الفبای زبان روسی

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/13 919
الفبای زبان روسی

آشنایی با الفبای روسی راهی برای ورود به دنیای این زبان است و در همین ابتدا باید بگوییم یادگیری این الفبا آن چنان که برخی تصور می کنند مشکل نیست. فقط کافی است برای یادگیری هر چه بهتر آن در روز حدود یک ساعت را وقت بگذارید. در طول هفته این برنامه را حداقل سه روز انجام دهید.

دوره های آموزشی برای این زبان در آموزشگاه زبان ملل برگزار خواهد شد. همچنین در سایت نیز مقاله های آموزشی برای این زبان و زبان های دیگر بارگذاری شده است. سوالات خود را نیز می توانید از کارشناسان و مشاوران ما با شماره 02144752000 بپرسید. 

نکاتی درباره الفبای زبان روسی

مطمئنا تا حدودی با الفبای زبان روسی آشنایی دارید. گفتنی است که دو نکته در این الفبا وجود دارد که امکان دارد قدری در ابتدای راه، یادگیری را چالش ساز کند. اولین نکته این است که بعضی از حروف این الفبا از نظر شکل شبیه حروف الفبای انگلیسی هستند اما در تلفظ صداهایی متفاوت دارند. نکته دوم این است که برخی از حروف الفبای روسی از نظر شکل ظاهری کاملا متفاوت هستند.

اما این مژده را بدهیم که چون در زبان پارسی تقریبا معادل تمام حروف روسی وجود دارد، یادگیری الفبای زبان روسی زیاد سخت نیست. ناگفته نماند که این حروف تنها در زبان روسی نیست بلکه در زبان تاجیکی و تقریبا در تمام کشورهای بلوک شرق مورد استفاده قرار می گیرد. پس با یادگیری این حروف راه برای آموزش زبان های دیگر نیز باز می شود. 

آموزش زبان روسی

The Russian Alphabet

الفبای روسی

معادل در انگلیسی

صدا

Letter Name در روسی

А а

А а

Like "a" in car

"ah"

Б б

B b

Like "b" in bat

"beh"

В в

V v

Like "v" in van

"veh"

Г г

G g

Like "g" in go

"geh"

Д д

D d

Like "d" in dog

"deh"

Е е

YE ye

Like "ye" in yet

"yeh"

Ё ё

YO yo

Like "yo" in yonder

"yo"

Ж ж

Zh zh

Like "s" in measure or pleasure
or like "g" in beige (the colour)

"zheh"

З з

Z z

Like "z" in zoo

"zeh"

И и

EE ee

Like "ee" in see

"ee"

Й й

I i or Y y

like "y" in boy or toy

"ee kratkoyeh"

К к

K k

Like "k" in kitten, "c" in cat.

"kah"

Л л

L l

Like "l" in light

"ehl"

М м

M m

Like "m" in mat

"ehm"

Н н

N n

Like "n" in no

"ehn"

О о

Stressed: O o
Unstressed: A a

Like "o" in bore
Like "a" in car

"oh"

П п

P p

Like "p" in pot

"peh"

Р р

R r

Like "r" in run (rolled)

"ehr"

С с

S s

Like "s" in sam

"ehs"

Т т

T t

Like "t" in tap

"teh"

У у

U u

Like "oo" in boot

"oo"

Ф ф

F f

Like "f" in fat

"ehf"

Х х

H h, KH kh

Like "h" in hello or like
the "ch" in Scottish 'loch' or German 'Bach'

"khah"

Ц ц

TS ts

Like "ts" in bits

"tseh"

Ч ч

CH ch

Like "ch" in chip

"cheh"

Ш ш

SH sh (hard)

Like "sh" in shut

"shah"

Щ щ

SH sh (soft)

Like "sh" in sheep

"schyah"

Ъ ъ

Hard Sign

Letter before is hard

"tvyordiy znahk"

Ы ы

I i

Like "i" in ill

"i"

Ь ь

Soft Sign

Letter before is soft

"myagkeey znahk"

Э э

E e

Like "e" in pet

"eh"

Ю ю

YU yu

Like "u" in use or university

"yoo"

Я я

YA ya

Like "ya" in yard.

"yah"

تلفظ الفبای زبان روسی

شک نداشته باشید که تلفظ در زبان روسی خیلی سخت نیست. فقط کافی است صدای حروف الفبا و قوانین تلفظی را یاد بگیرید. در این صورت می توانید از روی شکل نوشتاری تمام لغات را به درستی بخوانید. نکته ای که باید در مورد الفبای زبان روسی بدانید این است که سیستم یک حرف / یک صدا در این حروف وجود دارد و از این نظر همانند زبان فارسی می باشد.

مطالعه بیشتر: زبان مردم‌ اوکراین چیست؟

اما در زبان انگلیسی این قانون وجود ندارد و می توان با ترکیب دو حرف صدای دیگری را ایجاد نمود. به عنوان مثال دو حرف s و h در کنار هم صدای ش را می سازند. اما در زبان روسی این گونه ترکیب ها اصلا وجود ندارد. الفبای روسی دارای ۳۳ حرف است که از این تعداد ۱۱ حرف صدا دار و ۲۰ حرف بی صدا است. برای یادگیری سریع تر حتما باید تمرین و تکرار را در دستور کار خود قرار دهید. باید به گونه ای تمرین کنید که تمام حروف و صداها ملکه ذهن شما شوند.

حروف الفبای زبان روسی

تفاوت بین الفبای سیریلیک و الفبای روسی

برخی تصور می کنند که الفبای زبان روسی همان الفبای سیریلیک است اما الفبای سیریلیک در واقع یک خانواده بزرگ الفبا یا سیستم نوشتاری هستند. در واقع زبان روسی یکی از چندین گونه از الفبای سیریلیک است که شباهت بسیار زیادی با آن دارد. در واقع گسترده ترین الفبا‌ از گروه سیریلیک، الفبای زبان روسی است و به همین دلیل اغلب مردم این دو زبان را یکی می دانند. پس با این توضیحات می توانید با خیال راحت بگویید که قرار است الفبای زبان روسی را یاد بگیرید. 

الفبای زبان روسی را یاد بگیریم

تعداد الفبای زبان روسی کمی بیشتر از سایر الفبای زبان های گوناگون می باشد. اما مطمئن باشید که با یادگیری این حروف دریچه جدیدی به روی شما باز خواهد شد. تعداد زیادی از این حروف شبیه به حروف الفبای لاتین هستند. اما برخی از آن‌ ها ناآشنا هستند و می توان با مرتبط کردن آن ها با تصاویر به راحتی همه‌ را یاد گرفت. شک نداشته باشید که با تمربن مداوم‌ در مدت زمان کوتاهی این حروف را یاد گرفته و ادامه آموزش را می توانید در برنامه خود قرار دهید. 

مقاله پیشنهادی: زبان روسی را چگونه یاد بگیریم؟

شرایط استفاده از الفبای زبان روسی

یکی از مهارت های مهم برای هر زبان آموز در مسیر یادگیری زبان روسی خواندن است. ابتدا باید فونتیک الفبای زبان روسی را فرا گرفته و در این شرایط می توانید علائم نوشته شده در خیابان ها و تابلو ها را کاملا خوانده و حد اقل مسیر خود را پیدا نمایید. همچنین می توانید از نقشه ها استفاده کنید. نکته مهم این است که اگر فقط قرار باشد در شهر های بزرگ زندگی کنید، نیازی نیست که الفبای سیریلیک را یاد بگیرید.

اما به یاد داشته باشید که برای سفر به شهرهای کوچک تر بهتر است حداقل با حروف الفبای سیریلیک آشنا باشید. روان خوانی امری بسیار مهم است و بعد از یادگیری حروف نمی توان به راحتی روان خوانی نمود. هر حرف را با توجه به موقعیت آن در کلمه باید خواند. برای این که‌ بتوانید در زبان روسی خوب و روان بخوانید، باید زمان بگذارید و تمرین و تکرار را حتما در برنامه خود قرار دهید.

حروف مشابه انگلیسی با صدای متفاوت

گفته شده که در الفبای زبان روسی برخی از حروف از نظر شکل شبیه به انگلیسی هستند اما صدای متفاوتی دارند. هنگامی که در مراحل یادگیری این حروف قرار دارید باید تلفظ و صدای این حروف را با دقت مورد توجه قرار دهید. در ادامه چند تا از این حروف را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

مطالعه بیشتر: الفبای یونانی

این جا متوجه خواهید شد که ظاهر این حروف را در زبان انگلیسی نیز مشاهده نموده اید، اما از نظر صدا و تلفظ تفاوت زیادی با هم دارند. برای یادگیری هر چه بهتر این حروف باید زیاد تمرین داشته باشید. 

این حرف از نظر ظاهری شبیه به حرف B « بی » در انگلیسی نوشته می شود اما در زبان روسی صدای « واو » می دهد. 

  • E e 

این حرف در نوشتار شبیه به حرف « ای » در انگلیسی نوشته می شود اما در روسی با صدای « ی » خوانده می شود.

  • H

شیوه نگارش این حرف از الفبای زبان روسی به صورت « اچ » انگلیسی است اما در زبان روسی این حرف صدای « نون » می دهد. 

  • P p 

این حرف که به شکل حرف « پی » در انگلیسی می باشد، در روسی صدای « ر » می دهد‌. 

  • C c 

این حرف از الفبای زبان روسی همانند حرف « سی » انگلیسی است. اما در زبان انگلیسی این حرف صدای « کاف » دارد. در روسی این حرف دقیقا صدای « سین » می دهد. 

  • Y y

این حرف که در ظاهر به صورت « وای » انگلیسی نوشته می شود، در زبان روسی صدای « او » می دهد. در بین الفبای زبان روسی حرفی که معادل « یو U » باشد، وجود ندارد 

  • X x

همان گونه که می بینید این حرف در زبان انگلیسی « ایکس » است. تلفظ این حرف در زبان روسی به صورت « خ » است. 

یادگیری الفبای زبان روسی

حروف بدون آوا در الفبای زبان روسی

در الفبای زبان روسی دو حرف وجود دارد که بدون آوا هستند. وظیفه این دو حرف این است که بر روی حروف کناری خود تاثیر بگذارند. این حروف را نشانه های نرم و سخت می نامند. این حروف را با تمرین به راحتی درک خواهید کرد. 
سخن پایانی
این مقاله را به نکاتی درباره الفبای زبان روسی اختصاص داده ایم. در نگاه اول برخی تصور می کنند که یادگیری این حروف کاری بسیار مشکل است. اما با آموزش های صحیح و متدهای به روز در آموزشگاه زبان ملل می توانید به راحتی این حروف را یاد گرفته و در ادامه زبان روسی را فرا بگیرید. دوره های آموزشی در موسسه ملل با تکنیک های آموزشی بسیار کاربردی و زیر نظر استاد های برجسته برگزار خواهد شد.

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (4 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران