افعال انعکاسی در زبان فرانسه

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1403/01/28 338 زمان مطالعه: 3 دقیقه
افعال انعکاسی در زبان فرانسه

افعال انعکاسی در زبان فرانسه را می توان رایج ترین و پرکاربردترین فعل های ضمیری در زبان فرانسه به شمار آورد. در مورد این فعل باید گفت که ضمیر انعکاسی نشان خواهد داد که فاعل مربوط به فعل به جای این که بر شخص یا چیز دیگری دلالت داشته باشد و عمل کند، به خود او مربوط می شود.

برای این که بیش تر با این نوع افعال آشنا شوید و با تسلط بیش تری آن ها را مورد استفاده قرار دهید، کارشناسان آموزشگاه زبان ملل بر آن شده اند که توضیح کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. مثال های متعددی نیز برای شما عزیزان خواهیم داشت. همچنین در مورد افعال دو ضمیره نیز در این مقاله توضیح می دهیم و شما می توانید دید بازتری نسبت به این دو نکته مهم گرامری در فرایند یادگیری زبان فرانسه داشته باشید. 

نکات مهم در مورد افعال انعکاسی در فرانسه

افعال انعکاسی یا " verbes pronominaux " در زبان فرانسه در رده پرکاربردترین افعال قرار دارند. این افعال نشان می دهند که در جمله، فاعل نیز گیرنده فعل است و می تواند بر جنبه خود ارجاعی فعل نیز تاکید داشته باشد. در واقع باید گفت که سوژه مورد نظر در حال انجام عملی بر روی خودش می باشد.

مطالعه بیشتر: افعال حرکتی در زبان فرانسه

در زبان فرانسه می توان افعال انعکاسی را با اضافه کردن یک ضمیر بازتابی به فعل تشکیل داد. نکته دیگر این است که ضمایر انعکاسی با موضوع های مختلف می توانند مطابقت داشته باشند و همچنین قادر هستند رابطه فاعل و فعل را نشان دهند. این ضمایر عبارتند از: 
 

ضمیر انعکاسی فرانسوی   معادل فارسی
( my self ) Je خودم 
( yourself, informal ) Tu خودت، غیر رسمی
( himself / herself ) Il / Elle خودمان
( ourselves) Nous خودتان
( yourselves, formal or plural ) Vous خودشان
( themselves ) Ils / Elles خودشان


در زبان فرانسه صدها فعل انعکاسی وجود دارد. اما نکته مهمی که باید حتما مورد بررسی قرار دهیم این است که در زبان فرانسه چگونه می توان افعال انعکاسی را از افعال غیر انعکاسی تشخیص دهیم؟ البته که بین این دو نوع افعال تفاوت هایی وجود دارد که باید با آگاهی از آن ها بتوانید درک بهتری داشته باشید. در این قسمت با تفاوت های موجود بین این دو نوع فعل آشنا خواهید شد. 

✔ تفاوت از نظر فعل و موضوع

در مورد افعال انعکاسی در فرانسه باید گفت که در این گونه افعال، فاعل عمل مورد نظر را بر خودش انجام خواهد داد. در واقع به بیانی دیگر عمل مورد نظر بازتاب به سمت سوژه خواهد داشت. به عنوان مثال:
Se laver : شستن خود

مطالعه بیشتر: زمان حال در فرانسه

این فعل انعکاسی به این معنا است که سوژه در حال شستن خودش است. اما در مورد افعال غیر انعکاسی قضیه تفاوت دارد. در این گونه فعل ها، فاعل عمل را در مورد شخص دیگر یا چیز دیگر انجام خواهد داد. در واقع در مورد این گونه فعل ها هیچ گونه بازتاب و انعکاسی از عمل به شخص وجود ندارد. به عنوان مثال: 
Laver: شستن 
این فعل به معنای شستن است و نشان می دهد که فاعل در حال شستن کسی یا چیز دیگری است. 


افعال انعکاسی در زبان فرانسه

نکته مهم دیگر این است که افعال انعکاسی با ضمایر انعکاسی و فاعل تطابق دارند‌. در اصل ضمایر نشان دهنده این هستند که عمل با خود شخص انجام خواهد شد. اما در مورد افعال غیر انعکاسی این قضیه وجود ندارد و نیازی به ضمایر انعکاسی نیست. در واقع فاعل در این مورد، فعل را بر روی خودش انجام نخواهد داد. 

آموزش زبان فرانسه آنلاین

✔ ساختار جمله در مورد افعال انعکاسی در فرانسه

در این قسمت در مورد ساختار جمله صحبت خواهیم کرد. در افعال انعکاسی که دارای ضمیر انعکاسی نیز هستند، این ضمیر با فاعل تطابق دارد و قبل از فعل مضاف قرار می گیرد. همچنین باید گفت که افعال انعکاسی حتما باید یک ضمیر انعکاسی داشته باشند که به عنوان مفعول مستقیم در جمله قرار بگیرند و عمل نمایند. به عنوان مثال: 
Je me lave les mains. : من دست هایم را می شویم. 
در این جمله « من » ضمیر انعکاسی محسوب می شود. اما در مورد افعال غیر انعکاسی باید گفت که بدون ضمایر انعکاسی جمع می شوند. در واقع فاعل در این گونه جمله ها مستقیما با فعل دنبال می شوند‌. به عنوان مثال:
Je lave la vouture. : من ماشین را می شویم. 

مقاله پیشنهادی: صرف افعال در زبان فرانسه همراه با "نکات کلیدی"

انواع افعال انعکاسی در فرانسه

در این قسمت از مقاله تعدادی از افعال انعکاسی در فرانسه را برای شما عزیزان به نگارش در می آوریم. بدون تردید آشنایی با این افعال می تواند آموزش زبان فرانسه را برای شما شیرین تر و البته راحت تر سازد. چرا که این گونه افعال در زبان فرانسه اهمیت بسیار زیادی دارند. 
 

S' adjoindre : به عهده گرفتن، منصوب کردن S' adresser à : خطاب کردن، صحبت کردن
S' apprêter : برای .... آماده شدن Se baigner : شنا کردن
Se brosser : مسواک زدن Se dépêcher : عجله کردن 
Se disperser : از هم پاشیدن ( یک جلسه یل گروه )  Se doucher : دوش گرفتن 
S' effrayer : ترسیدن S' éliigner : دور شدن (رفتن)
S' endormir : به خواب رفتن  S' habiller : لباس پوشیدن
S' habituer : عادت کردن  S' maginer : تصور کردن 
Se maquiller : آرایش کردن Se marier ( avec) : ازدواج کردن به
Se nuire : به خود آسیب رساندن  Se précipiter : پرتاب کردن، پریدن
Se ressembler : جمع کردن Se rerefroidir : سرد شدن
Se réveiller : بیدار شدن Se soûler : مست شدن


مثال هایی از افعال انعکاسی در فرانسه
اما در این بخش از مقاله و پس از یادگیری نکات مهم در مورد افعال انعکاسی در فرانسه، مثال هایی را برای شما عزیزان آماده کرده ایم و در اختیار شما قرار خواهیم داد. 
- Elle se regarde dans la glace : او در آینه به خودش نگاه می کند. 
- Je me couche à minuit : من نیمه شب به رختخواب می روم. 
- Tu t' habilles trop lentement : خیلی آهسته لباس می پوشی. 
- Je me lave le visage. Je lave mon visage : دارم صورتم را می شویم. 
- Il se brosse les cheveux. Il brosse ses cheveux : موهایش را برس می کشد. 

مقاله پیشنهادی: زمان ها در زبان فرانسه

افعال دو ضمیره در زبان فرانسه

افعال دو ضمیره در زبان فرانسه نیز بسیار پرکاربرد هستند. زبان آموزان و افرادی که قصد دارند این زبان را یاد بگیرند، باید به گونه ای آموزش ببینند که بتوانند به درستی این افعال را استفاده نمایند. افعال دو ضمیره در واقع فعل هایی هستند که در کنار ضمایر فاعلی، ضمیر انعکاسی نیز دارند. اما این نکته را به یاد داشته باشید که در زبان فرانسه ضمایر انعکاسی با ضمایر فاعلی باید از نظر شخص و تعداد مطابقت داشته باشند.

افعال دو ضمیره در زبان فرانسه گاهی اوقات فعلی را توصیف می نمایند که در واقع شخص در مورد خودش انجام داده است. گاهی اوقات در مورد افعالی هستند که دو طرفه و متقابل می باشند: 
Vous nous y presentrez : شما آن جا منتظر ما خواهید بود. 
Nous vous y emmenons ک ما شما را به آن جا می بریم. 
بدون تردید یادگیری این نکات گرامری می تواند راه را در مسیر یادگیری زبان فرانسه بسیار هموارتر سازد.

مقاله پیشنهادی: ساختار جمله در زبان فرانسه

مطالعه بیشتر: مذکر و مونث در زبان فرانسه

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (1 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران