قیدهای با قاعده و بی قاعده در زبان انگلیسی

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/05 2427
قیدهای با قاعده و بی قاعده در زبان انگلیسی

برای یادگیری قیدهای با قاعده و بی قاعده در زبان انگلیسی این مقاله را برای شما عزیزان به نگارش در آورده ایم و اصول کاربردی و مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم. قیدها در زبان انگلیسی کاربرد زیادی دارند و به گونه ای باعث زیباتر شدن این زبان خواهند شد.

به همین منظور توصیه می شود این مطالب را مطالعه و پس از یادگیری آن ها، در صحبت های خود یا در متن ها استفاده نمایید. آموزشگاه زبان ملل در کنار کلاس های حضوری خود مطالب زیادی را در سایت آموزشی نیز بارگذاری خواهد کرد که کمک زیادی به شما می کند. 

قید چیست؟ 

قبل از این که در مورد قیدهای با قاعده و بی قاعده صحبت به میان آوریم، بهتر است با قید به صورت کلی آشنا شویم. قید در انگلیسی چیست؟ قید در زبان انگلیسی شامل یک کلمه یا مجموعه ای از کلمات است که می توانند در ساختار جمله قرار بگیرند و افعال، صفت ها و دیگر قیدها را توصیف نمایند‌.

قیدهای با قاعده و بی قاعده در زبان انگلیسی

در واقع وظیفه این قیدها در زبان انگلیسی این است که زمان، مکان، چگونگی انجام شدن و کیفیت آن عمل را مشخص سازند. بسیاری از قیدها را می توان از ظاهر آن ها تشخیص داد و آن هم وجود " ly " در انتهای آن ها می باشد. اما این را نیز به یاد داشته باشید که هر کلمه ای که در انتهای خود " ly " دارد، لزوما نمی تواند قید باشد‌. به عنوان مثال کلمه "friendly" قید نیست. همچنین برخی از کلمه ها با توجه به عملکردشان در جمله می توانند در جایگاه صفت یا قید قرار بگیرند. 

قیدهای بی قاعده در انگلیسی

برای یادگیری قیدهای با قاعده و بی قاعده در زبان انگلیسی، در این قسمت توضیحاتی در مورد قیدهای بی قاعده خواهیم داشت. در گرامر زبان انگلیسی برای تشکیل این قیدها نیازی به هیچ قانون و ترفند خاصی نیست و تنها راه این است که آن ها را به خاطر سپرد. از این نظر باید همانند یادگیری افعال بی قاعده عمل کرد. در ادامه می توانید تعدادی از این قیدها را مشاهده نمایید.

قیدهای بی قاعده در زبان انگلیسی

  • Fast ... Fast 
  • Hard .... Hard
  • Straight .... Straight 
  • Lively ..... Lively 
  • Late ..... Late 
  • Daily ..... Daily 
  • Early ..... Early 
  • Good .... Well

همان گونه که قبلا هم یادآوری شد، بیشتر قیدها در انتهای خود " ly " دارند اما برخی از آن ها در زمره قیدهای بی قاعده قرار می گیرند. برای این که بتوانید آن ها را مورد استفاده قرار دهید بهتر است آن ها را حفظ نموده و کاری کنید که ملکه ذهن شما شوند. در مورد قیدهای بی قاعده نیز باید این موارد را به خاطر بسپارید. 

قیدهای بی قاعده بدون تغییر املا

در برخی از قیدهای بی قاعده، املای کلمه از حالت صفت تا قید اصلا تغییر پیدا نمی کند. به عنوان مثال: 

  • That boy haa a fast car. 

در این جمله " fast " در حالت صفت قرار دارد و ماشین را توصیف می کند. 

  • That boy drives fast. 

در این جمله کلمه " fast"  در موقعیت قید قرار دارد و نحوه رانندگی همان پسر را توصیف می کند. اما نکته این جا است که در هر دو حالت نحوه نگارش به یک صورت است.

مطالعه بیشتر: انواع قید حالت در انگلیسی

از دیگر قیدهای بی قاعده که املای یکسان دارند می توان کلمه " hard " را نام برد. در مثال های قسمت قبل تعداد دیگری از این نوع قیدها را مشاهده خواهید کرد. 

  • My teacher draws a straight line. 
  • My teacher drove straight. 

تفاوت late و lately

در راستای یادگیری قیدهای با قاعده و بی قاعده به یک سری چالش ها می رسیم که زبان آموزان با آن ها مواجه می شوند و بسیاری از آن ها به سختی می توانند آن ها را درک نمایند. یکی از این چالش های بزرگ استفاده از " late " و " lately" است.

تفاوت late و lately

نکته مهم این است که " late " هم دز جایگاه صفت و هم در حالت قید مورد استفاده قرار می گیرد. اما " lately " تنها در حالت قید به کار می رود. معنای این کلمه « اخیرا » می باشد. این کلمه را نمی توان به عنوان صفت در جمله ها به کار برد. 

  • You are always late.
    در این جمله کلمه  " late " در حالت صفت به کار رفته است. 
  • You arrived late. 
    در این جمله واژه " late " در حالت قید مورد استفاده قرار گرفته است. 
  • I have been feeling unwell lately. 
    در این جمله واژه " lately " قید زمان محسوب می شود. 

قیدهای با قاعده در انگلیسی

اکنون که بین قیدهای با قاعده و بی قاعده با انواع قیدها بی قاعده آشنا شده اید، نوبت را به قیدهای با قاعده می دهیم. در این قسمت تمام نکات مهم در مورد این نوع قیدها را توضیح خواهیم داد. قیدها در بیشتر موارد با کمک صفت ها ایجاد می شوند. برای این کار می توان با اضافه کردن "ly" به انتهای صفت اقدام نمود.

شاید برای شما جالب باشد: بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی در تهران

اما در برخی شرایط حالت نگارش صفت ها پس از اضافه کردن "ly" تغییر پیدا می کند. اما نگران نباشید این تغییرات اصلا مشکل نیستند و به راحتی می توانید آن ها را یاد بگیرید. گاهی نیز این پسوند دچار تغییر خواهد شد. در این قسمت از مقاله تمام این نکات را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

ساخت قید با اضافه کردن پسوند "ly" به صفت

در اولین گام ایجاد نمودن قیدها به این قاعده بر می خوریم که باید با اضافه کردن پسوند " ly " به صفت، یک قید ساخت. در ساده ترین حالت ممکن املای کلمه هیچ تغییری پیدا نمی کند.

قیدهای با قاعده و بی قاعده در زبان انگلیسی

مطالعه بیشتر: حروف اضافه در زبان انگلیسی

این قانون برای کلمه هایی است که در انتهای خود یک صامت دارند که البته باید " ic " را استثنا به حساب آورد. همچنین صفت باید به یک مصوت ختم شود که در این شرایط هم " le " یک استثنا محسوب می شود. به مثال های زیر دقت فرمایید. 

  • She is a beautiful dancer. 
  • She dances beautifully.
  • My mother is a slow walker. 
  • My mother walks slowly. 

این مثال ها گویای قیدهای هستند که در انتهای خود پسوند " ly " را می گیرند و اصلا از نظر املایی تغییری پیدا نمی کنند. 
صفاتی که در انتهای خود " ic " دارند. در برخی موارد کلمه ای که در جایگاه صفت قرار دارد پس از تبدیل به قید دچار تغییر جزئی در املا می شود.

این تغییر به این منظور ایجاد می شود که شکل کلی کلمه با این پسوند هم خوانی پیدا کند. در صورتی که صفت مورد نظر در انتهای خود "ic" داشته باشد، در انتها و برای تبدیل شدن به قید، پسوند " ally " می گیرند. به این مثال ها توجه فرمایید. 

  • My friend is an enthusiastic student.
  • M friend works enthusiastically.

در این بخش باید یک استثنا را به شما معرفی نماییم. کلمه " public " این استثنا می باشد. این صفت برای تبدیل به قید تغییری پیدا نمی کند. 

  • Public .... Publicly 

صفاتی که در انتها " y " دارند. 

در صورتی که صفت مورد نظر در پایان خود " y " داشته باشد، از قانون دیگری پیروی می کنند. در این شرایط " y " را حذف نموده و به جای آن از " ily " استفاده می کنند. مثال زیر گویای این حالت می باشد. 

  • My children are happy when they are watching animation. 
  • My children are watching animation happily. 

به نحوه تولید قید در این جمله  و استفاده از آن دقت نمایید. 

صفت هایی که " le " و " ue " دارند. 

قیدهای با قاعده و بی قاعده در زبان انگلیسی

در این قسمت از مقاله و پس از توضیحات کامل در مورد قیدهای با قاعده و بی قاعده به یکی دیگر از مواد استثنا می رسیم. صفت های که در پایان خود " le " دارند، باید از این قانون پیروی نمایند‌. در این گونه صفت ها " le " از پایان کلمه حذف شده و به جای آن " y " قرار می گیرد. 

  • That man is a terrible golfer. 
  • That man plays golf terribly. 

در مورد صفت هایی که به " ue " ختم می شوند، برای ایجاد قید باید " e " را از انتهای آن ها حذف نموده و " ly " را به جای آن قرار داد. به این مثال توجه کنید. 

  • True ....... Truly 

این نکات مهم در مورد قیدهای با قاعده و بی قاعده در زبان انگلیسی شما را بیش تر با آن ها آشنا خواهد کرد و می توانید به راحتی از آن ها استفاده نمایید. امیدواریم این مقاله از سری مقالات آموزش زبان انگلیسی برای شکا کاربردی بوده باشد. در صورت هرگونه نظر یا سوال میتوانید در قسمت کامنت ها با ما در ارتباط باشید.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
0/5 (0 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران