صفر تا صد اطلاعات تحصیل در مجارستان

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1403/01/26 73 زمان مطالعه: 3 دقیقه
اطلاعات تحصیل در مجارستان

در این مقاله در مورد شرایط و نحوه تحصیل در مجارستان صحبت خواهیم کرد و اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم. اصولا در کشور مجارستان امکان تحصیل در تمام رشته ها و همچنین در تمام مقاطع تحصیلی وجود دارد و افرادی که قصد دارند برای مهاجرت تحصیلی اقدام نمایند می توانند در این کشور به تحصیل بپردازند. در ادامه این مقاله آموزشگاه زبان ملل می توانید آگاهی بسیار خوبی در این زمینه به دست آورید. 

اطلاعات در مورد کشور مجارستان

قبل از این که در مورد شرایط تحصیل در مجارستان صحبتی به میان بیاید، بهتر است آشنایی نسبی با کشور مجارستان داشته باشید‌. این کشور در شرق قاره سبز اروپا واقع شده و از نظر تاریخ و فرهنگ بسیار غنی می باشد. همسایگان این کشور از سمت شمال، کشور اسلواکی، از سمت شمال شرقی، اوکراین، از سمت شرق و جنوب شرقی، رومانی، از سمت جنوب کشورهای صربستان و کرواسی، از سمت جنوب غربی، کشور اسلوونی و همچنین از سمت غرب، اتریش هستند.
 

درباره مجارستان


پایتخت این کشور بوداپست است که در واقع پرجمعیت ترین و مهم ترین شهر به شمار می رود. نکته مهم در مورد کشور مجارستان این است که دروازه ای برای ورود به حوزه شینگن به شمار می رود و می توان به این کشورها سفر نمود. اما دلیل مهم دیگر برای مهاجرت به این کشور اقتصاد رو به رشد آن می باشد و همچنین سیستم آموژش عالی این کشور دارای کیفیت بسیار بالایی می باشد. دانشگاه ها و کالج های این کشور برای علامندان به تحصیل در این کشور پذیرش تحصیلی صادر کرده و این امکان را برای دانشجویان بین المللی تدارک می بینند. 

تحصیل در مجارستان

اولین نکته در مورد تحصیل در مجارستان این است که مدرک زبان انگلیسی اهمیت بسیار زیادی دارد. برای تحصیل در این کشور در مقاطع عالی می توان در دو بخش آکادمیک کالج و دانشگاه اقدام نمود. مدت زمان تحصیل در کالج در این کشور حدود ۴ سال می باشد اما تحصیلات دانشگاهی در این کشور و البته با توجه به رشته مورد نظر تقریبا حدود ۴ تا ۶ سال به طول می انجامد.

در شهر بوداپست که پایتخت این کشور است برای دانش آموزان بین المللی مدارس شبانه روزی در نظر گرفته شده است که می توان مدرسه شبانه روزی بین المللی آمریکایی بوداپست ( AISB)، مدرسه بین المللی بریتانیایی بوداپست، مدرسه بریتانیکا در بوداپست و مدرسه انگلیسی بوداپست را نام برد که همگی از برترین مدرسه های بین المللی به شمار می روند. افرادی که قصد دارند در این کشور برای تحصیلات دوره آموزش عالی اقدام نمایند باید ۱۸ سال به بالا باشند‌. 

مزایای تحصیل در کشور مجارستان

تعداد زیادی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی در ایران، علاقمند هستند که به کشور مجارستان مهاجرت نمایند که شاید مهم ترین دلیل آن موقعیت جغرافیایی این کشور در اتحادیه اروپا و البته منطقه شینگن باشد‌. افرادی که برای تحصیل به این کشور می روند می توانند برای اقامت دائم شینگن اقدام نمایند‌. در واقع باید گفت که دانشجویان خارجی که از طرف سفارت کشور مجارستان مجوز اقامت دریافت می کنند، این اجازه را دارند که بدون ویزا به سایر کشورهای اروپایی سفر نمایند حتی حتی منطقه شینگن نیز شامل این موضوع می باشد.

در مورد هزینه تحصیل و البته زندگی در این کشور باید گفت که در مقایسه با سایر کشورها از میانگین اتحادیه اروپا بسیار پایین تر است. بدین شکل که هزینه اقامت و زندگی، شهریه دانشگاه ها و در کل همه هزینه ها در این کشور را می توان در رده یکی از ارزان ترین کشورها در منطقه شینگن قرار داد. 

مقاله پیشنهادی: ویزای شینگن چیست؟ چطور می توان آن را دریافت کرد؟

اخذ پذیرش تحصیلی از کشور مجارستان

گفتنی است که اخذ پذیرش جهت تحصیل در مجارستان و بهترین دانشگاه های این کشور، نسبت به سایر کشورهای قاره سبز راحت تر می باشد. در واقع شرایطی که این موسسه های آموزشی برای اخذ ویزای تحصیلی در نظر گرفته اند و همچنین مدارک مورد نیاز بسیار ساده تر است و این شرایط برای ایرانی ها هم محسوب می شود.

همچنین به عنوان بورس تحصیلی دولتی کمک هزینه های مالی به دانشجویان بین المللی اعطا خواهد شد. البته در برخی از برنامه‌ها هزینه های زندگی و حتی سفر این دانشجویان نیز شامل بورسیه می شود. کشور مجارستان با وزارت علوم و بهداشت ایران تفاهم نامه ای دارند که طبق آن هر ساله حدود ۱۰۰ دانشجو فرصت دارند بورسیه این کشور شوند. 

هزینه خوابگاه دانشجویی

یکی از دغدغه های بسیار مهم برای دانشجویان بین المللی و خانواده های آن ها مسئله خوابگاه و اقامتگاه های دانشجویی می باشد. در کشور مجارستان هزینه خوابگاه های دانشگاهی از سایر کشورهای اروپای غربی و اسکاندیناوی کم تر است. نکته مهم دیگر این است که برای تحصیل در این کشور نیازی به آموزش زبان مجارستانی نیست و برنامه ها به زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی هم ارائه خواهند شد.

نکته دیگر که شاید اهمیت بسیاری برای خیلی از دانشجویان داشته باشد این است که این کشور به دانشجویان اجازه می دهد که برای اشتغال به کار به صورت پاره وقت اقدام نمایند. در واقع این دانشجویان می توانند در طول هفته حدود ۲۴ ساعت را برای کارهای نیمه وقت اختصاص دهند.

زبان مورد نیاز برای تحصیل در مجارستان

یکی از ویژگی های مهم برای تحصیل در مجارستان، موضوع زبان است. قابل ذکر است که حدود ۹۰ درصد از رشته های تحصیلی در کالج ها و دانشگاه های کشور مجارستان به زبان انگلیسی تدریس می شوند و این کمک بزرگی برای دانشجویان بین المللی می باشد چرا که نیازی ندارند برای یادگیری زبان مجاری وقت بگذارند‌.

اما این نکته را هم باید در نظر داشت که دانشجویان باید در سطح بسیار مطلوبی از زبان انگلیسی قرار داشته باشند‌. برای تحصیل در مجارستان در مقطع کارشناسی باید مدرک آیلتس با نمره ۶ به دانشگاه تحویل داده شود و البته برای مقطع کارشناسی ارشد نیز همین روال وجود دارد. گفتنی است که شرایط و مدارک مورد نیاز برای دانشگاه ها و موسسه های آموزشی مختلف، یکسان نیستند و هر کدام شرایط منحصر به فرد خود را دارند‌. 

✅ مطالعه بیشتر: رتبه بندی زبان های دنیا در یونسکو

سوابق تحصیلی برای تحصیل در مجارستان

یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مجارستان ارائه سوابق تحصیلی می باشد. افرادی که قصد دارند در دانشگاه های کشور مجارستان به تحصیل بپردازند، باید مدرک فارغ التحصیلی و ریز نمرات مقطع تحصیلی خود را به دانشگاه ارایه دهند که شامل خود مدرک به همراه ترجمه آن می باشد.
 

اطلاعات تحصیل در مجارستان


البته در شرایط تحصیلی این کشور اسمی از شرط معدل نیامده اما بدون تردید داشتن معدل بالا و نمره های عالی در درس های پایه برای رشته مورد نظر می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. اصولا دانشگاه های کشور مجارستان آزمون ورودی ندارند و نیازی نیست که متقاضیان در آزمونی شرکت نمایند. اما در برخی رشته های خاص مثل رشته های زیر مجموعه علوم پزشکی نیاز است که متقاضیان در آزمون ورودی دانشگاه شرکت نمایند چرا که رقابت و تقاضا زیاد است. 

مقاله پیشنهادی: اسامی کشورها به انگلیسی + ملیت ها

شرایط سنی برای تحصیل در مجارستان

در مورد مهاجرت و تحصیل در مجارستان شرایط سنی خاصی اعلام نشده است اما با این وجود برای این که شانس پذیرش بیش تر باشد، بهتر است به شرایط سنی نیز توجه شود‌. برای تحصیل در مقطع کارشناسی بهتر است بازه سنی تا ۲۶ سال، مقطع کارشناسی ارشد تا ۳۳ سال و شرایط سنی برای مقطع دکتری تا ۳۸ سال می باشد. 

تحصیل در مجارستان در مقاطع مختلف

- تحصیل در مجارستان در مقطع کارشناسی

در دانشگاه های کشور مجارستان برای مقاطع کارشناسی حدود 4 سال در نظر گرفته شده است. گفتنی است که تعداد واحد های آموزشی برای رشته های خاص متفاوت است. برای پذیرش در دوره کارشناسی باید آخرین مدرک تحصیلی که دیپلم است ارائه شود و همراه با آن باید ریز نمرات و همچنین مدرک زبان انگلیسی در سطح متوسط هم ارائه شود.

این دانشجویان اجازه دارند که در طول هفته به مدت ۲۴ ساعت به کار مشغول شوند. البته ناگفته نماند که در روزهای تعطیل آخر هفته یا در ایام تعطیلات رسمی و همچنین در پایان ترم محدودیت زمانی برای کار این دانشجویان وجود ندارد. 

- تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور مجارستان دوره های یک یا دو ساله طراحی شده است. نکته مهم این است که باید رشته قبل با رشته مورد نظر برای مقطع کارشناسی ارشد مرتبط باشد.

برای پذیرش تحصیلی در این مقطع باید فرم درخواست پر شده، توصیه نامه از استادان دوره کارشناسی، رزومه تحصیلی و همچنین سوابق شغلی در صورت نیاز، گواهی دیپلم همراه با زیر نمرات و گواهی مدرک لیسانس به دانشگاه ارائه شود. متقاضیان دوره کارشناسی ارشد باید یک مدرک مطلوب برای سطح دانش زبانی خود ارائه دهند. در مقطع کارشناسی ارشد هم دانشجویان این اجازه را دارند که در طول هفته تا ۲۴ ساعت برای کار پاره وقت اقدام نمایند‌. 

- تحصیل در مجارستان در مقطع دکتری 

برنامه تحصیلی در مقطع دکتری در دانشگاه های کشور مجارستان شامل ۲۴۰ واحد تئوری است که گذراندن آن ها حدود ۴ سال به طول می انجامد. پس از آن دانشجویان باید در آزمون جامع دکتری شرکت نمایند‌ و پس از قبولی در این آزمون برای تحقیق و نوشتن رساله آماده شوند که این فرایند نیز حدود دو سال طول می کشد که البته می توان آن را تا حدود یک سال تمدید نمود.

مسئله بسیار مهم ارتباط رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد با رشته مورد نظر برای مقطع دکتری می باشد‌ و در غیر این صورت پذیرش صورت نمی گیرد. متقاضیان برای تحصیل در مقطع دکتری باید طرح پیشنهادی خود را برای اساتید آن دانشگاه مکاتبه نموده و در صورت پذیرش از سمت استادان مربوطه، دانشجو باید مدارک مورد نیاز را آماده و ارسال نماید. این دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا هم مجاز هستند در هفته به مدت ۲۴ ساعت به کار مشغول شوند.

مطالعه بیشتر: بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی در تهران

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
0/5 (0 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران