لکچر

برای ارائه دادن یک لکچر به صورت ایده آل و نرمال، قبل از هر کاری باید یک موضوع مهم انتخاب شده و آماده سازی های لازم انجام گیرد. هنگامی که قرار است لکچر ارائه شود، باید یک سری از نکات مهم را در نظر گرفته و آن ها را رعایت نمود. زمانی که قصد دارید لکچر خود را آغاز نمایید، در گام اول باید از تشکر و سپاس از افرادی که شما را در این مسیر همراهی کرده‌ اند، آغاز نمایید.

همچنین باید در مورد امکاناتی که این افراد در اختیار شما قرار داده اند نیز صحبت نمایید. در گام بعد باید از افرادی که در مکان حضور دارند و برای شنیدن صحبت های شما وقت گذاشته اند، تشکر کنید. بهتر است که در ابتدای صحبت های خود حس بسیار خوبی را به مخاطبان خود بدهید. بهتر است جمله های بسیار لذت بخش و امیدوار کننده بگویید.

فراموش نکنید که در زمان ارائه، خوش رویی شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما باید این توانایی را داشته باشید که با مخاطبان خود ارتباط خوبی برقرار کنید. در واقع این حس را در آن ها القا کنید که با آن ها راحت هستید و آن ها را صمیمانه می شناسید، با این شرایط افرادی که در آن مکان حضور دارند، حس می کنند که از قبل هم دیگر را می شناخته اید. حتی خود شما هم همین حس را در وجود خود متوجه می شوید و به این طریق تمام افرادی که حاضر هستند، با دل و جان و با دقت به صحبت های شما گوش فرا می دهند.

در ابتدا می توانید موضوعات روز را بیان کرده و پس از آن موضوع صحبت خود را بسط داده و به آن بپردازید. با این کار احساس صمیمیت را قوی تر ساخته اید. در صورت امکان موضوع خود را با موضوعات روز تطبیق دهید. نکته مهم دیگر این است که اگر در شرایط مرتبط با موضوع صحبت های خود، خاطراتی دارید حتما آن ها را بیان کنید البته این نکته را فراموش نکنید که به هیچ عنوان خاطرات خصوصی خود را عنوان نفرمایید. در زمینه صحبت های خود می توانید از نام افراد معروف و مشهور استفاده کنید و اشاره ای به آن داشته باشید. البته حتما باید این شخص به موضوع شما ارتباط داشته باشد.

سعی کنید که نظرات مهم و تا حدودی جنجالی برای موضوع خود داشته و ارائه دهید. با این کار اهمیت موضوع را نشان داده و آن را جذاب تر می سازید. نکته بسیار مهم و کلیدی این است که در مورد تحقیقات انجام شده خود حتما صحبت های لازم را انجام دهید. حتی در صحبت های خود می توانید کمی شوخ طبعی را نیز چاشنی کار کنید. همچنین می توانید پرسش هایی را مطرح نموده و از افراد حاضر نظر سنجی کنید. از وجود معضلات و مشکلات موجود در مسیر صحبت کنید و سعی کنید جذابیت خاصی به موضوع و تلاش های خود علی رغم آن مشکلات بدهید. سعی نمایید که قبل از ارائه، تمام جوانب را مورد بررسی قرار داده و خود را از استرس دور نگه دارید. 

مقاله پیشنهادی: تافل آسان تر است یا آیلتس؟

زمان لازم برای ارائه یک لکچر

این نکته را در نظر داشته باشید که برای یک لکچر نمی توان مدت زمان مشخصی را در نظر گرفت. اگر قرار باشد آن را در محیط کلاس ارائه دهید، باید حدود پانزده تا بیست دقیقه برای این کار وقت بگذارید. اما در صورتی که لکچر شما در سطح بالاتری قرار دارد، می توانید زمان را بسط داده و حتی در برخی موارد چند روز به طول می انجامد. پس برای مدیریت زمان لکچر، باید فضا و موضوع را در نظر گرفته و با توجه به آن زمان را تنظیم نمود. اما حتما این نکته را در نظر بگیرید که مدت زمان لکچر دادن نباید زیاد طولانی باشد. سعی کنید مطالب را بسیار دقیق و هدفمند ارائه دهید و آن را برای مخاطبان خود به صورت روشن و واضح توضیح دهید. 

نکات لازم در ارائه لکچر

هنگامی که قصد دارید وارد این مسیر شوید و لکچر خود را ارائه دهید باید یک سری نکات را در نظر گرفته و حتما آن ها را رعایت نمایید. مهم ترین نکته این است که باید دانش شما بسیار فراتر از موضوع ارائه باشد. چرا که باید این امکان را بدهید که پس از اتمام لکچر، سیل سوالات به سمت شما روانه شود‌. پس تسلط شما بر موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. این سوال ها گاهی چالش زیادی برای شما خواهد داشت. شما باید به گونه ای رفتار کنید که افراد حاضر بر دانش شما اطمینان داشته باشند. بیان شما باید بسیار مناسب و گیرا باشد.

سعی کنید که بیش تر تمرکز خود را روی موارد مهم بگذارید و از حاشیه و موضوعات بی اهمیت و غیر مرتبط دوری کنید. شما قبل از ارائه خود، باید تمام این جوانب را مدیریت نمایید. نکته دیگر که از اهمیت بسیار زیادی نیز برخوردار است، استفاده از تکنولوژی و درست کردن پاورپوینت است و با این روش می توانید نمایش بسیار خوبی داشته باشید و از خلاقیت خود استفاده نمایید. با این کار بدون تردید ارائه شما بسیار گیراتر و جذاب تر خواهد شد. حتی می توانید تمام این کارها را به صورت تیمی انجام دهید و یک‌ کار بسیار تمیز ارائه دهید. لکچر دادن در بعضی شرایط می تواند آینده تحصیلی و کاری شما را تحت تاثیر قرار دهد پس باید نهایت دقت خود را به کار ببرید.

مقاله پیشنهادی: پرچم کشورها | پرچم کشورهای جهان با اسم+عکس و رنگ پرچم کشورها

چگونه لکچر بنویسیم؟

برای نوشتن لکچر بهتر است اسلایدهای پاورپوینت داشته باشید چرا که برای ارائه خوب ارزش دارد. قبل از هر چیزی باید عنوانی مناسب برای لکچر خود انتخاب کنید که بتواند موضوع لکچر شما را به خوبی معرفی نماید. سعی کنید موضوعی را انتخاب نمایید که جدید و در عین حال جذاب باشد. شما باید چکیده ای از موضوع خود داشته باشید.

نکته مهم در مورد نوشتن چکیده این است که باید موضوع را به گونه ای نشان دهد که شنونده تمایل زیادی برای شنیدن ادامه آن داشته باشد. در بخش مقدمه باید با بیانی بسیار جذاب موضوع را باز کنید. این بخش امکان دارد برای شنوندگان قدری خسته کننده باشد که این هنر شما را می رساند که با بیان خود آن ها را ترغیب نمایید.

برای جذابیت بیش تر می توانید تاریخچه موضوعی جالب ارائه دهید. همچنین می توانید موضوع را از طریق داستان سرایی توضیح دهید. در برخی از لکچرها با توجه به نوع موضوع، باید تجزیه و تحلیل ریاضی داشته باشید که با استفاده از فرمول های مربوطه انجام می شود. این بخش تقریبا مخاطبان خاصی را می طلبد. می توانید برای جذاب تر شدن این بخش از لکچر خود از یک سری ابزار کمک بگیرید. در قسمت نتیجه گیری باید جمع بندی کلی از موضوع داشته باشید. بخش نتیجه گیری در واقع تمام تلاش شما را نشان می دهد.
 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (1 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران