آموزش زبان انگلیسی در خواب

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1403/04/13 48 زمان مطالعه: 2 دقیقه
یادگیری زبان انگلیسی در خواب

در سال‌های اخیر تبلیغات آموزش زبان انگلیسی در خواب بسیار پربازدید شد و افراد را به این فکر فرو برد که آیا یادگیری زبان انگلیسی هنگام خواب امکان پذیر است؟ تصور اینکه بدون زحمت، واژگان و قواعد گرامری جدید را یاد بگیریم در حالی که در خواب به سر می‌بریم بسیار جذاب و در عین حال عجیب است!

امروزه یادگیری زبان انگلیسی برای توسعه امور شخصی و حرفه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است. تسلط بر این زبان برای پیشرفت شغلی، ارتباط با مردمی از فرهنگ‌های مختلف و مهاجرت فرصت‌های بیشماری برای ما می‌گشاید. با این حال روش‌های سنتی یادگیری زبان زمان‌بر بوده و نیازمند تلاش متمرکز است.
مردم بسیاری این ادعا را شنیده‌اند که گوش دادن به نوارهای صوتی یا پادکست‌ها در هنگام خواب می‌تواند موجب جذب اطلاعات جدید و یادگیری زبان انگلیسی شود. اما آیا این امر امکان پذیر است؟ هدف این مقاله بررسی مفهوم یادگیری زبان انگلیسی در هنگام خواب و کشف این است که آیا این یک روش علمی اثبات شده است یا صرفاً تفکر واهی!
 

روش یادگیری زبان انگلیسی در خواب

آیا آموزش زبان در خواب امکان پذیر است؟

متاسفانه ادعای آموزش زبان انگلیسی در خواب با تحقیقات علمی در تضاد است. مغز ما به طور طبیعی در خواب انتخابی عمل کرده و فرآیندهایی مانند تثبیت حافظه به جای یادگیری فعال را در اولیت قرار می‌دهد. در حالی که درک شنوایی در هنگام خواب امکان پذیر است، درک و یادگیری فعال نیازمند تعامل آگاهانه و هوشیاری فرد است.

اگرچه ما قادر هستیم صداها و زبان را در طول خواب درک کنیم، میزان درک و حفظ این اطلاعات محدود است. مغز ما محرک های شنیداری را در هنگام خواب به طور متفاوتی پردازش کرده و عمدتا روی تهدیدات خارجی یا صداهای مهم به جای الگوهای زبانی پیچیده تمرکز می کند.

مقاله پیشنهادی: 16 تا از بهترین پادکست آموزش زبان انگلیسی 2024

بهترین راه برای یادگیری زبان در خواب

بنابراین در اینجا چند نکته برای تقویت یادگیری زبان آورده ایم:

✅ خواب شبانه خوبی داشته باشید 

مطالعات نشان می دهند زمانی که خواب کافی نداشته‌ باشیم، یادگیری ما از زمانی که یک شب کامل خوابیده ایم (قبل و بعد از مطالعه) تا 40 درصد کمتر می‌شود. این امر به این دلیل است که مغز در خواب خاطرات را پردازش می‌کند. هر چه خواب عمیق بیشتری داشته باشیم، خاطرات ما بیشتر پردازش و تثبیت می شوند. هر چه خواب عمیق کمتری داشته باشیم، تمایل به یادآوری کمتری داریم.

✅ مطالعه قبل از خواب

سعی کنید درست قبل از خواب کمی مطالعه کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که احتمال به خاطر آوردن چیزهایی که درست قبل از خواب یاد گرفته‌اید، بیشتر از چیزهایی است که صبح یاد گرفته‌اید.

✅ استفاده از اپلیکیشن های یادگیری زبان 

از اپلیکیشن‌هایی که برای رسیدن به اهداف شما طراحی شده اند استفاده کنید تا واقعا صحبت کردن به یک زبان جدید را یاد بگیرید. چت کردن با افراد بومی و شرکت در دوره‌هایی که برای آموزش طراحی شده‌اند، بسیار بیشتر از بستن چشمانتان و گوش دادن به فایل انگلیسی موثر می باشند.

✅ مرور واژگان

برای تسلط بر کلمات دشوار و عبارات تازه، درس‌ها و دوره‌ها را مدام مرور کنید تا در ذهن شما ثبت شده و سریع‌تر یاد بگیرید. 


آیا آموزش زبان انگلیسی در خواب کارایی دارد؟
 

تاثیر خواب بر یادگیری زبان انگلیسی

فرآیند خواب نقش کلیدی در حفظ سلامت و تندرستی بدن دارد. این امر حقیقت دارد که خواب تاثیر قابل توجهی در یادگیری و حافظه ما دارد. در ادامه یادگیری زبان در خواب را به شکل علمی بررسی می‌کنیم و به نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز در هنگام خواب می‌پردازیم. مراحل مختلف خواب و عملکردهای آن به چند مرحله تقسیم می شود که هر کدام ویژگی ها و عملکردهای منحصر به فرد خود را دارند. این مراحل عبارتند از:

مرحله ۱: این مرحله سبک‌ترین قسمت خواب است که ما در آن به خواب و بیداری فرو‌ رفته و از آن خارج می‌شویم. در این مرحله مغز به تولید امواج تتا می‌پردازد که با آرامش همراه است. 
مرحله ۲: در این مرحله که بخش اعظم خواب ما را تشکیل می‌دهد، فعالیت مغز کند شده و آگاهی ما نسبت به محیط اطراف کاهش می‌یابد. 
مرحله ۳: این مرحله که به خواب عمیق یا خواب موج آهسته نیز معروف است، با امواج مغزی بسیار کندی به نام امواج دلتا مشخص می شود. خواب عمیق برای جوانسازی فیزیکی ضروری است.
مرحله ۴: خواب با حرکات سریع چشم (REM)مرحله‌ای است که در آن بیشتر رویاها رخ می‌دهد. در طول خواب REM، مغز ما بسیار فعال است، درست شبیه زمانی که بیدار هستیم. این مرحله نقش مهمی در پردازش احساسات و تثبیت خاطرات دارد.
هنگامی که ما در خواب به سر می‌بریم، مغز همچنان در حال پردازش اطلاعاتی است که در ساعات بیداری به دست آورده است. تحقیقات نشان داده است که در طول خواب عمیق و خواب REM، مغز ما با تقویت ارتباطات عصبیِ مرتبط با اطلاعات اخیراً آموخته شده، خاطرات را تثبیت می کند.

مقاله پیشنهادی: وسایل اتاق خواب به انگلیسی + ترجمه فارسی

خواب چگونه حافظه ما را تقویت می‌کند؟

زمانی که می‌خوابیم، مغز خاطرات ما را تثبیت می‌کند. این امر شامل انتقال خاطرات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است و خواب برای اجازه دادن به این فرآیند تثبیت، واقعا مهم است. وقتی که بیدار هستید و چیزهایی را یاد می‌گیرید مغز شما یک رد پا ایجاد می‌کند. این رد پا میان آنچه یاد گرفته‌ای و سایر تجربیات و دانش شما قرار دارد. خواب به ردپای حافظه اجازه می دهد تا از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت "کپی" شوند تا بتوانید بعداً از آن اطلاعات استفاده کنید!

چرا خوابیدن برای یادگیری زبان مهم است؟

قبل از اینکه مغز شما بتواند خاطرات را تثبیت کند، باید در وهله اول چیز جدیدی را یاد بگیرید. نداشتن خواب کافی مغز را در انجام این کار دچار مشکل می‌کند. کمبود خواب باعث می‌شود تا تمرکز دشوار شده و در نتیجه توجه به اطلاعات و قرار دادن آن در حافظه کوتاه مدت دشوارتر شود. کمبود خواب می‌تواند تاثیرات منفی بر خلق و خو و توانایی شما در تصمیم گیری و پایبندی به عادات داشته باشد. 

 

تاثیر خواب کافی در یادگیری زبان

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله خواندید ما به بررسی ادعای یادگیری زبان انگلیسی در خواب پرداختیم و راهکارهای مفیدی برای تقویت مهارت‌ زبانی ارائه دادیم. تحقیقات علمی نشان داده که آموزش زبان انگلیسی در خواب امکان‌پذیر نیست، با این حال مغز در طول خواب به پردازش اطلاعات و تثبیت آنها در حافظه بلندمدت می‌پردازد. بنابراین مرور و تکرار لغات و عبارات جدید قبل از خواب باعث پردازش و تثبیت آنها در طول خواب می‌شود.

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (1 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران