اهرام مصر

همه چیز درباره راهرام ثلاثه مصر

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/16 3879 زمان مطالعه: 5 دقیقه
اهرام ثلاثه مصر

اهرام ثلاثه سه هرم بزرگ و هیجان انگیز است که در جیزه خارج از قاهره مصر خودنمایی می کند. جایی که هر شخصی دوست دارد برای یک بار هم که شده آن را از نزدیک مشاهده نماید. برای آشنایی شما با این سازه عظیم مصر، توضیحات مهمی را در قالب این مقاله تقدیم خواهیم کرد. آموزشگاه زبان ملل نه تنها در زمینه آموزش انواع زبان های رایج دنیا بلکه در زمینه های مختلف اطلاعات مفیدی را برای شما عزیزان گردآوری کرده و ارائه می نماید. 

تاریخچه ساخت اهرام ثلاثه مصر

اهرام ثلاثه، این بناهای باستانی که از قدمت و تاریخ گذشته مصر باقی مانده‌اند، همواره مورد توجه و تعجب ما انسان‌ها قرار گرفته‌اند. این بناهای عظیم که در دوران باستان به عنوان نماد قدرت و تمدن مصر شناخته می‌شدند، اکنون به عنوان یکی از عجایب جهان یاد می‌شوند. برای تمام علاقمندان به تاریخ و عجایب جهان در این مقاله قصد داریم به طور کامل به معرفی اهرام ثلاثه مصر بپردازیم. پس اگر دوست دارید با نام کامل، مکان و اندازه اهرم مصر آشنا شوید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اهرام ثلاثه از بزرگ ترین جاذبه های کشور مصر می باشد که حدود ۲۵۵۰ سال قبل از میلاد و در یک دوره 30 ساله در جیزه ساخته شده است. در آن دوره تاریخی مصر از ثروتمند ترین و قدرتمند ترین تمدن های جهان محسوب می شد. در همان برهه زمانی این سازه های باشکوه توسط بشر در این سرزمین ساخته شد. عظمت این بناهای تاریخی نشان دهنده قدرت زیاد و نقش منحصر به فرد فرعون در جامعه مصر باستان می باشد.

اهرام مصر

بنا بر شواهد تاریخی، از آغاز پادشاهی قدیم تا پایان دوره بطلمیوس در قرن چهارم پس از میلاد ساخت این سازه های عظیم به طول انجامیده است. اما گفتنی است که اوج ساخت این بناهای شگفت انگیز تاریخی از اواخر سلسله سوم آغاز شده و تا سلسله ششم ادامه داشته است که این مدت زمان از لحاظ تاریخی معادل حدود ۲۳۲۵ قبل از میلاد می باشد. نکته مهم این است که با گذشت حدود بیش از چهار هزار سال اهرام ثلاثه مصر همچنان در اوج قدرت و عظمت خودنمایی می کند و گذشته غنی و باشکوه این کشور را به رخ می کشد.

تعداد، نام و لوکیشن اهرام ثلاثه مصر

اهرام ثلاثه مصر یکی از نمادهای بارز تاریخی و فرهنگی مصر هستند. این اهرام روی سه زمینه دولتی در مصر ساخته شده‌اند که ساخت آن‌ها به سه هزار سال پیش بر می‌گردد. در ادامه نام، لوکیشن و ارتفاع اهرام ثلاثه مصر را توضیح می‌دهیم:

اهرام خوفو (Khufu)

  • نام اصلی: اهرام خمیس که باستانگرایان به آن اهرام خوفو هم می‌گویند.
  • ارتفاع: حدود ۱۴۵ متر (۴۸۸ فوت)
  • مکان: در گیزه که در حوالی قاهره است.

اهرام خفره (Khafre)

  • نام اصلی: این اهرام به نام اهرام خفره شناخته می‌شوند.
  • ارتفاع: حدود ۱۳۶ متر (۴۵۶ فوت)
  • مکان: کنار اهرام خمیس یا اهرام خوفو قرار دارد.

اهرام منکوره (Menkaure)

  • نام اصلی: به آن اهرام منکوره گفته می‌شود.
  • ارتفاع: ۶۵ متر (۲۱۶ فوت)
  • مکان: نزدیک به دو اهرام بزرگتر، بخش ابتدایی خط ثابت که به اهرام غربی خوفو می‌خورد.

آموزش زبان انگلیسی

اهرام ثلاثه مصر به انگلیسی

اهرام ثلاثه مصر به انگلیسی Egyptian pyramids است. اهرام‌ها که در مصر واقع شده اند، از معجزات هنر و معماری باستانی هستند. این سه اهرام اصلی در الجیزه که نزدیک شهر قاهره و در فاصله حدود ۸ کیلومتری از پیرامون مدرن آن واقع شده اند. این اهرام ها عبارتند از:

  • اهرام خوفو (Khufu/Cheops): بزرگترین اهرام و قدیمی‌ترین آن سه هرم به شمار می‌رود. این اهرام مشهورترین آن‌هاست و یکی از شگفتی‌های معماری که به زمان فرعون خوفو برمی‌گردد.
  • اهرام خفره (Khafre/Chephren): دومین اهرام بزرگ بعد از اهرام خوفو است و در کنار اهرام خوفو و صرفا چند صد متری آن قرار دارد.
  • اهرام منقرع (Menkaure/Mycerinus): کوچکترین اهرام این سه تن است و در کنار اهرام خوفو و خفره قرار گرفته است.

این سه اهرام نمادهای بزرگ مصر باستان، نشانه‌های رزمایشی و علمی مردم مصر باستان و تجسمی از دستاوردهای یکی از دوران‌های مهم تاریخ مصر هستند. انسان‌ها تا کنون به اینکه چگونه مصریان با برنامه ‌ریزی دقیق و استفاده از منابع موجود توانسته‌اند این اهرام‌های بزرگ را ساخته و بنا نهاده باشند، دست نیافته‌اند.‌

اهرام مصر نه تنها به خاطر ظاهر شگفت انگیز و شهرت جهانی خود جالب‌اند، بلکه هنر، فرهنگ و تاریخ گسترده‌ای را نشان می‌دهند که باستان‌ شناسان و تاریخ ‌نگاران را همواره به تحقیق و مطالعه تشویق می‌کند.

 

اهرام ثلاثه مصر چگونه ساخته شد

 

اهرام ثلاثه مصر چگونه ساخته شد

از آغاز عصر سلسله های مصر باستان و حدود ۲۹۵۰ قبل از میلاد، مقبره های سلطنتی را در صخره ها می کندند. پس از آن ساختارهای مستطیلی شکل با سقف مسطح که مستاباس نامیده می شد را روی آن قرار می دادند. این سازه در واقع پیش‌سازی برای اهرام ثلاثه مصر بودند.

مقاله پیشنهادی: قدیمی ترین زبان دنیا

می توان گفت که قدیمی ترین هرم که در مصر ساخته شده است متعلق به حدود ۲۶۳۰ قبل از میلاد می باشد. این سازه در ساقارا و برای پادشاه سلسله سوم جوسر ساخته شده بود. نام این هرم استپ هرم بود. در ابتدا این سازه را به عنوان یک مستابای سنتی شروع به ساخت کردند اما در نهایت به یک بنای بسیار جاه طلبانه تبدیل شد.

در روایت ها آمده است که معمار این سازه شخصی به نام ایمهوتپ بوده که کشیش و در واقع شفابخش و طبیب بوده است. این شخص حدود ۱۴۰۰ سال بعد به عنوان یک قدیس که حامی کاتبان و پزشکان بود معرفی شد. این سازه در واقع بلندترین ساختمان در آن زمان بود و دارای مجموعه ای از حیاط ها، معابد و زیارتگاه ها بود که بر این اساس بود که جوسر در زندگی پس از مرگ‌ خود بسیار لذت ببرد. 
 

عجایب اهرام مصر


در واقع هیچ کدام از اهرام به اندازه اهرام بزرگ جیزه مورد تقدیر واقع نمی شود. این اهرام ثلاثه در فلاتی در کرانه غربی رود نیل واقع در حومه قاهره امروزی واقع شده است. با توجه به اینکه مصریان باستان معتقد بودند که هر کجا که خورشید غروب می کند، دروازه ای برای زندگی پس از مرگ است، این سازه باید در سمت غربی رود نیل قرار می گرفت.

اهرام همچنین باید بالاتر از سطح زمین به دور از خطر طغیان نیل، قرار می گرفتند. با این حال، نمی توانست از ساحل نیل خیلی دور باشد، زیرا از رودخانه، برای انتقال بلوک های سنگ آهک با کیفیت خوب به آن طرف رود نیل استفاده میشد. محلی که برای ساخت هر هرم انتخاب شده بر اساس فاصله هرم تا محل اقامت پادشاه مربوطه در نظر گرفته شده است، زیرا پادشاه باید می توانست به طور منظم از آنها بازدید کرده و توسعه و پیشروی را بررسی کند. بازدید از اهرام با مقررات بسیار سختی همراه است.

سنگهای به کار رفته در ساختمان اهرام، آجر کوچک نبوده است. اندازه آجرهای هرم متفاوت است و بزرگترین را می توان در اتاق پادشاه پیدا کرد. این سنگهای خاص با بلوکهای سنگ آهک معمولی متفاوت هستند و در عوض از گرانیت ساخته شده اند.
روش دقیق بالا بردن اهرام مشخص نیست. قرقره ها تا زمان روم اختراع نشده بودند. با این حال، هرودوت مورخ یونانی از اهرم هایی که برای بالا بردن بلوک ها از یک سطح به سطح دیگر استفاده میشده سخن به میان آورده است.

همچنین گفته می شود که، کارگرانی که به صورت تیمی کار می کردند از سطح شیب دار برای انتقال موقعیت بلوک ها استفاده می کردند. با بزرگ شدن هرم، سطح شیب دار بالا می رفت تا کارگران بتوانند به سطح بعدی برسند. نکته جالب اینجاست که روشهای ساخت و ساز این هرم های مثلثی شکل هنوز هم داغ و مورد بحث است و همچنان هم یکی از بزرگترین اسرار تمدن بشر باستان است.

مقاله پیشنهادی: رتبه بندی زبان های دنیا

این اهرام به عنوان بزرگ ترین و قدیمی ترین اهرام سه گانه جیزه که به اهرام بزرگ معروف هستند، از عجایب هفت گانه معروف در جهان باستان هستند‌. این بنا را در ابتدا برای فرعون خوفو ساخته اند. این پادشاه حدود ۲۳ سال سلطنت کرده است.  تقریباً هر سال ۱۴ میلیون نفر از اهرام بزرگ دیدن می کنند، اما قوانین هنگام بازدید از آنها در طول سال ها تغییر کرده است.

در گذشته گردشگران می توانستند آزادانه از روی دیوار هرم ها صعود کنند، اما انجام این کار اکنون می تواند شما را تا سه سال در زندان حبس کند. هرم فرعون خوفو دارای دو اتاق دفن است، یک اتاق بزرگ برای خود او، که در کنار آن یک گالری بزرگ است، و یک اتاق کوچکتر پائین‌تر از اتاق او برای ملکه. 

راهروهای دسترسی باریک که در سراسر اهرام وجود دارند، به اندازه کافی بزرگ نیست که شخص بتواند به سادگی از آن عبور کند. هنگامی که بیش از ۴۵۰۰ سال پیش ساخته شد، هرم خوفو ۴۸۱ پا ارتفاع داشت. اما با گذشت سالها، فرسایش باعث شده است که ارتفاع هرم کمی کاهش یابد. اکنون این هرم ۴۵۱ فوت ارتفاع دارد.

ارتفاع و ابعاد اهرام مصر

در مورد اندازه ها و ساختار این اهرام ثلاثه مصر باید گفت که میانگین اضلاع قاعده هر هرم ۷۵۵.۷۵ فوت یعنی ۲۳۰ متر می باشد. ارتفاع اولیه آن نیز ۴۸۱.۴ فوت معادل ۱۴۷ متر می باشد و همین اندازه ها این سازه ها را تبدیل به بزرگ ترین هرم جهان ساخته است.

نکته دیگر این است که در کنار این اهرام بزرگ، سه هرم کوچک را برای ملکه های خوفو ساخته اند که تابوت خالی مادرش ملکه هتفرس در یکی از مقبره های آن قسمت پیدا شده است. نکته مهم دیگر این است که این اهرام نیز توسط ردیف هایی از مستابا احاطه شده اند. در این قسمت ها بستگان و مقامات دیگر سلطنت را دفن کرده اند که در زندگی پس از مرگ همراه و حامی پادشاه باشند‌. 

هرم میانی در جیزه

در جیزه یک هرم میانی وجود دارد که متعلق به فرعون خفره پسر خوفو می باشد. این سازه دومین هرم بلند از اهرام ثلاثه می باشد و فرعون خفره در آن دفن شده است. نکته بسیار جالب در این سازه وجود مجسمه ابوالهول است‌؛ این مجسمه در واقع حکم نگهبان را داشته و بزرگ ترین مجسمه در دنیای باستان محسوب می شده است‌. در سلسله هجدهم این مجسمه را به عنوان خدای هوروس مورد پرستش قرار می دادند. در جنوبی ترین بخش این هرم نیز برای پسر خفره، کوتاه ترین اهرام ثلاثه را بنا کرده اند‌. 

داخل اهرام ثلاثه مصر

پاسخ ساده این است که واقعاً چیز زیادی نیست. طبق یک افسانه ی ناپلئونی، وقتی ناپلئون از هرم بزرگ مصر خارج شد رنگ پریده و متزلزل بود و ساعت ها را در اتاق پادشاه تنها سپری کرد. او هیچ وقت فاش نکرد که چه چیزی باعث تزلزل او شد ولی ظاهرا این اتفاق باعث تغییر زندگی او شد.
ما نمی دانیم این داستان واقعیت دارد یا فقط افسانه است، ولی مطمئناً به قدرت هرم بزرگ که باعث برانگیختن تصورات یک رهبر بزرگ و همچنین تصور ما شده است، گواهی می دهد. ناپلئون چه چیزی را ممکن است دیده باشد که چنین واکنشی را داشته است؟

داخل اهرام ثلاثه

هزینه ساخت اهرام ثلاثه

محققان معتقدند که سنگ‌نوشته‌های کشف شده در کف یک اتاقک مخفی در بزرگترین هرم، نقشه های مهندسی و نوعی علم ریاضی هستند. با توجه به هزینه کارگر و تجهیزات (سنگ آهک ارزان نیست، حداقل برای میزان موردنیاز برای ساخت هرم)، هزینه ساخت اهرام بزرگ، یک میلیارد دلار تخمین زده می شود.

اهرام مصر را چه کسی ساخت؟

در برخی از نسخه های رایج تاریخ عنوان شده است که برده ها و خارجی ها این اهرام را ساخته اند. اما با توجه به حفاری‌ های انجام شده در منطقه مشخص شده‌ که کارگران احتمالا همان کارگران بومی بوده اند که کشاورزی می کرده اند. این اشخاص در زمان طغیان‌‌ رودخانه نیل روی این اهرام کار می کرده اند.

هرودوت که یک مورخ یونانی باستان می باشد عنوان نموده که ساخت اهرام ثلاثه مصر حدود بیست سال به طول انجامیده است. شواهد نیز نشان‌ می دهد که حدود بیست هزار نفر برای ساخت این سازه ها کار می کرده اند. 

عجایب اهرام مصر

اهرام ثلاثه مصر یکی از عجایب دنیای باستان و هنر و معماری است. در زیر به برخی از عجایب آنها اشاره می‌کنیم:

اهرام های مصر به خصوص اهرام خوفو با ابعاد بزرگ خود به عنوان یکی از بزرگترین سازه‌های کهن ‌تاریخ به شمار می‌آیند. اهرام خوفو که از بزرگترین سازه‌هایی که تاکنون توسط انسان ساخته شده است به شمار می‌رود، ارتفاع ۱۴۵ متری و وزنی بالغ بر ۶ میلیون تن دارد.

اهرام‌های مصر به ویژه با توجه به دوره زمانی ساخت آنها، حیرت انگیز هستند. این سازه‌ها با دقت بالایی ساخته شده‌اند و هنر معماری بی‌نظیری را نمایان می‌کنند که در آن عناصر هنری، محاسبات ریاضی دقیق و فنون مهندسی جلب توجه است.

یکی از عجایب اهرام های مصر، روش‌های ساخت پیچیده آنهاست. به طوری که تا کنون که باستان‌ شناسان به دنبال این هستند که چگونه مصریان با ابزارهای ساده آن زمان، توانسته‌اند سنگهای بزرگ و سنگین را به ارتفاع زیاد برده و جای دهند.

اهرام مصر به عنوان نمایندگان مهمی از تاریخ و فرهنگ مصر باستان، بر جهانیان تأثیر بسزایی گذاشته‌اند. این عجایب تاریخی و فرهنگی تا به امروز به عنوان یک نماد از توانایی و هنر انسان در گذشته شناخته می‌شوند.

رموز اهرام ثلاثه مصر

یکی از دلایل جذابیت اهرام‌های مصر، رازهایی است که پس از گذشت هزاران سال از ساخت آن‌ها، هنوز هم برای انسان‌ها معما باقی مانده است. این سازه‌های باستانی که در صحرای مصر قرار دارند، با طراحی‌های خیره‌ کننده و قدرتمند خود، هنوز هم توانایی‌های شگفت ‌انگیزی دارند.

توانایی‌هایی که محققان با آزمایشات خود تأیید کرده‌اند، اما هنوز راز آن‌ها برای بسیاری از ما باقی مانده است و به نظر می‌رسد که حل این پازل عجیب و غریب، واقعا زمان و تلاش بسیاری را می‌طلبد. در زمانی که انسان از کمترین امکانات و وسایل زندگی بهره مند بود، حدود دو میلیون سنگ عظیم و بزرگ برای ساخت اهرام استفاده شده است.

با توجه به قدمت آن که به بیش از دو هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، امکان حمل این تعداد زیاد سنگ‌ها به مکان ساخت اهرام که در صحرایی پر از شن و ماسه است، به نظر غیر ممکن است‌. مسیرهای کج در اهرام که از هیچ قانون و نقشه‌ای خاصی پیروی نمی‌کنند و هرگز کسی نتوانست به رازهای آن پی ببرد.

منظره‌های پر از عجایب و نماهای عجیب‌تر در زوایای مختلف نیز از دیگر رمزهای سربسته اهرام ثلاثه هستند که حتی رایانه‌های پیچیده و به روز نیز قادر به حل معمای آن‌ نیستند. در یک فرضیه که به نظر به واقعیت نیز نزدیک است، این گونه مطرح شده که همه این سازه‌های غول پیکر توسط فرعون پادشاه عظیم مصر باستان با بهره‌ جستن از برده‌ها و یا حتی کشاورزان در فصولی که محصولی برای کاشت یا برداشت نداشتند، طراحی و ساخته شده و هدف آن دفن پادشاه مصر پس از مرگ و مومیایی شدن برای جاودانه باقی‌ مانده است.

چرا بالا رفتن از اهرام مصر ممنوع است؟

یکی از نکات جالب در مورد اهرام مصر این است که بالا رفتن از این سازه‌ها یک عمل غیرقانونی بوده و با مجازات سنگینی همراه است. این قانون به دلیل حفظ امنیت بازدید کنندگان و حفاظت از میراث باستانی تدوین شده است. اهرام مصر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و حساس‌ترین سازه‌های تاریخی جهان شناخته می‌شود و به دلیل آسیب ‌پذیری زیاد و ترکیب سنگ‌های سنگین و ریزشی، بالا رفتن از آنها خطرناک است.

رفتن به بالای اهرام مصر ممکن است به ساختمان‌های باستانی آسیب برساند. وزن افراد و فشاری که بر روی ساختمان وارد می‌شود، می‌تواند باعث آسیب دیدگی و خرابی در ساختارهای سنگی اهرام‌ مصر شود. همچنین صعود به اهرام‌های مصر بدون مجوز رسمی یک عمل غیرقانونی است و می‌تواند منجر به مشکلات قانونی جدی شود.

در حال حاضر، مجازات بالا رفتن از اهرام مصر شامل اخراج از محل، پرداخت جریمه، بازداشت از یک تا هفت روز و یا توقیف پاسپورت است. در صورت تکرار نقض این قانون، مجازات‌های سخت‌تری نیز اعمال می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله، آموزشگاه زبان ملل سعی کرده است که نکات مهم را درباره اهرام ثلاثه مصر باستان در اختیار شما عزیزان قرار دهد. این اهرام از سازه های بزرگ جهان باستان می باشد و آن‌ را جزء عجایب هفتگانه قرار می دهند. این بناها نشانه عظمت و قدرت فرعون می باشد. 

با آشنایی نزدیک‌تر با اهرام ثلاثه، ما به یک دوران فراموش ‌نشدنی از تاریخ انسانی پی خواهیم برد. این بناهای غول ‌پیکر نه تنها نمادی از قدرت و تمدن باستانی مصر بوده‌اند، بلکه همچنین نشانگر دقت و توانایی معماران و مهندسان آن دوران است. هر بلوک سنگی از اهرام ثلاثه، ما را به گذشته‌ای دور و البته جذاب سفر می‌برد.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (2 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران