مخفف for example | تفاوت e.g. و i.e.

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/17 389
مخفف for example

موضوعی که در این مقاله آموزشگاه زبان ملل به آن می پردازیم در مورد مخفف for example است. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که با این واژه های مخفف مواجه شده باشید اما متوجه نشده باشید که مفهوم آن ها چیست. همچنین امکان دارد در جایی نیاز باشد که از مخفف این عبارت استفاده کنید اما آشنایی با آن ندارید. پس اگر شما هم با این مسئله روبرو هستید، در ادامه همراه ما باشید.

مخفف کلمه for example چیست؟

در آموزش زبان انگلیسی میاموزیم که for example یک عبارت بسیار رایج است و با آن می توان مثال های مختلفی را عنوان کرد. در واقع این عبارت به معنای « برای مثال » در زبان فارسی می باشد. در متون نوشتاری زبان انگلیسی از عبارت مخفف " e.g " زیاد استفاده می شود. در واقع این واژه خلاصه و مخفف از عبارت " exempli gratia" گرفته شده است که می توان آن را به صورت « برای مثال » ترجمه نمود. نکته مهم در مورد این واژه های مخفف این است که باید آن ها را با حروف کوچک نوشت. به این مثال ها توجه فرمایید:
The use of informal language should be avoided in academic texts ( e.g., theses, research papers, and essays). 
در متن های رسمی و دانشگاهی ( مانند پایان نامه ها، مقاله های پژوهشی و سایر مقاله ها ) نباید از زبان غیر رسمی استفاده کنید. 
I enjoy many outdoor activities, e.g., hiking, camping, and fishing. Do you like them? 
   - من از بسیاری از فعالیت های بیرون از منزل مثل پیاده روی، کمپینگ زدن و ماهیگیری لذت می برم. آیا شما هم آن ها را دوست دارید؟ 
During the experiment, participants weren't allowed to use gadgets ( e.g., smartphones, laptops, or smartwatches). 
   - در طول آزمایش، شرکت کنندگان مجاز نبودند از ابزارهایی ( مانند تلفن های هوشمند، لپ تاپ، یا ساعت های هوشمند ) استفاده نمایند.
نکته دیگری که باید به شما عزیزان بگوییم این است که واژه " e.g. " اصولا در پرانتز آورده می شود. این نکته را حتما به یاد داشته باشید که توصیه می شود در متن های نوشتاری آکادمیک، حتما باید واژه " e.g." را در داخل پرانتز استفاده نمایید. اما در قسمت های اصلی جمله آن را به صورت " for example " بنویسید.

این نکته را یادآور شویم که استفاده از واژه های مخفف درست است که باعث صرفه جویی در زمان و فضا می شود، اما در برخی موارد امکان دارد ترتیب جمله ها را از بین ببرد و جمله های شما نامرتب به نظر برسد. از این رو نمی توان بدون ترتیب از آن ها استفاده نمود. مخفف for example نیز از این قانون مجزا نیست.


مخفف عبارت for example
 

در برخی موارد از واژه " i.e. " نیز استفاده می شود که البته بسیاری از شما در این مورد سردرگم خواهید شد. این دو واژه معنای متفاوتی دارند و نباید به جای هم مورد استفاده قرار بگیرند. در دو مثال زیر استفاده از این دو واژه مخفف را مشاهده خواهید کرد:
The company peovides a number of benefits ( e.g., yearly bonuses and generous sick pay ) that make it an attractive place to work.
   - این شرکت تعدادی از مزایا ( مثل پاداش سالانه و دستمزد سخاوتمندانه بیماری ) را ارائه می دهد که این امر آن را به مکانی بسیار جذاب برای کار کردن تبدیل می کند. 
Please contact us during normal working hours ( i.e., between 9 a.m. and 5 p.m. on a werkday). 
   - لطفا در ساعات کاری عادی ( یعنی بین ساعت ۹ صبح تا ساعت ۵ بعد از ظهر در روزهای هفته ) با ما تماس بگیرید. 
در قسمت بعد از مقاله در مورد تفاوت های این دو واژه مخفف توضیحات بیش تری را ارائه خواهیم داد. 

مقاله پیشنهادی: بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی در تهران 1402

تفاوت e.g. و i.e.

در این مقاله در مورد مخفف for example توضیحاتی را ارائه دادیم. اما نکته مهم در این زمینه است که برخی به اشتباه از واژه مخفف " i.e. " به جای واژه مخفف " e.g. " استفاده می نمایند. در واقع مسئله این جا است که برخی از زبان آموزان تفاوت این دو واژه مخفف را متوجه نمی شوند. به همین دلیل این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

بدون تردید پس از مطالعه این مقاله نکات مهم را در مورد این دو واژه یاد می گیرید و از این پس می دانید که چگونه و در چه شرایطی باید هر کدام از آن ها را استفاده نمایید. این دو عبارت متفاوت هستند. در برخی موارد استفاده اشتباه از واژه های مخفف، اختلال های زیادی را به وجود می آورد. پس باید بدانید که استفاده از آن ها باید به شیوه درست انجام شود.

واژه " i.e. " به معنای « یعنی » است و واژه مخفف " e.g. " به معنی « به عنوان مثال » است. این دو واژه از اصطلاحات لاتین هستند. درست است که این دو واژه شبیه به هم هستند، اما نمی توان آن ها را به جای هم دیگر به کار برد. قابل ذکر است که واژه مخفف i.e. در واقع مخفف و خلاصه ای از عبارت " id est " یا عبارت " that is" می باشد.

در واقع این عبارت را در شرایطی به کار می برند که قرار باشد عبارت قبل از آن را روشن بسازند و توضیح دهند. اما " e.g. " به معنی " exampli gratia " یا " for example" می باشد. این واژه برای معرفی نمودن مثال ها و نشان دادن یک بیانیه مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه می توانید مثال هایی را مشاهده نمایید:
" Our presentation is due by 5:00 p.m. on Friday -- i.e., we need to get our edits in no later than 4:00 p.m. on Thursday." 
   - ارائه ما تا ساعت ۱۷:۰۰ روز جمعه می باشد -- یعنی ما باید ادیت ها ( ویرایش های ) خود را حد اکثر تا ساعت ۱۶:۰۰ روز پنج شنبه دریافت کنیم. 


تفاوت e.g. و i.e.

" If you're going to be offline, please update your Slack status. E.g., I set my Slack status to ' Walking the pups' for an hour every day to let people know I'm away from my desk. " 
   - « اگر می خواهید به صورت آفلاین باشید، لطفا وضعیت " Slack " خود را به روز نمایید. به عنوان مثال، من وضعیت " Slack " خودم را هر روز به مدت یک ساعت روی حالت " Walking the pups' " تنظیم می نمایم تا به همه این اطلاع را بدهم که از میز خود دور هستم.» 
اکنون با مطالعه این مطالب می دانید که تفاوت این دو واژه مخفف چیست. مخفف for example و  همچنین مخفف عبارت " that is" به ظاهر به هم شبیه هستند اما به هیچ عنوان نباید به جای یک دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. 

مقاله پیشنهادی: ماه های میلادی | معادل ماههای میلادی به فارسی و شمسی + فیلم

شیوه به کار بردن و نگارش مخفف ها

در این قسمت شما را با شیوه نوشتن مخفف for example و همچنین مخفف عبارت " that is " آشنا می کنیم. پس از این که تفاوت بین این دو واژه مخفف را یاد گرفتید، باید بدانید که چگونه آن ها را به نگارش در بیاورید و از آن ها استفاده نمایید. برای نوشتن هر کدام از واژه های مخفف باید بعد از هر حرف یک نقطه بگذارید.

در صورتی که این واژه ها در ابتدای جمله مورد استفاده قرار می گیرد، می توانید حرف اول را بزرگ بنویسید. این واژه های مخفف در زمان و فضا کمک زیادی خواهد کرد اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که هنگام استفاده از آن ها جمله ها نامرتب نشوند.

مقاله پیشنهادی: روزهای هفته به انگلیسی + فیلم و تلفظ


 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (1 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران