نکاتی درباره مصدر و اسم مصدر به انگلیسی که نمیدانستید!

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/07 1126
مصدر در زبان انگلیسی

آیا تا کنون در مورد مصدر در زبان انگلیسی اطلاعاتی داشته اید؟ مصدر "infinitive" مفهوم اصلی هر فعل را نشان می دهد. اما تفاوت هایی با فعل دارد‌. برخی بین این دو راهی می مانند که مصدر فعل است یا اسم محسوب می شود. در واقع مبحث مصدر و گرامر و نکات مربوط به آن در زبان انگلیسی از پیچیدگی های این زبان محسوب می شود.

ما در سایت آموزشی آموزشگاه زبان ملل برای تمام این سوالات و تردیدهای شما جواب درست و دقیق و آموزش های تکنیکی داریم. پس با ما باشید و این سری از مقالات آموزش زبان انگلیسی ما را دنبال کنید. 

اطلاعات مهم و کلیدی در مورد مصدر در زبان انگلیسی

از آن جایی که تقریبا موضوع مصدر در زبان انگلیسی و نکات آن پیچیدگی های خاص خود را دارد، ما ابتدا مصدر را برای شما به شیوه ای ساده توضیح خواهیم داد. مصدر در تمام زبان ها وجود دارد و در واقع شکلی از تمام فعل ها می باشد.

اطلاعات مهم و کلیدی در مورد مصدر در زبان انگلیسی

در زبان انگلیسی مصدر را به عنوان شکل ساده یا پایه ای هر فعل به شمار می رود. به عنوان مثال این کلمات در زبان انگلیسی مصدر حساب می شوند. 

Go, play, speak, walk, sleep, show, know, ....

گاهی در جمله ها مصدر بعد از کلمات دستوری و سایر کلمات به کار برده می شود که در این صورت یک «عبارت مصدری» به وجود می آورند. همان گونه که گفته شد مصدر مشتقی از فعل حساب می شود. نکته ای که در این جا برای شما توضیح می دهیم این است که هنگامی که مصدر را به همراه یک فعل کمکی در جمله به کار ببرید، این مصدر در آن جمله نقش یک فعل را ایفا می کند.

انواع مصدر در زبان انگلیسی

برای این که این موضوع را به خوبی درک نمایید و‌ بتوانید در شرایط مورد لزوم‌ از آن استفاده کنید، مثال هایی را برای شما می آوریم. 

  • My son can play soccer. 
  • You must do your homework. 
  • My mother and I want to go to the park. 
  • Maria can speak English very well. 
  • They can help their teacher. 

انواع مصدر در زبان انگلیسی

شایان به ذکر است که مصدر در زبان انگلیسی و همچنین عبارت های مصدری انواع مختلفی دارند. هر کدام از آن‌ ها در جمله کاربرد خاصی دارند. در این قسمت نکات مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد و شما را با انواع مصدرها آشنا می کنیم. 

آشنایی با مصدر اسمی یا "Nominal infinitives" 

ابتدا باید بدانیم که منظور از واژه «اسمی» یا "nominal" چیست تا بتوانید در مورد مصدر اسمی صحبت کنیم. در گرامر زبان انگلیسی اگر کلمه ای را به عنوان اسمی معرفی کنند، به این معنی است که آن کلمه می تواند در جمله نقش یک اسم را بازی کند.

انواع مصدر در زبان انگلیسی

اسم مصدر نیز دقیقا همین حالت را دارد. نکته دیگر این است که عبارت های مصدری هم می توانند در جمله به عنوان اسم به کار بروند. به طور کلی باید گفت که این عبارت های مصدری قادر هستند در هر جمله ای که قرار بگیرند، به عنوان فاعل، مفعول به واسطه یا مفعول با حرف اضافه استفاده شود. در ادامه می توانید مثال ها را مطالعه بفرمایید و درک بهتری از این نکته گرامری در مورد مصدر و عبارت مصدری داشته باشید‌.

مطالعه بیشتر: فاعل در انگلیسی چیست؟

To play violin is my doughter' s dream.
در این جمله، عبارت مصدری نقش فاعل را ایفا می کند. 

All of my classmates wants to go to the cinema.  

نکته مهم در جمله نوشته شده این است که عبارت مصدری در جایگاه مفعول بی واسطه قرار دارد. بدون تردید با مطالعه این نکات و مثال ها می توانید درک بهتری از این نکته گرامری داشته باشید. 

آشنایی با مصدر قیدی یا "Adverbial infinitives" 

در مقالات قبلی در خصوص قید در انگلیسی صحبت کرده بودیم. در این بخش از مقاله نیز ابتدا در مورد عبارت قیدی توضیح می دهیم‌. زمانی که یک کلمه با این عبارت قیدی توصیف می شود، به این معنی است که آن کلمه قادر است در جمله در نقش یک قید مورد استفاده قرار بگیرد. قید این وظیفه را دارد که افعال، صفت ها و عبارات موجود در جمله را توصیف نماید.

آشنایی با مصدر قیدی یا "Adverbial infinitives" 

از این رو عبارت های مصدر قیدی نیز می توانند همین نقش را ایفا کنند. با این توضیحات با نمونه دیگری از مصدر در زبان انگلیسی آشنا شده ایم. مثال های زیر را با دقت مطالعه و تحلیل کنید تا این موضوع را بهتر متوجه شوید. 

  • That girl agreed ti negotiate. 

در این جمله واژه "agreed" برای توصیف فعل به کار رفته است‌. 

  • That sing was too quiet to hear. 

در جمله قبل واژه "quiet" صفت را توصیف خواهد کرد.  مصدر قیدی را با این مثال ها می توانید بهتر متوجه شوید. 

مصدر صفتی یا "Adjectival infinitives" چیست؟ 

با توجه به توضیحات در دو مورد قبل حتما می توانید معنای واژه صفتی را متوجه شوید. هنگامی که این واژه یا پسوند در کنار کلمه ای قرار بگیرد، باعث می شود که آن واژه در نقش صفت در جمله به کار برود. همه می دانید که وظیفه صفت در جمله چیست.

شاید برای شما هم جالب باشد: بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی در تهران

صفت ها در هر جمله ای که باشند، اسم ها و ضمایر را توصیف می کنند. با توجه به این توضیح در مورد صفت، پس می توان به این نتیجه رسید که مصدر های صفتی نیز می توانند اسم ها و ضمایر را توصیف کنند. به مثال زیر دقت کنید. 

It is for me to know and for you to find out. 

در توضیح این جمله و استفاده از مصدر صفتی باید گفت که مصدر "to know" و "to find out" ضمیر ها را توصیف می نمایند.

مصدر صفتی یا "Adjectival infinitives" چیست؟ 

آشنایی با مصدر ساده 

در صورتی که کلمه "to" قبل از عبارت مصدری قرار نگیرد، مصدر ساده یا به گونه ای مصدر بدون "to"  را تشکیل می دهد. اصولا در بیشتر موارد از حالت مصدر ساده در جمله ها استفاده می شود. 

  • Every one wanted to hear his sing songs.
  • I should give him some food.

آشنایی با وجه مجهول مصدر در زبان انگلیسی

مصدر در زبان انگلیسی می تواند در حالت مجهول قرار بگیرد. اما ابتدا باید توضیح دهیم که معنی مجهول چیست و در چه صورت جمله حالت مجهول پیدا می کند. هنگامی که فاعل در نقش مفعول قرار بگیرد و در واقع کاری را انجام ندهد، می توان گفت که وجه مجهولی به وجود آمده است‌.

مطالعه بیشتر: مدرک تحصیلی به انگلیسی

در این صورت است که به جای این که فاعل کاری را انجام دهد، کار بر او اتفاق می افتد. برای این که یک مصدر مجهول ساخته شود باید از یک فعل "be" و پس از آن شکل سوم فعل مورد استفاده قرار بگیرد. مثال های زیر گویای حالت مجهول در جمله می باشند. 

  • There is very work to be done. 
  • My cats need to be fed. 

مصدر در زبان انگلیسی و عبارت های حرف اضافه دار

یکی از روش هایی که بتوان مصدر در زبان انگلیسی را تشخیص داد، وجود "to" است. در واقع هر گاه در جمله ای به کلمه ای برخورد کرده اید که "to" دارد و بعد از آن از یک فعل استفاده شده است، می توانید به این نتیجه برسید که یک عبارت مصدری پیش روی شما قرار دارد.

مصدر در زبان انگلیسی و عبارت های حرف اضافه دار

اما این نکته را نیز به یاد داشته باشید که وجود "to" همیشه نمی تواند نشان دهنده مصدری بودن آن عبارت باشد. همه می دانیم که " to " یک حرف اضافه است و در جمله امکان دارد به همین عنوان به کار رفته باشد. در واقع باید به این نکته حتما دقت کنید که امکان دارد عبارتی که شما همراه با "to" مشاهده می کنید، یک عبارت حرف اضافه دار باشد.

برای این که بتوانید به راحتی به نتیجه درست برسید، باید گفت که در صورتی که بعد از "to" شما یک اسم، ضمیر یا گروه اسمی مشاهده نمایید، این عبارت دقیقا عبارت حرف اضافه دار است. این عبارت نقش اسم را ایفا می کند.

نکته مهم دیگر که بسیار کلیدی و مهم می باشد این است که در عبارت های حرف اصافه دار به هیچ عنوان از فعل یا کلمه ای که نقش فعل را داشته باشد، استفاده نمی شود. اما در عبارت های مصدری بعد از "to" حتما از فعل استفاده خواهد شد. با مثال های زیر این مسئله برای شما بسیار روشن خواهد شد. 

  • It is time to go home. 

در این جمله همان گونه که مشاهده می فرمایید، "to" دقیقا قبل از مصدر آمده است و قبل از اسم از این حرف اضافه استفاده نشده است. پس این عبارت مصدری می باشد. 

  • Bring my dinner to me.

در این جمله شما حرف اضافه "to" را دقیقا قبل از ضمیر مشاهده می کنید.

اسم مصدر در انگلیسی

در زبان انگلیسی، اسم مصدر یکی از مفاهیم پایه‌ای است که برای صحبت کردن و نوشتن به زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد. اسم مصدر همان فعلی است که به صورت اسم به کار می‌رود و عمل یا واقعه‌ای را نشان می‌دهد.

اسم مصدر چیست؟

از آنجایی که یادگیری مصدر و اسم مصدر در زبان انگلیسی از اهمیت بسزایی برخوردار است در این مقاله تصمیم داریم به طور کامل مصدر و نحوه تشخیص آن در جملات را به شما آموزش دهیم.

مصدر و اسم مصدر در زبان انگلیسی

مصدر (Gerund) و اسم مصدر (Infinitive) دو مفهوم اساسی در زبان انگلیسی هستند که در ساختار جملات و افعال به کار می‌روند. البته، مصدر و اسم مصدر در حقیقت به هم نزدیک هستند؛ اما هر کدام کاربردها و جایگاه‌های خاص خود را دارند.

مطالعه بیشتر: افعال با قاعده و بی قاعده در زبان انگلیسی

مصدر یک شکل اسم از فعل است که با اضافه کردن پسوند -ing به فعل ساده ایجاد می‌شود. مصدر به ‌صورت اسمی در جملات به‌ کار می‌رود و معمولاً به عنوان فاعل یا مفعول عمل در جمله استفاده می‌شود. برای مثال:

اسم مصدر در زبان انگلیسی

  • Swimming is my favorite sport: (دویدن ورزش مورد علاقه‌ام است) در این جمله، "Swimming" به عنوان فاعل جمله عمل دویدن (swim) را نشان می‌دهد.
  • She enjoys reading books: (او از خواندن کتاب‌ها لذت می‌برد) در این جمله، "reading" به عنوان مفعول عمل خواندن (read) استفاده شده است.

اسم مصدر نیز یک شکل اسم از فعل است که با حذف "to" از ابتدای فعل ساده ایجاد می‌شود. اسم مصدر در انگلیسی معمولاً برای اعمال مختلفی مانند هدف، انگیزه یا عملی که قصد دارید انجام دهید، استفاده می‌شود. برای مثال:

  • I like to read books: (من دوست دارم کتاب بخوانم) در این جمله، "to read" به عنوان هدف یا عملی که من دوست دارم انجام دهم، تعبیر شده است.
  • She decided to swim in the pool: (او تصمیم گرفت در استخر شنا کند) در این جمله، "to swim" به عنوان عملی که او تصمیم گرفت انجام دهد، به‌ کار رفته است.

تفاوت مصدر و اسم مصدر در انگلیسی

مصدر و اسم مصدر دو مفهوم متفاوت در زبان انگلیسی هستند. درست است که آن دو شباهت‌هایی با یکدیگر دارند اما نمی‌توان تفاوت‌های بین آن‌ها را انکار کرد. همانطور که متوجه شدید؛ اسم مصدر یک نوع اسم است که از فعل به عنوان ریشه آن ایجاد می‌شود و در واقع عمل یا واکنشی که توسط آن فعل انجام می‌شود را نشان می‌دهد.

تشخیص اسم مصدر در انگلیسی

اسم مصدر همیشه با حرف اضافه "to" قبل از خود ایجاد می‌شود و معمولاً برای انجام کارها یا بیان عملی استفاده می‌شود. مصدر نیز از فعل به عنوان ریشه آن ایجاد می‌شود، اما در مقابل اسم مصدر، مصدر هیچ حرف اضافه قبل از خود ندارد. مصدر معمولاً به عنوان فعل اصلی جمله به کار می‌رود و می‌تواند به شکل to + فعل یا بدون "to" بیاید.

تشخیص اسم مصدر در انگلیسی

تشخیص اسم مصدر یا Gerund در زبان انگلیسی یکی از مباحث مهم در گرامر است. Gerund یک شکل از فعل است که به طور معمول با اضافه کردن "ing" به انتهای فعل اصلی ساخته می‌شود و به عنوان اسم در جمله عمل می‌کند. تشخیص اسم مصدر در جملات به صورت زیر انجام می‌شود:

  1. اسم مصدر به عنوان فعل استفاده نمی‌شود:
    I enjoy swimming. (Gerund: swimming)
    She avoids making mistakes. (Gerund: making)
  2. اسم مصدر به عنوان مفعول فعل استفاده می‌شود:
    He suggested going to the beach. (Gerund: going)
    She loves dancing in the rain. (Gerund: dancing)
  3. اسم مصدر به عنوان فاعل جمله استفاده می‌شود:
    Swimming is a great form of exercise. (Gerund: swimming)
    Singing makes her happy. (Gerund: singing)
  4. اسم مصدر به عنوان مفعول افعال خاص استفاده می‌شود:
    I like reading books. (Gerund: reading)
    He hates doing homework. (Gerund: doing)

Gerunds یا اسم مصدر برخلاف افعال مصدری (Infinitives) بدون "to" مورد استفاده قرار می‌گیرند. افعال مصدری معمولاً با "to" مانند "to run", "to play" هستند، در حالی که اسم مصدر بدون "to" مانند "running", "playing" است.

مثال‌هایی با اسم مصدر

برای اینکه بیشتر با کاربرد و نحوه قرار گیری اسم مصدر در جملات آشناشوید در ادامه چندین مثال خواهیم آورد:

Reading many books can increase your knowledge.
خواندن کتاب‌های زیاد می‌تواند دانش شما را افزایش دهد.
Writing a research paper for the university comes with specific challenges.
نوشتن مقاله پژوهشی برای دانشگاه چالش‌های خاصی را به همراه دارد. 
Cooking healthy meals is a good way to maintain health.
پختن غذاهای سالم، راهی خوب برای حفظ سلامتی است. 
Traveling to different countries can change your perspective.
سفر کردن به کشورهای مختلف می‌تواند دیدگاه شما را تغییر دهد.
Participating in online training courses impacts your career future.
شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین، آینده شغلی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 
Swimming is a great way to stay in shape and improve your cardiovascular health.
شنا کردن راه عالی برای حفظ ورزشی و بهبود سلامت قلبی است.
Reading is one of my favorite hobbies because it allows me to escape into different worlds and experiences.
خواندن یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه من است چرا که به من اجازه می‌دهد به دنیاها و تجربیات مختلف فرار کنم.
Writing has always been a passion of mine, as it allows me to express my thoughts and emotions in a creative way.
نوشتن همیشه یکی از علاقه‌های من بوده، چرا که اجازه می‌دهد تا افکار و احساسات خود را به شیوه‌ای خلاقانه بیان کنم.
Cooking is a therapeutic activity for me, as I find joy in creating delicious meals for myself and others.
پپختن برای من یک فعالیت درمانی است، چرا که از ایجاد غذاهای خوشمزه برای خودم و دیگران لذت می‌برم.
Traveling is an enriching experience that allows me to learn about different cultures and meet new people.
سفر کردن یک تجربه غنی ‌کننده است که به من اجازه می‌دهد درباره فرهنگ‌های مختلف آموزش ببینم و با افراد جدید آشنا شوم.

سخن پایانی

در سایت آموزشی آموزشگاه زبان ملل انواع نکات گرامری را می توانید با توضیحات کامل مطالعه بفرمایید. همچنین زبان های مختلف زنده دنیا نیز آموزش داده می شود. در این مقاله در مورد مصدر در زبان انگلیسی توضیحات کاملی را ارائه کرده ایم. با انواع مصدر می توانید آشنا شوید و با مثال همه را به راحتی درک نمایید. تلاش کارشناسان و اساتید موسسه ملل پیشرفت و موفقیت زبان آموزان عزیز می باشد.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
0/5 (0 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران