زبان های زنده دنیا | زبان های زنده دنیا به ترتیب اهمیت

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/03 2204
زبان های زنده دنیا

معیار رده بندی زبان‌ های زنده دنیا مواردی مثل وسعت آن منطقه و تعداد افرادی که به آن زبان صحبت می کنند قرار می دهند. همچنین تعداد افراد غیر بومی که آن زبان را برای صحبت انتخاب کرده اند نیز از معیارهای مهم محسوب می شود. آموزشگاه زبان ملل این مقاله را به منظور آشنایی شما با این زبان های زنده به رشته تحریر در آورده است. امیدواریم که این مطالب مفید واقع شود. 

معیارهای مهم برای انتخاب زبان های زنده دنیا

گفتنی است که هر زبانی را نمی توان در رده زبان‌ های زنده دنیا به حساب آورد. معیارهایی برای این موضوع در نظر گرفته می شود که در برخی از منابع آورده شده است. شاید مهم تربن عامل را داشتن تعداد زیاد گویشوران بومی در نظر گرفته باشند. اما این نکته را نیز بیان کنیم که داشتن تعداد قابل توجه گویشوران غیر بومی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مطالعه بیشتر: آسان ترین زبان دنیا

نکته مهم دیگر این است که آن زبان باید در چند کشور دارای موقعیت رسمی باشد و در نواحی مختلف جهان مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین باید منابعی وجود داشته باشد که این زبان را به عنوان زبان خارجی تدریس می کنند. نکته دیگر مرتبط بودن آن زبان به اعتبار زبان شناسی می باشد. قابل ذکر است که هر زبان زنده باید در روابط تجاری بین المللی مورد استفاده قرار بگیرد که البته این ویژگی اهمیت زیادی دارد. اما امر مهم دیگر این است که در سازمان های بین المللی و در جوامع آکادمیک باید جایی برای استفاده داشته باشد و در واقع بخشی از ادبیات را تشکیل دهد.

زبان های زنده دنیا کدامند

8 زبان اول زنده دنیا

در دنیای امروزی بیشتر از شش هزار زبان گفتاری وجود دارد که مورد استفاده قرار می گیرد. اما برخی از این زبان ها تعداد گویشوران بسیار کمی دارد و می توان گفت که حدود دو هزار زبان وجود دارند که تعداد گویشوران آن ها کم تر از هزار نفر می باشد. شایان به ذکر است که در جوامع چند زبانه سراسر جهان، برای برقراری ارتباط سریع و موثر با کشورهای مختلف زبان عامل بسیار مهم به شمار می رود.

با همین عامل مهم مردم در سر تا سر جهان می توانند در فعالیت های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مختلف جامعه شرکت نمایند. مسئله انتخاب زبان های زنده دنیا مسئله ای فراتر از حد تصور است. در هر صورت زبان های انگلیسی، اسپانیایی و عربی را جزء زبان های زنده دنیا به حساب می آورند‌. اما در ادامه با تعداد زیادی از این زبان ها آشنا خواهیم شد.

✔ چینی از زبان های زنده دنیا

شاید با شنیدن این موضوع قدری شگفت زده شوید. نژاد شناسان بر این باورند که حدود ۱.۲ بیلیون نفر زبان چینی را برای صحبت کردن‌ به کار می برند در صورتی که حدود یک بیلیون نفر به زبان مندرین صحبت می نمایند. طبق آمار ارائه شده از هر شش نفر، یک نفر به زبان چینی صحبت می کند. از این رو یادگیری این زبان را بهترین انتخاب در نظر گرفته اند. نکته مهم این است که زبان چینی در مهارت نوشتاری قدری مشکل است چون به صورت علائم تصویری به نگارش در می آید.

اولین زبان از نظر گفتاری در سر تا سر جهان زبان مندرین می باشد چرا که بومیان زیادی به این زبان صحبت می نمایند. در زمینه آنلاین نیز این زبان دومین رتبه را به خود اختصاص داده است و همچنان این مسیر را ادامه می دهد. نکته مهم این است که شکل رسمی و ادبی زبان چینی مبتنی بر لهجه بیجینگ و یکی از زبان های رسمی ملل متحد می باشد. گفتنی است که که زبان چینی در کشورهای چین،
تایوان و سنگاپور مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاله پیشنهادی: هفت زبان اصلی دنیا

✔ زبان انگلیسی

اگر بخواهیم آمار افراد نیتیو Native زبان انگلیسی را بگوییم حدود ۳۶۰ میلیون نفر در جهان می باشد. اما آمار دیگری وجود دارد که در کل جهان حدود ۶۰۳ میلیون نفر، انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود انتخاب نموده اند. این آمار موفقیت بسیار چشمگیری برای این زبان‌ به شمار می رود. به همین دلیل در فعالیت های بین المللی تجاری، سفرو روابط بین المللی این زبان کاربرد زیادی دارد. اما دلیل این امر که زبان انگلیسی بر کلیه زبان های زنده دنیا چیره شده چه موضوعی است.

آموزش زبان انگلیسی

مطمئنا این زبان از زبان های ساده محسوب می شود و مخصوصا نسبت به زبان چینی بسیار راحت تر است. افراد زیادی اعتقاد دارند که تسلط بر زبان انگلیسی می تواند فرصت های کاری زیادی به همراه داشته باشد و باعث بهتر شدن کیفیت زندگی خواهد شد. در اینترنت و فعالیت های آنلاین، زبان انگلیسی پر کاربرد ترین زبان‌ به شمار می رود و از زبان های رسمی ملل متحد می باشد.

اما آماری بسیار جالب وجود دارد که تعداد اغراد غیر بومی انگلیسی زبان بسیار بیش تر از افراد بومی می باشد. در کشورهای زیادی این زبان را برای صحبت انتخاب نموده اند. انگلستان، والز، اسکاتلند و ایرلند شمالی در بریتانیا، جمهوری ایرلند، آفریقا، آمریکا و کارائیب شامل کانادا، ایالات متحده آمریکا و پانزده کشور کارائیب و همچنین کشورهای هند، پاکستان، فیلیپین، سنگاپور و سریلانکا در آسیا، استرالیا، نیوزلند و بیشتر از پانزده جزیره اقیانوس آرام در استرالیا به این زبان صحبت می نمایند.

زبان انگلیسی از زبان های زنده دنیا

✔ اسپانیایی از زبان های زنده دنیا

از دیگر زبان های زنده دنیا می توان زبان اسپانیایی را نام برد که حدود ۴۲۷ میلیون نفر بومی و تقریبا ۹۱ میلیون نفر غیر بومی به این زبان صحبت می کنند‌. در بسیاری از نقاط جهان مثل آرژانتین، بولیوی، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، جمهوری دومینیکان، اکوادور، گینه استوایی، السوادور، گواتمالا، هوندراس، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پورتوریکو، اسپانیا، اروگوئه، ونزوئلا و بیش تر از بیست کشور دیگر این زبان مورد استفاده قرار می گیرد.

در آمریکا و اروپا این زبان کاملا برتری دارد و همین امر باعث شده که یکی تز ده زبان برتر دنیا به شمار رود. نکته مهم دیگر این است که اسپانیایی از زبان های رسمی ملل متحد نیز محسوب می شود. بیش از ۴۴ کشور اسپانیایی را به عنوان زبان رسمی، ملی و گفتاری به کار می برند‌. از جمله این کشورها می توان ایالات متحده آمریکا را نام برد. این نکته شاید برای شما بسیار جالب باشد که آمریکا پس از مکزیک دومین کشور در زمینه استفاده از زبان اسپانیایی می باشد.

مقاله پیشنهادی: پرکاربردترین زبان‌های دنیا را بشناسید

✔ زبان هندی

آمار استفاده از زبان هندی در افراد بومی و نیتیو حدود ۳۱۰ میلیون نفر می باشد. اما حدود ۱۲۰ میلیون نفر نیز غیر بومی این زبان را مورد استفاده قرار می دهند‌. زبان هندی را در کشورهای همد، نپال، فیجی و پاکستان زیاد مورد استفاده قرار می دهند. گفتنی است که زیان هندی دارای ۲۳ زبان رسمی می باشد که مهم ترین آن ها زبان هندی / اردو می باشد.

از نظر استاندارد های زبان شناسی زبان اردو و هندی یک زبان محسوب می شوند. اما برخی تفاوت های اساسی بین آن ها وجود دارد. در زمین نوشتاری و از نظر دامنه لغات تفاوت هایی بین این دو زبان وجود دارد که باعث شده لین دو زبان کاملا جدا از هم در نظر گرفته شوند. از نظر نوشتاری تفاوت در این است که زبان اردو را به شکل نوشتاری فارسی به نگارش در می آورند اما خط نگارش زبان هندی devnagri است.

زبان هندی از زبان های زنده دنیا

✔ زبان عربی از زبان های زنده دنیا

انتخاب عربی به عنوان یکی از زبان‌ های زنده دنیا به این دلیل است که حدود ۲۹۵ میلیون نفر بومی به این زبان صحبت می نمایند. همچنین حدود ۱۲۷ میلیون نفر نیز از افراد غیر بومی این زبان را به کار می برند. در کشورهای عربی از جمله الجزایر، بحرین، کومور، چاد، جیبوتی، مصر، اریتره، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، موریتانیا، ماراکو، عمان، قطر، عربستان سعودی، سومالی، سودان، سوریه، تونس، امارات متحده عربی، یمن، فلسطین و صحرای غربی این زبان مورد استفاده قرار می گیرد.

این زبان از ده زبان زنده دنیا به شمار می رود و زبان رسمی ملل متحد نیز محسوب می شود. همچنین زبان‌ لیتوگرافی برای بیشتر از ۱.۶ میلیون مسلمان می باشد. نکته جالب این است که زبان عربی بیش تر از چهار هزار کلمه به عاریه گرفته شده را به زبان اسپانیایی دارد‌. این زبان لهجه های مختلف دارد و از این نظر همانند زبان چینی می باشد. اما همه این زبان ها را با لهجه های مختلف در یک گروه بندی قرار داده اند. اما نکته جالب این است که زبان عربی استاندارد از نظر نوشتاری را زبان عربی
کلاسیک قرآن در نظر می گیرند.

مقاله پیشنهادی: قدیمی ترین زبان دنیا

✔ زبان پرتغالی

از دیگر زبان های زنده دنیا، پرتغالی را می توان نام برد. این زبان در قرن پانزدهم، توسط تاجران و فاتحان پرتغالی به مناطقی مثل آفریقا، آسیا و آمریکا منتقل شده است. تعداد گویشوران بومی این زبان حدود ۲۱۵ میلیون نفر می باشد. در کشورهای برزیل، گوآ، آنگولا، موزامبیک، کیپ ورد، گینه بیسائو، سائو تومه، پرینسیپ و ماکائو این زبان مورد استفاده قرار می گیرد.

✔ زبان روسی

رتبه زبان روسی در بین زبان های زنده دنیا رتبه هشتم می باشد و حدود ۱۷۰ میلیون نفر به این زبان صحبت می کنند. از نکات مهم برای محبوبیت این زبان در درجه اول ساختار گرامری و همچنین هط زیبای سیریلیک می باشد. در سازمان ملل نیز این زبان یکی از شش زبان رسمی به شمار می رود. کشور روسیه و کشورهای دیگر از جمله ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، گرجستان، قزاقستان، قرفیزستان، لتونی، لیتوانی، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین این زبان را به کار می
برند.

زبان روسی از زبان های زنده دنیا

✔ زبان ژاپنی از زبان های زنده دنیا

یکی دیگر از زبان های زنده دنیا زبان ژاپنی می باشد. این زبان حدود ۱۲۷ میلیون گویشور بومی دارد و حدود دوازده هزار غیر بومی به این زبان صحبت می نمایند. جالب این است که این زبان آنها در کشور ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد.
سخن پایانی

در این مقاله زبان های زنده دنیا را به شما عزیزان معرفی نموده ایم. خاستگاه هر کدام از زبان ها را مشخص نموده ایم. همچنین شما متوجه خواهید شد که هر زبان در چه کشورهایی مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله نتیجه تلاش کادر مجرب آموزشگاه زبان ملل می باشد و هدف آگاهی شما عزیزان می باشد. اگر قصد مهاجرت داشته باشید این مطالب بسیار ارزنده و مناسب است.
 

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (4 امتیاز)
نظرات
شایان (یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 13:54:02)

فکر میکردم معیار انتخاب زبان زنده اینه که با حفظ ماهیت تغییرات داره، که کلا تعداد انگشت شماری اینطور هستن، مثلا ۵۰۰سال پیش فارسی صحبت میکردن و الان ما با اینکه اونطور صحبت نمیکنیم ولی زبانمون فارسی هست

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران