نحوه سلام و احوالپرسی به زبان ژاپنی همراه با تلفظ

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/22 501 زمان مطالعه: 2 دقیقه
سلام به زبان ژاپنی

یادگیری ژاپنی می تواند کمی سخت باشد. شما باید خود را با الفبای مختلف آشنا کنید، تلفظ‌ها را یاد بگیرید و به تمام قواعد مختلف گرامری پایبند باشید. در واقع، کارشناسان معتقدند که رسیدن به سطح مبتدی ممکن است بین سه تا شش ماه طول بکشد؛ اما اجازه نده که شما را متوقف کند. یادگیری ژاپنی امکان پذیر است، فقط باید کمی صبر داشته باشید و متعهد بمانید.

خوشبختانه، اگر از خود پرسیده‌اید، چگونه به ژاپنی با کسی سلام و احوالپرسی کنید؟ جای درستی آمده‌اید. برای شروع یک مکالمه عالی، ما در آموزشگاه زبان ملل قرار است به شما سلام و احوالپرسی به زبان ژاپنی و همچنین خداحافظی کردن در این زبان را آموزش دهیم پس با ما همراه باشید.

سلام به ژاپنی 

هنگام آموزش زبان ژاپنی متوجه میشود راه‌های بسیاری برای احوالپرسی به زبان ژاپنی وجود دارد، اما بسیاری از احوالپرسی‌ها به رابطه شما با آن شخص و موقعیت شما بستگی دارد. به همین خاطر سلام و احوالپرسی در زبان ژاپنی بسته به موقعیت و فردی که قصد مکالمه با او را دارید می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه چندین مورد از پرکاربردترین عبارت‌هایی که می‌توانید برای سلام و احوالپرسی از آنها استفاده کنید را معرفی خواهیم کرد:

  • こんにちは — Konnichiwa — سلام/عصر بخیر

یکی از رایج‌ترین تبریک‌های ژاپنی Konnichiwa است و تقریباً در هر موقعیت یا مناسبتی می‌توان از آن استفاده کرد. این حتی یکی از احوالپرسی‌های رسمی در ژاپنی محسوب می‌شود. با این حال، از آنجایی که به معنای عصر بخیر است، بهتر است از آن در طول روز استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: متن ژاپنی با معنی

  • おはよう ございます — Ohayou gozaimasu — صبح بخیر (رسمی)

یکی دیگر از احوالپرسی‌های رسمی در ژاپنی おはよう ございます است که برای گفتن صبح بخیر استفاده می‌شود. این عمدتاً زمانی استفاده می‌شود که در حال احوالپرسی با کسی هستید که به خوبی نمی‌شناسید.

  • おはよう - اوهایو - صبح بخیر (غیررسمی)

اگر می‌خواهید به یکی از دوستانتان یا یکی از اعضای خانواده‌تان صبح بخیر بگویید، می‌توانید تبریک おはよう که تلفظ می‌شود ohayou را به کار ببرید.

  • こんばんは — Konbanwa — عصر بخیر

راه سوم برای احوالپرسی بر اساس ساعت روز، こんばんは است که konbanwa تلفظ می‌شود. این احوالپرسی به خودی خود، رسمی در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند بین افراد در هر رابطه‌ای استفاده شود. با این حال، سعی کنید این تبریک را برای اواخر بعد از ظهر یا هر زمانی در شب حفظ کنید.

مطالعه بیشتر: الفبای ژاپنی

  • 5おやすみなさい — Oyasumi nasai — شب بخیر

اگر می‌خواهید به کسی شب بخیر بگویید، می‌توانید بگویید おやすみなさい. اگر چه از نظر فنی به عنوان تبریک تلقی نمی‌شود، اما روش خوبی برای شب بخیر گفتن است. ترجمه مستقیم آن به معنای «برو استراحت کن» است.

  • 6やあ! - بله! - سلام!

اگر به دنبال روشی معمولی برای سلام کردن به دوستان هستید، به سادگی やあ! با تلفظ «ya» بگویید. با این حال از آن در موقعیت‌های رسمی استفاده نکنید، زیرا بیشتر راهی برای جلب توجه دیگران است. اغلب اوقات، علامت تعجب به دنبال آن می‌آید.

  • 7ヤッホ - Ya-ho - Yoohoo

هنگام یادگیری نحوه احوالپرسی با مردم به زبان ژاپنی، فراموش نکنید که چند گزینه غیررسمی را برای زمانی که دوستی نزدیک دارید یاد بگیرید. یکی از رایج‌ترین آنها ヤッホ است. می‌توان از آن به عنوان تبریک و راهی برای جلب توجه دیگران استفاده کرد.

  • おす! - اوسو! - سلام!

یکی دیگر از راه‌های غیررسمی برای احوالپرسی به زبان ژاپنی، گفتن おす است! این عبارت به طور مستقیم به هی ترجمه می‌شود، اما این کلمه کمی مردانه‌تر است، بنابراین بیشتر در بین مردان استفاده می‌شود.

مطالعه بیشتر: قدیمی ترین زبان دنیا

  • お久しぶりですね - O-hisashiburi desune - مدتهاست که ندیده اید

اگر با کسی برخورد کردید که مدتی است او را ندیده‌اید، می‌توانید بگویید お久しぶりですね. این به (مدت طولانی بدون دیدن) ترجمه می‌شود و معمولاً به کسی گفته می‌شود که حدود یک ماه یا بیشتر بدون دیدن او گذرانده است. می‌توان از آن به عنوان یکی از تبریک‌های رسمی در ژاپن استفاده کرد، اما می‌توانید ابتدا و انتهای آن را رها کنید تا کمی رسمی‌تر شود.

  •  いかがお過ごしですか? - ایکاگا اوسوگوشی دسو کا؟ - حال شما چطور است؟

وقتی می‌خواهید از کسی بپرسید حالش چطور است، اما با یک فرد صاحب مقام، یک مافوق یا یک فرد مسن صحبت می‌کنید که با آن آشنا نیستید، از عبارت いかがお過ごしですか استفاده کنید. بعد از سلام کردن این جمله را انتخاب کنید یا از آن به عنوان راهی برای معرفی سوال دیگری استفاده کنید. اگر با کسی صحبت می‌کنید که نمی‌شناسید و از وضعیت او مطمئن نیستید، همیشه از این عبارت استفاده کنید.

  • お元気ですか؟ - ای جنکی دسو کا؟ - چطور هستید؟ (رسمی)

هنگامی که یاد می‌گیرید چگونه به زبان ژاپنی احوالپرسی کنید، همیشه یک گزینه این است که از او بپرسید که در چه حالی است. اگر می‌خواهید این کار را در یک محیط رسمی انجام دهید، مهم است که از お元気ですか استفاده کنید که به صورت "?o genki desu ka" تلفظ می‌شود.

مطالعه بیشتر: بهترین اپلیکیشن آموزش زبان ژاپنی

این یک گزینه عالی برای ملاقات با شخص جدید است، اما می‌توانید از آن با دوستان نزدیک و خانواده نیز استفاده کنید. ترجمه مستقیم به این معنی است که "آیا شما سالم هستید؟" با این حال، همیشه قبل از استفاده از این سلام، گفتگوی خود را با یک سلام رسمی شروع کنید.

  • 元気だった؟ - ژنکی داتا؟ - چطور هستید؟ (دوستانه و غیر رسمی)

وقتی با دوستان یا اعضای نزدیک خانواده صحبت می‌کنید، می‌توانید آن را کم کنید و از عبارت 元気だった? استفاده کنید تا وضعیت آنها را بپرسید. این عبارت در بین دوستان خوب است.

خداحافظ به ژاپنی

حالا که به طور کامل با پرکاربردترین عبارات در سلام به احوالپرسی به زبان ژاپنی آشنا شدید؛ شاید قصد داشته باشید نحوه خداحافظی به این زبان را نیز یاد بگیرید. خداحافظی در زبان ژاپنی مانند سلام و احوالپرسی نیز بسته به موقعیت و فردی که قصد مکالمه با آن را دارید متفاوت می‌شود. در ادامه با نحوه خداحافظی به زبان ژاپنی آشنا می‌شوید:

  • خداحافظ (برای همیشه): Sayōnara -さようなら

این احتمال وجود دارد که قبلاً این کلمه ژاپنی را به عنوان "خداحافظ" شنیده باشید. در حالی که معمولاً توسط زبان مادری ژاپنی استفاده نمی‌شود. دلیل آن این است که さようなら به این معنی است که احتمال زیادی وجود دارد که شما برای مدتی طولانی یا هرگز دیگر با طرف مقابل ملاقات نکنید. بنابراین گفتن این موضوع به یک رئیس یا یکی از عزیزان ممکن است باعث سردرگمی یا ناراحتی آنها شود. این عبارت همچنین در مراسم تشییع جنازه بسیار مناسب است.

  • ممنون از زحمات شما: Otsukaresamadeshita - お疲れ様でした

این عبارت را می‌توانید چیزی شبیه به «متشکرم برای زحمات شما» در نظر بگیرید. عبارت مشابه دیگری که ممکن است بشنوید 苦労様でしたごくろうさまでした ،است که معنایی شبیه به お疲れ様でした دارد اما به افرادی گفته می‌شود که از درجه شما پایین‌تر هستند. برای مثال، یک رئیس ممکن است به کارکنان خود بگوید御苦労様でした. اما از نظر ادب، بهتر است بگویید お疲れ様でした.

  • برای همه چیز از شما متشکرم: Osewaninarimashita -お世話になりました

این عبارت همچنین دارای مفهوم از حمایت و کمک شما متشکرم یا حتی از همکاری شما متشکرم است.

  • بعدا می‌بینمت: Mata ne -またね

این یک راه معمولی برای خداحافظی با افرادی است که نزدیکشان هستید و به معنای بعداً می‌بینمت یا به زودی می‌بینمت است.

  • خداحافظ: Baibai - バイバイ

شاید شنیده باشید که جوانان، به ویژه دختران و زنان، از این عبارت استفاده می‌کنند که دقیقاً شبیه به انگلیسی «بای بای!» است. اگر پسر هستید مراقب استفاده از آن باشید، زیرا ممکن است به نوعی زنانه به نظر برسد.

مطالعه بیشتر: اصطلاحات ژاپنی

  • مراقب باشید: Kiwotsukete - 気をつけて

همانطور که در انگلیسی به عنوان خداحافظی می‌گوییم «مراقب باش»، می‌توانید به ژاپنی 気をつけて نیز بگویید. برای مثال به کسی که خانه شما را ترک می‌کند، یا به کسی که به تعطیلات می‌رود، می‌توانید این جمله را بگویید.

  • خداحافظ: Sarabada - さらばだ

این یک عبارت بسیار قدیمی برای خداحافظی است. به همین خاطر شما اغلب آن را نمی‌شنوید. همچنین این عبارتی نیست که به رئیس خود بگویید، اما می‌توانید از آن به عنوان شوخی در میان دوستان نزدیک خود استفاده کنید.

سخن پایانی

یادگیری نحوه احوالپرسی به زبان ژاپنی می‌تواند سرگرم کننده باشد، به همین خاطر اگر در حال حاضر مشغول یادگیری زبان ژاپنی هستید؛ باید پس از یادگیری الفبای این زبان با پرکربردی‌ترین عبارات و جملات که یکی از آنها سلام و احوالپرسی و دیگری خداحافظی است آشنا شوید. مهمترین راه یادگیری این زبان تمرین و تکرار است. به همین خاطر سعی کنید آن را در زندگی روزمره خود استفاده کنید.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (1 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران