پرکاربردترین زبان های دنیا در 2024 را بشناسید!

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1403/05/01 1395 زمان مطالعه: 4 دقیقه
پرکاربردترین زبان‌های دنیا

پرکاربردترین زبان های دنیا کدامند؟ در راهنمای انتخاب و شناسایی پرکاربردترین زبان‌های دنیا، در مورد زبان‌هایی صحبت خواهیم کرد که در سراسر دنیا محبوبیت زیادی دارند و مردم، جمعیت و اقلیت بیشتری از آن به‌عنوان زبان اول یا دوم خود استفاده می‌کنند.

موضوع این است که یادگیری یک‌ زبان جدید، می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد؛ حال اگر این زبان محبوب‌تر باشد به طبع همه چیز بیش‌ از پیش به نفع شما خواهد بود. در برخی موارد ممکن است نوشتار و خوانش این زبان‌ها با هم متفاوت باشد که در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

محبوب‌ ترین و پر کاربردترین زبان های دنیا

گرچه در حال حاضر بیش از 7000 زبان وجود دارد، اما بیش از نیمی از جمعیت جهان تنها به 23 زبان صحبت می کنند. خواه آهنگ‌های ملودیک اسپانیایی، پیچیدگی‌های غنی ماندارین، یا آهنگ ریتمیک انگلیسی، ارتقاء سطح در دنیای تجارت و... تسلط بر این زبان‌های برتر درها را به روی فرهنگ‌ها و فرصت‌های جدید باز می‌کند.

پرکاربردترین زبان های دنیا

علاوه بر این، چه در محیط کار و چه در توسعه شخصی، دانش بیش از یک زبان، از زبان‌هایی مثل انگلیسی که یادگیری راحتی دارند تا زبان‌های سخت‌تر، افق‌های جدیدی را به ما ارائه می‌دهد. این فهرست جامع را بر اساس داده‌های واقعی برای شما گردآوری کرده‌ایم.

1. انگلیسی (1452 میلیون سخنران)

زبان اول: 372.9 میلیون
کل سخنرانان: 1.4+ میلیارد

به گزارش Ethnologue، انگلیسی پرمخاطب ترین زبان در جهان است که شامل افراد بومی و غیر بومی می شود. این زبان پیش فرض در تجارت بین المللی، گردشگری، فناوری و بسیاری موارد دیگر است. گسترش و تسلط تاریخی استعماری آن، نفوذ در زمینه های مختلف مانند تجارت، علم و فناوری به استفاده گسترده از انگلیسی کمک می کند.

یک فرد دو زبانه که به زبان اسپانیایی و انگلیسی صحبت می کند می تواند از هر 3 نفری که به اینترنت وصل می شوند، با 1 نفر صحبت کند و با او ارتباط برقرار کند. همچنین این فرد می تواند به بیش از 60٪ از همه چیزهایی که در وب منتشر شده است دسترسی داشته باشد و آن را درک کند.

2. ماندارین (1118 میلیون سخنران)

زبان اول: 929 میلیون نفر
کل سخنرانان: 1.1+ میلیارد

با نگاهی به کل جمعیت دنیا، ماندارین دومین زبان پرگویش در جهان است. با این حال، با توجه به جمعیت قابل توجه چین، اگر فقط زبان اول (بومی) را در نظر بگیرید، این زبان پرگویش ترین زبان در جهان است.

پرکاربردترین زبان های دنیا

ماندارین در واقع یک زبان نیست، بلکه مجموعه ای از لهجه های زبان چینی است. چیزی که این گویش ها را با نام یکسان یکی می کند این است که این افراد می توانند یکدیگر را درک کنند. پایگاه جمعیتی گسترده و نفوذ اقتصادی رو به رشد آن، این زبان را به زبانی قابل توجه تبدیل کرده است.

3. هندی (بیش از 602 میلیون سخنران)

زبان اول: 343.9 میلیون نفر
کل سخنرانان: 602+ میلیون

هندی، همراه با انگلیسی، یکی از ۲۲ زبان رسمی هند، دومین کشور پر سکنه در جهان است. تنوع زبانی باورنکردنی هند (بیش از 121 زبان در کنار هم وجود دارند) میزان بالای سخنرانان غیر بومی را توضیح می دهد که از آن به عنوان زبان فرانکا استفاده می کنند. علاوه بر هند، بیش از یک چهارم جمعیت نپال نیز به هندی صحبت می کنند!

4. اسپانیایی (بیش از 548 میلیون سخنران)

گویشوران زبان اول: 474.7 میلیون نفر
کل سخنرانان: 548+ میلیون

اسپانیایی دومین زبان پرمخاطب در سراسر جهان از نظر زبان مادری است. علاوه بر این، این زبان بیشترین صحبت در بین زبان های رومی و سومین زبان پر استفاده در اینترنت است. گسترش عظیم استعماری اسپانیا این زبان را نه تنها به قاره آمریکا، بلکه به آفریقا و آسیا نیز برد.

این زبان در کشورهایی مانند اسپانیا، مکزیک، کلمبیا و آرژانتین رایج است. امروزه 21 کشور اسپانیایی زبان در جهان وجود دارد که ده ها کشور دیگر دارای جمعیت قابل توجهی اسپانیایی زبان هستند. جالب اینجاست که ایالات متحده دومین کشور با بیشترین تعداد اسپانیایی زبانان در جهان است!

5. فرانسوی (280 میلیون سخنران)

زبان اول: 79.9 میلیون نفر
کل سخنرانان: 274+ میلیون

مانند اسپانیایی و انگلیسی، فرانسه همراه با امپراتوری استعماری فرانسه در سراسر جهان گسترش یافت. امروزه 29 کشور فرانسوی زبان در سراسر جهان وجود دارد!

پرکاربردترین زبان های دنیا در 2024

اگر انگلیسی زبان تجارت است، پس فرانسوی زبان فرهنگ محسوب می شود. اهمیت بسیار زیاد آن در این واقعیت نیز منعکس می شود که سومین زبان با بیشترین تعداد غیر بومی زبان است.

6. عربی استاندارد مدرن (274 میلیون سخنران)

سخنرانان زبان اول: 0 میلیون
مجموع سخنرانان: 274 میلیون

آیا می‌دانستید که عربی استاندارد مدرن (Modern Standard Arabic) تنها زبان موجود در این فهرست بدون زبان مادری است؟ در واقع، عربی یک زبان بزرگ با گویش‌های مختلف است، و همه عرب زبان‌ها با یک گویش محلی مانند عربی مصری، عربی شامی، عربی بین‌النهرین یا انواع محلی دیگر صحبت می‌کنند.

بنابراین، چگونه عربی استاندارد این همه سخنران غیر بومی دارد؟ این به این دلیل است که عربی استاندارد معمولاً در روزنامه ها، برنامه های تلویزیونی و فیلم ها استفاده می شود، اما مردم آن را با یکدیگر صحبت نمی کنند. این یک زبان آکادمیک است که در ادبیات سیاسی آن را خواهید یافت، اما نه در زندگی روزمره. به این ترتیب، اگر به یادگیری زبان عربی علاقه دارید، بهتر است با یک گویش شروع کنید و سپس عربی استاندارد را یاد بگیرید تا افق های خود را گسترش دهید.

7. بنگالی (بیش از 272 میلیون سخنران)

زبان اول: 233.7 میلیون نفر
مجموع سخنرانان: 272.7 میلیون نفر

بنگالی زبان رسمی بنگلادش است و در برخی از مناطق هند و برمه نیز صحبت می شود. ممکن است تعجب برانگیز باشد که زبانی که در چنین منطقه کوچکی صحبت می شود در فهرستی از پرگویش ترین زبان های جهان ظاهر شود. با این حال، وقتی به تراکم جمعیت آن منطقه فکر می کنید، منطقی است.

8. روسی (بیش از 258 میلیون سخنران)

زبان اول: 154 میلیون نفر
کل سخنرانان: 258.2 میلیون

جای تعجب کمتری دارد که گنجاندن زبان روسی در میان پرمخاطب ترین زبان ها در سطح جهانی با توجه به اینکه روسیه بزرگترین کشور جهان از نظر قلمرو است.

زبان روسی

به علاوه، در حالی که روسی زبان رسمی تنها چهار کشور است، در 19 کشور به طور گسترده صحبت می شود. آیا می‌دانستید که این زبان همچنین بیشترین تعداد زبان مادری را در تمام اروپا دارد؟

9. پرتغالی (بیش از 257 میلیون سخنران)

زبان اول: 232.4 میلیون نفر
کل سخنرانان: 257.7 میلیون

پرتغالی زبان دیگری است که در طول دوره استعمار اروپا در سراسر جهان گسترش یافت. امروزه پرتغالی زبان رسمی 9 کشور در اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا است. برزیل بزرگترین کشور از این 9 کشور است و بیشترین زبان پرتغالی را دارد. جمعیت زیاد برزیل، پرتغالی را به رایج ترین زبان در نیمکره جنوبی تبدیل کرده است!

10. اردو (231.3 میلیون سخنران)

زبان اول: 70.2 میلیون نفر
کل سخنرانان: 231.3 میلیون

اردو یکی از دو زبان رسمی پاکستان است و همچنین در مناطق خاصی از هند به طور گسترده استفاده می شود. بخش گفتاری زبان اردو به طور گسترده با هندی قابل درک است، زیرا هر دو گوینده می توانند بدون مشکل یکدیگر را درک کنند. با این حال، اردو از خط فارسی تغییر یافته برای الفبای خود استفاده می کند، در حالی که هندی از سانسکریت استفاده می کند.

11. اندونزیایی (199 میلیون سخنران)

زبان اول: 43.6 میلیون نفر
کل سخنرانان: 199.0 میلیون

باهاسا اندونزیایی زبان رسمی اندونزی، چهارمین کشور پرجمعیت جهان است. به طور عجیبی، این زبان مادری اکثر گویندگان آن نیست. بلکه زبان دومی است که برای درک متقابل در کشوری با بیش از 200 زبان ضروری است.

12. آلمانی (134.6 میلیون سخنران)

زبان اول: 75.6 میلیون نفر
کل سخنرانان: 134.6 میلیون

البته آلمانی زبان رسمی آلمان است. برخلاف سایر همتایان اروپایی خود، بیشتر در اروپا صحبت می شود و تنها اتریش، لیختن اشتاین، سوئیس و لوکزامبورگ دارای جمعیت قابل توجهی آلمانی زبان هستند.

پرکاربردترین زبان های دنیا

با این گفته، یادگیری آلمانی نسبت به جمعیت کم آن بسیار محبوب است و به عنوان پنجمین زبان مورد مطالعه در جهان رتبه بندی می شود.

13. ژاپنی (125.4 میلیون سخنران)

زبان اول: 125.3 میلیون نفر
کل سخنرانان: 125.4 میلیون

ژاپنی اولین زبان در این فهرست است که به طور کامل در یک کشور صحبت می شود. در واقع، بیش از 99 درصد از مردم ژاپن به عنوان زبان مادری خود به زبان ژاپنی صحبت می کنند! با این گفته، یادگیری زبان ژاپنی در میان افرادی که می خواهند از فرهنگ ژاپنی لذت ببرند و با سومین اقتصاد بزرگ جهان تجارت کنند بسیار محبوب است.

14. پیجین نیجریه ای (120.7 میلیون سخنران)

زبان اول: 4.7 میلیون نفر
کل سخنرانان: 120.7 میلیون

نیجریه یکی از کشورهایی است که سریع‌ترین رشد را از نظر جمعیت دارد. در واقع، تخمین زده می شود که کشور آفریقای غربی تا سال 2050 چهارمین کشور بزرگ جهان از نظر جمعیت خواهد بود - فقط یک مو عقب تر از ایالات متحده است. رونق جمعیت

15. مراتی (99.1 میلیون سخنران)

زبان اول: 83.1 میلیون نفر
کل سخنرانان: 99.1 میلیون

مراتی سومین زبان رایج در هند است که بیشتر گویشوران آن در ایالت ماهاراشترا متمرکز هستند. این زبان حدود 1300 سال است که به شکل کنونی وجود دارد و آن را به یکی از قدیمی ترین زبان های جهان تبدیل کرده است!

16. تلوگو (95.7 میلیون سخنران)

گویشوران زبان اول: 82.7 میلیون نفر
تعداد کل سخنرانان: 95.7 میلیون نفر

تلوگو چهارمین زبان رایج در هند است، درست پس از مراتی. تلوگو عمدتاً در ایالت های آندرا پرادش و تلانگانا هند صحبت می شود، اگرچه این زبان رسمی چندین ایالت دیگر نیز می باشد. این زبان بخشی از خانواده زبان های دراویدی است که حدود 5000 سال از عمر آن می گذرد.

17. ترکی (88.1 میلیون سخنران)

زبان اول: 82.2 میلیون نفر
کل سخنرانان: 88.1 میلیون

ترکی زبان رسمی - درست حدس زدید - ترکیه است. چیزی که ممکن است ندانید این است که ترکی تا سال 1928 با نسخه اصلاح شده الفبای عربی نوشته می شد و الفبای رومی جایگزین آن شد. جمعیت قابل توجهی ترک زبان در قبرس، آلمان، اتریش، بلغارستان، یونان و سایر کشورهای اروپایی وجود دارد.

18. تامیل (86.4 میلیون سخنران)

گویشوران زبان اول: 78.4 میلیون نفر
کل سخنرانان: 86.4 میلیون

تامیلی پنجمین زبان رایج در هند است که حضور قابل توجهی در ایالت تامیل نادو دارد. همچنین معمولاً در سریلانکا و سنگاپور توسط مردم تامیل صحبت می شود. تامیل با قدمتی بیش از 5000 سال، قدیمی ترین زبان زنده جهان در نظر گرفته می شود!

19. یو چینی (85.6 میلیون سخنران)

گویشوران زبان اول: 85.2 میلیون نفر
مجموع سخنرانان: 85.6 میلیون

چینی یوه گروهی از گویش های چینی است که نزدیک به هم مرتبط هستند. محبوب ترین این گویش ها کانتونی است که عمدتاً در استان گوانگدونگ در سرزمین اصلی چین و همچنین در هنگ کنگ و ماکائو صحبت می شود. زبان کانتونی نیز در میان جوامع خارج از کشور محبوب است و آن را به یکی از رایج ترین گویش های چینی در خارج از چین تبدیل می کند.

20. ویتنامی (85.3 میلیون سخنران)

گویشوران زبان اول: 84.6 میلیون نفر
کل سخنرانان: 85.3 میلیون

زبان ویتنامی شش تن دارد و البته عمدتاً در ویتنام صحبت می شود. با این حال، آیا می دانستید که این زبان در جمهوری چک نیز به عنوان یک زبان رسمی شناخته شده است و بنابراین می توان از آن در دادگاه ها و برنامه های رسمی رادیو و تلویزیون استفاده کرد؟

شما آن را دارید! این لیست 20 زبان رایج در جهان است. آیا شما الهام گرفته اید که دنیای خود را با مهارت ها و فرهنگ زبانی باز کنید؟ همه زبان‌هایی را که برلیتز ارائه می‌کند در اینجا بیابید.

4. زبان هندی: در این لیست و رده‌بندی با 340 میلیون نفر که آن را به‌عنوان زبان اول یا دوم صحبت می‌کنند، زبان هندی یکی از پرکاربردترین زبان‌های جهان است. این زبان در هند و کشورهایی مانند نپال و فیجی رسمی است.
5. زبان عربی: بیش از 310 میلیون نفر زبان عربی را به‌عنوان زبان اول یا دوم صحبت می‌کنند. زبان عربی در کشورهای عربی و سایر نواحی جهان مانند شمال آفریقا و خاورمیانه پرکاربرد است.

ترتیب و جزئیات دقیق ممکن است بر اساس منابع مختلف و روش شمارش متفاوت باشد. در ادامه بیشتر در مورد پرکاربرد ترین زبان های دنیا صحبت خواهیم کرد.

لیست پرکاربردترین زبان‌های دنیا

  • زبان محبوب چینی مانداراین

در معرفی‌نامه پرکاربردترین زبان‌ها دنیا، به سراغ ماندارین خواهیم رفت؛ زبان چینی ماندارین (Mandarin Chinese) یکی از پرکاربردترین زبان‌های جهان است که به‌عنوان زبان رسمی چین و یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد تعیین شده است. در ادامه، با برخی جوانب زبان چینی ماندارین آشنا خواهید شد:
- الفبای پین‌یین: الفبای پین‌یین برای تلفظ کلمات چینی استفاده می‌شود. این الفبا شامل حروف لاتین است که با استفاده از تلفظ و نحوه تلفظ حروف، کلمات چینی را نمایش می‌دهد.
- تون‌هوآ: تون‌هوآ نشانگر ترکیب صوتی و معنایی است که در کلمات چینی استفاده می‌شود. هر کاراکتر تون‌هوآ یک معنای خاص دارد و می‌تواند با چندین حرف تلفظ شود.
- تون‌زی: تون‌زی نمادهایی هستند که در چینی ماندارین برای نشان‌دادن تلفظ کلمات استفاده می‌شوند. هر تون‌زی یک حرف صوتی را نمایش می‌دهد و می‌تواند به‌صورت مستقل یا به‌صورت ترکیبی با دیگر تون‌زی‌ها استفاده شود.
- تونگوآن: تونگوآن یا حروف چینی ماندارین نمادهایی هستند که برای نمایش کلمات و جملات در زبان چینی استفاده می‌شوند. هر تونگوآن یک کلمه یا مفهوم خاص را نمایش می‌دهد.
- تون‌زیهای سنتی و تون‌زیهای ساده: در چین، از تون‌زیهای سنتی و تون‌زیهای ساده استفاده می‌شود. تون‌زیهای ساده که بر اساس تون‌هوآ ساده‌تر استفاده می‌شوند، در چین مستعمل‌تر هستند.
- لغات و عبارات: چینی ماندارین دارای ساختاری متفاوت از زبان‌های دیگر است. به‌عنوان‌مثال، تمرکز زبان بیشتر بر روی لغات و عبارات است و تغییرات تلفظی و نحوه استفاده از کلمات می‌تواند معانی متفاوتی را به وجود آورد.
آموختن زبان چینی ماندارین به‌عنوان زبان دوم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما با تمرین، تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها، گوش‌دادن به موسیقی و مکالمه با نیتیوهای چینی می‌توانید در مهارت‌های زبانی خود پیشرفت کنید.

آموزش زبان چینی در آموزشگاه ملل

زبان چینی مانداراین پرکاربردترین زبان‌ دنیا

  • اسپانیایی از پرکاربردترین زبان های دنیا

زبان اسپانیایی (Spanish) یکی از پرکاربردترین زبان‌های جهان است که در بسیاری از کشورها به‌عنوان زبان رسمی یا دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه، با برخی جوانب زبان اسپانیایی آشنا خواهید شد:
- الفبا: الفبای اسپانیایی شامل 27 حرف است که شباهت زیادی به الفبای انگلیسی دارد. بااین‌حال، برخی حروف به شکل و تلفظ متفاوتی نسبت به الفبای انگلیسی وجود دارند.
- تلفظ: تلفظ در اسپانیایی نسبتاً قاعده‌مند است. هر حرف دارای تلفظ مشخصی است و برخی حروف تلفظ خاصی دارند. تأکید و لهجه در اسپانیایی نیز بسیار مهم است.
- گرامر: گرامر اسپانیایی به برخی جوانبی از گرامر انگلیسی شباهت دارد، اما همچنین تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارد. برای مثال، اسپانیایی جنسیت دارد و اسم‌ها و صفات باید با جنسیت متناظر آن‌ها مطابقت کنند.
- واژگان: اسپانیایی دارای واژگان بسیار پرکاربرد و متنوعی است. بسیاری از کلمات و عبارات اسپانیایی را می‌توان در مکالمات روزمره و در ادبیات مشاهده کرد.
- اسپانیایی لاتینی و اسپانیایی پنه‌ هیسپانیک: هنگام یادگیری اسپانیایی، باید توجه داشت که تفاوت‌های زبانی بین اسپانیایی لاتینی (مانند استفاده در کشورهای آمریکای لاتین) و اسپانیایی پنه‌هیسپانیک (مانند استفاده در اسپانیا) وجود دارد. تلفظ، لغات و عبارات در این دو نسخه ممکن است متفاوت باشد.

برای یادگیری زبان اسپانیایی، می‌توانید از منابع آموزشی متنوعی مانند کلاس‌های زبان، کتاب‌ها، دروس آنلاین و تماشای فیلم‌ها و سریال‌های اسپانیایی استفاده کنید. همچنین، تمرین مکالمه و تعامل با افرادی که اسپانیایی صحبت می‌کنند، به شما در بهبود مهارت‌های زبانی کمک می‌کند.

اسپانیایی از پرکاربردترین زبان‌های دنیا

  • محبوب‌ترین زبان دنیا، انگلیسی یا لاتین

زبان انگلیسی (English) یکی از پرکاربردترین زبان‌های جهان است که در بیشتر کشورها به‌عنوان زبان دوم یا زبان‌اصلی استفاده می‌شود. در ادامه، با برخی جوانب زبان انگلیسی آشنا خواهید شد:
- الفبا: الفبای انگلیسی شامل 26 حرف است که برخی از حروف دارای حروف بزرگ (بزرگ) و حروف کوچک (کوچک) هستند. این الفبا مبتنی بر الفبای لاتین است.
- تلفظ: تلفظ در انگلیسی به علت تنوع بسیار بالا، ممکن است چالش‌برانگیز باشد. هر حرف دارای تلفظ مخصوص خود است و تأکید و لهجه نیز در تلفظ کلمات مهم است.
- گرامر: گرامر انگلیسی دارای قواعد خاصی است که باید در یادگیری آن موردتوجه قرار گیرد. مفاهیمی مانند زمان‌ها، افعال مساعد، حروف اضافه و ساختار جملات بخشی از گرامر انگلیسی هستند.
- واژگان: واژگان انگلیسی بسیار پرکاربرد و وسیع هستند. مهارت لغت به شما کمک می‌کند تا در خواندن، نوشتن و مکالمه بهتر عمل کنید. انگلیسی شامل لغات و اصطلاحات روزمره، علمی، تجاری و فرهنگی است.
- مهارت‌ها: مهارت‌های اصلی در زبان انگلیسی شامل شنیدن (Listening)، صحبت‌کردن (Speaking)، خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) است. تمرین در هر یک از این مهارت‌ها به شما کمک می‌کند تا در یادگیری زبان انگلیسی پیشرفت کنید.
برای یادگیری زبان انگلیسی، می‌توانید از منابع آموزشی متنوعی مانند کلاس‌های زبان، کتاب‌ها، دروس آنلاین، نرم‌افزارهای آموزشی و تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها به زبان انگلیسی استفاده کنید. همچنین، تمرین مکالمه و تعامل با افرادی که انگلیسی صحبت می‌کنند، بسیار مفید است. در لیست پرکاربرد ترین زبان های دنیا، قطعاً برای بسیاری لاتین اولویت است.

انگلیسی یا لاتین، از پرکاربردترین زبان‌های دنیا

  • زبان هندی

در ادامه معرفی‌نامه پر کاربردترین زبان های دنیا، به سراغ هندو خواهیم رفت؛ زبان هندی (Hindi) یکی از اصلی‌ترین زبان‌های هند و یکی از زبان‌های رسمی جمهوری هند است. با پرورش زبان هندی، شما قادر خواهید بود با جامعه و فرهنگ هندی در ارتباط باشید. در ادامه، با برخی جوانب زبان هندی آشنا خواهید شد:
- الفبا: الفبای هندی، به نام دوباره‌نویسی دولینگوئیستیک، شامل ۱۱ حرف ورنگاری و ۴ حروف پیچیده (ماترا) است. الفبای هندی از حروف دیواناگری و ناگری استفاده می‌کند.
- تلفظ: تلفظ در زبان هندی نسبتاً قاعده‌مند است. بعضی از حروف و صداها در هندی به شکلی متفاوت نسبت به زبان‌های دیگر تلفظ می‌شوند. تلفظ صحیح حروف مهم است.
- گرامر: گرامر هندی مانند ساختار زبان‌های هندواروپایی است. در هندی، افعال، صفت‌ها، اسم‌ها و حروف اضافه به‌عنوان بخش‌های اساسی گرامری وجود دارند.
- واژگان: هندی دارای واژگان بسیار پرکاربرد و متنوعی است. اکثر واژگان هندی از ریشه‌های سانسکریت تشکیل شده است. همچنین، در هندی از برخی واژگان انگلیسی و فارسی نیز استفاده می‌شود.
- نوشتار: نوشتن هندی با استفاده از الفبای هندی انجام می‌شود. هندی به‌صورت دیواناگری و ناگری نوشته می‌شود و در نوشتن از یک سیستم پیوسته استفاده می‌شود.
برای یادگیری زبان هندی، می‌توانید از منابع آموزشی متنوعی مانند کتاب‌ها، کلاس‌های زبان، دروس آنلاین، نرم‌افزارهای آموزشی و تماشای فیلم‌ها و سریال‌های هندی استفاده کنید. همچنین، تمرین مکالمه با بومی زبانان هندی به شما در بهبود مهارت‌های زبانی کمک خواهد کرد.

هندی، از پرکاربردترین زبان‌های دنیا

  • زبان عربی

زبان عربی یکی از زبان‌های پرکاربرد و مهم دنیا است. این زبان به عنوان زبان رسمی در بیش از ۲۰ کشور جهان تعریف شده است و یکی از زبان‌های اسلامی محسوب می‌شود. در ادامه به برخی جوانب زبان عربی اشاره می‌کنیم:
- الفبا: الفبای عربی شامل ۲۸ حرف است. از جمله خصوصیات زبان عربی، استفاده از حروف بزرگ و کوچک در نوشتار و تلفظ بعضی از حروف به صورت مختلف است.
تلفظ: تلفظ در زبان عربی به طور کلی به تمام جوانب مهم است. برخی از صداهای خاص مانند "ق"، "ح" و "ع" برای زبان‌آموزان غیرعربی چالش‌برانگیز می‌باشد.
- گرامر: گرامر عربی دارای ساختار معقدی است. برای تشکیل جملات و تغییرات کلمات در حالت مفرد و جمع، جنس و تعداد، استفاده از پایانه‌ها و تغییرات صوتی و حرفی بسیار مهم است.
- واژگان: واژگان عربی بسیار پرکاربرد است، به ویژه در علوم دینی، ادبیات و فلسفه. مترادف‌ها و الفاظ مرتبط در زبان عربی بسیار غنی هستند.
- نوشتار: نوشتن عربی از راست به چپ صورت می‌گیرد و در نوشتار از حروف تصلیب و انتقالی استفاده می‌شود. برای یادگیری زبان عربی، آشنایی با نظام نوشتاری و استفاده از قلم و کاغذ یا کیبورد عربی مفید است. برای یادگیری زبان عربی، می‌توانید از منابع آموزشی مختلفی مانند کتاب‌ها، کلاس‌های زبان، نرم‌افزارهای مختلف استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: رتبه بندی زبان های دنیا در یونسکو

  • آشنایی بیشتر با زبان بنگالی

زبان بنگالی (Bengali) یکی از زبان‌های اصلی هند و بنگلادش است. بنگالی زبان رسمی در دو کشور است و بیش از ۲۰۰ میلیون نفر به آن صحبت می‌کنند. در ادامه، با برخی جوانب زبان بنگالی آشنا خواهید شد:
- الفبا: الفبای بنگالی شامل ۱۱ حرف و ۳۹ حرف صوتی است. الفبای بنگالی بر مبنای الفبای برمی استون می‌باشد و از حروف برمی، حروف ورنگاری بنگالی ساخته می‌شود.
- تلفظ: تلفظ بنگالی به‌طورکلی نسبتاً قاعده‌مند است. بااین‌حال، بعضی از صداها و حروف ممکن است برای زبان‌آموزان خارجی چالش‌برانگیز باشند. تمرکز بر تلفظ صحیح حروف و صداها در یادگیری بنگالی مفید است.
- گرامر: گرامر بنگالی مانند ساختار زبان‌های هندواروپایی است. افعال، صفت‌ها، اسم‌ها و حروف اضافه به‌عنوان بخش‌های اساسی گرامری در بنگالی وجود دارند.
- واژگان: بنگالی دارای واژگان بسیار پرکاربرد و متنوعی است. بیشتر واژگان بنگالی از ریشه‌های سانسکریتی تشکیل شده است. همچنین، برخی واژگان به‌ازای واژگان همراه با سایر زبان‌های هندواروپایی به کار می‌رود.
- نوشتار: نوشتن بنگالی با استفاده از الفبای بنگالی انجام می‌شود. بنگالی به‌صورت دیواناگری نوشته می‌شود و دارای یک سیستم پیوسته برای نوشتن است.
برای یادگیری زبان بنگالی، می‌توانید از منابع آموزشی مانند کلاس‌های زبان، کتاب‌ها، دروس آنلاین و تمرین مکالمه با بومی زبانان بنگالی استفاده کنید. همچنین، استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی و تماشای فیلم‌ها و سریال‌های بنگالی نیز می‌تواند مفید باشد.

زبان بنگالی، از پرکاربردترین زبان‌های دنیا

  • زبان فرانسوی

البته که در ابتدای لیست پرکاربرد ترین زبان های دنیا، به این مورد اشاره نکردیم، اما به دلیل محبوبیت، لازم دانستیم که در انتها آن را به این رده‌بندی اضافه کنیم. زبان فرانسوی یکی از زبان‌های رمانس است و به‌عنوان زبان رسمی در بیش از ۲۹ کشور دنیا شناخته می‌شود. زبان فرانسوی در زمینه‌های مختلفی از جمله ادبیات، هنر، فرهنگ، تاریخ و کارآفرینی تأثیرگذار است. در ادامه، به برخی جوانب زبان فرانسوی می‌پردازیم:
- الفبا: الفبای فرانسوی شامل ۲۶ حرف است که برخی از حروف در تلفظ آنها تغییر می‌کنند. علاوه بر حروف، در فرانسوی از حروف بی‌صدا (Silent Letters) نیز استفاده می‌شود که در تلفظ کلمات تأثیر دارند.
- تلفظ: تلفظ فرانسوی نسبتاً پیچیده است. تأکید و طول حروف، تلفظ صحیح صوت‌های خاص مانند "r" و "u" و نحوه تلفظ کلمات ممکن است برای زبان‌آموزان مبتدی چالش‌برانگیز باشد.
- گرامر: گرامر فرانسوی شامل قواعد دقیقی است که برای تشکیل جملات، افعال، صفت‌ها، اسم‌ها و حروف اضافه استفاده می‌شود. مثلاً ترتیب کلمات، اشتقاق کلمات و تغییراتی مانند جنس و تعداد صفت‌ها و اسم‌ها در گرامر فرانسوی مدنظر است.
- واژگان: واژگان فرانسوی بسیار پرکاربرد و متنوع است. بسیاری از واژگان فرانسوی در زبان انگلیسی نیز به کار می‌روند. در حالت کلی، با یادگیری و استفاده از واژگان رایج فرانسوی، می‌توانید در مکالمات و نوشتارتان بهتر عمل کنید.
- نوشتار: نوشتن فرانسوی با استفاده از الفبای فرانسوی صورت می‌گیرد. توجه به ترتیب حروف و استفاده صحیح از نقطه و ویرگول در نوشتار مهم است.
برای یادگیری زبان فرانسوی، می‌توانید از منابع متنوعی مانند کتاب‌های آموزشی، کلاس‌های زبان، دروس آنلاین و نرم‌افزارهای آموزشی استفاده کنید. همچنین، تمرین مکالمه و شنیداری با استفاده از منابع صوتی مانند فیلم‌ها، پادکست‌ها و موسیقی فرانسوی نیز مفید است.

مقاله پیشنهادی: سخت ترین زبان های دنیا

ساده‌ ترین زبان‌ها برای یادگیری

حال پس از معرفی پرکاربردترین زبان‌های دنیا، به سراغ لیست آسان‌ترین‌ها خواهیم رفت؛ تعیین زبانی به‌عنوان آسان‌ترین یا سخت‌ترین برای یادگیری ممکن است به دلیل متغیرهای مختلفی مانند زبان مادری، زمان مطالعه، تمرکز و استعداد فرد متفاوت باشد. با این‌حال، برخی از زبان‌هایی که به‌طورکلی به‌عنوان آسان‌ترین زبان‌ها برای یادگیری شناخته می‌شوند عبارت‌اند از:

  • اسپرانتو (Esperanto): اسپرانتو یک‌زبان بین‌المللی مصنوعی است که به طور ویژه برای آسانی یادگیری و استفاده طراحی شده است.
  • اسپانیایی (Spanish): اسپانیایی‌ زبانی است که قواعد و گرامر ساده‌ای دارد و دارای منابع آموزشی و پشتیبانی بسیار است.
  • فرانسوی (French): فرانسوی یک‌ زبان رمانس است و در برخی از کشورها به‌عنوان زبان دوم آموزش داده می‌شود. دسترسی به منابع آموزشی و فرصت‌های تمرین زبان فرانسوی نیز وجود دارد.
  • ایتالیایی (Italian): ایتالیایی زبانی شیرین و موسیقایی است و گرامر ساده‌ای دارد که می‌تواند در یادگیری آسان آن به کمک شما باشد.
  • نروژی (Norwegian): نروژی یکی از زبان‌های اسکاندیناوی است و برای بسیاری از افرادی که زبان انگلیسی را می‌دانند، آسان است. همچنین، استفاده از منابع آموزشی و فرصت‌های تمرین زبان نروژی نیز وجود دارد.

ساده‌ ترین زبان‌ها برای یادگیری

نکاتی در مورد یادگیری بهتر زبان‌های پرکاربرد دنیا

اگر علاقه‌مند به یادگیری پرکاربردترین زبان های دنیا هستید، هر کدام از فاکتورهایی که در ادامه به شما شرح می‌دهیم، می‌تواند در این مسیر شما را یاری کند. در واقع اگر می‌خواهید سرعت یادگیری خود را افزایش دهید، می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید. در زیر، تعدادی نکته کلیدی برای یادگیری بهتر زبان‌های پرکاربرد دنیا را مرور می‌کنم:

  1. تعیین هدف: قبل از شروع یادگیری زبان، هدف خود را مشخص کنید. آیا برای سفر، کار، تحصیل یا لذت‌بردن از فرهنگ و ادبیات زبان موردنظر است؟ تعیین هدف می‌تواند برنامه‌ریزی و انگیزه شما را تقویت کند.
  2. تعهد به مطالعه منظم: برنامه‌ریزی و مطالعه منظم از جمله تعهد و انگیزه در یادگیری زبان است. اختصاص زمان مشخص در روز برای مطالعه، تمرین و تماشای منابع زبان موردنظر بسیار کمک‌کننده است.
  3. تنوع در منابع: استفاده از منابع گوناگون مانند کتاب‌ها، کلاس‌های زبان، دروس آنلاین، نرم‌افزارهای آموزشی، فیلم‌ها، پادکست‌ها و موسیقی بهترین راه برای یادگیری تعاملی و جذاب است.
  4. تمرین مکالمه: ارتباط مستقیم با زبان آموخته شده از طریق مکالمه با بومی زبانان و تمرین مکالمه در موقعیت‌های واقعی و مجازی به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های صحبت‌کردن و فهمیدن را تقویت کنید.

با رعایت این نکات و تمرکز مستمر، می‌توانید بهترین نتیجه را در یادگیری زبان‌های پرکاربرد دنیا به دست آورید.

مقاله پیشنهادی: چرا زبان انگلیسی زبان بین المللی است؟

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی و معرفی پرکاربردترین زبان های دنیا پرداختیم، این زبان‌ها در سراسر دنیا در لیست محبوب‌ترین‌ها قرار گرفته و بر اساس آمار، خواهان بیشتری برای یادگیری، به‌زعم امکان حضور در جامعه جهانی گسترده‌تری دارند؛ اگر می‌خواهید بیشتر در خصوص این زبان‌ها بدانید، ما به‌صورت اختصاری در مورد قواعد دستوری و نحوه یادگیری آن‌ها نکاتی را به شما عزیزان در این مقاله شرح دادیم که مبتنی بر آن، می‌توانید در صورت نیاز، زبانی که قرار است بیاموزید را انتخاب کنید.

منبع: berlitz

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (4 امتیاز)
نظرات
عطا (شنبه 28 بهمن 1402 16:50:46)

تعیین پرکاربردترین زبان به دو نکته بستگی دارد. تعداد افرادی که به اون زبان صحبت میکنن و تعداد افرادی که زبان مادریشون هست.

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران