خدمات آموزشی

زبان اندونزیایی | آموزش زبان اندونزی به فارسی + نکات

آموزش زبان اندونزی

زبان اندونزیایی در واقع همان زبان مالایی است که در قرن بیستم به این نام تغییر پیدا کرده است. این زبان اکنون در بین تمام زبان های زنده دنیا رتبه ششم را دارا می باشد. اگر علاقمند به این زبان هستید و دوست دارید در مورد آن اطلاعاتی کسب نمایید، این مقاله را که نتیجه کوشش آموزشگاه زبان ملل می باشد را مطالعه نمایید‌‌. نکات مهمی را درباره زبان مردم اندونزی در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

درباره زبان اندونزیایی

بیش از 700 زبان زنده در اندونزی صحبت می‌شود. این ارقام نشان می‌دهد که اندونزی حدود 10 درصد از زبان‌های جهان را دارد، که شهرت آن را به عنوان دومین کشور از نظر زبانی متنوع در دنیا پس از پاپوآ گینه نو تثبیت می‌کند. اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت جهان است، با بیش از 270 میلیون نفر - که اکثریت آنها به زبان اندونزیایی صحبت می‌‌کنند، این امر زبان اندونزیایی را به یکی از رایج ترین زبان‌ها در جهان تبدیل می‌‌کند.

آموزش زبان اندونزی

زبان اندونزیایی (bahasa Indonesia، [baˈha.sa in.do.'ne.sja]) در ایالت های مدرن اندونزی، مالزی، سنگاپور و برونئی مورد استفاده قرار می گیرد اما تمام این مناطق تفاوت و تنوع لهجه دارند. در کل باید گفت که حدود ۲۰۰ میلیون نفر این زبان را مورد استفاده قرار می دهند. گفتنی است که اندونزیایی ها عمدتا دو زبانه هستند و همچنین بسیاری از مردم به سه زبان یا چهار زبان تسلط دارند.

در واقع باید گفت که نوزادان هنگام صحبت کردن امکان دارد زبان های محلی را یاد بگیرند و پس از ورود به مدرسه و در جامعه زبان اندونزیایی را فرا می گیرند.همچنین این زبان بیشتر در محیط های مدرن و در مناطق اصلی شهر به کار برده می شود‌. اما در شهرهای کوچک، مناطق روستایی، بازار و مزارع از زبان های محلی استفاده خواهد شد.

کتاب های درسی و دانشگاهی نیز به زبان اندونزیایی می باشد اما در سطوح بالاتر و پیشرفته تر کتاب ها به زبان انگلیسی هستند. تمام کارهای سیاسی، اداری و قضایی از زبان اندونزیایی به عنوان زبان رسمی استفاده خواهد شد. در این زبان سبک های متفاوتی وجود دارد و این تفاوت های چشمگیر در زبان های مدرن، خود را نشان می دهد که میان کاربران رسمی و غیر رسمی به وضوح می توان این تفاوت ها را مشاهده نمود.

کاربرد زبان اندونزی

در واقع باید گفت که در نوشتار و سخنرانی های عمومی و در مسائل آموزشی، زبان رسمی اندونزیایی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در مکالمات روزمره با حذف یک سری از پسوندها و استفاده از اصطلاحات محلی از زبان اندونزیایی غیر رسمی استفاده خواهد شد. 

زبان‌ها در اندونزی به 9 دسته طبقه‌بندی می‌شوند: زبان ملی، زبان‌های بومی محلی، زبان‌های محلی، زبان‌های خارجی و اضافی، زبان‌های میراثی، زبان‌های حوزه مذهبی، انگلیسی به‌عنوان یک lingua franca، و زبان‌های اشاره از این میان، جاوه‌ای بزرگترین زبان از نظر تعداد گویشوران بومی است.

تاریخچه زبان اندونزیایی

هر زبانی برای خود تاریخچه ای دارد که اصالت آن را نشان می دهد. زبان مردم اندونزی به خانواده زبان های آسترونزیایی تعلق دارد که در سراسر جزایر آسیای جنوب شرقی و اقیانوس آرام گسترش یافته است. این زبان اصلا آهنگین نیست و طیف پیچیده ای از پیشوندها و پسوندها را دارد که می توانند به کلمات پایه متصل شوند‌.

باید گفت که این زبان بسیاری از کلمات خود را از زبان های سانسکریت، زبان عربی، هلندی، انگلیسی و همچنین زبان های محلی گرفته است. البته قابل ذکر است که در قرن بیستم زبان ملی جمهوری اندونزی در واقع زبان مالایی بوده است. این زبان در اصل زبان درباری بوده است.

تاریخچه زبان اندونزی

امروزه و در اندونزی مدرن زبان غالب و مورد استفاده در تجارت، زبان اندونزیایی است؛ همچنین تمام مسائل قانون گذاری و اداری، مشاغل دولتی، حوزه دفاعی و آموزشی و همچنین توسعه ملی زبان اندونزیایی کاربرد دارد. شایان ذکر است که در سال ۱۹۲۸ رسما زبان اندونزیایی فرموله شد و این زبان‌ به طور رسمی پذیرفته شد. در همین شرایط این زبان به عنوان زبان برتر کشور اندونزی و زبان ملی آن کشور اعلام شد.

در سال ۱۹۴۵ ناسیونالیست های اندونزی خود را از زیر سایه اشغال ژاپن نجات دادند و پس از آن خود را به عنوان یک جمهوری مستقل به دنیا نشان دادند. در همین هنگام تاریخی اعلامیه استقلال نیز به زبان کشور اندونزی بیان شد. از اقدامات دیگر تنظیم فلسفه دولتی پانکاسیلا و قانون اساسی این کشور به همین زبان بود. در سال های اولیه جمهوری از زبان های محلی در سال های اول دبستان استفاده می شد اما پس از مدتی این روش کاملا ناپدید شده و زبان رسمی را جایگزین نمودند.

بیشتر هنرهای کلامی سنتی از جمله شعر، روایت های تاریخی، داستان های عاشقانه، نمایش و سایر هنرها در اندونزی به زبان های محلی بیان‌ می شود. اما ناگفته نماند که تمام ژانرهای مدرن به زبان اندونزی مدرن ارائه خواهند شد. در واقع انواع رمان ها، داستان های کوتاه و نمایشنامه ها را به همین زبان مدرن به نگارش در می آورند. 

الفبای زبان اندونزی

الفبای زبان اندونزیایی با الفبای انگلیسی یکسان است و از 26 حرف تشکیل شده است:

A، B، C، D، E، F، G، H، I، J، K، L، M، N، O، P، Q، R، S، T، U، V، W، X، Y، ز

با این حال، باید به چند نکته کلیدی توجه کرد:

  • تلفظ: در حالی که حروف یکسان هستند، برخی صداها در اندونزیایی در مقایسه با انگلیسی متفاوت تلفظ می شوند. به عنوان مثال، حرف "e" اغلب مانند "uh" در "burn" و حرف "u" مانند "oo" در "boot" تلفظ می شود.
  • بدون نشانه: برخلاف برخی از زبان‌های دیگر که از لهجه یا علامت‌هایی در بالا یا پایین حروف استفاده می‌کنند، زبان اندونزیایی هیچ علامتی به کار نمی‌برد.
  • استفاده محدود از حروف خاص: حروف F، Q، V، X و Z در اندونزیایی کمتر رایج هستند و عمدتاً در کلمات قرضی ظاهر می شوند.

بنابراین، در حالی که خود الفبا برای انگلیسی زبانان آشناست، تسلط بر تلفظ و درک کاربرد خاص هر حرف برای برقراری ارتباط موثر در اندونزیایی بسیار مهم است. قابل ذکر است که در ابتدا این زبان بر اساس حروف و الفبای هلندی نوشته می شده است!

الفبای آموزش زبان اندونزی

البته هنوز هم شباهت هایی از نظر نگارش وجود دارد. گفته شد که این زبان تحت‌ تاثیر زبان های دیگر قرار گرفته است. از جمله این زبان ها می توان هلندی، انگلیسی، عربی، فارسی، هندی، سانسکریت و پرتغالی را نام برد. اما نکته مهم این است که عمده واژگان و عبارت های این زبان از ریشه آسترونزیایی می باشند. 

مزایای یادگیری زبان اندونزی

افرادی که‌ برای مهاجرت و تحصیل یا تجارت کشور اندونزی را در نظر گرفته اند حتما باید این زبان را فرا بگیرند. همان گونه که گفته شد تمام فعالیت های مدرن و رسمی در این کشور و همچنین تحصیل در مدارس و دانشگاه ها همه با این زبان انجام خواهد شد.

از این رو باید برای یادگیری این زبان تلاش نمود و قبل از رفتن به این کشور باید با زبان آن آشنایی کامل داشت. این شرایط به شخص اعتماد به نفس داده و می تواند در محیط های اجتماعی گلیم هود را از آب بکشید و ارتباط خود را حفظ نماید‌. در اینجا چند دلیل کلیدی وجود دارد که چرا شما ممکن است به این موضوع فکر کنید:

رشد شخصی:

  • تقویت شناختی: مطالعات نشان می دهد که یادگیری یک زبان جدید مانند اندونزیایی می تواند حافظه را تقویت کند، مهارت های حل مسئله را بهبود بخشد و انعطاف پذیری شناختی را تقویت کند و ذهن شما را تیز نگه دارد.
  • حس موفقیت: تسلط بر زبان جدید چالشی ارزشمند است که حس موفقیت را به ارمغان می آورد و اعتماد به نفس شما را در مقابله با سایر تلاش ها افزایش می دهد.
  • یادگیری مادام العمر: شروع به این سفر یادگیری زبان، عشق به یادگیری مادام العمر را تقویت می کند، و درهایی را برای کشف فرهنگ ها و دیدگاه های جدید در طول زندگی شما باز می کند.

غنی سازی فرهنگی:

  • درک عمیق‌تر: یادگیری زبان اندونزیایی به شما امکان می‌دهد تا عمیق‌تر در میراث فرهنگی غنی اندونزی کاوش کنید و بینش‌هایی را در مورد سنت‌ها، ارزش‌ها و شیوه منحصر به فرد زندگی آن‌ها باز کنید.
  • ارتباط با مردم محلی: صحبت کردن به زبان اندونزیایی ارتباط واقعی با مردم اندونزی را تسهیل می کند و به شما امکان می دهد فرهنگ و مهمان نوازی آنها را از نزدیک تجربه کنید.
  • قدردانی از هنر و ادبیات: کسب مهارت به شما امکان می دهد هنر، موسیقی و ادبیات اندونزیایی را به شکل اصلی خود قدردانی کنید و درک و درک شما از بیان خلاقانه آنها را غنی تر کنید.

فرصت های حرفه ای:

  • مزیت شغلی: در دنیای جهانی شده امروزی، تسلط به زبان اندونزیایی می تواند دارایی ارزشمندی برای مشاغل مختلف، به ویژه مشاغل مرتبط با تجارت بین المللی، آموزش، گردشگری و دیپلماسی باشد.
  • از بین مردم متمایز شوید: نشان دادن مهارت در زبان اندونزیایی شما را از سایر نامزدها متمایز می کند و سازگاری، آگاهی فرهنگی و تعهد شما به خودسازی را نشان می دهد.
  • درهای باز در آسیای جنوب شرقی: دانستن زبان اندونزیایی می تواند مفید باشد اگر علاقه مند به کار یا تحصیل در سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی که در آن به زبان های مالایی صحبت می شود، به دلیل شباهت های آنها هستید.

سفر و ارتباطات:

  • با سهولت پیمایش کنید: سفر به اندونزی زمانی که بتوانید علائم را درک کنید، با مردم محلی ارتباط برقرار کنید و با اطمینان مسیرها را بپرسید، بسیار آسان تر می شود.
  • تجربه سفر خود را غنی کنید: صحبت به زبان اندونزیایی به شما امکان می دهد در گفتگوهای معنادار با مردم شرکت کنید، بینش عمیق تری از فرهنگ محلی به دست آورید و خاطرات ماندگاری را در طول سفر ایجاد کنید.
  • قفل جواهرات پنهان را باز کنید: دانستن زبان درها را برای کاوش در مقاصد کمتر شناخته شده و تجربه شیوه زندگی اصیل اندونزیایی فراتر از نقاط مهم توریستی باز می کند.

مزایای بیشتری:

  • برای انگلیسی زبانان نسبتا آسان: در مقایسه با سایر زبان های آسیایی، گرامر و تلفظ اندونزیایی به دلیل برخی عناصر مشترک، برای انگلیسی زبانان راحت تر قابل درک است.
  • دروازه ورود به زبان‌های دیگر: یادگیری زبان اندونزیایی پایه‌ای برای درک سایر زبان‌های مالایی که در منطقه صحبت می‌شود، مانند مالایی و مالزیایی فراهم می‌کند.
  • مزایای قدرت مغز: تحقیقات نشان می دهد که چند زبانگی می تواند شروع زوال شناختی مرتبط با سن را به تاخیر بیندازد و به طور بالقوه سلامت کلی مغز را بهبود بخشد.

در نهایت، تصمیم برای یادگیری زبان اندونزیایی به اهداف و علایق فردی شما بستگی دارد. با این حال، مزایای بالقوه ای که از نظر رشد شخصی، درک فرهنگی، پیشرفت حرفه ای و تجربیات سفر ارائه می کند، آن را به یک کار ارزشمند و پر ارزش تبدیل می کند.

نوشتار و املای زبان اندونزیایی

کتیبه های قدیمی به زبان مالایی بر روی سنگ با خطی است که مبتنی بر هجا بوده و در واقع از خط های بومی هند بوده است. در قرن چهاردهم و پانزدهم و با آمدن اسلام خط عربی جای خود را به این خط داد. امروزه در اندونزی از خط لاتین برای نگارش زبان اندونزیایی استفاده می نمایند.

رایج ترین اصطلاحات زبان اندونزیایی

برخی از اصطلاحات در زبان کشور اندونزی بسیار رایج هستند و هنگام یادگیری این زبان باید آن ها را فرا گرفت. در این قسمت تعدادی از این اصطلاحات را برای شما عزیزان به نگارش در می آوریم:

عبارت اندونزیایی ترجمه
Selamat pagi صبح بخیر
Hai / Halo سلام
Sama- sama خواهش می کنم
Ya بله
Selamat tinggal خداحافظ
Orang مرد
Besok فردا
Tahun سال
Cantik زیبا
Mudah آسان
Selamat siang بعد از ظهر بخیر
Apa kabar حالتون چطوره؟
Senang bertemu dengan anda از دیدنتون خوشبختم
Tidak نه
Silakan لطفا
Wanita زن
Kemarin دیروز
Baik خوب
Jelek زشت
Selamat malam عصر بخیر
Terima kasih متشکرم
Permisi ببخشید
Hati - hati مواظب خودت باش
Maafkan saya متاسفم
Heri ini امروز
Minggu هفته
Buruk بد
Sulit سخت

ایام هفته به زبان اندونزیایی

  1. Sabtu: شنبه
  2. Minggu: یکشنبه
  3. Senin: دوشنبه
  4. Selasa: سه شنبه
  5. Rabu: چهارشنبه
  6. Kamis: پنجشنبه
  7. Jumat: جمعه

اعداد در زبان اندونزیایی

  • Nol: صفر
  • Satu : یک
  • Dua : دو
  • Tiga: سه
  • Empat: چهار
  • Lima: پنج
  • Enam: شش
  • Tujuh: هفت
  • Delapan: هشت
  • Sembilan: نه
  • Sepuluh: ده

سخن پایانی

در این مقاله پربار درباره زبان اندونزیایی اطلاعات زیادی را برای زبان آموزان عزیز به رشته تحریر در آورده ایم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله درباره زبان اندونزیایی اطلاعات مفیدی را به دست آورده باشید. آموزشگاه زبان ملل همیشه سعی دارد که زبان آموزان را در مسیر یادگیری هر زبان دومی راهنمایی کند. چرا که یادگیری زبان دوم فراز و نشیب های زیادی به همراه خواهد داشت.


کتاب آموزش زبان اندونزیایی رایگان

دانلود کتاب آموزش زبان اندونزی

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (6 امتیاز)
نظرات
elham (سه شنبه 01 اسفند 1402 17:55:46)

در مقایسه با سایر زبان ها، گرامر اندونزیایی نسبتاً ساده است، با حداقل صرف افعال و ساختار جمله ثابت.

نجمه (سه شنبه 01 اسفند 1402 17:53:05)

نکته جالب درباره این زبان اینه که زبان اندونزیایی به دلیل استفاده گسترده، زبان اندونزیایی همچنین به عنوان یک lingua franca عمل می کند و ارتباط بین گروه های قومی مختلف در اندونزی و مناطق همسایه را تسهیل می کند.

محسن میرقاسمی (سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 12:26:47)

سلام و خسته نباشید
من مقدار کمی زبان اندونزیایی رو به صورت خود آموز خوندم و الان دنبال یه اندونزی زبان می کردم که با حرف زدن باهاش بیشتر یاد بگیرم.
اگه کمکی از دستتون بر میاد لطفا راهنمایی کنید. متشکرم


خانم مشهدی (یکشنبه 01 مرداد 1402 17:33:44)

سلام جناب میرقاسمی. چقدر عالی
شما میتونید با شماره 44752000 تماس بگیرید و با کارشناس مجموعه در ارتباط باشید. دوستان من به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران