آموزش اعداد به عربی (اعداد شمارشی، اعداد ترتیبی)

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/22 167 زمان مطالعه: 2 دقیقه
اعداد به عربی

یادگیری اعداد عربی و البته سایر زبان ها در فرایند آموزش زبان عربی، در اولویت قرار می گیرد و در مراحل ابتدایی باید این آموزش را آغاز نمود. در زبان عربی هم باید فرایند یادگیری اعداد را در ابتدای مسیر قرار داد و در ادامه به اعداد بزرگ تر و همچنین اعداد ترتیبی رسید‌.

در سایت آموزشگاه زبان ملل این نکته های آموزشی با بهترین متد و تکنیک آموزش داده می شود و شما می توانید به پیشرفت بسیار خوبی از این طریق و به صورت رایگان برسید.

آموزش اعداد به زبان عربی

زبان عربی از جمله زبان های پر کاربرد به شمار می رود و در سر تا سر دنیا افراد زیادی این زبان‌ را به عنوان زبان مادری و رسمی و یا به عنوان زبان دوم صحبت می کنند. با این حساب این بخش از مقاله را به یادگیری اعداد به عربی اختصاص می دهیم و تمام نکات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

آموزش اعداد به زبان عربی

برای این که بتوان ساعت را بیان نمود یا در مورد روزهای سال و ماه و هفته، تعداد اشیا و سایر موارد این چنینی صحبت کرد،حتما باید با اعداد آشنا بود. همان گونه که مشاهده می کنید اعداد بخش بزرگی از زبان عربی و سایر زبان ها را تشکیل می دهد و کاربرد زیادی دارد و باید گفت که یادگیری آن برای زبان آموزان بسیار مهم می باشد.

مطالعه بیشتر: حروف الفبای عربی

اگر در این مقاله با ما باشید و تا انتها با دقت مطالعه بفرمایید، می توانید یک بار برای همیشه این اعداد را یاد بگیرید و با تمرین و تکرار آن ها را ملکه ذهن خود سازید.

اعداد در زبان عربی شامل اعداد شمارشی مثل  اعداد مفرد یعنی اعداد از ۱ تا ۱۰، اعداد مرکب یعنی از ۱۱ تا ۱۹، اعداد عقود، اعداد معطوف یعنی از ۲۱ تا ۹۹ و همچنین اعداد ترتیبی می باشند. 

اعداد شمارشی چیست؟

همان‌ گونه که گفته شد تعداد به عربی به دو صورت اعداد شمارشی و اعداد ترتیبی هستند. اعداد شمارشی به دسته های دیگری تقسیم می شوند که آن ها را به شما معرفی نمودیم و در ادامه همه‌ را آموزش خواهیم داد.

اعداد ترتیبی عربی از ۱ تا ۱۰۰

اعداد شمارشی همان اعداد اصلی و معمولی هستند که برای شمارش مورد استفاده قرار می گیرند. اکنون انواع اعداد شمارشی را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد. 

اعداد مفرد در زبان عربی

اعداد مفرد شامل اعداد از ۱ تا ۱۰ می باشند و به دلیل این که از یک بخش تشکیل شده اند به آن ها اعداد مفرد می گویند.

 

0 صفر صفر
1 واحد یک
2 اثنان دو
3 ثلاثه سه
4 اربعه چهار
5 خمسه پنج
6 سته شیش
7 سبعه هفت
8 ثمانیه هشت
9 تسعه نه
10 عشر ده

اعداد مرکب 

در راستای آموزش اعداد به عربی، در این بخش اعداد مرکب را به شما عزیزان یاد می دهیم. این اعداد از عدد ۱۱ تا عدد ۱۹ را شامل می شوند.

مطالعه بیشتر: تشکر به عربی

این اعداد از ترکیب دو عدد یا کلمه تشکیل شده اند و به همین دلیل آن ها را مرکب نام گذاشته اند‌. در ادامه با این اعداد آشنا خواهید شد و البته برای یادگیری هر چه بهتر آن ها باید تمرین و تکرار مداوم داشته باشید.

11 احدی عشر یازده
12 اثنی عشر دوازده
13 ثلاثه عشر سیزده
14 اربعه عشر چهارده
15 خمسه عشر پانزده
16 سته عشر شانزده
17 سبعه عشر هفده
18 ثمانیه عشر هجده
19 تسعه عشر نوزده

 

اعداد عقود

اعداد عقود در زبان عربی در واقع اعداد دهگان هستند. در زبان عربی کلمه «عقد» به معنای بستن می باشد. همان گونه که در زبان فارسی نیز آموزش داده می شود برای یادگیری دهگان، هر ده عدد را در یک بسته قرار می دهند و به عنوان یک ده تایی به کودکان آموزش می دهند‌.

مطالعه بیشتر: اسم اشاره در زبان عربی

به همین دلیل در زبان عربی هم برای اعداد دهگان، واژه عقود استفاده می شود‌. این اعداد کاملا رند هستند و برای استفاده از آن ها نیازی به قانون مذکر و مونث بودن نیست.

20 عشرون بیست
30 ثلاثون سی
40 اربعون چهل
50 خمسون پنجاه
60 ستون شصت
70 سبعون هفتاد
80 ثمانون هشتاد
90 تشعون نود

 

اعداد معطوف

برای یادگیری اعداد معطوف باید توضیحی را برای شما عزیزان داشته باشیم. اعداد از ۲۱ تا ۹۹ را اعداد معطوف می نامند که در بین دو دهگان قرار می گیرند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که اعداد بین عدد ۱۰ تا ۲۰ شامل این دسته از اعداد به عربی نمی باشند.

اعداد عقود

در زبان عربی واژه «عطف» به معنای وصل شدن‌ به کار می برند و به همین طریق می توان دلیل نام گذاری اعداد معطوف را متوجه شد. برای خواندن این اعداد باید ابتدا عدد یکان خوانده شود و بعد از آن اعداد دهگان تلفظ می شود. 

21 واحد و عشرون بیست و یک
22 اثنان و عشرون بیست و دو
23 ثلاثه و عشرون بیست و سه
24 اربعه و عشرون بیست و چهار
25 خمسه و عشرون بیست و پنج
26 سته و عشرون بیست و شش
27 سبعه و عشرون بیست و هفت
28 ثمانیه و عشرون بیست و هشت
29 تسعه و عشرون بیست و نه

برای نوشتن و خواندن این اعداد به همین شیوه باید عمل کرد. 

اعداد ترتیبی عربی از ۱ تا ۱۰۰

تا این جا اعداد اصلی یا شمارشی را یاد گرفتید و در این بخش از یادگیری اعداد به عربی، اعداد ترتیبی را آموزش خواهیم داد. در زبان فارسی این گونه اعداد را به صورت «اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و.....» به کار می بریم و کاملا با اعداد شمارشی متفاوت گفته می شوند.

مطالعه بیشتر: یادگیری زبان عربی چقدر طول می‌کشد؟

در زبان عربی هم نحوه نوشتن و خواندن اعداد ترتیبی با اعداد شمارشی یا اصلی تفاوت دارند. نکته مهم در مورد این اعداد این است که در حالت مونث فقط کافی است یک « ة» را به انتهای عدد اضافه نمود.

اول الاول
دوم الثانی
سوم الثالث
چهارم الرابع
پنجم الخامس
ششم السادس
هفتم السابع
هشتم الثامن
نهم التاسع
دهم العاشر
یازدهم الحادی عشر ( مذکر) | الخادیة عشرة (مونث)
دوازدهم الثانی عشر | الثانیة عشرة
سیزدهم الثالث عشر | الثالثة عشرة
چهاردهم الرابع عشر | الرابعة عشرة
پانزدهم الخامس عشر | الخامسة عشرة
شانزدهم السادس عشر | السادسة عشرة
هفدهم السابع عشر | السابعة عشرة
هجدهم الثامن عشر | الثامنة عشرة
نوزدهم التاسع عشر | التاسعة عشرة
بیست و یکم الحادی و العشرون | الحادیة و العشرون

به همین شیوه می توان سایر اعداد ترتیبی را نوشت و خواند. با این توضیحات شما می توانید اعداد به عربی را به راحتی یاد بگیرید و مورد استفاده قرار دهید.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
0/5 (0 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران