شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1403/01/19 2007
شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد

بنا بر آمارهای موجود میزان مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد و سایر کشورها بسیار افزایش داشته و بسیاری از دانشجویان تمایل دارند برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت نمایند‌. اما مهاجرت برای هر کشوری که باشد، شرایط خاصی دارد و باید در مورد مدارک مورد نیاز، هزینه ها و دیگر موارد بررسی های لازم صورت بگیرد. بی گدار به آب زدن مطمئنا راه به جایی نمی برد.

در این مقاله از آموزشگاه زبان ملل، کشور سوئد و شرایط لازم را برای مهاجرت در نظر گرفته ایم و سعی داریم تا جای ممکن موارد بسیار مهم و کاربردی را عنوان نماییم. به همین منظور از شما دعوت می نماییم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

آموزش زبان سوئدی | آموزش سوئدی از پایه به صورت رایگان

مدارک لازم برای تحصیل در سوئد

هر دانشجویی که قصد داشته باشد برای مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد اقدام نماید، در گام اول باید به دنبال مدارک مورد نیاز جهت این کار باشد‌. متناسب با برنامه های تحصیلی و رشته مورد نظر و همچنین کشوری که مقصد مهاجرت می باشد، شرایط و مدارک می تواند متفاوت باشد. در مورد کشور سوئد نیز آماده سازی مدارک مورد نیاز از عوامل بسیار مهم به شمار می رود.

برای حضور در دانشگاه های سوئد شرایطی وجود دارد که باید همگی مورد توجه و بررسی قرار بگیرد. اولین نکته این است که ویزای تحصیلی کشور سوئد برای تمام گروه های سنی ممکن نیست. علاوه بر این سوابق سنی و تحصیلی فرد و سابقه کار او نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در این کشور تنوع طلبی و ترویج آن کاملا به رسمیت شناخته شده است و همچنین اهمیت زیادی به برابری جنسیتی و حقوق همه گروه‌ ها داده می شود. اما در این بخش از مقاله قصد داریم در مورد مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی و شرکت در دانشگاه های کشور سوئد صحبت کنیم.

برای این کار باید از مقطع قبلی دانشجو مدرک تحصیلی ارائه شود و به همراه آن ریز نمرات نیز وجود داشته باشد. البته‌ باید به این نکته نیز توجه داشت که سطح نمره ها باید به میزان قابل قبولی باشد و ترجیحا نمره بالاتر از ۱۶ مد نظر است. همچنین شخص باید توانایی این را داشته باشد که هزینه‌ های سالانه برای تحصیل را پرداخت نماید. مدرک زبان انگلیسی از جمله مدارک مورد نیاز محسوب می شود و گواهی تمکن مالی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. 

شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد

هزینه های تحصیل در سوئد

نکته مهم در مورد مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد و هزینه های تحصیل در این کشور این است که با توجه به نوع دانشگاه و برنامه های تحصیلی گوناگون، هزینه‌ ها متفاوت می باشند. به عنوان مثال هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور سوئد برای یک سال بین ۸۰ هزار کرون سوئد که معادل تقریبا ۷۹۱۵ یورور می باشد، تا ۲۹۵ هزار کرون سوئد معادل ۲۹,۱۸۸ یورو متفاوت خواهد بود. در مدارس این کشور نیز با توجه به نوع مدرسه که دولتی یا خصوصی باشد، هزینه ها فرق دارند.

مطالعه بیشتر: هزینه تحصیل در سوئد

در این کشور تحصیل در مدرسه ها برای سنین ۷ تا ۱۶ سال متفاوت خواهد بود. گفتنی است که مدرسه های دولتی تحت نظارت شهرداری هر استان قرار دارد و برای بودجه های خود از مالیات بر بودجه استفاده می نمایند. اما مدرسه عای خصوصی برنامه کاملا متفاوتی دارند ‌و افراد خاص، انجمن ها و بنیادها آن ها را اداره می نمایند. برای دانش آموزان خارجی این شرط وجود دارد که باید در مدرسه های بین المللی ثبت نام و تحصیل کنند. برای برخی از دانشگاه ها نیز هزینه ها را مشخص نموده و به شما عزیزان تقدیم می نماییم. 
دانشگاه لوند هزینه‌ای بین ۱۰ دلار تا ۱۳ هزار دالار را در نظر گرفته‌اند. هزینه در موسسه سلطنتی فناوری حدود ۹ تا ۲۳ هزار دلار می باشد. برای حضور و تحصیل در دانشگاه فنی چالمرز باید  حدود ۱۴ الی ۲۱ هزار دلار هزینه نمود. در مورد دانشگاه اوپسالا هزینه حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار دلار است. دانشگاه استکهلم حدود ۱۰ تا ۲۷ هزار دلار را از دانشجویان دریافت می کند. هزینه تحصیل در دانشگاه گوتنبرگ نیز تقریبا بین ۱۳ تا ۲۷ هزار دلار در نظر گرفته شده است. دانشجویان در دانشگاه لینشوپینگ باید حدود ۱۰۰۰ دلار هزینه نمایند. برای دانشگاه اومئو نیز حدود ۱۱ الی ۱۷ هزار دلار در نظر گرفته شده است. همچنین امکان دریافت بورسیه نیز برای دانشجویان در دانشگاه های کشور سوئد وجود دارد. 

شرایط تحصیل در کشور سوئد

نظام آموزش عالی در کشور سوئد با اصول و قانون های بلونیا یعنی " Bologna Process" منطبق است و دانشجویان باید شرایط خود را در نظر گرفته و با توجه به آن در یکی از سه دوره آن شرکت نمایند‌. این دوره ها شامل مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد و در واقع در این سطوح دانشجو می پذیرد. اما قبل از هر اقدامی باید با شرایط دانشگاه های کشور سوئد و هزینه های آن ها آشنا شد. دانشجویانی که از اتحادیه اروپا باشند، نیازی به پرداخت هزینه ندارند و در واقع برای آن ها رایگان می باشد.

اما دانشجویان بین المللی باید شهریه را پرداخت نمایند. در مورد این کشور باید گفت که یکی از جذاب ترین مناطق برای ادامه تحصیل به شمار می رود و دانشجویان زیادی مشتاق هستند که در شرایط کشور سوئد مشغول به تحصیل شوند. دانشگاه های این کشور دارای رتبه های برتر هستند و هر سال بورسیه های کاملی را برای دانشجویان بین المللی در نظر می گیرند. این افراد باید برای اخذ بورسیه، تمام مدارک مورد نیاز را به دانشگاه ارائه دهند. همچنین می توانند مقاله های علمی در زمینه رشته تحصیلی خود ارائه دهند. جایگاه دانشگاه ها در هر جامعه‌ای بسیار اهمیت دارند و جزء پارامترهای مهم هر کشور محسوب می شوند. 

شرایط تحصیل در سوئد

تحصیل دوره کارشناسی در سوئد

برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد را دارند توصیه ها و توضیحات مهمی داریم. این افراد باید نکات مهم را در مورد تحصیل در دانشگاه های این کشور بدانند‌. دانشجویانی که قصد دارند در مقطع کارشناسی در دانشگاه های کشور سوئد به تحصیل خود ادامه دهند باید نکته مهمی را مد نظر قرار دهند. نرخ پذیرش دانشجو در این مقطع بسیار محدود می باشد. در مقطع کارشناسی، دانشجویان می توانند به دو زبان انگلیسی و سوئدی تحصیل نمایند.

البته ناگفته نماند که‌ بیشتر برنامه‌های آموزشی در این مقطع به زبان انگلیسی ارائه می شود و این امر کمک زیادی به دانشجویان بین المللی در سرتاسر جهان می باشد. افرادی که قصد دارند در مقطع کارشناسی در دانشگاه های کشور سوئد به تحصیل بپردازند، باید گواهی پایان دوره متوسطه خود را ارائه دهند. البته برخی از دانشگاه ها ارائه مدرک زبان را نیز از مدارک مهم به حساب می آورند. این مقطع در کشور سوئد حدود سه سال به طول می انجامد و دانشجویان باید حدود ۱۸۰ واحد درسی را پاس نمایند. نکته مهم دیگر این است که در مقطع کارشناسی بیشتر تمرکز بر روی آموزش آکادمیک است اما با این وجود دوره های عملی نیز برگزار خواهد شد و پس از آن دانشجویان قادر خواهند بود وارد بازار کار شوند. 

تحصیل دوره کارشناسی ارشد در سوئد

برای مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد، در مقطع کارشناسی ارشد شرایط قدری متفاوت خواهد بود. این مقطع حدود یک تا دو‌ سال طول می کشد. البته با توجه به مدت زمان تحصیل و تعداد واحد‌های پاس شده در این مقطع، نوع مدرک متفاوت است. افرادی که دوره کارشناسی ارشد را در مدت زمان یک سال به پایان می رسانند، در واقع ۶۰ واحد را می گذرانند و حتما باید پایان‌ نامه خود را تکمیل نمایند.

این افراد با گذراندن ‌دوره کارشناسی ارشد یک ساله در کشور سوئد، در واقع پله های رسیدن‌ به دوره کارشناسی دو ساله را طی می نمایند. اما در برخی موارد این دوره یک ساله به منزله تکمیل دوره کارشناسی می باشد. در دوره کارشناسی ارشد دو ساله، دانشجویان حدود ۱۲۰ واحد درسی را می گذرانند. این افراد نیز باید حتما پایان نامه خود را تکمیل نمایند. همچنین این دانشجویان می توانند برای شرکت در دوره های دکترا آماده شوند و به تحصیل ادامه دهند. هزینه ها برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در این کشور با توجه به رشته و دانشگاه متفاوت خواهد بود. 

تحصیل دوره دکترا در سوئد

برای گذراندن دوره دکترا بابد حتما مدرک کارشناسی ارشد را ارائه داد. در دانشگاه های کشور سوئد دو‌ نوع دوره دکترا وجود دارد و هر کدام مدارک مخصوص به خود را دارند. برخی از دانشگاه ها تنها یکی از این دوره ها و برخی هر دو مدرک را ارائه می دهند. گذراندن این دوره در دانشگاه های کشور سوئد حدود چهار سال طول می کشد.

دانشجویان باید حدود ۲۴۰ واحد را بگذرانند‌. البته باید برای ورود به این مقطع حتما مدرک و پایان نامه دوره کارشناسی ارشد را باید ارائه داد. مدارک ارائه شده در مقطع دکترا در کشور سوئد در سراسر جهان به رسمیت شناخته می شود. دانشجویانی که در مقطع دکترا تحصیل می نمایند حقوق ماهیانه دریافت می کنند و گذراندن این مقطع برای تمام ملیت ها رایگان می باشد. پس از دریافت مدرک دکترا این افراد به عنوان متخصص تلقی می شوند و فرصت های شغلی زیادی با توجه به رشته خود دارند. 

بهترین دانشگاه های سوئد برای تحصیل ایرانیان

همان گون که قبلا نیز اشاره شده است دانشگاه های کشور سوئد از بهترین دانشگاه ها هستند و دارای رتبه های برتر می باشند. این دانشگاه ها دانشجویان را بورسیه می نمایند و این امر دغدغه هزینه ها را برای دانشجویان از بین می برد. دانشگاه های این کشور رتبه بندی شده اند‌. در ادامه چند دانشگاه برتر این کشور را معرفی می کنیم. 

بهترین دانشگاه های سوئد

1. موسسه کارولینسکا

این دانشگاه کشور سوئد رتبه خود قدری از دست داده است و در واقع افت پیدا کرده است. رتبه این دانشگاه در جهان در سطح ۵۲ می باشد و از نظر پزشکی جزء دانشگاه های برتر به شمار می رود. در این دانشگاه رشته های پزشکی، روانشناسی، روان درمانی، دندان پزشکی، مامایی، پرستاری، شنوایی سنجی، اپتومتری، فیزیوتراپی، رادیوگرافی، کار درمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان ارائه می شود. این شرایط باعث بهبود شرایط سلامتی بشر خواهد شد. این دانشگاه یک بیمارستان در نزدیکی خود دارد که برای تحقیقات علمی دانشجویان در نظر گرفته شده است. دانشجویان بین المللی می توانند به زبان انگلیسی در این دانشگاه تحصیل کنند‌. 

2. دانشگاه اوپسالا

اگر تمایل به مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد را دارید بهتر است با دانشگاه های این کشور بیشتر آشنا شوید. در این قسمت در مورد دانشگاه اوپسالا صحبت خواهیم کرد. این دانشگاه از دانشگاه های قدیمی کشور سوئد می باشد. فرهنگ خارق العاده این دانشگاه و دانشجویان از نقاط قوت این دانشگاه می باشد. رتبه این دانشگاه در سطح جهان ۹۹ بوده و تعداد دانشجویان آن حدود ۴۵۰۰۰ نفر است. دانشجویان در کارهای تحقیقاتی و آموزشی باکیفیت بالا شرکت می نمایند.

رشته های ارائه شده در این دانشگاه شامل علوم طبیعی و ریاضیات، حقوق، علوم اجتماعی، مهندسی و فناوری، علوم رایانه و فناوری اطلاعات، هنر، طراحی و معماری، علوم انسانی و سایر رشته ها می باشد‌. 

3. دانشگاه لوند

این دانشگاه در سطح جهانی رتبه ۸۵ را دارد و در زمینه تحقیقات اعتبار زیادی را برای خود ترتیب داده است. حدود ۴۰۰۰۰ دانشجو و ۷۴۰۰ کارمند در این دانشگاه فعالیت می نمایند. دوره های ارائه شده در این دانشگاه شامل مهندسی، علوم، حقوق، علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت، پزشکی، علوم انسانی، الهیات، هنرهای زیبا و موسیقی می باشند. دانشجویان بین المللی می توانند بورسیه این دانشگاه را دریافت کنند. 

4. دانشگاه استکهلم

یکی از دانشگاه ها برای مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد، دانشگاه استکهلم می باشد که حدود ۷۰۰۰۰ دانشجو در آن به تحصیل مشغول می باشند. رتبه این کشور حدود ۱۲۹ در سطح جهان می باشد. مکان این دانشگاه در وسط پارم ملی این شهر واقع شده است و درختان وسیع، گیاهان و درختان حالت زیبایی به این دانشگاه داده ‌اند. 

5. موسسه فناوری سلطنتی

رتبه این دانشگاه در کشور سوئد ۲۰۸ می باشد و تحقیقات زیادی در زمینه فناوری و نواوری در این دانشگاه انجام خواهد شد. این موسسه از برجسته ترین دانشگاه های فنی در کل اروپا محسوب می شود. حوزه های فعال در این دانشگاه شامل علوم طبیعی، مهندسی، معماری، مدیریت صنعتی و برنامه ریزی شهری می باشد. 

6. دانشگاه گوتنبرگ

حدود ۳۷۰۰۰ دانشجو و ۶۰۰۰ کارمند در این دانشگاه مشغول هستند و هفتاد دوره مختلف به زبان انگلیسی در این دانشگاه وجود دارد. رشته های علوم اجتماعی، علوم، تجارت، IT، علوم آموزشی، بهداشت، هنر، موسیقی، هنرهای زیبا، طراحی و صنایع دستی در این موسسه ارائه می شود. معیار پذیرش در هر کدام از رشته ها مربوط به خودشان است.  دانشجویان بین المللی می توانند از بورسیه این دانشگاه استفاده نمایند. 

دانشگاه گوتنبرگ سوئد

7. دانشگاه صنعتی چالمرز

وجود رشته مهندسی برق در این دانشگاه، باعث شده که رتبه ۳۸ را در جهان کسب کرده است. در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۳۰۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد تقریبا سی درصد را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. اساتید این دانشگاه بسیار ماهر و محیط آن نیز خیلی مناسب می باشد. 

شرایط اخذ ویزای تحصیلی سوئد

از آن جایی که کشور سوئد یکی از کشورهای مهاجر پذیر می باشد و بسیاری از افراد در سرتاسر جهان این کشور را برای مهاجرت و زندگی انتخاب می نمایند، مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد آرزو و هدف خیلی از دانشجویان به شمار می رود. شرایط آب و هوایی این کشور و مسائل فرهنگی، این کشور را خاستگاه بسیاری از افراد قرار داده است.

از نظر هزینه بر خلاف تصور خیلی از افراد، دانشجویان باید برای تحصیل و گذران زندگی خود تمکن مالی داشته باشند. البته نوع دانشگاه و محل سکونت، در میزان هزینه ها تاثیر مستقیم دارد. مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد یکی از راه های اخذ اقامت در این کشور می باشد. پس از تحصیل در این کشور، شرایط کاری برای دانشجویان و فارغ تحصیلان برقرار خواهد شد و به همین دلیل اقامت دائم این افراد نیز تضمین خواهد شد. اصولا پول برای تحصیل و زندگی یک عامل مهم‌ به شمار می رود.

برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا، مسئله هزینه تحصیل بسیار راحت تر است و تقریبا بسیار کم می باشد. در برخی از موارد این هزینه ها رایگان می باشد. اما این امر برای دانشجویان ایرانی صدق نمی کند و این افراد باید حتما هزینه و شهریه های دانشگاهی را پرداخت نمایند. شهریه های دانشگاهی در دانشگاه های مختلف کشور سوئد متفاوت می باشد. 

هزینه های زندگی در سوئد

کشور سوئد کشوری صلح طلب بوده و مردم آن خلق و خوی سردی دارند اما در کارهای مشارکتی بسیار شرکت می نمایند. کشور سوئد چهارمین کشور بزرگ اروپای به شمار می رود و می توان گفت که مرفه ترین کشور در جهان می باشد. شهروندان در این کشور از کیفیت زندگی بسیار خوبی برخوردار هستند و همچنین نرخ جرم و جنایات در این کشور بسیار پایین است. وضعیت معیشتی در این کشور بسیار مناسب است‌ و می توان آن را کشوری وابسته به صادرات دانست.

اقتصاد این کشور آزاد است و در صنایع فولاد، مهندسی، معدن و خمیر کاغذ پیشرفت های زیادی داشته است. در این کشور همه چیز در سر جای خود قرار دارد و شهروندان بسیار منظم و وقت شناس و دقیق می باشند. سیستم حمل و نقل شهری و اتوبوس ها نیز بسیار دقیق و منظم به کار خود می پردازند. کرایه ها به صورت نقدی یا از طریق کارت اعتباری انجام می شود. هزینه زندگی و اجاره خانه در این کشور متغیر است و محل اقامت، متراژ و سایر مسائل این هزینه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در شهر استکهلم این هزینه‌ها بسیار بیشتر از سایر شهر ها می باشد. 

هزینه های زندگی در کشور سوئد

هزینه های تحصیل در دانشگاه های سوئد

برخی اعتقاد دارند که هزینه تحصیل در کشور سوئد رایگان می باشد در صورتی که باید هر دانشجو تمکن مالی لازم برای زندگی و تحصیل در این کشور را داشته باشد. هزینه ها شامل شهریه و ثبت نام، خوابگاه، خوراک و سایر موارد می باشد. البته این هزینه ها پر دانشگاه های مختلف و محل سکونت متفاوت هستند. برخی از دانشجویان برای این که بتوانند هزینه های خود را پرداخت نمایند، در کنار تحصیل کار می کنند. در این کشور میانگین هزینه های زندگی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در ماه می باشد. 

رشته های پردرآمد در سوئد

در کشور سوئد برخی از مشاغل زیاد مورد نیاز هستند و می توانند درآمد خوبی برای افراد داشته باشند. این کشور از نظر نیروی کار با کمبود زیادی مواجه است. مشاغلی مثل پزشکی، پرستاری، آموزگاری و مددکار اجتماعی از رشته های پر کاربرد در این کشور محسوب می شود. همچنین رشته های IT و کارگران ساختمان می توانند در این کشور مشغول به کار شوند‌. اقتصاد این کشور به صورت آزاد است و در صنایع فولاد، مهندسی، معدنی و خمیر کاغذ توسعه بسیار خوبی پیدا کرده است. از این رو در کنار مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد، می توان درآمد زیادی نیز داشت. 
سخن پایانی
در این مقاله مسئله مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد مورد بررسی قرار گرفته است. در زمینه های مختلف مهاجرت به این کشور باید مورد توجه قرار گیرد. مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی و شرایط زندگی و تحصیل در این کشور از نکات بسیار مهم به شمار می رود. از این رو آموزشگاه زبان ملل در این سایت آموزشی به این نکته ها پرداخته است. سوالات خود را نیز می توانید از کارشناسان ما بپرسید و با آن ها مشورت نمایید.


 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (6 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران