آموزش ضمایر در زبان ترکی استانبولی

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1403/01/15 502
ضمایر در زبان ترکی استانبولی

یادگیری ضمایر در زبان ترکی استانبولی از موضوعات بسیار مهم و کلیدی در آموزش زبان ترکی استانبولی به شمار می رود. برای موفقیت در یادگیری این زبان باید انواع ضمیر را بشناسید و با کاربرد آن ها آشنا شوید. دوره های آموزشی مختلفی در آموزشگاه زبان ملل برگزار خواهد شد که می توانید زیر نظر اساتید بسیار برجسته این زبان را فرا بگیرید. همچنین نکات بسیار مهم و کاربردی در سایت این موسسه بارگذاری شده که بسیار ارزشمند هستند. 

انواع ضمایر در ترکی استانبولی

ضمایر در زبان ترکی استانبولی کلماتی هستند که در جمله جانشین کلمه ها و اسم ها خواهند شد و در این حالت همان نقش اسم را می گیرند. این ضمیر ها می توانند نقش های مختلف را در جمله ها بگیرند. انواع ضمیر ها در زبان ترکی استانبولی وجود دارند که شامل ضمایر فاعلی، ضمایر ملکی، ضمایر شخصی، ضمایر اشاره، ضمایر انعکاسی و ضمایر نامعین می باشند.

 

 

 

مقاله پیشنهادی: تفاوت ترکی استانبولی با ترکی آذری

در این مقاله در مورد هر کدام از این ضمایر توضبح خواهیم داد. آشنایی شما با این ضمیر ها نیمه راه را برای شما در مسیر یادگیری زبان ترکی استانبولی هموار می سازد. چرا که یادگیری ضمایر بسیار مهم و کاربردی هستند. 

ضمایر فاعلی در زبان ترکی استانبولی

همان گونه که توضیح داده شد، ضمایر در جمله قرار می گیرند که بتوانند از تکرار اسم ها جلوگیری نمایند و در واقع ساختار ساده تری برای جمله ها به وجود می آورند. یکی از انواع ضمایر در زبان ترکی استانبولی، ضمیر فاعلی می باشد. ضمیر فاعلی را در زبان ترکی استانبولی به نام "kişi zamiri" می شناسند.

ضمایر در ترکی استانبولی

این ضمیر ها در واقع به جای اسامی اشخاص مورد استفاده قرار می گیرند. به این صورت نیازی نیست که نام ها تکرار شوند و جمله ها از حالت پیچیدگی در می آیند و ظاهر ساده تری به خود می گیرند.

مطالعه بیشتر: جملات روزمره ترکی استانبولی

نکته مهم دیگر این است که در زبان ترکی استانبولی برای اسم ها جنسیت وجود ندارد و برای زن و مرد از ضمیر سوم شخص استفاده خواهد شد. ضمایر فاعلی در زبان ترکی استانبولی شامل موارد زیر هستند که بهتر است برای یادگیری هر چه بهتر، آن ها را در جمله به کار ببرید.

Ben من
Sen تو
O او
Biz ما
Siz شما
Onlar آن‌ها

در ادامه مثال هایی را برای شما می آوریم که با مطالعه آن ها بیشتر ضمایر فاعلی را در می یابید. 

 

  • Ben oynuyorum. 
    من بازی می کنم. 
  • Sen oynuyorsun.
    تو بازی می کنی.
  • O oynuyor. 
    او بازی می کند. 
  • Biz oynuyoruz.
    ما بازی می کنیم. 
  • Siz oynuyorsunuz. 
    شما بازی می کنید. 
  • Onlar oynuyorlar. 
    آن ها بازی می کنند. 

با یادگیری این ضمیر ها می توانید جمله های ساده تر و بهتری بسازید و کلمه ها را به صورت تکراری در جمله استفاده نکنید. 

ضمایر ملکی در زبان ترکی استانبولی

از دیگر انواع ضمایر در زبان ترکی استانبولی، ضمایر ملکی می باشند. این ضمایر در زبان ترکی استانبولی دو نوع هستند که ضمایر ملکی شخصی و ضمایر ملکی اشاره ای نامیده می شوند. در ادامه این دو نوع ضمیر را توضیح خواهیم داد.

مقاله پیشنهادی: اعضای بدن در ترکی استانبولی

ضمایر ملکی شخصی

این ضمایر ملکی را تنها برای انسان می توان به کار برد و آن ها را قبل از اسم می آورند. همچنین اسم هایی که بعد از این ضمیر می آیند حتما باید پسوند ملکی داشته باشند. به مثال های زیر توجه فرمایید. با این مثال ها درک بهتری از ضمایر ملکی شخصی خواهید داشت. 

Bemin evim
خانه من 
در این مثال " im " پسوند ملکی می باشد. 

Senin evin
خانه تو 
Onun evi 
 خانه او 
Bizim evimiz
خانه ما 
Sizin eviniz
خانه شما 
Onların evleri
خانه آن ها 

در این مورد باید یک نکته را یادآور شویم. در چنین شرایطی می توان ضمایر ملکی را حذف نموده و تنها از همان پسوند ملکی استفاده نمود. چرا که این پسوندها نیز گویای مالکیت هستند. 

مطالعه بیشتر: زبان ترکی چندمین زبان دنیاست؟

نکته دیگر در مورد ضمایر ملکی مربوط به کلمه هایی می باشد که به حرف صدادار پایان می یابند. در چنین شرایطی پسوند ملکی به این کلمه ها می چسبد و حرف صدادار آن نمی آید. دلیل این است که دو حرف صدادار را نمی توان پشت سر هم آورد. به عنوان مثال: 

Araba: 
Benim arabam. 
Senin araban. 

مورد دیگر این است که در شرایطی که در انتهای اسم حرف صدادار وجود داشته باشد، زمانی که قرار باشد پسوند ملکی به آن اضافه شود، در حالت سوم شخص چون دو حرف صدادار نمی توانند پشت سر هم باشند، پسوند ملکی به جای " i " به صورت " si " می آید. در این صورت بین دو حرف صدادار یک فاصله به وجود می آید. به مثال زیر توجه نمایید. 
Onun arabasi

ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی

نوع دیگری از ضمایر در زبان ترکی استانبولی، ضمایر شخصی هستند. این ضمایر جایگزین اسم ها خواهند شد و از تکرار شدن آن ها جلوگیری می کنند. در این صورت جمله کوتاه تر می شود‌. ضمایر شخصی فاعلی را در قسمت های قبل به صورت کامل توضیح داده ایم.

ضمایر در زبان ترکی استانبولی

ضمایر شخصی مفعولی به جای مفعول در جمله قرار می گیرند. برای ساختن ضمایر مفعولی می توان پسوند مفعولی را به ضمایر فاعلی اضافه نمود. یک نمونه از پسوند های مفعولی در جمله به معنی « را » و نوع دیگر آن ها به معنی « به » می باشد. در ادامه مثال هایی را برای شما می آوریم.

Bana به من bani من را
Sana به تو seni تو را
Ona به او onu او را
Bize به ما bizi ما را
Size به شما sizi شما را
Onlara به آن ها onları آن ها را

ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی

ضمایر اشاره از دیگر انواع ضمایر در زبان ترکی استانبولی می باشد. این ضمایر برای اشاره کردن به کار می روند و در این مقاله آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ضمایر اشاره در زبان ترکی استانبولی شامل این موارد می باشند:

مطالعه بیشتر: افعال در زبان ترکی استانبولی

Bu این
Bunlar این ها
Şu این
Şular این ها
O آن
Onlar آن ها

همان گونه که مشاهده می کنید، ضمیر های "bu" و "şu" هر دو به معنای « این » هستند. اما بین آن ها تفاوتی وجود دارد. ضمیر اشاره "Bu" را برای اشاره به چیزهایی استفاده می کنند که در فاصله خیلی نزدیک قرار دارند. اما ضمیر اشاره "şu" در مواقعی استفاده می شود که چیز مورد نظر کمی دورتر قرار گرفته است. یعنی چیزی بین حالت این و آن را شامل می شود. 

ضمیر اشاره مکان

در زبان ترکی استانبولی سه نوع ضمیر اشاره مکان وجود دارد. این ضمایر همیشه در حالت مفرد هستند و اصلا حالت جمع ندارند‌.

Burası این جا
Şurası آن جا (در فاصله نزدیک)
Orası آن جا (در فاصله دور)
  • Burası okul. 
    این جا مدرسه است. 
  • Orası okul. 
    آن جا مدرسه است. 

ضمایر انعکاسی در زبان ترکی استانبولی

ضمایر انعکاسی که نوع دیگری از ضمایر در زبان ترکی استانبولی هستند، می توانند به جای مفعول در جمله قرار بگیرند. البته در شرایطی این اتفاق می افتد که فاعل و مفعول در جمله یکسان باشند. معادل این ضمایر در زبان فارسی «خود» می باشد. این ضمایر شامل موارد زیر می باشند.

مطالعه بیشتر: شغل ها به ترکی استانبولی

Kendim خودم
Kendin خودت
Kendisi خودش
Kendimiz خودمان
Kendiniz خودتان
Kendileri خودشان

برای استفاده از این ضمیر ها باید بعد از آن ها کلمه را با پسوند مالکیت استفاده نماییم‌. به مثال های زیر توجه فرمایید. 

  • Kendi kitabım 
    کتاب خودم 
  • Kendi evimiz
    خانه خودمان 

ضمایر نا معین در زبان ترکی استانبولی

زمانی که قرار باشد در مورد چیزی یا شخصی که نا مشخص می باشد، صحبت کنیم یا در صورتی که یک موضوع عمومی بدون این که به شخص خاصی اشاره شده باشد مد نظر است، از ضمایر نامعین استفاده می شود. در ادامه این ضمایر را مشاهده خواهید کرد.

Her هر، همه Herkes همه
Hiç هیچ Birisi یک نفر
Bazı بعضی Hiç kimse هیچ کس
Bütün همه Herhangi birisi هر کس
Herşey همه چیز Bunların hepsi همه این ها
Birşey چیزی در حالت مفرد Onların hepsi همه آن ها
Birşeyler چیز هایی در حالت جمع Hepimiz همه ما
Hiçbir şey هیچ چیز Hiçbirimiz هیچ کدام از ما
Herhangibir şey هر چیزی    

ضمایری که مفهوم منفی دارند در جمله های منفی و هر کدام که مفهوم مثبت دارند در جمله های مثبت استفاده می شوند‌.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
0/5 (0 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران