زبان های اصلی دنیا

هفت زبان اصلی دنیا | کدام زبان ها در دنیا پرکاربردترند؟

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/03 2694
هفت زبان اصلی دنیا

هفت زبان اصلی دنیا کدامند؟ امروزه در روابط برقرار کردن و زندگی، کسی پیشرفت خواهد کرد که یک شهروند جهانی محسوب شود. یعنی اینکه با فرهنگ های مختلف مردم جهان مخصوصاً با فرهنگ ‌هایی که قصد تجارت دارند، آشنا شده باشد. اصلی ترین روش برای آشنایی با فرهنگ کشورهای مختلف، آشنایی با زبان آن کشورها است.

در دنیای امروز بیشتر از ۶۷۰۰ زبان مختلف وجود دارد. در حالت کلی یادگرفتن این تعداد از زبان کاری ناممکن است اما برخی از زبان های مهم وجود دارند که با توجه به دلایل گوناگون مانند شرایط سیاسی، اجتماعی و غیره نسبت به سایر زبان های دیگر اهمیت بیشتری دارند.

همین موضوع باعث شده است که این زبان ها به یک زبان مشترک برای برقراری ارتباط تبدیل شوند. امروزه ۷ زبان اصلی و مهم در جهان وجود دارد که برای برقراری ارتباط در سراسر جهان یادگیری آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با هفت زبان زنده دنیا در ادامه همراه آموزشگاه زبان ملل باشید. 

با هفت زبان اصلی دنیا آشنا شوید

ممکن است برای اکثر افراد سوال پیش بیاید که در دنیا چند زبان اصلی وجود دارد؟ اما باید توجه داشته باشید که پاسخ به این سوال کار آسانی نیست. در حالت کلی زبانشناسان دنیا اعتقاد دارند که امروز بیش از ۶۷۰۰ زبان در دنیا به وجود آمده است.

هفت زبان اصلی دنیا

اما توجه داشته باشید که تمامی این زبان ها را نمی توان جزو زبان های زنده جهان محسوب کرد. چرا که برخی از این زبان ها در بین افراد بسیار کمی رواج پیدا کرده اند. زبان هم مانند گونه های جانوری که به وجود می آیند، تکامل پیدا می ‌کنند و در نهایت منقرض شده و از بین می روند.

توجه داشته باشید که در بین چند هزار زبان که امروز به وجود آمده است، انتخاب ۷ زبان اصلی کار آسانی نیست. به همین دلیل امکان دارد که زبان شناسان زبان های گوناگونی را در این دسته قرار دهند. اگر به زبان مادری خود توجه داشته باشید یا اینکه زبان ها را بر اساس زبان بین المللی دسته بندی کنید، در حالت کلی با گروه های مختلف مواجه می شوید.

هفت زبان اصلی و مهم موجود در دنیا عبارت است از:

  • انگلیسی
  • چینی
  • اسپانیایی
  • فرانسوی
  • عربی
  • روسی
  • آلمانی

انگلیسی، چینی و اسپانیایی جزء سه زبان اصلی دنیا هستند. در بخش های بعدی اطلاعات کاملی درباره هر یک از این زبان ها بیان خواهیم کرد. 

مقالات پیشنهادی: کامل ترین زبان دنیا کدام است؟

انگلیسی، پرکاربردترین زبان در بین هفت زبان اصلی دنیا

در دنیا امروز زبان انگلیسی در زمینه های مختلف مانند آموزش، پزشکی، تجارت، سیاست، تکنولوژی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین می توانیم شاهد اهمیت روز افزون زبان انگلیسی در بین مردم سراسر جهان باشیم. می‌ توان گفت که زبان انگلیسی به عنوان زبان رایج در بیشتر نقاط دنیا در نظر گرفته شده است که به عنوان یک وسیله ارتباطی وظیفه مهمی را بر عهده گرفته است. 
در کل امروزه زبان انگلیسی به یکی از پرکاربردترین زبان های جهان تبدیل شده است و همین موضوع باعث شده است که در بین هفت زبان اصلی دنیا قرار گیرد. تقریباً  ۱۲۶۸۱ میلیارد نفر در دنیا به زبان انگلیسی تسلط دارند و با این زبان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. اما باید توجه داشته باشید فقط ۳۷۰ میلیون نفر از جمعیت جهان دارای زبان مادری انگلیسی هستند. پس به همین دلیل است که امروزه زبان انگلیسی در بین هفت زبان اصلی دنیا واقع شده است.

هفت زبان اصلی دنیا کدام است؟

پس با توجه به پیشرفت های زیادی که زبان انگلیسی پیدا کرده است و اهمیت بالایی که دارد، در اکثر کشورهای جهان به عنوان دومین زبان تدریس می شود. تا جایی که می توان زبان انگلیسی را به زبان مشترک در حوزه های سیاسی، اقتصادی، نظامی، صنعتی و فرهنگی در دنیا دانست. زبان شناسان به این نتیجه رسیده اند که یادگیری زبان انگلیسی نسبت به سایر زبان های موجود در دنیا آسان تر است. همین موضوع باعث شده است که زبان انگلیسی جای خود را در بین هفت زبان اصلی دنیا حفظ کند.
معمولاً در سراسر کشورهای جهان در صورتی که به زبان یک کشور آشنایی نداشته باشید، می توانید از زبان انگلیسی استفاده کنید. به همین دلیل است که تقاضا برای آموزش زبان انگلیسی در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است. معمولاً اکثر مردم جهان زبان انگلیسی را به عنوان دومین زبان رسمی خود انتخاب می کنند. در این صورت می توان در برقراری ارتباط و کسب و کار خود در سراسر کشورهای جهان با موفقیت های بیشتر همراه شد.

پنج زبان اصلی دنیا

زبان اسپانیایی، پل ارتباطی بین آمریکای شمالی و آمریکا جنوبی

امروزه زبان اسپانیایی دارای رتبه دوم در بین ۷ زبان اصلی جهان است. می ‌توان گفت که در ۲۲ کشور دنیا و چهار قاره تقریباً ۴۶۰ میلیون نفر از زبان مادری اسپانیایی برخوردار هستند. با توجه به اینکه در اکثر مناطق و در بین بیشتر مردم این زبان رایج است؛ به همین دلیل جای خود را در بین هم زبان اصلی دنیا باز کرده است. اگر توجه داشته باشید کشورهایی که به زبان اسپانیایی سخن می گویند مرزهای جغرافیایی، فرهنگی آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی را به یکدیگر متصل کرده اند. به همین دلیل این زبان به عنوان یک پل ارتباطی در بین مردم اسپانیایی محسوب می شود.

سه زبان اصلی دنیا

اما توجه داشته باشید که زبان اسپانیایی هم همانند سایر زبان های موجود در دنیا و در کشورهای مختلف از گویش ها و لهجه های گوناگونی برخوردار است. در کل یادگیری این زبان برای مردم اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند در بین کشورهای مختلف ارتباط خود را برقرار سازد. با توجه به اهمیتی که این زبان در بین کشورهای مختلف پیدا کرده است، معمولا امروزه افرادی که آن را به عنوان زبان دوم و رسمی خود انتخاب می کنند، افزایش پیدا کرده اند. جهت آموزش زبان اسپانیایی در موسسه ملل روی لینک کلیک کنید. 

مقالات پیشنهادی: سخت ترین زبان های دنیا

چینی، زبان پرجمعیت ترین کشور دنیا

توجه داشته باشید که یادگیری زبان یکی از پرجمعیت ترین کشورهای دنیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل امروزه زبان چینی در بین ۷ زبان اصلی جهان قرار گرفته است. تقریباً ۱۱۲۰ نفر در دنیا به زبان چینی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و حدوداً ۹۲۱ میلیون نفر در دنیا وجود دارند که زبان مادری آن ها چینی است. در زمینه اقتصاد امروزه کشور چین در رتبه دوم قرار دارد. به همین دلیل فرصت های بیشتری نصیب مردمان این کشور شده است و زبان آن ها از اهمیت فوق ‌العاده بیشتری برخوردار خواهد بود.

چهار زبان اصلی دنیا
اکثر کشورها و شرکت‌ های بین ‌المللی می خواهند که با کشور چین روابط تجاری برقرار کنند؛ به همین دلیل یادگیری زبان چینی بسیار حائز اهمیت است. با توجه به فرصت های شغلی بسیار زیادی که این کشور برای مردم آن به همراه دارد، پس یادگیری این زبان از مزایای بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. هرچند که یادگیری زبان چینی ممکن است سختی هایی به همراه داشته باشد، اما نتایج آن بسیار عالی خواهد بود. آموزش زبان چینی

فرانسوی، عاشقانه‌ ترین زبان در دنیا

در زمان های گذشته کشور فرانسه یک امپراتوری قوی و گسترده محسوب می شد. به گونه ای که در دنیا کشورهای بسیار زیادی را در مستعمری خود قرار داده بود. امروز هم در اکثر کشورها از قاره اروپا تا شمال آفریقا و کانادا مردمان فرانسوی زبان افزایش چشمگیری پیدا کرده اند. به همین دلیل استفاده از زبان فرانسوی در بین هفت زبان اصلی دنیا اهمیت زیادی پیدا کرده است.
توجه داشته باشید که نحوه بیان فرانسوی‌ زبان ها موجب شده است که این زبان به عنوان عاشقانه ترین زبان در دنیا شناخته شود. به همین دلیل علاوه بر اهمیت و شمولیت بسیار زیادی که این زبان در سراسر دنیا دارد، می تواند با توجه به بیان زیبایی که دارد، از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار باشد.

عربی، زبان ثروت در دنیا

تقریبا ۳۰۰ میلیون نفر در خاورمیانه و قسمت شمالی آفریقا در ۲۲ کشور با عنوان جهان عرب مشهور شده اند. به گونه ای که تمامی مردمان آن ها به زبان عربی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. اما توجه داشته باشید که تفاوت های زیادی در بین آن ها از لحاظ لهجه، گویش و دستور زبان عربی مشاهده می شود. اما یک روش مناسب برای حل این مشکل به وجود آمده است که زبان عربی نوین معیار برای یکسان سازی و مکالمات آسان در بین کشورهای جهان عرب در نظر گرفته شده است. 

در چند سال گذشته با توجه به ثروت های زیادی که کشورهای خاورمیانه از راه تجارت نفت و روابط اقتصادی خود در این منطقه به وجود آورده اند، فرصت های زیادی ایجاد شده است. این مورد باعث شده است که زبان عربی به عنوان یکی از زبان های اصلی در دنیا انتخاب شود. همین موضوع باعث شده است که در دنیا کشورهایی که در زمینه های همچون نفت یا ساخت و ساز فعالیت دارند، از افراد متخصص در زمینه زبان عربی استقبال کنند.

زبان روسی، زبان اتحاد جماهیر شوروی

تقریبا نزدیک به ۲۵۸ نفر در کشور روسیه و در کشورهایی که از اتحاد جماهیر شوروی خارج شده ‌اند با زبان روسی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. همچنین امروزه آثار ادبی بسیار زیادی به زبان روسی مانند تولستوی، داستایوفسکی و غیره از اهمیت زیادی برخوردار شده اند. همین آثار ادبی با توجه به جایگاه ادبی که پیدا کرده اند، باعث شده اند که زبان روسی در بین هفت زبان اصلی دنیا قرار بگیرد. یادگیری زبان روسی در بین ۷ زبان اصلی دنیا از دو چالش مهم برخوردار است.

یکی از چالش ها در مورد زبان روسی این است که دایره لغات آن بسیار کم است و همین مورد موجب شده است که اکثر لغات دارای معانی یکسانی باشند. همچنین توجه داشته باشید که یکی از چالش های دیگر در این زمینه، مربوط به گرامر پیچیده این زبان است.

اما توجه داشته باشید که افرادی که در کشورهای روسیه هستند معمولاً به ندرت به زبان انگلیسی صحبت می کنند. به همین دلیل افرادی که قصد ارتباط برقرار کردن با افراد روسی زبان را دارند، باید زبان این کشور را یاد بگیرند. اما توجه داشته باشید که این زبان علاوه بر سختی های زیادی که در قواعد و لغات خود دارد، ممکن است که در آینده مزیت های زیادی را برای شما در زمینه کسب و کار به همراه داشته باشد.

آلمانی، مهمترین زبان در بین هفت زبان اصلی دنیا

هرچند که زبان آلمانی ممکن است در بین شش زبان رسمی سازمان ملل متحد قرار نداشته باشد، اما این موضوع باعث نمی شود که اهمیت آن کاسته شود. زبان آلمانی معمولاً به عنوان زبان رسمی کشورهای آلمان و اتریش و یکی از زبان های کشور سوئیس و بلژیک محسوب می شود. علاوه بر این کشورها، در چندین کشور دیگر هم به عنوان زبان رسمی در بین مردم رواج پیدا کرده است.

توجه داشته باشید که قدرت اقتصادی اول اروپا فواید خود را به یادگیرندگان این زبان رسانده است‌. به گونه ای که این زبان به عنوان درآمدزا ترین زبان در دنیا شناخته شده است. به همین دلیل یادگیری این زبان ممکن است که سختی های زیادی به همراه داشته باشد اما در نهایت افراد می‌ توانند از مزیت های بیشمار آن برخوردار شوند. 

رایج ترین زبان در دنیا

روش های گوناگونی وجود دارد که می توان یک زبان را به عنوان زبان رایج در دنیا انتخاب کرد. معمولاً با توجه به تعداد گویش ها می توان گفت که زبان چینی جزو متداول ترین و رایج ترین زبان ها در جهان محسوب می شود. در حالت کلی می‌ توان گفت که تعداد افرادی که در دنیا به زبان چینی صحبت می کنند نسبت به سایر زبان های دیگر موجود در جهان بیشتر هستند. البته توجه داشته باشید که این گویش مربوط به زبان چینی ماندارین است و سایر گویش‌ ها را شامل نمی شود. 

توجه داشته باشید اگر قصد دارید که زبان را از لحاظ تعداد افرادی که ان زبان را به عنوان زبان دوم انتخاب کردند، دسته بندی کنیم، باید توجه داشته باشید که انگلیسی رایج ترین زبان در جهان انتخاب شده است. چرا که امروزه در اکثر کشورها زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی در نظر گرفته می شود. همچنین در صورتی که به یک کشور مهاجرت یا مسافرت کنید و با زبان آن ها آشنایی نداشته باشید، می توانید به زبان انگلیسی با آن ها ارتباط برقرار کنید.

توجه داشته باشید که زبان عربی، فرانسوی، اسپانیایی و روسی با توجه به تعداد گوینده ها از رتبه چندان بالایی برخوردار نیستند اما با این حال هم به عنوان زبان بین المللی معروف شده اند. در حالت کلی زبان اروپایی با توجه به وجود امپریالیسم اروپایی نسبت به زبان های دیگر بیشتر مورد استقبال واقع شده است. زبان انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی در قسمت هایی از آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا امروزه رسمیت گسترده ای پیدا کرده است. همچنین زبان هندی به عنوان سومین زبان مادری شناخته شده است که تعداد گویندگانی بسیار زیادی دارد، اما بیشتر تمرکز و رسمیت آن مربوط به کشور هند است.

مقاله پیشنهادی: ماه های میلادی

عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی هفت زبان اصلی دنیا

حائز اهمیت بودن یک زبان به موارد بسیار زیادی بستگی دارد و اهداف گوناگونی را هم در بر می گیرد. در صورتی که قصد دارید با هفت زبان اصلی دنیا آشنا شوید و با نحوه رتبه بندی آن ها آشنایی داشته باشید، باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. برخی از عوامل تاثیر گذار در رتبه بندی هفت زبان اصلی دنیا عبارت است از:
●    تعداد گویندگان: اصلی ترین زبان ممکن است با توجه به تعداد گویندگان آن زبان طبقه بندی شده باشد. در صورتی که افراد بی شماری در جهان به یک زبان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، می توان آن را جزو اصلی ترین و پرکاربردترین زبان محسوب کرد. به عنوان نمونه یک و نیم میلیارد نفر در جهان زبان مادری انگلیسی دارند و آن را به عنوان زبان دوم به رسمیت شناخته اند؛ به همین دلیل جزو پرکاربردترین زبان ها محسوب می شود.
●    منطقه‌ جغرافیایی: یک عامل بسیار مهم دیگر که در رتبه بندی ۷ زبان اصلی دنیا تاثیر دارد، منطقه و ناحیه ای است که مردم در آنجا با ان زبان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. امروزه زبان های اروپایی با توجه به اهمیت گردشگری و تجاری کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده اند. 
●    کاربرد: گاهی ممکن است که در انتخاب زبان با تردید مواجه شوید. در این مواقع باید به کاربرد یک زبان توجه کنید. اگر زبانی را برای یادگیری انتخاب کنید که هیچ کاربردی در کشور شما ندارد و برای کسب و کار شما سودی ندارد، ممکن است یادگیری آن هم بی‌ فایده باشد. شما آینده و کسب و کار خود را در نظر داشته باشید و سپس برای یادگیری زبان های دیگر اقدام کنید.
●    حرفه: در هر حرفه ای مسلط بودن به یک زبان خارجی اهمیت زیادی دارد. البته توجه داشته باشید که در هر شغل و حرفه ای یک زبان خاص کاربرد دارد. به عنوان نمونه اگر در شرکتی کار می کنید که محصولات چینی را وارد می کند، یادگیری زبان چینی برای شما اهمیت زیادی دارد.
●    قابلیت استفاده: توجه داشته باشید که برای ارتباط برقرار کردن با دیگران تا چه اندازه از زبان استفاده می کنید. بعضی از آن ها ممکن است که قابلیت استفاده چندان زیادی برای شما نداشته باشند و فقط در چند کنفرانس از آن استفاده کنید. اما در صورتی که قصد دارید به کشورهای خارجی مسافرت کنید، باید زبانی را انتخاب کنید که اکثر مردم با آن زبان صحبت می کند

سخن پایانی

زبان یکی از مهمترین راه های برقراری ارتباط در بین مردم است. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، مردم برای برقرار کردن ارتباط با دیگران در سراسر نقاط جهان قصد دارند که زبان های مختلف را یاد بگیرند. زبان ها را با توجه به عوامل مختلفی مانند کاربرد، حرفه، قابلیت استفاده و غیره در هفت دسته اصلی تقسیم بندی می کنند.

زبان انگلیسی، چینی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی، روسی و عربی جزو زبان اصلی در جهان هستند. پس افرادی که قصد دارند در زمینه کسب و کار و تجارت پیشرفت داشته باشند و با کشورهای سراسر جهان در ارتباط باشند، می‌ توانند از بین ۷ زبان اصلی جهان بهترین را انتخاب کرده و آن را یاد بگیرند. 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (6 امتیاز)
نظرات
morteza (دوشنبه 26 تیر 1402 19:05:25)

زبانهای اصلی دنیا رو خیلی خوب توضیح دادید ولی زبان هندی رو معرفی نکردید. مگه زبان هندی هم مثل چینی زیاد استفاده نمیشه؟


خانم مشهدی (یکشنبه 01 مرداد 1402 18:19:53)

بله دوست عزیز
همانطور که در مقاله اشاره کردیم این زبان تنها در هند کاربرد داره بنابراین داخل این لیست قرار نمیگیره

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران