رتبه بندی زبان های دنیا

رتبه بندی زبان های دنیا در یونسکو "از جهات مختلف"

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/13 27672 زمان مطالعه: 5 دقیقه
رتبه بندی زبان های دنیا

براساس استانداردهایی که در نظر گرفته شده، زبان های دنیا از جهات مختلفی چون سختی، کامل بودن، جمعیت و مواردی از این قبیل، رتبه بندی می شوند. ما در این مقاله از آموزشگاه زبان ملل سعی داریم زبان های دنیا را از جهات مختلف برای شما مورد بررسی قرار دهیم و آن ها را رتبه بندی کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد رده بندی زبان های بین المللی، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

رتبه بندی زبان های دنیا در یونسکو

رتبه بندی زبان های دنیا در یونسکو

 
رتبه زبان رتبه زبان
1 ماندارین چینی 47 ازبک شمالی
2 اسپانیایی 48 سندی
3 انگلیسی 49 عربی شام شمالی
4 هندی 50 رومانیایی
5 بنگالی 51 تاگالوگ
6 پرتغالی 52 هلندی
7 روسی 53 عربی سعیدی
8 ژاپنی 54 گان چینی
9 پنجابی غربی 55 آمهری
10 مراتی 56 پشتو شمالی
11 تلوگو 57 مگاهی
12 وو چینی 58 تایلندی
13  ترکی 59 سارایکی
14 کره ای 60 خمر
15 فرانسوی 61 چاتیسگاری
16 آلمانی 62 سومالی
17 ویتنامی 63 مالزیایی
18 تامیل 64 سبوانو
19 یو چینی 65 نپالی
20 اردو 66 عربی بین النهرینی
21 جاوه ای 67 آسُامی
22 ایتالیایی 68 سینهالی
23 عربی مصری 69 کردی شمالی
24 گجراتی 70 عربی حجازی
25 فارسی ایرانی 71 فولولد نیجریه
26 بوجپوری 72 باواریا
27 حداقل جنوبی 73 آذربایجان جنوبی
28 هاکا 74 یونانی
29 جین چینی 75 چیتاگونی
30 هاوسا 76 قزاقی
31 کانادا 77 دکن
32 اندونزیایی 78 مجارستانی
33 لهستانی 79 کینیارواندا
34 یوروبا 80 زولو
35 چینی شیانگ 81 عربی شام جنوبی
36 مالایایی 82 عربی تونس
37 اودیا 83 سنعانی عربی
38 مایتیلی 84 حداقل شمالی
39 برمه ای 85  پشتو جنوبی
40 پنجابی شرقی 86 رودی
41 سوندا 87 کشور چک
42 عربی سودانی 88 عربی تعزیه آدنی
43 عربی الجزایری 89 اویغور
44 عربی مراکشی 90 شرق
45 اوکراینی  91 سیلتی
46 ایگبو  

رتبه بندی زبان های دنیا بر اساس کامل بودن

اکثرا زبان هایی که با زبان انگلیسی ارتباط دارند، درک آن برای انگلیسی زبان ها، آسان تر است. انتخاب بهترین زبان از بین ۷ هزار گویش و زبان در جهان انتخاب آسانی نیست؛ چون مردم در هر منطقه‌ای زبان منحصر به خود را دارند. بعضی از مردم عقیده دارند که زبان انگلیسی به عنوان کامل ترین زبان در بین زبان های دنیا شناخته می‌ شود، اما این زبان در مقایسه با زبان عربی و فرانسه از جایگاه و‌ کمال کمتری برخوردار است.

رده بندی زبان های بین المللی


بسیاری از افراد گمان می کنند که کامل بودن یک زبان به معنای بهترین بودن آن زبان است، در صورتی که این طور نیست. یک زبان باید فاکتورهای مختلفی داشته باشد تا به عنوان کامل ترین زبان شناخته شود؛ ویژگی هایی نظیر:

  • کامل بودن از لحاظ ارائه مفاهیم
  • کامل بودن از لحاظ لغات و اصطلاحات
  • داشتن مفاهیم و تعابیر متنوع و کامل برای هر جمله
  • داشتن ویژگی های زبان شناسی بسیار غنی
  • داشتن نظم در ساختار و آموزش 
  • داشتن قدرت اشتقاق و تولید کلمات بیشتر

زبان عربی کامل ترین زبان جهان

با تحقیقات یک متخصص زبان فرانسوی نشان می دهد که از نظر استفهام، مفاهیم نگارشی و نکات دستوری و فصاحت رتبه یک زبان های دنیا را عربی به خود اختصاص داده است. این زبان در کشورهای آسیایی و خاورمیانه به عنوان زبان رسمی مسلمانان شناخته می ‌شود و تعداد متکلمان این زبان به نسبت جمعیت بالای عرب ها خیلی بالا است.

زبان عربی علاوه بر ویژگی های بالا قابلیت اعراب گذاری نیز دارد. این که زبان عربی را کامل ترین زبان دنیا می دانند. فقط به دلیل نزول قرآن به این زبان نیست، بلکه تمام ویژگی های گفته شده دست به دست هم داده و این زبان به عنوان کامل ترین زبان شناخته شده است. البته لازم به ذکر است که بدانید این ویژگی ها به درجه سختی این زبان نیز می افزاید تا جایی که زبان عربی نیز یکی از زبان های سخت دنیا نیز محسوب می شود.

زبان فرانسه

بر حسب تحقیقات به دست آمده زبان فرانسه هم از نظر کامل بودن در رتبه دوم‌ زبان های کامل دنیا قرار دارد. همه ما می دانیم که از زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی یاد می کنند و طرفداران زیادی هم در سراسر جهان دارد. اما این زبان از نظر فنی با زبان هایی مثل فرانسه، عربی و ترجمه های ایتالیایی فاصله زیادی دارد.

مقاله پیشنهادی: پرکاربردترین زبان‌های دنیا

زبان انگلیسی ششمین زبان دنیا

زبان انگلیسی از قرن هجدهم تا بیستم به عنوان یک زبان بین المللی مثل یک پل ارتباطی میان کشورها و‌ فرهنگ‌ های مختلف عمل می کند. این عملکرد به دلیل تاثیر فرهنگی، نظامی و موارد اقتصادی است. در کشورهای آسیایی و اروپایی، زبان انگلیسی معمولا به عنوان زبان دوم شناخته شده است. این در حالی است که به عنوان ششمین زبان کامل دنیا شناخته می شود. لازم به ذکر است که بگوییم جایگاه زبان فارسی در یونسکو رتبه نهم کامل ترین زبان های دنیا قرار می گیرد.

عربی اولین و کامل ترین زبان دنیا

بدون تردید در حال حاضر اولین و کامل ترین زبان در دنیا، زبان عربی است. لازم به ذکر است بگوییم که زبان عربی از لحاظ استفهام، بلاغت و فصاحت بی رقیب ترین زبان در دنیا است. طبق تحقیقات انجام شده، زبان فرانسه در رتبه بعد از زبان عربی و همچنین زبان فارسی در رتبه نهم زبان های کامل دنیا قرار گرفته است. 
برای پاسخ به  این سوال که کامل ترین زبان دنیا کدام است؟ ابتدا باید معیارهای تکامل یک زبان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. جهت تشخیص یک زبان به عنوان یک زبان کامل ملاک های متععدی وجود دارد که در ادامه به بررسی نکات بسیار مهم و چهار چوب زبان های تکامل یافته از دیدگاه های مختلف می پردازیم.
 

رده بندی زبان های بین المللی


آوا شناسی: وجود آواهای مختلف می تواند دلیلی بر تکامل یک زبان باشد. آوا شناسی یکی از زیر شاخه های زبان شناسی است که به بررسی آوا ها، واج ها و خواص آن ها می پردازد. علم آواشناسی، یکی از چهار چوب های مهم شناخت کامل ترین زبان دنیا به شمار می رود. بر اساس این دانش از زیر شاخه های زبان شناسی و بررسی زبان های مختلف، زبان فرانسوی، کامل ترین زبان دنیا از لحاظ تکامل  آواها و واج ها شناخته شده است.  

دستور زبان: نکات دستوری نیز از مواردی است که می توان جهت تشخیص کامل ترین زبان به آن اکتفا کرد. به گفته تعدادی از زبان شناسان، زبان ژاپنی دشوارترین دستور زبان را دارد. بنابراین این زبان را می توان به لحاظ تکامل دستور زبان، در اولین جایگاه قرار داد. زبان های رایج تری چون فرانسه و آلمانی که همیشه از آن ها به عنوان سخت ترین زبان ها یاد می کنیم، در رتبه های های دوم و سوم تکامل یافته ترین زبان های جهان اند.
 در آخر طبق رتبه بندی کلی، با توجه به تمامی معیار های یاد شده، کامل ترین زبان های دنیا عبارتند از:

در این بین زبان فارسی نیز در رتبه هفتم کامل ترین زبان های جهان قرار گرفته است.

رتبه بندی زبان های دنیا بر اساس جمعیت چگونه است؟

مبنای این رتبه بندی زبان های دنیا در یونسکو، تعداد افرادی است که به آن زبان صحبت می کنند:
1. زبان ماندارین چینی با ۹۱۸ میلیون گویشور در سراسر جهان و‌ با ۱۱.۹۲ درصد از کل جمعیت جهان، در یونسکو رتبه اول را ثبت کرده است. این زبان از خانواده زبان های چینی تبتی است.
2. زبان اسپانیایی در رتبه دوم و با ۴۸۰ میلیون گویشور، از خانواده زبان های هند و اروپایی قرار دارد. ۵.۹۹ درصد از جمعیت جهان به این زبان صحبت می کنند‌.
3. رتبه سوم به زبان انگلیسی از خانواده زبان های هند و اروپایی اختصاص می یابد. حدودا ۳۷۹ میلیون نفر در دنیا به این زبان صحبت می کنند و چیزی حدود ۴.۹۲ درصد، را شامل می شود. برای یادگیری زبان انگلیسی روی لینک کلیک کنید.
4. زبان هندی هم در رتبه چهارم و از خانواده زبان های هند و اروپایی با جمعیتی حدود ۳۴۱ میلیون نفر،۴.۴۲ درصد از جمعیت جهان را شامل می شود.
5. در رتبه پنجم زبان بنگالی با ۳۰۰ میلیون گویشور و حدود ۴ درصد از کل جمعیت دنیا قرار می گیرد. این زبان از خانواده زبان های هند و ‌اروپایی است.
6. زبان پرتغالی با ۲۲۱ میلیون گویش و حدود ۲.۸۷ درصد از جمعیت کل جهان رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. این زبان جزء گروه زبان های هند و اروپایی است.
7. زبان روسی با ۱۵۴ میلیون گویش و و حدود ۲ درصد از جمعیت مردم جهان رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. این زبان هم جز گروه زبان های هند و اروپایی محسوب می شود.
8. زبان فارسی هم در رتبه ۲۵ جهان در یونسکو ثبت شده است که ۵۲.۸ میلیون نفر به این زبان صحبت می کنند و ۰.۶۸۶ درصد از جمعیت کل دنیا را شامل می شود.

مقاله پیشنهادی: هفت زبان اصلی دنیا

رتبه بندی زبان های دنیا براساس سختی 

امروزه با افزایش ارتباطات افراد معمولا علاقه به یادگیری چند زبان خارجی هم در کنار زبان خودشان دارند. بعضی از زبان ها نسبت به زبان های دیگر مخاطبان بیشتری دارند. افراد معمولاً برای یاد گرفتن یک زبان دیگر در کنار زبان خود به سراغ زبان هایی می روند که ساده و همچنین با زبان شان ریشه های مشترک داشته باشند. در یک تقسیم بندی زبان های دنیا را از لحاظ درجه سخت و دشواری از رتبه ۱ تا ۱۰ به این شکل قرار داده اند:

  1. زبان چینی ماندرین
  2. زبان عربی
  3. زبان روسی
  4. زبان ژاپنی
  5. زبان مجارستانی
  6. زبان آلمانی
  7. زبان فرانسوی
  8. زبان لهستانی
  9. زبان ایسلندی
  10. زبان فنلاندی

البته بهتر است بدانید که ما نمی توانیم یک لیستی را صرفاً به عنوان سخت ترین زبان های دنیا ارائه دهیم؛ چرا که کار سختی است و بعضی از زبان ها برای بعضی از اشخاص سخت و برای بعضی از اشخاص دیگر آسان به نظر می آیند. این به خاطر ویژگی های مشترک زبان بومی خود آن ها با زبانی که قصد یادگیری اش را دارند، است. برای مثال زبان های زیر که به زبان انگلیسی نزدیک هستند حدوداً ۲۳ تا ۲۴ هفته برای یادگیری شان زمان لازم است:

  1. آفریقایی

  2. دانمارکی

  3. هلندی

  4. ایتالیایی

  5. فرانسوی

  6. نروژی

  7. اسپانیایی

  8. سوئدی

  9. پرتغالی

گروه دوم زبان هایی هستند که تا حدودی به زبان انگلیسی نزدیک اند و حدوداً ۳۰ هفته برای یادگیری آنها کافی است. مثل زبان آلمانی

گروه سوم هم زبان هایی هستند که با زبان انگلیسی اختلاف هایی در ساختار و فرهنگ دارند و حدود ۳۶ هفته آموزش آن ها زمان می برد. مثل: مالزیایی و اندونزیایی

گروه چهارم زبان هایی که تفاوت بنیادین مصاف تاریخی و فرهنگی نسبت به زبان انگلیسی دارند و حدود ۴۴ هفته برای آموزش آن زمان لازم است. مثل: ارمنی، آذری، فنلاندی، آلبانیایی، بنگالی و بلغاری

گروه پنجم زبان هایی هستند که برای انگلیسی زبان ها به شدت سخت و دشوار است و حدود ۸۸ هفته برای یادگیری این زبان ها زمان لازم است. مثل: عربی، ژاپنی، کره ای و چینی

مقاله پیشنهادی: زبان های زنده دنیا | زبان های زنده دنیا به ترتیب اهمیت

سخن پایانی

زبان های دنیا را بر اساس میزان سختی، کامل بودن و... رتبه بندی می کنند. زبان عربی بر اساس کامل بودن، نخستین رتبه را از آن خود کرده است. همچنین زبان چینی بر اساس میزان دشواری در رتبه نخست قرار می دهند. امیدواریم از مطالعه مقاله رتبه بندی زبان های دنیا در یونسکو اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. در صورت داشتن اطلاعات بیشتر آن را با ما درمیان بگذارید.

منبع: en.wal.unesco.org

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
4.76/5 (17 امتیاز)
نظرات
حامد.آ (چهارشنبه 29 آذر 1402 14:02:33)

با درود و سپاس از اطلاعات جالب سایت شما.
این آماری که در سایت هست برای چه تاریخی هست؟
رتبه بندی ای بر اساس تعداد واژگان بطور کلی، تعداد افعال، صفات و ... برای زبان های مختلف وجود ندارد؟


خانم مشهدی (شنبه 09 دی 1402 14:40:36)

با سلام و وقت بخیر
همون طور که در تصویر دوم مشاهده میکنید این اطلاعات در سال 2022 منتشر شدند.
کارشناس های ما اطلاعاتی در خصوص رتبه بندی جهانی و معتبر، براین اساس این نوع داده ها مشاهده نکردند.

محمد طیب روشن (شنبه 11 شهریور 1402 20:15:01)

کار رتبه بندی زبانها کاری غیر ممکن است و همانطور که در مقاله بیان شد ممکن است هر زبانی نسبت به زبان دیگر در یک فاکتور کاملتر ودر فاکتوری دیگر در مرتبه پایین تری باشد در وهله بعدی در تقسیم فوق از زبانهای بسیار زیادی که هنوز دردنیا جز زباتهای زنده محسوب می شوند نام برده نشده و همین دو مورد میتواند تقسیم بندی فوق را کاملا مردود کند این تقسیم فاقد هر گونه اعتبار علمی از منظر زبانشناسی بوده وصرفا یک مقاله کم ارزش می باشد حال انکه منبع ان یونسکو(اختمالش بسیار پائین است) باشد یا یک فرد ناسیونالست که دید بسیار ناسیونالیستی (این نگاه کاملا در رتبه بندی زبان ها و جملات درون متن مقاله هویداست)نسبت به زبانهای خودش دارد باشد. همچنین در بخشی از متن امده معنی رتبه به معنای بهتر بودن نیست که این موضوع خود آغشته به پارادوکس است رتبه بندی یعنی درجه بندی بر اساس اهمیت وبهتر یا بدتر بودن وقتی سخن از رتبه به میان می آید یعنی تقسیم بندی از لحاظ برتری وبا خود تقسیم بندی زبان متفاوت است تقسیم بندی بر اساس خصوصیات هر زبان در مقایسه با زبان دیگر و یا مقایسه دوره های زبانشناسی با خود ان زبان و ... زبانها دسته بندی میشوند و زبانی را نسب

علی (یکشنبه 01 مرداد 1402 17:26:26)

عربی، انگلیسی‌، آلمانی‌، فرانسوی، اسپانیایی و چینی از جمله زبان‌هايی هستند که يونسكو آنها را به عنوان زبان‌های بین‌المللی به رسميت شناخته شده‌اند. کاش جایگاه زبان فارسی در یونسکو بهتر بود!


خانم مشهدی (یکشنبه 01 مرداد 1402 18:12:35)

با سلام
بله و یکی از دلایل انتخاب این زبان ها همگیر بودن و زیاد بودن افرادی است که با این زبان صحبت میکنند.

Negin (یکشنبه 01 مرداد 1402 17:20:51)

زبان های ثبت شده در یونسکو چنتاست؟


خانم مشهدی (یکشنبه 01 مرداد 1402 18:14:24)

سلام دوست عزیز
تا امروز 7 زبان در کمیسیون ملی یونسکو به عنوان زبان بین‌المللی به ثبت رسیده است،‌ که برخی از آن‌ها عبارتند از انگلیسی‌، آلمانی‌٬ فرانسوی، اسپانیایی، چینی و...

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران