خدمات آموزشی

زبان چکی | آموزش زبان چکی

آموزش زبان چکی

طرفداران یادگیری و آموزش زبان چکی با مطالعه مطالب این دانشنامه مطمئنا آشنایی خوبی با این زبان پیدا می کنند. اگر کنجکاو هستید که این زبان را بشناسید، این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید. با این مقاله با یکی از زبان های پر از چالش اسلاوی با ریشه زبان های هند و اروپایی آشنا می شوید. تفاوت گرامری آن با زبان انگلیسی نیز بسیار جالب است.

البته با ثبت نام در آموزشگاه زبان ملل می توانید در شرایطی کاملا مدرن و به روز این زبان را فرا بگیرید. کلاس ها به صورت آنلاین و حضوری و همچنین به شکل خصوصی و گروهی برگزار خواهند شد. 

ویژگی های زبان چکی

در این بخش قرار است بدانیم که زبان چکی چیست و چه ویژگی هایی دارد. در واقع اولین گام در آموزش زبان چکی و سایر زبان ها، شناخت آن زبان است. این زبان از زبان های اسلاوی است و در سرتاسر جهان حدود دوازده میلیون گویشور دارد. این زبان نزدیکی زیادی به زبان اسلواکی دارد و همچنین آن را بسیار شبیه به زبان لهستانی می دانند.

این زبان انعطاف پذیری زیادی دارد و باید گفت که از زبان های لاتین، یونانی و زبان آلمانی کلمات زیادی گرفته است. زبان چکی زبان رسمی جمهوری چک است. این زبان برای بسیاری از غربی ها و آمریکایی ها غیر قابل فهم و گیج کننده می باشد و به زبان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی شباهت دارد. 

آیا یادگیری زبان چکی سخت است؟

از آن جایی که این زبان قوانین پیچیده و منحصر به فردی دارد، می توان آن را در دسته سخت ترین زبان های دنیا قرار داد. آموزش زبان چکی به عنوان یک زبان اسلاوی، برای افرادی که با زبان های روسی یا لهستانی آشنایی ندارند مشکل تر و چالش بر انگیز تر خواهد بود.


یادگیری زبان چکی
 

دلایل سختی آموزش زبان چکی

اما به چه دلایلی آموزش زبان چکی می تواند سخت باشد. شاید در نگاه اول مسئله نکات گرامری پیچیده و واژگان در این زبان را بتوان دلیل سختی آن دانست. گرامر این زبان تفاوت های زیادی با زبان انگلیسی دارد. برخی از نکات را باید حتما حفظ نموده و به خاطر بسپارید. بهتر است با هم این دلایل را مرور کنیم:

1. وجود حروف صدادار کم

وجود حروف صدادار کم در این زبان یکی از دلایل مهمی است که آموزش زبان چکی را سخت کرده است. در این زبان به نسبت زبان هایی مثل انگلیسی تعداد کم تری حروف صدا دار وجود دارد. حتی می توان گفت که برخی از کلمات در زبان چکی اصلا مصوت ندارند و به همین دلیل تلفظ این کلمات به سختی انجام می شود. 

2. تغییر زیاد اسم و ضمایر در جملات

بهتر است افرادی که تمایل دارند آموزش زبان چکی را در برنامه خود قرار دهند این واقعیت مهم‌ را درباره این زبان بدانند‌. در این زبان تعداد زیادی از کلمات، اسم ها و ضمیرها متناسب با نقشی که در جمله دارند تغییر می کنند. در زبان انگلیسی امکان دارد تغییر در کلمات نهایتا به سه شکل صورت بگیرد اما در زبان چکی این تغییرات در مواردی تا هفت مورد هم می رسد. 

3. وجود حرف اضافه مخصوص به هر اسم

بهتر است این شوک را نیز درباره زبان جمهوری چک بپذیرید. یکی از مسائلی که آموزش زبان چکی را مشکل و پر از چالش می کند، تعداد بسیار زیاد حروف اضافه در این زبان است. نکته جالب این است که هر حرف اضافه در این زبان متعلق به یک اسم خاص است‌. پس این قانون کار شما را بسیار سخت می کند و هنگام به کار بردن هر اسم باید به این نکته توجه کنید که حتما از حرف اضافه همان اسم استفاده نمایید. این مسئله زبان آموزان را با چالش های زیادی رو به رو می سازد و کار را برای آن ها مشکل می کند. 

با چه چیزهایی می توان آموزش زبان چکی را آسان کرد؟

این نکته را به یاد داشته باشید که آموزش زبان چکی با این که چالش ها و سختی های زیادی دارد، اما غیر ممکن نیست. حتی می توان گفت که در برخی زمینه ها یادگیری این زبان نسبت به سایر زبان ها می تواند راحت تر باشد. اولین مسئله این است که در این زبان واژگان زیادی وجود ندارد. همچنین فعل ها زمان های کمی دارند.

در صورتی که گرامر را به خوبی یاد بگیرید، می توانید به راحتی بر این زبان تسلط پیدا کنید. 


یادگیری سریع زبان چکی
 

مزایای آموزش زبان چکی

شاید این سوال برای خیلی از افراد پیش بیاید که آموزش زبان چکی چه مزایایی می تواند داشته باشد؟ گفتنی است که کشور جمهوری چک دانشگاه های رایگانی دارد که در واقع بسیاری از دانشجویان از سرتاسر دنیا را در خود جای می دهد. اما این نکته را به یاد داشته باشید که برای حضور در این دانشگاه ها و تحصیل و استفاده از مزایای آن ها باید زبان چکی را به خوبی یاد بگیرید.

همچنین گردشگرانی که به این کشور می روند و دوست دارند از جاذبه های گردشگری و طبیعی آن دیدن کنند، در صورت آشنایی با زبان چکی می توانند راحت تر ارتباط برقرار کنند‌. بسیاری از افراد این کشور را برای مهاجرت انتخاب می کنند. فرقی ندارد به چه دلیل به این کشور مهاجرت می کنید، باید برای زندگی در این کشور و برآورده شدن نیازهایتان این زبان را یاد بگیرید. در واقع آموزش زبان چکی برای زندگی در این کشور و ارتباط با مردم بومی بسیار اهمیت دارد و ضروری به شمار می رود. 

تحصیل در رشته های مختلف رایگان

شاید یکی از دلایل مهم برای تمایل به آموزش زبان چکی، وجود رشته های مهم و رایگان در دانشگاه های این کشور می باشد. نکته مهم این است که وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران تمام مدرک های کسب شده از دانشگاه های جمهوری چک را تایید می کنند. از این رشته های مهم و رایگان می توان پزشکی، داروسازی، دندان پزشکی، پرستاری، کلیه تخصص های جراحی، رشته های مختلف مهندسی، رشته موسیقی، معماری و سایر رشته ها را نام برد.

نکته مهم دیگری که باید در مورد این رشته ها و مدارک کسب شده از دانشگاه های کشور جمهوری چک بدانید این است که با این مدرک ها می توان در کشورهای آمریکا، کانادا و کلیه کشورهای اروپایی به کار و اشتغال مربوطه پرداخت. به همین دلیل دانشجویان از سرتاسر دنیا تمایل دارند در دانشگاه های این کشور تحصیل نمایند‌. برای تحصیل در این رشته ها در دانشگاه های جمهوری چک حتما باید این زبان را یاد بگیرید.

مهم ترین عبارات روزمره به زبان چکی

Ahoj: سلام Dobré ráno: صبح بخیر Dobré odpoledne: عصر بخیر
Dobrý večer: شب بخیر Dobrou noc: شب خوش  Jak se jmenujete؟: نام شما چیست؟
Jmenuji se ...: اسمم ... است. Promiň, neslyšel jsem tê: ببخشید، نشنیدم چی گفتید. Kde bydlíš?: کجا زندگی می کنی؟
Odkud jste?: اهل کجا هستید Jak se máš?: حال شما چطور است؟ Dobre, dêkuji : خوبم، متشکر
Rád vás piznávám: از ملاقات شما خوشبختم. Hezký den: روز خوبی داشته باشید Uvidíme se pizdêji: بعدا می بینمت
Sbohem: خداحافظ 
 
Štastný: خوشحال Smutný: غمگین Rozzlibený: عصبانی
Výdêšený: ترسیده  Radost: شاد Prekvapený: متعجب
Klidný: آرام Živý: زنده  Mrtvý: مرده
Sám: تنها Společnê: با هم Znudêný: بی حوصله
Snadný: راحت Têžký: مشکل Špatný: بد 
Dobrý: خوب Je mi líto: متاسفم  Nebojte se: نگران نباش 
 
Dny v týdnu: روزهای هفته  Pondêlí: دوشنبه Úterý: سه شنبه
Streda: چهارشنبه Čtvrtek: پنج شنبه Pátek: جمعه 
Sobota: شنبه Nedêle: یک شنبه  Den: روز 
Týden: هفته  Vikend: آخر هفته
 
Barva : رنگ Černý : سیاه Modrý: آبی
Hnêdý: قهوه ای Zelený: سبز Oranžový: نارنجی 
Nachový: بنفش Červený: قرمز  Bílý: سفید 
Žlutý: زرد Šedý: خاکستری Zlatý: طلایی
Stríbrný: نقره ای Jakou to má barvu?: چه رنگی است؟ Barva je červená: رنگ قرمز است. 

آشنایی با اعضای خانواده در زبان چکی

از نکات مهم دیگر در بحث آموزش زبان چکی شناخت اعضای خانواده‌ به این زبان است. در مکالمه ها مطمئنا این لغت ها زیاد کاربرد دارد. 

Matka : مادر  Otec: پدر Bratr : برادر
Sestra: خواهر Syn : پسر Dcera : دختر
Rodiče: والدین  Dêti: فرزندان  Díte : فرزند
Nevlastní matka : نامادری  Nevlastní otec: ناپدری  Zet: داماد
Snacha: عروس Manželka : زن Manžel : شوهر 
Dedeček: پدر بزرگ Babička : مادر بزرگ Vnouče: نوه 
Teta: عمه  Strýc: عمو

سخن پایانی
با مطالعه این دانشنامه می توانید با زبان کشور جمهوری چک بیشتر آشنا شوید. شرایط برای مهاجرت به این کشور به گونه ای است که آموزش زبان چکی طرفداران زیادی پیدا کرده است. از شرایط مهم و اصلی برای ورود به دانشگاه های این کشور یادگیری زبان می باشد.

آموزشگاه زبان ملل با کادر متخصص دوره های آموزشی بسیار خوبی برگزار می کند و شما می توانید با اطمینان خاطر از حضور اساتید برجسته در این کلاس ها بهره لازم را ببرید. جهت مشاوره نیز می توانید از طریق همین سایت اقدام نمایید.

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (3 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران