زمان گذشته ساده در انگلیسی

آموزش زمان "گذشته ساده در انگلیسی" + مثال و فرمول

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/03 1914
گذشته ساده در انگلیسی

گذشته ساده در انگلیسی، با عنوان "Simple Past" انجام شدن کاری را نشان می دهد که در زمان مشخصی از گذشته صورت گرفته و کامل شده است. اما برای استفاده از این زمان باید چه قوانینی را رعایت نمود. تمام نکات مهم درباره این زمان را در قالب این مقاله توضیح خواهیم داد. در آموزشگاه زبان ملل تمام نکات آموزشی با متدهای بسیار جالب و به روز توسط اساتید متخصص و کارآمد توضیح داده می شود. 

زمان گذشته ساده یا Simple Past Tense چیست؟

در مقدمه گفته شد که زمان گذشته ساده در انگلیسی به عملی اطلاق می شود که در گذشته آغاز و در همان بازه زمانی انجام شده است. در واقع این عمل در زمان مشخصی در گذشته تمام شده است. نکته ای که باید در این باره مورد توجه قرار بگیرد این است که عمل مورد نظر در زمان مشخصی در گذشته تمام شده است.

حال فرقی ندارد که چه مدت زمانی از اتمام آن عمل گذشته باشد. گاهی منظور از انجام عملی در گذشته، زمان کوتاهی است و در برخی موارد امکان دارد زمان زیادی از انجام و تمام شدن آن عمل گذشته باشد. این زمان ساختار ویژه ای دارد که در ادامه این مقاله کاملا توضیح داده می شود. 

زمان گذشته ساده در انگلیسی

کاربردهای مختلف زمان گذشته ساده در انگلیسی

قابل ذکر است که در زبان انگلیسی، زمان گذشته ساده کاربردهای متعددی دارد که باید برای آموزش و یادگیری بهتر با تمام این کاربردها آشنا شوید. 
گاهی برای بیان عملی که در گذشته انجام شده است این زمان را به کار می برند. البته این را نیز به یاد داشته باشید که فرقی ندارد مدت زمان انجام این عمل در گذشته کوتاه یا طولانی باشد. برای این حالت از زمان گذشته ساده در انگلیسی مثال هایی را برای شما عزیزان می آوریم. 
My father went to Dubai last night. 
پدرم دیشب به دبی رفت. 
She spent all her childhood in Shiraz. 
او‌ تمام دوران کودکی خود را در شیراز گذراند. 
حالت دیگر زمان گذشته ساده این است که عملی در گذشته تکرار شده است اما تفاوت این جا است که آن عمل کاملا پایان یافته و دیگر تکرار نمی شود. نکته ای که در مورد این نوع از زمان گذشته باید گفت این است که برای این حالت از قیدهای تکرار استفاده می شود.
My father often went to Dubai when he was a young man. 
پدرم وقتی که جوان بود، اغلب به دبی سفر می کرد. 
از حالت های دیکر گذشته ساده در انگلیسی بیان اتفاقاتی است که پشت سر هم به وجود می آید و البته که تمام شده اند. به این مثال توجه فرمایید. 
I ate my breakfast, walked to the park and played with my friends. 
من صبحانه ام را خوردم، قدم‌ زنان ( پیاده) به پارک رفتم و با دوستانم بازی کردم. 

افعال با قاعده و بی قاعده

قبل از این که درباره ساختار زمان گذشته ساده در انگلیسی توضیحی بدهیم، بهتر است با دو‌ نوع فعل در این زبان آشنا شوید. در زبان انگلیسی دو نوع فعل با قاعده و بی قاعده وجود دارد. توجه داشته باشید که افعال با قاعده بیشتر فعل ها را در زبان انگلیسی تشکیل می دهند. این فعل ها برای تبدیل به زمان گذشته از ساختار کلی تبعیت می کنند. برای این کار به آخر فعل ها باید "ed" یا در برخی فعل ها "d" اضافه می کنیم. برای آشنایی شما با این ساختار در ادامه تعدادی از این فعل ها را می آوریم. 

  • Stop ...... Stoped
  • Rain ...... Rained
  • Help ...... Helped
  • Play ....... Played
  • Work ..... Worked
  • Want ..... Wanted 

افعال باقاعده در گذشته ساده انگلیسی

اما در مورد افعال بی قاعده، ساختار کلا تفاوت دارد و هیچ گرامر خاصی برای این فعل ها وجود ندارد. هیچ پسوندی برای تبدیل این فعل ها به زمان گذشته مورد استفاده قرار نمی گیرد و باید گفت که در حالت گذشته، شکل ظاهری این فعل ها کلا تغییر می کند. این فعل ها تعداد محدودی دارند و شما می توانید با تمرین و تکرار آن ها را به خوبی یاد بگیرید. در ادامه چند نمونه از افعال بی قاعده را برای شما عزیزان به نگارش در می آوریم. 

  • Come ..... Came
  • Buy ...... Bought 
  • Eat ...... Ate
  • Go ..... Went
  • Make .... Made 
  • Write ..... Wrote 

آشنایی با ساختار زمان گذشته ساده در انگلیسی

اکنون که با دو نوع از افعال در زبان انگلیسی آشنا شده اید، می توانیم در مورد ساختار جمله های گذشته ساده در انگلیسی صحبت کنیم. ساختار این جمله ها شباهت زیادی به زمان حال ساده در زبان انگلیسی دارد. اما در جمله هایی که بیانگر زمان گذشته هستند، فعل را در حالت گذشته می آوریم. برای این کار ابتدا باید توجه داشته باشید که فعل مورد نظر در کدام دسته از افعال قرار می گیرد. در صورتی که فعل جمله شما، با قاعده باشد، با افزودن "ed" به آخر آن، جمله را به حالت گذشته تبدیل کنید. اما در صورتی که فعل مورد نظر بی قاعده باشد، باید با توجه به لیست افعال بی قاعده، حالت گذشته آن فعل را پیدا کرده و مورد استفاده قرار دهید. 

قیدهای مورد استفاده در زمان گذشته ساده در انگلیسی

در زمان گذشته ساده در انگلیسی از قیدهای زمان استفاده می شود. این قیدها نشان گر زمان فعل می باشند و از طریق آن ها می توان به راحتی زمان جمله را تشخیص داد. البته این نکته را به یاد داشته باشید که در برخی جمله های گذشته از این قید ها استفاده نمی شود و این در صورتی است که طرف مقابل می داند که آن اتفاق در زمان گذشته اتفاق افتاده است. اما در غیر این صورت بهتر است این قیدها را به کار ببریم. در ادامه این قیدها را به شما عزیزان معرفی می کنیم. 

  • Yesterday
  • Two days ago
  • Last night
  • A week ago
  • Last week
  • Last month

این گونه قید ها را می توانید برای نشان دادن زمان جمله به کار ببرید. 

مقاله پیشنهادی: گرامر زبان انگلیسی

فرمول ساخت زمان گذشته ساده در انگلیسی

هر کدام از زمان ها در زبان انگلیسی فرمول مخصوص به خود را دارند و برای ساخت جمله ها از آن فرمول ها استفاده می شود. در مورد زمان گذشته ساده در انگلیسی باید گفت که همانند زمان حال ساده فرمول بسیار ساده ای دارد. برای ساختن این جمله ها ابتدا باید فاعل جمله را بیاورید و در ادامه از ضمیر فاعلی، حالت گذشته فعل و مفعول استفاده کنید. برای درک بهتر این ساختار، آن‌ را در ادامه برای شما می آوریم. 
Subject + subject pronoun + verb ( simple past ) + object 
تعدادی مثال برای زمان گذشته ساده در انگلیسی را تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد و از هر دو نوع فعل در این جمله ها استفاده می نماییم. 
I watched a movie last night. 
We played soccer yesterday.
My friend went to London two weeks ago. 
We went to Shiraz for our holidays. 

فرمول گذشته ساده در انگلیسی

منفی کردن جملات گذشته ساده در انگلیسی

در این قسمت قصد داریم شیوه منفی کردن جملات گذشته ساده در انگلیسی را به شما عزیزان آموزش دهیم. اینکار نیز بسیار ساده و راحت انجام می شود. فقط کافی است جهت منفی کردن، از " did not" استفاده نمایید. این واژه در حالت خلاصه به صورت "didn't " نوشته می شود. این قانون‌ برای تمام جمله های گذشته و تمام فاعل ها استفاده‌ می شود. پس اگر بخواهیم فرمولی را برای این گونه جملات منفی بنویسیم باید به این گونه باشد. 
Subject or Subject pronoun + did not or didn't + verb ( simple past) + object. 
همان گونه که در این فرمول مشاهده می فرمایید روش منفی کردن این جمله ها بسیار ساده هستند و ما برای این که این فرمول ملکه ذهن شما عزیزان شود مثال هایی را می آوریم. 
They didn't go to London yesterday. 
My teacher didn't arrive on time this morning. 
نکته ای که باید در مورد جملات منفی بگوییم و سوال خیلی از زبان آموزان است، درباره "ed" می باشد. برخی این سوال برایشان پیش می آید که چرا این پسوند را از آخر فعل برداشته ایم. در پاسخ باید بگوییم که برای منفی کردن زمان گذشته ساده در انگلیسی هنگامی که از " didn't" استفاده می شود، باید پسوند "ed" برداشته شود. در این جمله ها " didn't" نشان دهنده حالت گذشته می باشد. 

سوالی کردن جملات در زمان گذشته ساده در انگلیسی

در این قسمت از مقاله درباره نحوه سوالی کردن جملاتی صحبت خواهیم کرد که در حالت گذشته ساده در انگلیسی قرار دارند. برای این شرایط دو حالت وجود دارد که هر دو‌ را به طور کامل و‌ با مثال توضیح خواهیم داد. جملات پرسشی به دو صورت وجود دارند. در حالت اول پاسخ را باید با بله و خیر داد اما در حالت دیگر جواب را باید با توجه به سوال داد. در ادامه هر دو حالت را می آوریم. 

پرسشی کردن جملات در حالت بله و خیر

در صورتی که بخواهیم جملات زمان گذشته ساده در انگلیسی را به حالت پرسشی در بیاوریم، باز هم از فعل کمکی " did" استفاده می نماییم. برای این کار باید این فعل کمکی را در ابتدای جمله بیاوریم و بعد از آن فاعل یا ضمیر فاعلی و در ادامه حتما باید شکل ساده فعل را بیاوریم. فراموش نکنید که در انتهای جمله پرسشی حتما باید از علامت سوال "?" استفاده شود. در ادامه با فرمول این گونه جمله ها آشنا می شویم. 
Did + subject or Subject pronoun + verb + object? 
Did you see your friend yesterday?
Yes, i did. I saw my friend yesterday. 
Did she clean her room last night?
Yes, she did. She cleaned her room last night. 

مقاله پیشنهادی: آموزش گرامر زمان حال استمراری در زبان انگلیسی + مثال

ساختار جملات پرسشی با استفاده از کلمات پرسشی

در حالت دوم برای سوالی کردن جمله های گذشته ساده در انگلیسی از کلمات پرسشی استفاده خواهد شد. در این گونه جمله ها در ابتدای جمله از کلمات پرسشی استفاده می شود. پس از این کلمه های پرسشی، از فعل کمکی "did" و در ادامه فاعل یا ضمیر فاعلی و شکل ساده فعل را می آوریم. نکته مهم در مورد این گونه سوال ها این است که پایخ مد نظر را حتما باید از جمله حذف کنیم. فرمول این گونه جمله های سوالی را برای شما عزیزان می آوریم. 
Wh- word + auxillary verb + subject + verb?
مطمئنا با خواندن این مثال ها می توانید درک بهترین از این گونه جمله های سوالی داشته باشید. 
When did you go to London? 
I went to London last year. 
در این جمله سوال درباره زمان رفتن به لندن بوده است و قید زمان از جمله حذف شده است. همچنین فعل به حالت ساده نوشته شده است. اما در پاسخ هم قید زمان آورده‌ شده است و هم دوباره فعل به حالت گذشته در آمده است. 
Who did go to London yesterday? 
My father went to London yesterday? 
در این جمله سوال درباره فاعل جمله بوده و آن را حذف نموده ایم. 
What time did you go home yesterday?
I went home at 13:30.
در این جمله زمان و ساعت رفتن به خانه مد نظر بوده است. 

مقاله پیشنهادی: 10 بهترین کانال آموزش زبان انگلیسی در یوتیوب
سخن پایانی
این مقاله را برای یادگیری هر چه بهتر شما به نگارش در آورده ایم. زمان گذشته ساده در انگلیسی بسیار پر کاربرد است و به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با مطالعه این مقاله تمام نکات مهم را در مورد این زمان متوجه خواهید شد. در آموزشگاه زبان ملل سعی بر این است که تمام نکات گرامری با بهترین و به روز ترین تکنیک ها و توسط استادهای بسیار کاربلد انجام شود. همچنین نکات مهم را در سایت موسسه قرار می دهیم که بتوانید بسیار راحت از آن ها استفاده نمایید.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (4 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران