ضمایر شخصی در آلمانی + مثال و ویدئو آموزشی

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1403/01/21 443
ضمایر شخصی در آلمانی

یادگیری نکات مهم گرامری از جمله ضمایر شخصی در آلمانی، راهی برای آموزش هر چه بهتر این زبان به شمار می رود. بدون تردید با تسلط بر نکات مهم گرامری می توان جمله های صحیح و زیبایی ساخت و در مکالمه و مراودات روزانه با اعتماد به نفس بیشتری سخن گفت. این نکات مهم‌ و کلیدی را می توانید در سایت آموزشگاه زبان آلمانی ملل مطالعه نمایید و در بهبود سطح و دانش زبانی خود تلاش کنید. 

در مورد ضمایر شخصی در آلمانی بیشتر بدانیم!

در مقالات قبلی درباره انواع ضمایر در آلمانی صحبت کرده بودیم. در این مقاله بیشتر به معرفی ضمایر شخصی میپردازیم. گفتنی است که ضمایر شخصی در زبان آلمانی پر کاربرد ترین و مهم ترین نوع ضمیر هستند و از آن ها برای اشاره به خود، یا برای جلوگیری از تکرار اسم ها استفاده می شود.

 


ضمایر شخصی در زبان آلمانی در سه حالت وجود دارد که شامل ضمایر شخصی فاعلی، ضمایر شخصی مفعولی مستقیم و  ضمایر شخصی مفعولی غیر مستقیم می باشد. در مقایسه با زبان فارسی، تنها ضمایر شخصی فاعلی را می توان شبیه دانست. در ادامه این مقاله آموزش زبان آلمانی، ضمایر را برای شما می آوریم.
 

ضمایر شخصی در آلمانی

 

Ich: اول شخص مفرد، من Wir: اول شخص جمع، ما
Du: دوم شخص مفرد، تو Ihr: دوم شخص جمع، شما
Er, sie, es: سوم شخص مفرد، او Sie: سوم شخص جمع، آن ها


در مورد ضمیر سوم شخص در زبان آلمانی باید نکته ای را برای شما عزیزان توضیح دهیم. این ضمیر به سه حالت مورد استفاده قرار می گیرد که برای جنسیت های متفاوت کاربرد دارد. "er" را برای اسامی مذکر به کار می برند. همچنین "sie" را برای اسامی مونث و "es" را برای ضمایر خنثی مورد استفاده قرار می دهند.

خدمات پیشنهادی: آموزش زبان آلمانی آنلاین

ضمایر شخصی مفعولی مستقیم

از دیگر ضمایر مفعولی در آلمانی، ضمیر شخصی مفعولی به صورت مستقیم است. در فارسی این ضمایر را به صورت «من را» یا «به من» می شناسیم. در ادامه این ضمایر را در زبان آلمانی مشاهده می نمایید.
 

ضمایر شخصی در آلمانی

Mir, mich, ich: اول شخص مفرد Uns, uns, wir: اول شخص جمع
Dir, dich, du: دوم شخص مفرد Euch, euch, ihr: دوم شخص جمع
Ihm, ihn, er: سوم شخص مفرد مذکر Ihnen, sie, sie: سوم شخص جمع
Ihr, sie, sie: سوم شخص مفرد مونث Ihnen, sie, sie: دوم شخص محترمانه
Ihm, es, es: سوم شخص مفرد خنثی  

کاربردهای مختلف ضمایر شخصی در آلمانی

کاربردهای متعددی از ضمایر شخصی در آلمانی مشاهده می شود. اولین کاربرد آن برای جلوگیری از تکرار اسم ها می باشد. به این صورت در جمله های متوالی و پشت سر هم نیاز نیست اسامی را تکرار نمود.

  • Ich habe eine Katze. Sie ist sehr niedlich.
    من یک گربه دارم. او خیلی ناز است.

نکته مهم در مورد ضمایر شخصی در آلمانی این است که باید جنسیت این ضمیر ها را با توجه به جنسیت گرامری اسم هایی که قرار است جایگزین شوند، به کار می برند. در واقع این کار ربطی به جنسیت طبیعی آن اسم ندارد. کاربرد دیگر ضمایر شخصی در آلمانی به عنوان ضمیر مصنوعی در جمله های غیر شخصی می باشد.

  • Es regnet.
    باران می آید.

در این جمله فعل به معنای « باران باریدن » است و نیاز نیست که نام باران بیاید و به همین دلیل از ضمیر استفاده شده است. از کاربردهای دیگر این ضمایر اشاره به یک جمله واره یا عبارت می باشد. 

  • Es freut much, dass du mich besuchst.
    این من را خوشحال می کند، که‌ تو به دیدن من آمدی.

از موارد دیگر استفاده از ضمایر شخصی در آلمانی، به کار بردن ضمیر اول شخص مفرد و جمع برای اشاره به خود یا جمعی که خودی می باشد، است.

  • Ich habe hunger. 
    من گرسنه هستم.
     

صرف فعل ضمایر شخصی در آلمانی


هنگام اشاره مستقیم به یک یا چند مخاطب از ضمایر دوم شخص به صورت مفرد یا جمع استفاده خواهد شد. نکته دیگر این است که برای موقعیت های رسمی اداری، سازمانی و همچنین برای احترام گذاشتن به بزرگ تر ها از ضمیر دوم شخص به صورت محترمانه استفاده می شود.

  • Wie heißt du؟
    اسمت چیه؟
  • Woher kommt ihr؟
    اهل کجا هستید؟
  • Können sie das bitte wiederholen؟
    لطفا می توانید آن را تکرار کنید؟ در این جمله به صورت محترمانه صحبت شده است. 

ضمایر مفعولی در جایگاه داتیو

حالت های مفعولی داتیو "dativ" و "akkusative" تفاوت هایی دارند که بسیاری از زبان آموزان در آن با مشکل و چالش مواجه می شوند. در زبان فارسی بین ضمایر مفعولی مستقیم و غیر مستقیم وجود ندارد. در حالت های مفعولی مستقیم اصولا از حرف اضافه «را» استفاده می شود

  • Einem: حرف تعریف نکره مذکر 
  • Dem: حرف تعریف معرفه مذکر
  • Einer: حرف تعریف نکره مونث
  • Der: حرف تعریف معرفه مونث
  • Einem: حرف تعریف نکره خنثی

حرف تعریف معرفه خنثی

حروف تعریف وقتی در حالت داتیو باشند به صورت کامل تغییر پیدا می کنند. حرف تعریف مونث در حالت داتیو کاملا با حرف تعریف مذکر Nominative مشابه می باشد.

مطالعه بیشتر: ضمایر ملکی در زبان آلمانی

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (1 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران