آموزش اسم اشاره در زبان عربی در 2 دقیقه

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1403/01/28 1587 زمان مطالعه: 2 دقیقه
اسم اشاره در زبان عربی

اسم اشاره در زبان عربی به عنوان ضمیر اشاره هم در این زبان به کار می روند. یادگیری این قوانین برای بهبود آموزش زبان عربی اهمیت زیادی دارند چرا که برای صحبت کردن روان و نوشتن متون مختلف باید نکات مهم دستوری را بلد بود.

در آموزشگاه زبان ملل دوره های مختلفی برای یادگیری زبان عربی برگذار خواهد شد. شما با شرکت در این دوره ها و کلاس های آموزشی زیر نظر اساتید بسیار برجسته موفق خواهید شد. اما در سایت آموزشی نیز نکات بسیار مهم و کاربردی به نگارش در آمده است که توصیه می کنیم آن ها را پیگیری کنید.

اسم اشاره چیست؟

اسم اشاره در زبان عربی برای اشاره کردن به چیزی مورد استفاده قرار می گیرد. چیزهایی که به آن ها اشاره خواهد شد، نیز مشارالیه نامیده می شوند‌. برای درک بهتر این نکته دستوری به مثال های زیر دقت نمایید:

  • هذا کتاب. 
    این یک کتاب است. 

در این مثال کلمه «هذا» اسم یا ضمیر اشاره می باشد و واژه «کتاب» نیز مشارالیه می باشد. 

  • ذلک الکتاب. 
    آن کتاب 

در این مثال «ذلک» ضمیر یا اسم اشاره می باشد. همچنین کلمه «الکتاب» نیز مشارالیه به حساب می آید.

اسم های اشاره درعربی

اسم اشاره از لحاظ جنس به دو صورت مذکر و مونث بیان می شود. این ضمیر های اشاره همچنین از نظر فاصله نیز در دو حالت نزدیک یا دور استفاده می شوند.

مطالعه بیشتر: الفبای عربی

ضمایر یا اسامی اشاره عربی

در این قسمت با انواع اسم اشاره در عربی آشنا خواهیم شد. اسم اشاره به صورت مذکر، مونث، اسم اشاره جمع غیر انسان و اسم اشاره مکان وجود دارند. اسامی اشاره در این زبان هذا، ذلک، هولاء و اولئک می باشند.

اسم اشاره در عربی

انواع مختلف این اسم های اشاره و کاربرد آن ها را به صورت کامل در ادامه توضیح خواهیم داد. 

اسم اشاره دور

  • اسم اشاره در زبان عربی در حالت مفرد و مذکر «ذلک» می باشد. این واژه به معنای «آن» به کار می رود. به عنوان مثال می توان گفت: ذلک الاَب.
  • در صورتی که بخواهیم از اسم اشاره دور در حالت جمع و مذکر استفاده نماییم، ضمیر «اولئک» را به کار می بریم. این واژه به معنای «آنان» است. در این مثال می توانید با کاربرد این ضمیرها بیشتر آشنا شوید: اولئک رجال صادقون.

مطالعه بیشتر: تشکر به عربی

  • اسم اشاره برای مونث در فاصله دور نیز می توان سه حالت را بیان نمود. در صورتی که بخواهیم از اسم‌ اشاره مفرد مونث و برای فاصله دور استفاده نماییم از کلمه «تلک» استفاده می نماییم. معنی این واژه «آن» می باشد. مثال: تلک الام 
  • برای اشاره به دور در حالت جمع مونث از کلمه «اولئک» استفاده خواهد شد. معنی این واژه «اینان» است.

اسم اشاره نزدیک

  • برای اسم اشاره مفرد مذکر در فاصله نزدیک از واژه «هذا» استفاده خواهد شد. معنی این واژه «این» می باشد. به عنوان مثال این جمله را مشاهده نمایید: هذا الاب 
  • برای اسم اشاره نزدیک در حالت مثنی و مذکر از دو کلمه استفاده می شود. این دو ضمیر شامل «هذان» و «هذین» می باشند. معنای این دو‌ واژه «اینان» می باشد. در واقع این دو ضمیر برای اشاره نزدیک به دو نفر مورد استفاده قرار می گیرد. مثال: هذان البائعان الشاکران. 
  • برای اسم اشاره نزدیک در حالت جمع و مذکر از کلمه «هولاء» استفاده خواهد شد. معنی این واژه «اینان» است. به عنوان مثال: هولاء الاخوان.
  • در مورد اسم اشاره مفرد و مونث در حالت نزدیک باید واژه «هذه» به کار برده شود. این واژه به معنی «این» است. برای مثال به این جمله توجه نمایید: هذه الام.
  • اسم اشاره برای حالت مثنی و مونث در فاصله نزدیک از دو واژه استفاده خواهد شد. این واژه ها «هاتان» و «هاتین» می باشند. معنی این دو واژه در زبان فارسی «اینان» است.

مطالعه بیشتر: بهترین اپلیکیشن آموزش زبان عربی

این دو ضمیر را برای اشاره به دو نفر به کار می برند. برای حالتی که جمع مونث و در فاصله نزدیک قرار باشد از اسم یا ضمیر اشاره استفاده شود، کلمه «هولاء»‌ به کار برده می شود. 


ضمایر اشاره درعربی

ضمیر اشاره به نزدیک در زبان عربی برای مذکر

در مورد اسم اشاره در زبان عربی و برای مذکر چند حالت وجود دارد که البته در قسمت قبل توضیح داده شد. برای حالت مفرد مذکر در فاصله نزدیک از اسم اشاره «هذا» به معنای «این» استفاده خواهد شد. هذا الکتاب نمونه مثال برای این حالت می باشد. 
برای حالت مثنی مذکر و در فاصله نزدیک از دو ضمیر اشاره «هذان» و «هذین» استفاده می شود که به معنی «اینان» می باشد. این ضمیر به دو نفر اشاره دارد. برای حالت جمع مذکر در فاصله دور ضمیر اشاره «هولاء» به کار می رود.

مطالعه بیشتر: آموزش اعداد به عربی

نکات کلیدی اسم های اشاره در عربی

  1. عدد: مضارع عربی دارای اشکال مفرد، دوگانه (اشاره به دو چیز) و جمع هستند.
  2. جنسیت: با اسمی که به آن ارجاع می دهند هم در جنسیت و هم از نظر عدد موافق هستند.
  3. موقعیت: عربی استاندارد معمولاً ضمیر اشاره را قبل از اسمی که تغییر می دهد قرار می دهد. با این حال، برخی از لهجه ها مانند عربی مصری ممکن است آن را بعد از اسم قرار دهند.
  4. دوگانه: در حالی که در عربی مدرن رایج نیست، شکل دوگانه برای متظاهران نیز وجود دارد.

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
3.8/5 (5 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران