آموزش قدم به قدم حروف زبان هندی (صامت و مصوت)

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/11/25 1304
حروف زبان هندی

یادگیری حروف زبان هندی پایه و اصول آموزش لغات، گرامر، مکالمه و تلفظ واژه های این زبان محسوب می شود. در واقع اولین پله برای صعود به قله های آموزش هر زبان، یادگیری حروف است. آموزشگاه زبان ملل بنا به تقاضای زیاد شما در مورد یادگیری زبان هندی و البته حروف این زبان، مقاله ی حاضر را به نگارش در آورده است.

در این مقاله سعی شده است در مورد حروف الفبا و نکات مربوطه، صحبت شود و اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد. 

آشنایی با زبان هندی

با وجود این که یادگیری حروف زبان هندی اولین و مهم‌ ترین گام در فرایند آموزش این زبان به شمار می رود، در این مقاله ابتدا این زبان را به شما معرفی خواهیم کرد. بهتر است شما با تاریخچه این زبان آشنا شوید و سپس به یادگیری این حروف بپردازیم. زبان هندی از گروه هند و اروپایی می باشد و البته در شاخه هند و ایرانی قرار دارد.

این زبان را زبان رسمی کشور هند می نامند البته باید گفت که در این کشور زبان انگلیسی را نیز بسیار استفاده می نمایند. در واقع بسیاری از مشاغل ملی زبان انگلیسی را مورد استفاده قرار می دهند. در کشور هندوستان حدود ۴۲۵ میلیون نفر این زبان را به کار می برند.

حدود ۱۲۰ میلیون نفر نیز این زبان را به عنوان زبان دوم خود استفاده می نمایند. در واقع زبان هندی استاندارد و همچنین زبان انگلیسی باعث نشان دادن هویت مردم این منطقه می باشد و هر دوی این زبان ها به عنوان زبان های اجتماعی مورد استفاده هستند. به طور کلی می توان گفت که کشور هندوستان در سطح ملی د‌و زبان رسمی دارد که شامل زبان هندی و انگلیسی می باشد.

الفبای هندی چند حرف دارد؟

تعداد دقیق حروف در دوانگاری به نحوه شمارش آنها بستگی دارد. در اینجا دو روش متداول وجود دارد: بر اساس تلفظ: تنها با شمارش صداهای متمایز نشان داده شده توسط نمادها، 46 حرف (10 مصوت و 36 صامت) وجود دارد.

آموزش قدم به قدم حروف زبان هندی

بر اساس نوشتار: با شمارش تمام نمادهای منفرد، از جمله واکه ها و رباط های وابسته (اشکال همخوان به هم پیوسته)، 52 حرف (13 مصوت، 35 صامت، 4 صامت ترکیبی و 2 صامت دوتایی) وجود دارد.

آموزش الفبای زبان هندی

اکنون که با زبان هندی آشنایی نسبی پیدا کرده اید، بهتر است در مورد حروف زبان هندی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. باید گفت که الفبای هندی یک سیستم نوشتاری بسیار جذاب دارد. زبان هندی را با خط « دوانگاری » می نویسند. این خط نوشتاری دقیقا همانند حروف انگلیسی از چپ به راست نوشته می شوند.

مقاله پیشنهادی: آیا یادگیری زبان هندی دشوار است؟

در این خط در واقع حروف صامت و مصوت ارزش یکسانی ندارند. این نکته را نیز باید بگوییم که در این زبان و در سیستم نوشناری آن، صامت ها یک مصوت ذاتی دارند که می تواند با توجه به نشانه ها تغییر پیدا کند.

حروف صامت در زبان هندی

حروف صامت بخشی از حروف زبان هندی هستند. در این سیستم نوشتاری زبان هندی، تفاوت های ظریف در صدای حروف کاملا تشخیص داده می شود. در واقع باید گفت که ترتیب حروف در این زبان اصلا تصادفی نخواهد بود.

حروف زبان هندی

بلکه این ترتیب در نتیجه قوانین سخت دوانگاری است که برای نظم دهی دارد و این قانون بر اساس مکان ایجاد صدا و نحوه بیان آن می باشد. 

حروف مصوت در زبان هندی

در زبان هندی که یکی از پرکاربردترین زبان های دنیا است، حروف صدادار نیز وجود دارند که می توانند به دو صورت وارد زبان شوند‌. حروف صدادار که در واقع گروهی از حروف زبان هندی می باشند، یا با علامت های «دیاکریتیک» با صامت ها علامت گذاری خواهند شد، یا این که در حالت دیگر می توانند به صورت کاملا جداگانه مشخص شوند. این حروف صدا دار نیز دقیقا همانند صامت ها بر اساس نوع و شیوه تلفظ شما مرتب خواهند شد.

ویژگی منحصر به فرد سیستم دوانگاری 

در این بخش از مقاله در مورد یک ویژگی مهم و منحصر به فرد سیستم دوانگاری صحبت می کنیم. شاید در ابتدا این تصور به وجود بیاید که در این سیستم نوشتاری، تسلط بر خواندن کار بسیار سختی باشد. اما این ویژگی منحصر به فرد سیستم دوانگاری می تواند خواندن متون هندی را بسیار ساده کند.

مقاله پیشنهادی: زبان های زنده دنیا

این سیستم نوشتاری کاملا آوایی می باشد. از این رو  وقتی چیزی را مشاهده می نمایید، به یک صورت آن را تلفظ می کنید و همچنین می نویسید. این ویژگی می تواند کار را برای شما راحت تر کند. 

تعداد حروف الفبای هندی 

اکنون قرار است در مورد تعداد حروف زبان هندی صحبت کنیم. قبلا نیز توضیح داده شد که سیستم نوشتاری حروف الفبای هندی، به صورت « دوانگاری » می باشد. این سیستم نوشتاری بسیار جذاب می باشد. در این سیستم نوشتاری ۴۷ حرف الفبا وجود دارد.

آموزش حروف زبان هندی

از این تعداد حروف، ۳۶ حرف صامت بوده و ۱۱ حرف دیگر حروف مصوت را تشکیل می دهند. امکان دارد در ابتدا از این تعداد به وحشت بیفتید و فکر کنید که یادگیری این حروف و نوشتن آن ها کاری بسیار مشکل است. اما افرادی که به زبان انگلیسی تسلط دارند می دانند که تمام صداهای استفاده شده در این صداها ذدر زبان انگلیسی نیز موجود است.

چند نکته اضافی برای یادگیری الفبای هندی

  • با حروف صدادار شروع کنید: تسلط بر حروف صدادار به شما پایه ای برای درک نحوه کار ترکیب های همخوان و مصوت می دهد.
  • نوشتن حروف را تمرین کنید: نوشتن حروف با دست به شما کمک می کند تا اشکال و نحوه اتصال آنها را حفظ کنید.
  • از فلش کارت ها استفاده کنید: فلش کارت ها می توانند روشی مفید برای آزمایش خود بر روی حروف و تلفظ آنها باشند.
  • به سخنرانان بومی گوش دهید: گوش دادن به سخنرانان بومی به شما کمک می کند تا به جریان و ریتم طبیعی زبان عادت کنید.
  • صبور باشید: یادگیری الفبای جدید نیاز به زمان و تمرین دارد. اگر فوراً نتیجه را مشاهده نکردید، ناامید نشوید.
پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (2 امتیاز)
نظرات
ایلیا (چهارشنبه 25 بهمن 1402 14:42:44)

تا جایی که میدونم تو زبان هندی برای تغییر صدای مصوت ها، نشانه های کوچک (علامت های کوچک) در بالا، پایین یا اطراف صامت اضافه می شود.

هلیا امامی (چهارشنبه 25 بهمن 1402 14:41:17)

تفاوت جالب زبان هندی و انگلیسی اینه که برخلاف انگلیسی، مصوت ها در دوانگاری می توانند به طور مستقل نوشته شوند و آواهای ذاتی داشته باشند. آنها همچنین می توانند با صامت ها ترکیب شوند تا صداهای مختلف صدادار را ایجاد کنند.

roya (چهارشنبه 25 بهمن 1402 14:28:10)

سلام ممنون از مقاله خوبتون
از دوانگاری به عنوان الفبای هندو یا خط ناگاری هم یاد می شه.

فاطمه صالحی (چهارشنبه 25 بهمن 1402 14:27:01)

دوانگاری برای نوشتن بسیاری از زبان‌ها در هند استفاده می‌شود، از جمله:
هندی: پرگویش‌ترین زبان در هند است که بیش از 600 میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند.
مراتی: بیش از 83 میلیون نفر، عمدتاً در ماهاراشترا صحبت می کنند.
نپالی: زبان رسمی نپال است که حدود 29 میلیون نفر در هند به آن صحبت می کنند.
سانسکریت: زبان هندواروپایی باستانی با اهمیت مذهبی و فرهنگی که هنوز در آیین های هندو و بودایی استفاده می شود.
Konkani: بیش از 2 میلیون نفر در گوا و مناطق همجوار صحبت می کنند.

mohammad (چهارشنبه 25 بهمن 1402 14:17:40)

عالی بود
پرکاربردترین الفبای هندی دوانگاری است. این یک خط هجاییه یعنی هر نماد یک ترکیب صامت و مصوت را نشان می دهد.

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران