آموزش نحوه ذخیره و بهینه‌ سازی تصاویر برای استفاده در وب و چاپ

خبر تاریخ به روزرسانی: 1403/01/26 55 زمان مطالعه: 3 دقیقه
آموزش نحوه ذخیره و بهینه‌ سازی تصاویر برای استفاده در وب و چاپ

تصاویری که با استفاده از برنامه‌های خاص مانند فتوشاپ یا ایلاستریتور خلق می‌شوند، می‌توانند در دنیای وب یا دنیای واقعی استفاده شوند. برای استفاده از تصاویر به شکل چاپی، باید از شیوه ذخیره‌سازی خاصی استفاده شود که با ذخیره عکس در وب متفاوت است. این موضوع، روی کیفیت و رنگ تصویر نهایی بسیار موثر خواهد بود، به همین دلیل هم آموزش نحوه ذخیره و بهینه‌سازی تصاویر برای استفاده در وب و چاپ برای کسانی که در حوزه تصویرسازی، ساخت بنر، طراحی وب و صنایع چاپ و بسته‌بندی فعالیت دارند بسیار مهم است. 

ذخیره‌سازی تصویر برای استفاده در وب

پس از اینکه طراحی تصویر را به پایان رساندید، می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های زیر، آن‌ها را برای ذخیره‌سازی و استفاده در وب بهینه‌سازی کنید:

۱- از فرمت JPEG یا WEBP برای ذخیره‌سازی استفاده کنید

مهم‌ترین نکته در استفاده از تصاویر در وب، حجم آن‌ها است. بالا بودن حجم تصاویر باعث نمایش ناقص، عدم نمایش یا تاخیر در بارگذاری آن خواهد شد. به همین دلیل تا جای ممکن باید سراغ فرمت‌هایی بروید که در عین حفظ کیفیت عکس، باعث فشرده‌سازی آن می‌شوند. اگرچه گوگل، فرمت WEBP را به عنوان بهترین گزینه برای ذخیره‌سازی تصاویر وب پیشنهاد می‌دهد، اما به یاد داشته باشید که برخی موتورهای جست‌وجو از این فرمت پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین ابتدا به خوبی بررسی کنید که کاربران مورد نظر شما از کدام جست‌وجوگرها استفاده می‌کنند و سپس، فرمت تصویر را انتخاب کنید. 

۲- از گزینه Progressive استفاده کنید

وقتی سرعت اینترنت پایین باشد، تصاویر با سرعت پایین‌تری بارگذاری می‌شوند. در این شرایط، اگر از گزینه Progressive استفاده نکرده باشید، ممکن است کاربر اصلا تصاویر محتوای شما را نبیند. با انتخاب این گزینه هنگام ذخیره‌سازی تصاویر برای وب، عکس‌ها به شکل تدریجی به کاربر نمایش داده می‌شوند؛ به این صورت که ابتدا کیفیت آن‌ها پایین است و کم‌کم بهبود می‌یابد. با این کار، مخاطب از همان ابتدا عکس‌ها را می‌بیند و به احتمال بسیار بالا، تا بارگذاری کامل آن‌ها منتظر خواهد ماند. 
برای مثال برای progressive کردن در فتوشاپ در منوی File گزینه export را بزنید و وارد بخش save for web شوید. مانند عکس زیر تیک گزینه progressive را زده و از عکستان خروجی بگیرید.


ذخیره‌سازی تصویر
 

اگر به گرافیک و فتوشاپ علاقه دارید و دوست دارید این مهات کاربردی را آموزش ببینید، دوره فتوشاپ آکادمی نوین یکی از کاملترین‌ آموزش‌ها در این زمینه است. این دوره از سطح مبتدی تا پیشرفته را آموزش می‌دهد، از کار با ابزارهای مختلف گرفته تا ادیت، روتوش، فتومونتاژ، طراحی پست و استوری، بنر و انواع کاور و ...

۳- روی تصاویر اختصاصی تنظیمات Metadata را ذخیره کنید

در صورتی که در سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود از عکس‌های اختصاصی و تصاویری که خودتان ساخته‌اید استفاده می‌کنید، بهتر است تنظیمات Metadata را جدی بگیرید. این تنظیمات به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات مربوط به کپی‌رایت، زمان ساخت تصویر و حتی اطلاعات مربوط به دوربین را روی عکس ذخیره کنید تا شخص دیگری نتواند به راحتی از آن استفاده کند. این اطلاعات در بخش Info به صورت دیتای مخفی ذخیره می‌شوند و روی ظاهر عکس تاثیری نخواهند داشت. 

۴- ابعاد تصاویر خود را با توجه به محل انتشار انتخاب کنید

برای انتشار تصاویر در فضای وب، انتخاب سایز مناسب اهمیت بالایی دارد. در صورتی که سایز عکس شما با بخش‌های دیگر سایت هماهنگی نداشته باشد، ممکن است از لبه‌های صفحه بیرون بزند یا آنقدر کوچک باشد که به درستی دیده نشود. بهتر است سایز تصاویر، به شکلی انتخاب شود که کمی از لبه‌های متن فاصله داشته باشد تا در عین حفظ زیبایی، برای کاربر به شکل واضح و کامل نمایش داده شود.

۵- از فرمت رنگی RGB استفاده کنید

رنگ‌ها در تصاویر شما حرف اول را می‌زنند. برخی رنگ‌ها در دنیای وب جلوه بهتری دارند و به همین دلیل در فرایند طراحی باید سراغ آن‌ها بروید. فرمت رنگی RGB تمامی رنگ‌های مورد نظر شما را از ترکیب سه رنگ قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) می‌سازد. این رنگ‌ها در گوشی‌ موبایل و صفحه مانیتور بهترین جلوه ممکن را دارند و به طرح اصلی شما آسیبی نخواهند زد. 

ذخیره‌سازی تصویر برای استفاده در چاپ

در صورتی که می‌خواهید تصاویر ساخته‌شده با استفاده از ابزار‌های کامپیوتری را به شکل‌های مختلف چاپ کنید، باید در فرایند طراحی و ذخیره‌سازی سراغ سیستم رنگی CMYK بروید. این سیستم، در چاپ جلوه بهتری دارد و رنگ‌های واقعی‌تری به شما خواهد داد. نکات زیر، برای بهینه‌سازی تصاویر برای استفاده در چاپ اهمیت دارند:

۱- استفاده از فرمت PNG، JPEG یا TIFF

وقتی می‌خواهید از تصاویر در فرایند چاپ استفاده کنید، باید مطمئن شوید که همه جزییات در آن حفظ می‌شود و هیچ تفاوتی با نسخه الکترونیکی ندارد. برای این کار بهتر است از فرمت JPEG برای ذخیره عکس استفاده کنید. فرمت‌های PNG و TIFF هم در صورت هماهنگی با چاپخانه، گزینه‌های مناسبی برای چاپ تصویر هستند. 

۲- ابعاد و رزولوشن عکس

همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشید که ابعاد تصویر در صفحه رایانه یا گوشی با ابعاد چاپی آن متفاوت است. به همین دلیل باید هنگام طراحی، به دقت اندازه واقعی را انتخاب کنید. مثلا اگر می‌خواهید یک بنر چاپ کنید، ابعاد شما باید بر اساس متر یا سانتی‌متر تعیین شوند. همچنین تصاویری که برای چاپ استفاده می‌شوند، باید دارای رزولوشن ۳۰۰dpi باشند تا پس از بزرگ‌نمایی در چاپ، جزئیات تصویر به درستی در آن‌ها حفظ شود. توجه به این دو نکته، به خصوص زمانی که قرار است تصویر در ابعاد بسیار بزرگ چاپ شود، اهمیت بسیار بالایی دارد. 


33
 

۳- حفظ کیفیت در فرایند انتقال

وقتی تصاویر را برای چاپخانه یا مشتریان خود ارسال می‌کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی پلتفرم‌ها خود به خود تصویر را فشرده می‌کنند و آن را با کیفیت پایین‌تری برای طرف مقابل می‌فرستند. برای جلوگیری از این اتفاق، به هیچ عنوان از فایل فشرده برای ارسال تصاویر استفاده نکنید و تصویر را به شکل فایل اصلی برای دیگران بفرستید. 

۴- استفاده از تست چاپ

در صورتی که قرار است تصاویر را در تعداد بالا چاپ کنید، بهتر است پیش از چاپ اصلی، از تست چاپ استفاده کنید. برخی چاپخانه‌ها این امکان را به شما می‌دهند که پیش از چاپ در تعداد بالا، یک نسخه از تصویر را چاپ کنید و در صورت وجود مشکل، آن را رفع نمایید. با این کار، احتمال خطا و ضررهای مالی بسیار کاهش می‌یابد و می‌توانید با اطمینان بیشتری کار را در مقیاس کلان انجام دهید. 

۵- از فرمت رنگی CMYK استفاده کنید

در صورتی که می‌خواهید رنگ‌ها پس از چاپ به درستی نمایش داده شوند، باید سراغ فرمت رنگی CMYK بروید. این فرمت، ترکیبی از رنگ‌های فیروزه‌ای (Cyan)، ارغوانی (Magenta)، زرد (Yellow) و مشکی (Black) است. این رنگ‌ها به پس‌زمینه سفید اضافه می‌شوند و می‌توانند پس از چاپ، طرح شما را به بهترین حالت ممکن حفظ نمایند. 
خلاصه و نتیجه‌گیری
نمایش تصاویر در دنیای وب و دنیای واقعی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد، به همین دلیل برای ذخیره و بهینه‌سازی تصاویر برای استفاده در وب و چاپ، باید به نکات ضروری مانند ابعاد تصویر، کیفیت، فرمت ذخیره‌سازی، فرمت رنگی و سایر فاکتورهای موثر روی وضوح عکس توجه داشته باشید. در این مقاله به چند نکته اصلی در این زمینه اشاره کردیم، امیدواریم این نکات در ساخت تصاویر جذاب و باکیفیت به شما کمک کند. 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (1 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران