خدمات آموزشی

آموزش زبان ارمنی با تلفظ فارسی

آموزش زبان ارمنی

آموزش زبان ارمنی بین تمام زبان های خارجی می تواند تجربه شیرین و ارزشمندی برای زبان آموزان به همراه داشته باشد. چرا که این زبان تاریخ و فرهنگ غنی و منحصر به فردی دارد. در واقع این امر می تواند راهی برای آشنایی با ادبیات و هنر کشورهای مختلف و ارتباط با افراد ارمنی زبان و همچنین مسافرت یا مهاجرت به ارمنستان باشد.

آموزشگاه زبان ملل برای آگاهی بیشتر شما با این زبان، مقاله پیش رو را به نگارش در آورده و تقدیم می نماید. دوره های آموزشی این موسسه برای زبان های مختلف و رایج دنیا برگزار خواهد شد و اساتید برجسته ای آموزش زبان ها را بر عهده دارند. 

درباره زبان ارمنی

ارمنی را باید زبانی باستانی با قدمت ۲۵۰۰ ساله بشناسیم که زبان رسمی کشور ارمنستان می باشد. این زبان به خانواده زبان های هند و اروپایی تعلق دارد و در واقع یک شاخه جداگانه از این خانواده محسوب می شود و به صورت کلی باید گفت که به زبان یونانی نزدیک می باشد. در دنیا حدود پنج میلیون نفر این زبان را برای گویش مورد استفاده قرار می دهند که از این تعداد حدود سه میلیون نفر در کشور ارمنستان زندگی می کنند.

این کشور از همسایه های ایران به شمار می رود و زبان رسمی آن ارمنی است. افراد زیادی، تقریبا معادل نیمی از ارمنی زبان ها در این کشور زندگی نمی کنند و گفتنی است که بیشتر آن ها زبان ارمنی غربی را به کار می برند. این زبان می تواند فرصت های جدیدی را برای شخص به وجود بیاورد و در زمینه کار و کاوش های فرهنگی کمک زیادی می کند.

این زبان دستور زبان، واژگان و لغات و تلفظ خاص خود را دارد و الفبا و سیستم نوشتاری آن نیز کاملا منحصر به فرد است. از این رو باید اذعان داشت که آموزش زبان ارمنی می تواند زبان آموزان را با چالش های جالبی رو به رو کند و در واقع این افراد قدم‌ در راهی بسیار ارزشمند می گذارند. 

نکات کلیدی برای آموزش زبان ارمنی

اگر قصد دارید که در مسیر آموزش زبان ارمنی قدم های استوار بردارید و در انتهای راه به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید، این نکات کلیدی و مهم را در نظر داشته باشید. سعی کنید برای کشف دنیای جدید با زبان ارمنی و ورود به این دروازه پیشرفت، هر چهار مهارت زبانی را مهم بشمارید. مهارت خواندن، نوشتاری، شنیداری و گفتاری چهار مهارت مهم در آموزش هر زبان است و باید هر کدام از آن ها به صورت منظم مورد توجه و تمرین قرار بگیرد.

با این کار تسلط بر این زبان افزایش پیدا کرده و زبان آموزان اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند. ارمنستان کشوری است که فرهنگ و تاریخ غنی دارد و شما با آموزش این زبان قادر خواهید بود این دنیا را به خوبی کشف نمایید. سنت ادبی و هنری در این کشور بسیار غنی و پربار است و آشنایی با این فرهنگ و سنت شما را در درک بهتر این زبان کمک خواهد کرد. 

راه های مهم و موثر برای آموزش زبان ارمنی

افرادی که به آموزش زبان ارمنی علاقه دارند می توانند از موثرترین و مهم ترین راه ها برای این کار بهره ببرند. منابع و ابزارهای مهم در این مسیر کمک زیادی به زبان آموزان خواهد کرد. در ادامه این ابزارها و برنامه های کارآمد و مهم‌ را معرفی خواهیم کرد. 

✔ بهره بردن از معلم ها و اساتید کارآمد 

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که همکاری با اساتید کارآمد و متخصص می تواند مسیر را برای شما بسیار هموارتر سازد‌. در زمینه آموزش زبان ارمنی نیز باید به دنبال این چنین افرادی باشید و از محضر آن ها بهره های لازم را ببرید. اما اگر معلم خصوصی را برای این کار در نظر بگیرید می توانید این اطمینان را داشته باشید که با مزیت های بیشتری مواجه خواهید شد.

این اساتید وقت بیشتری را برای آموزش به شما صرف خواهند کرد و مطمئنا در مدت زمان مورد نظر برای برگزاری کلاس، نکات مهم و کلیدی به شما گفته خواهد شد. مهارت های چهار گانه زبان برای شما اجرا خواهد شد و قادر خواهید بود در هر کدام از این مهارت ها به پیشرفت چشمگیری دست پیدا کنید. 

✔ استفاده از برنامه ها و اپلیکیشن های متنوع

امروزه در دنیای اینترنت اپلیکیشن ها و برنامه های متنوعی برای آموزش زبان های مختلف طراحی و بارگذاری شده است. برنامه های آنلاین این فرصت را به شما می دهد که به عنوان مثال در زمینه آموزش زبان ارمنی و هر زبان دیگری با دنیا در ارتباط باشید و مهارت های مختلف را تمرین نمایید. برخی از این پلتفرم های آنلاین برای آموزش زبان، این امکان را به شما می دهد که با افراد ارمنی زبان در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید. این ارتباط ها مطمئنا مهارت های چهار گانه زبانی را در وجود شما تقویت خواهد کرد. 

✔ پکیج های آموزشی غیر حضوری

پیشرفت تکنولوژی توانسته علاقمندان به آموزش زبان های مختلف دنیا را وارد مسیری بسیار کارامد کند. مطمئنا در گذشته مسئله آموزش زبان مشکلات بیشتری را به همراه داشته است. اما اکنون پکیج های آموزشی مختلف طراحی شده اند که این فرصت را به زبان آموزان می دهد که بدون این که مجبور به شرکت در کلاس های آموزشی باشند، قدم در راه یادگیری هر زبانی بگذارند‌. علاقمندان به یادگیری و آموزش زبان ارمنی نیز می توانند از این پکیج های آموزشی بسیار کاربردی استفاده نمایند. 

✔ آشنایی عمیق با فرهنگ ارمنی

یکی از راه های بسیار مهم و کاربردی برای آموزش زبان ارمنی این است که در فرهنگ این کشور غرق شوید. اما چگونه می توان بدون حضور در این کشور به این مهم دست پیدا کرد. راهکارهای ما شما را در این مسیر به موفقیت می رساند. توصیه ما این است که از تماشای فیلم ها و سریال های زبان اصلی و برنامه های تلویزیونی ارمنی شروع کنید.

این کارها نه تنها شما را با فرهنگ این کشور آشنا می کند، بلکه آموزش زبان ارمنی را برای شما بسیار جذاب تر و راحت تر می سازد. حتما گوش دادن به موسیقی ارمنی را در برنامه خود قرار دهید و در کنار لذت بردن از این فضا، آموزش زبان را نیز دنبال کنید. با این کارها دامنه لغات شما گستردگی چشمگیری پیدا می کند و مطمئنا بیشتر در ذهن شما می ماند. 

آموزش زبان انگلیسی

برخی از کلمات و اصطلاحات کاربردی ارمنی

قبل از این که به صورت اصولی به آموزش زبان ارمنی بپردازید، حتما در زمینه یادگیری لغات و اصطلاحات جدید اقدام‌ نمایید. این کار شاید انگیزه بیشتری به شما بدهد. در این بخش تعدادی از این لغات و عبارت ها را عنوان خواهیم کرد. 

  • Barev: سلام
  • Voghjooyn: درود
  • Inchbeses?: چطوری؟
  • Kefed lava: حالت خوبه؟
  • Shnorhagalem: متشکرم
  • Tsavoomem: متاسفم
  • Neroghoochoon: ببخشید
  • Bari looys: صبح بخیر
  • Bari gisher: شب بخیر
  • Nerogh: ببخشید
  • Haryoor: صبح بخیر
  • Bariluys: هزار
  • Hazar: شب بخیر
  • Nakhatchash: خداحافظ 

آشنایی با کشورهای ارمنی زبان

علاقمندان به آموزش زبان ارمنی باید با کشورهایی که‌ این زبان را مورد استفاده قرار می دهند آشنا شوند. ارمنستان که در واقع همه آن‌ را به نام جمهوری ارمنستان می شناسند، کشوری است که این زبان را به عنوان زبان رسمی خود معرفی کرده است. پایتخت این کشور ایروان است. گردشگری مهم‌ ترین منبع درآمد در این کشور محسوب می شود و امروزه این صنعت پیشرفت چشمگیری داشته است.

در واقع گردشگران خارجی به این کشور رفت و آمد دارند و باعث شده که این صنعت رشد زیادی در کشور ارمنستان داشته باشد. افرادی که قصد سفر به این کشور را دارند بهتر است قبل از هر گونه اقدامی در زمینه آموزش زبان ارمنی اقدامات لازم را انجام دهند. اصطلاحات و عبارات روزمره بسیار اهمیت دارند و باید در قدم‌ اول یاد گرفته شوند.

نکته جالبی که باید عنوان نماییم این است که مهاجرت مردم کشور ارمنستان، باعث شده این زبان در برخی کشورهای دیگر نیز استفاده شود. به عنوان مثال می توان از کشورهای لبنان، ترکیه، عراق، آذربایجان، فرانسه، مصر، بلغارستان و ایالات متحده آمریکا نام برد. 

گویش های مختلف در زبان ارمنی

شایان ذکر است که زبان ارمنی دو گویش استاندارد دارد که زبان ارمنی شرقی و غربی نام دارند. این دو لهجه در واقع لهجه های اصلی این زبان محسوب می شوند. اکنون ارمنی های ساکن آذربایجان و ایران از زبان و گویش ارمنی شرقی مدرن استفاده می نمایند. اما گویش ارمنی غربی توسط ارمنی زبان های ساکن در ایالات متحده آمریکا، اروپا، خاورمیانه، استرالیا و آمریکای جنوبی استفاده می شود.

گویش سنتی این زبان در سده پنجم مورد استفاده بوده و امروزه در کلیساهای آپوستولیک به کار برده می شود. گفتنی است که گویش شرقی ارمنی تحت تاثیر زبان روسی تغییراتی را در خود دیده است و به همین دلیل از نظر املایی و نگارشی با گویش غربی تفاوت هایی دارد. 

ساختار زبان ارمنی

مطمئنا در مسیر آموزش زبان ارمنی و هر زبان دیگری باید در ابتدا با ساختار آن زبان آشنا شد. در این زبان اصوات با صدا و بی صدا، نقاط تاکید در واژگان، گرامر زبان، اسم‌ ها، افعال، واژگان، جمله سازی، مهارت نوشتاری و سایر نکات مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه این مباحث را مورد بررسی و توجه قرار خواهیم داد. 

آشنایی با اصوات در زبان ارمنی

برای آموزش زبان ارمنی به شیوه درست و اصولی باید در وهله اول با اصوات این زبان آشنا شوید. حروف صدادار باید در کنار حروف بی صدا استفاده شوند تا بتوان کلمات را به خوبی تلفظ نمود. زبان ارمنی حروف بی صدای زیادی دارد . هر دو گویش زبان ارمنی دارای شش حرف صدادار می باشند. اما حروف بی صدا در این زبان بسیار زیاد هستند. برای تشخیص این حروف می توان از طریق آپاستروفی بعد از آن ها تشخیص داد. 

آشنایی با نقاط تاکید در واژگان

نکته مهم در آموزش زبان ارمنی مسئله بیان واژگان است. تاکید در واژگان و نحوه بیان در زبان ارمنی به گونه ای است که در آخرین بخش کلمه حالت نزولی پیدا می کند. اما در شرایطی که در بخش آخر حرف صدا دار وجود داشته باشد، تاکید را در بخش یکی مانده به آخر انجام می دهند و این قسمت نزولی خواهد شد. 

آموزش زبان ارمنی با یادگیری گرامر

سیستم گرامری در این زبان پیچیده بوده و شامل ترکیب و صرف اسم‌ها و فعل ها می باشد. در ادامه درباره اسم‌ها و فعل ها در این زبان‌ توضیح خواهیم داد. 

شناخت اسم ها

با شروع آموزش زبان ارمنی باید اسم ها و افعال را به خوبی بشناسید. این نکته را در مورد اسم ها در زبان ارمنی به یاد داشته باشید که در این زبان اسم ها اصلا شناسه جنسیتی ندارند. برای شمارش اسم‌ ها از دو نوع مفرد و جمع استفاده خواهد شد. در گویش شرقی ارمنی هفت نوع و در گویش غربی ارمنی شش نوع اسم وجود دارد.

اسامی به دو حالت صرف خواهند شد. در هر دو گویش جای قرارگیری شناسه اسم ها متفاوت است. در گویش شرقی این شناسه ها قبل از اسم قرار می گیرد در حالی که جایگاه این شناسه ها در گویش غربی بعد از اسم خواهد بود. در مورد صفت ها نیز باید گفت که در زبان ارمنی بر خلاف فارسی صفت ها قبل از اسم ها قرار می گیرند و حروف اضافه نیز بیشتر بعد از اسم ها می آیند. 

نکات مهم درباره افعال در آموزش زبان ارمنی

در امر آموزش زبان ارمنی باید به استفاده از افعال دقت ویژه ای داشت. در گویش های مختلف این زبان پایان بندی افعال متفاوت خواهد بود. ریشه فعل در این زبان دو‌ فرم دارد که به آن حالت اصلی یا پایه می گویند. یکی از این دو ریشه یا پایه برای زمان گذشته ساده و اسم مفعول به کار برده می شود. ریشه دیگر برای سایر زمان ها و حالت ها کاربرد دارند. در این زبان افعال را به سه صورت صرف می کنند و سه نوع حالت فعل دستوری، شرطی و اخباری وجود دارد. 

جمله سازی در زبان ارمنی

نکته مهم و کاربردی در آموزش زبان ارمنی و سایر زبان ها مسئله جمله سازی و ترتیب کلمات است. ساختار جمله در این زبان به صورت معمولی است و فاعل به علاوه فعل و مفعول مورد استفاده قرار می گیرد. اما در شرایط مختلف این ساختار تغییراتی پیدا می کند. 

جنبه نوشتاری زبان ارمنی

مهارت نوشتاری از نکات مهم در آموزش زبان ارمنی می‌باشد. گفتنی است که این زبان لغات و واژه های زیادی را از زبان های یونانی، ایرانی و ترکی گرفته است. در گویش شرقی ارمنی واژه های زیادی از زبان روسی نیز دیده می شود. از زبان ایران باستان نیز واژه هایی در این زبان وجود دارد. از این رو آموزش زبان ارمنی برای افرادی که به این زبان های گفته شده صحبت می کنند، ساده تر خواهد بود. الفبای زبان ارمنی ۳۶ حرف دارد و به صورت افقی از چپ به راست نوشته می شود. 

 


کتاب آموزش زبان ارمنی

آموزش زبان ارمنی

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (3 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران