فرق زبان چینی و ماندارین چیست؟ | تفاوت ماندارین و کانتونی

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/07 281
فرق زبان چینی و ماندارین چیست

اگر در حال یادگیری زبان چینی هستید بهتر است این مقاله را در مورد فرق زبان چینی و ماندارین مطالعه بفرمایید. مطمئنا نام زبان چینی کانتونی و چینی ماندارین را تا کنون شنیده اید اما امکان دارد تفاوت های این دو زبان را هنوز ندانید. اگر این سوال ذهن شما را درگیر کرده است، مطالعه این مقاله را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم. آموزشگاه زبان ملل همچون همیشه موضوعات بسیار مهمی را به صورت رایگان در سایت آموزشی خود بارگذاری خواهد کرد.

اطلاعات بیش تر در مورد زبان چینی

قبل از این که بخواهیم در مورد فرق زبان چینی و ماندارین صحبت کنیم، بهتر است قدری در مورد زبان چینی گفتگو نماییم‌‌. امروزه همه جهان، کشور چین را به عنوان یکی از ابرقدرت ها می شناسند که در زمینه اقتصادی خود را به همه جهانیان نشان داده است.

فرق زبان چینی و ماندارین چیست؟

همین امر آموزش زبان چینی را برای بسیاری از افراد در سر تا سر جهان به یک هدف بزرگ تبدیل کرده است چرا که می دانند داشتن ارتباط تجاری و اقتصادی با این کشور می تواند آینده بسیار خوبی را برای آن ها رقم بزند. بهتر است بدانید که زبان چینی در مقایسه با سایر زبان ها در جهان، بیشترین تعداد گویشوران را دارد.

در زبان چینی گویش ها و لهجه های متعددی وجود دارد که می توان گفت از نظر زبان شناسی تفاوت هایی با هم دارند. این تفاوت ها در زمینه واج شناسی، واژگان و نوع بیان می باشند. در برخی موارد تشخیص دادن این لهجه های متعدد زبان چینی برای افراد غیر چینی زبان غیر قابل درک می باشد.

مطالعه بیشتر: بهترین آموزشگاه زبان چینی در تهران

هفت لهجه را از زبان چینی در این قسمت نام می بریم که شامل چینی ماندارین ( که زبان چینی معیار و پکنی را شامل می شود)، چینی یوئی ( که همان چینی کانتونی است )، چینی وو، چینی گن، چینی شیانگ، چینی مین و چینی هاکا می باشند. در این دانشنامه به تفاوت بین زبان چینی کانتونی و چینی ماندارین می پردازیم. 

تفاوت های زبان چینی کانتونی و چینی ماندارین

یکی از تفاوت های مهم بین این رو زبان منطقه ای است که این دو زبان مورد استفاده قرار می گیرد. ابتدا در مورد زبان چینی ماندارین صحبت خواهیم کرد‌ و سپس به فرق زبان چینی و ماندارین می پردازیم. زبان چینی ماندارین در واقع زبان رسمی و اصلی کشور پهناور چین می باشد و در سر تا سر چین افراد بسیاری این زبان را به کار می برند.

در واقع باید گفت که گویش ماندارین زبان اصلی چینی محسوب می شود. این زبان همچنین در کشورهای سنگاپور و تایوان نیز مورد استفاده می باشد. در مقابل زبان چینی کانتونی تعداد گویشوران کم تری دارد و در واقع در سمت جنوب چین این زبان را به کار می برند. 

فرق زبان چینی و ماندارین از جنبه شیوه ی نگارش

تفاوت مهم دیگر بین زبان چینی کانتونی و چینی ماندارین در نحوه نگارش این دو زبان می باشد. اصولا با نگاهی به کاراکترهای زبان چینی متوجه خواهید شد که بسیار پیچیده هستند. این شیوه نگارش نوع دیگری از فرق زبان چینی و ماندارین است. به صورت کلی این دو‌ زبان از نظر کاراکترها و ریشه دارای یک پایه و اساس هستند اما در زبان چینی کانتونی شاهد کاراکترهای سنتی تر و ساده نشده می باشید.

مطالعه بیشتر: الفبای چینی

البته ناگفته نماند که گویشوران هر دو زبان قادر هستند متن های نوشته شده به هر دو را بخوانند و مفهوم آن ها را متوجه شوند. اما هنگام صحبت کردن با هم تفاوت ها کاملا مشخص خواهد شد. 

فرق زبان چینی و ماندارین از نقطه نظر صحبت کردن

این دو زبان از نظر گویش و صحبت کردن کاملا با هم فرق دارند. در واقع باید گفت که گویشوران زبان چینی ماندارین عمومل نمی توانند صحبت های افرادی که به زبان چینی کانتونی صحبت می کنند را متوجه شوند و عکس این قضیه هم وجود دارد.

فرق زبان چینی و ماندارین از نظر گویش و تلفظ کلمات این دو زبان را از هم جدا ساخته است. البته امروزه بیش تر از چینی استاندارد استفاده خواهد شد.

تفاوت در تن زبان چینی و ماندارین

در فرایند یادگیری زبان چینی، مهارت نوشتاری و خواندن دو مقوله متفاوت هستند. برخی این تصور اشتباه را در مورد این دو زبان دارند و هر دو را یکسان می دانند و فکر می کنند که تنها تفاوت در تلفظ می باشد.

مطالعه بیشتر: یاد گرفتن زبان چینی چقدر طول می کشد؟

هر دوی این زبان ها گویشی تونال هستند و تن و نواخت بر معنی کلمه ها و جمله ها تاثیر بسیار می گذارد. در واقع فرق زبان چینی و ماندارین این است که هر دو نواخت متفاوت دارند.

تفاوت ماندارین و کانتونی

فرق زبان چینی و ماندارین از نظر ساختار دستوری

این دو زبان از نظر ساختار دستوری هم تفاوت های زیادی با هم دارند‌. افرادی که غیر بومی باشند، راحت تر می توانند ساختار دستوری چینی کانتونی را درک نمایند و این زبان در واقع الگوی خاصی برای ساختار دستوری خود دارد.

مطالعه بیشتر: فواید یادگیری زبان چینی

زبان چینی ماندارین از نقطه نظر ساختار و نکات دستوری برای زبان آموزان سخت تر است چرا که ساختار کلمه ها و جمله ها با توجه به معنای احساسی و همچنین موضوع تغییر پیدا می کند. 

کارایی زبان چینی و ماندارین

برای زندگی در چین باید زبان چینی ماندارین را یاد بگیرید چرا که تمام فعالیت های تجاری، دولتی و اداری به این زبان انجام خواهد شد. در مدارس نیز از همین زبان برای تدریس و آموزش استفاده می شود. پس بهتر است برای زندگی در این سرزمین پهناور، زبان چینی ماندارین را فرا بگیرید.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (5 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران