کامل ترین زبان دنیا

کامل ترین زبان دنیا چیست؟ براساس آخرین تحقیقات زبان شناسان

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/03 11669
کامل ترین زبان دنیا چیست؟

ما انسان ها در دنیایی زندگی می کنیم که شگفتی های فوق العاده ای در خود دارد. این شگفتی ها به طور قطع، غیر قابل شمارش هستند. زبان های گوناگونی که هر یک از ما انسان ها به آن سخن می گوییم،‌ یکی از این شگفتی ها است.

در بین اقوام و نژادهای سراسر جهان، زبان های مختلف، به همراه آوا و گویش های منحصر به فردی وجود دارد. اما کامل ترین زبان دنیا کدام است؟ معیارهای کامل بودن یک زبان چیست؟ به نظر شما جایگاه زبان فارسی و انگلیسی در کجا است؟ بیایید این موضوع را با یکدیگر بررسی کنیم، در ادامه همراه آموزشگاه زبان ملل باشید:

ویژگی های منحصر به فرد زبان بشر

زمانی که به طبیعت دقت کافی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که موجودات مختلف در سراسر جهان، شیوه بیان شبیه به هم دارند. به طوری که همه پرندگان در سراسر جهان به یک شکل آواز می خوانند. گونه هایی از میمون ها در آفریقا، صداهای کاملا مشابهی دارند.

کاملترین زبان دنیا کدام است

دلفین ها با صدای کاملا مشابهی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. اما انسان ها با لحن صداهای منحصر به فرد، دارای گویش های متفاوتی هستند و در سراسر جهان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

مطالعه بیشتر: آسان ترین زبان دنیا

چارلز هاکت،‌ زبان شناس برجسته آمریکایی، در مورد تمامی زبان های موجود در دنیا می گوید: تمامی زبان های جهان، ویژگی های خارق العاده و منحصر به فردی دارند به طوری که این ارتباط در بین دیگر موجودات دیده نمی شود.

علاوه بر این، تمامی زبان های موجود در جهان، تشکیل شده از کلماتی هستند که می توانند با یکدیگر ترکیب شوند و جملات را بسازند. هیچ یک از موجودات جهان قادر به انجام چنین کاری نیستند.

تعداد زبان های مورد استفاده در جهان

در دانشنامه اتنولوگ که منبعی اصلی از اطلاعات آماری درباره تمامی زبان های دنیا در آن قرار داده شده است، تعداد زبان های گفتاری رایج جهان را 7139 عدد عنوان کرده است. البته 1514 عدد از این تعداد، در حال انقراض هستند؛ یعنی کم تر از 1000 نفر از آن استفاده می کنند. علاوه براین، تحقیقات انجام شده نشان می دهد که تنها حدود نیمی از زبان های موجود، سیستم نوشتاری دارند.  

کاملترین زبان دنیا از نظر دانشگاه هاروارد

البته با گذشت زمان و افزایش میزان ارتباط افراد مختلف در سراسر جهان، تعداد بیشتری از زبان های زنده در معرض انقراض قرار می گیرند و یا دچار تغییرات زیادی می شوند. بدین ترتیب زبان های زنده دنیا، برای اقلیت هایی است که تعداد افراد بیشتری از آن زبان استفاده می کنند و یا ارتباطات مؤثر یا پیشرفته تری را با سراسر جهان دارا هستند.

مقاله پیشنهادی: سخت ترین زبان های دنیا

مهم ترین ویژگی های یک زبان کامل چیست؟

مهم است که بدانیم، یک زبان کامل ویژگی های منحصر به فرد و در عین حال زیادی دارد. همین ویژگی ها می تواند یادگیری زبان مورد نظر را کمی سخت کند؛ در این بخش مهم ترین این ویژگی ها عنوان شده اند:

  • داشتن نظامی منظم و استوار در سیستم آموزشی زبان مورد نظر
  • بیان دقیق ترین شرایط با کوتاه ترین جملات
  • دارا بودن لیست کاملی از لغات و اصطلاحات
  • ارائه مفاهیم کامل
  • تولید کلمات بیشتر از طریق فرایند اشتقاق
  • قابلیت اعراب گذاری (مختص زبان عربی)
  • وجود ویژگی های زبان شناسی بسیار غنی

مقاله پیشنهادی: رتبه بندی زبان های دنیا

کامل ترین زبان دنیا کدام است؟

طبق تحقیقات صورت گرفته، زبان کامل به زبانی گفته می شود که کم ترین نقطه ضعف را در بین سایر زبان های دنیا داشته باشد. به عبارت دیگر زبان کامل، کم ترین تناقض میان جملات آن وجود دارد. برای مثال زمانی که جمله ای گفته می شود،

کاملترین زبان دنیا

به صورت کامل و واضح، اطلاعات به دست شنونده برسد. برای مثال زمانی که ما در فارسی می گوییم “او آمد”، مشخص نکرده ایم که منظور از او آقا و یا خانم است. اما در زبان های دیگری همچون عربی مفرد و مذکر جملات کاملا مشخص است.

این موضوع یکی از دلایلی است که زبان عربی را برتر جلوه می دهد. علاوه بر این، افعال در زبان انگلیسی در موقعیت های مختلف می توانند معانی مختلفی داشته باشند. مثلا فعل get در این زبان بیش از 20 معنی مختلف و کاملا مجزا از هم دارد.

مطالعه بیشتر: الفبای عربی

طبق تحقیقات یکی از زبان شناسان فرانسوی، کامل ترین زبان دنیا از نظر کامل بودن و انتقال درست ترین معانی،‌ به طور شگفت انگیزی، زبان عربی عنوان شد. این زبان شناس فرانسوی، خاطر نشان کرد که هیچ یک از زبان های زنده دنیا نمی توانند با زبان عربی، از لحاظ کامل بودن رقابت داشته باشند.

بدین ترتیب رتبه دوم را به هیچ یک از زبان ها اختصاص نداد. رتبه سوم به زبان فرانسه رسید؛ با کمال تعجب زبان انگلیسی در رتبه 6 و زبان فارسی در در رتبه 9 قرار گرفت. بدین ترتیب زبان های عربی و فرانسوی در لیست کامل ترین زبان های موجود قرار گرفته اند.

آموزش زبان عربی

چرا زبان عربی کامل ترین زبان، در سطح جهان شناخته شده است؟

اولین دلیلی که عربی رتبه اول را گرفته است، تفکیک افراد به صورت مذکر،‌ مؤنث، مثنی و جمع است. علاوه بر این، شاخصه های خاصی مانند رنگ ها هم به صورت مؤنث و یا مذکر بیان می شوند. تنها همین امر کمک زیادی به شنونده می کند تا مفهوم جمله را به صورت کامل درک کند. شاید باور آن برای شما جالب باشد؛ در قرآن، سوره شعرا آیه 195 و همچنین سوره نحل آیه  103 اشاره جالبی به این موضوع کرده است.

دیگر موضوعی که زبان عربی را به زبان کامل تبدیل کرده است، تعداد کلمات موجود در آن است. برای مثال در زبان انگلیسی حداکثر 600 هزار کلمه وجود دارد. در صورتی که در زبان عربی تعداد 12.5 میلیون یافت می شود. همچنین زبان عربی تنها زبانی است که حرف ض را در لیست حروف الفبای خود دارد.

بنابراین کامل بودن اصطلاحات، لغات و مفاهیم موجود، وجود نظامی منظم در ساخت و آموزش، دارا بودن ویژگی های زبان شناسی بسیار غنی معیار های تعیین کاملترین زبان های دنیا به شمار می رود. 

 

سخن پایانی

طبق تحقیقات انجام شده در سراسر جهان، کامل ترین زبان جهان دارای ویژگی های منحصر به فردی است. این ویژگی ها شامل المان های مهمی مانند انتقال دقیق ترین اطلاعات با کم ترین تعداد کلمات است. طبق گفته های موجود زبان عربی توانسته است رتبه اول را در این زمینه کسب کند.

طبق گفته های زبان شناسان، هیچ زبان دیگری از لحاظ کامل بودن نمی تواند با زبان عربی رقابت داشته باشد. به همین علت زبان فرانسه سومین رتبه را در زمینه کامل ترین زبان دنیا دارد. ما در این مقاله به سوال کاملترین زبان دنیا کدام است پاسخ دادیم. امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
4/5 (11 امتیاز)
نظرات
یوسف جعفرپور الوار. متولد و ساکن تبریز. (جمعه 18 اسفند 1402 18:31:34)

ترکی ؟

عباس (جمعه 24 آذر 1402 12:16:36)

قدمت عربستان مگه از کشورای دیگه بیشتره؟ ایران و یونان و چین و... قدمتشون از عربستان بیشتره چطور عربی کامله چرا میگین فارسی لهجه عربیه وقتی ایران بود عربستان نبود میشه راهنمایی کنید


خانم مشهدی (شنبه 09 دی 1402 14:49:44)

سلام دوست عزیز
قدمت زبان عربی وابسته به قدمت کشور عربستان نیست. این زبان در بسیاری از کشورها ازجمله تعداد زیادی از کشورهای افریقایی، کاربرد دارد و زبان رسمی است.

Mr.Amir (شنبه 24 تیر 1402 17:42:51)

شما گفتید که عربی کامل ترین زبانه ولی فرهنگ لغت آکسفورد میگه زبان انگلیسی کاملترین زبان دنیا است!


خانم مشهدی (یکشنبه 01 مرداد 1402 18:17:38)

سلام بله همینطوره
زبان ها از جهات مختلفی بررسی میشوند. این معرفی براساس تعداد افرادی است که به زبان انگلیسی صحبت میکنند.

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران