گرامر زبان آلمانی

گرامر زبان آلمانی | آموزش رایگان گرامر آلمانی

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/11/18 1767
گرامر زبان آلمانی

در چند سال اخیر، شاهد افزایش مهاجرت دانشجویان برای ادامه تحصیل به کشور آلمان هستیم. یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین اقدامات در این مسیر، یادگیری زبان آلمانی است. بدنه اصلی هر زبانی را گرامر آن تشکیل می دهد. با آموزش آن می توانید یک گام به هدف خود نزدیک تر شوید. اگر شما نیز قصد یادگیری گرامر زبان آلمانی را دارید، تا انتهای این مطلب از آموزشگاه زبان ملل با ما همراه باشید.

آموزش گرامر زبان آلمانی

آموزش گرامر زبان آلمانی برای تمام علاقه مندان به این زبان شیرین ضروری است. آموختن آن برای شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های کشور آلمان لازم است. همچنین اگر قصد زندگی در آن کشور را دارید، برای برقراری یک ارتباط موثر باید با این قواعد آشنا باشید.
 برای یادگیری گرامر زبان آلمانی در ابتدا باید آن را به قسمت های مختلفی دسته بندی کرد. اسم، فعل و صفت نمونه هایی از این دسته ها به شمار می روند. هر کدام از آن ها قواعد خاصی را دارند که در ادامه این مطلب به آن ها اشاره خواهد شد. آموزشگاه زبان های خارجه ملل، با سال ها سابقه در زمینه آموزش زبان آلمانی بهترین مرجع برای یادگیری گرامر این زبان به شمار می رود.

ضمایر ملکی در زبان آلمانی

همان طور که از نام آن پیداست، از این ضمایر در آلمانی برای نشان دادن مالکیت استفاده می شود. ضمایر ملکی نیز مانند سایر اجزای زبان آلمانی دارای گرامر مخصوص به خود هستند. این ضمایر به دو نوع مستقل و غیر مستقل تقسیم بندی می شوند. قواعد مربوط به هرکدام را در ادامه ذکر کرده ایم:

  • قواعد ضمیر ملکی مستقل: ضمیر ملکی مستقل هیچ تفاوتی با اسم ندارد. از آن می توانید در جایگاه فاعل یا مفعول استفاده کنید.
  • قواعد ضمیر ملکی غیرمستقل: ضمیر ملکی غیر مستقل همانند صفت وابسته به اسم است. بنابراین حتما باید در کنار یک اسم آورده شود. 

تشخیص این دو ضمیر ملکی در جمله بسیار مهم است. اگر ضمیر ملکی در جمله قبل از یک اسم آورده شده، یعنی وابسته است. اما اگر قبل از اسمی نباشد به آن ضمیر ملکی مستقل می گوییم. بدین معنا که ضمیر مستقل به تنهایی نقش آن اسم را به عهده گرفته است. ضمایر ملکی در حالت مونث، مذکر و جمع، مفرد دارای یک سری تفاوت های کوچک با یک دیگر هستند. به عنوان مثال، ضمیر ملکی مونث برخلاف مذکر در انتهای خود دارای حرف e است. 

ضمایر ملکی مستقل

Mein : اول شخص مفرد مثال  Das ist mein buro ( این دفتر من است)
Dein : دوم شخص مفرد  مثال   Das ist dein buro( این دفتر تو است)
 Sein : سوم شخص مفرد مثال  Das ist sein buro ( این دفتر او است)

ضمایر ملکی غیر مستقل

مذکر: اضافه کردن er مانند meiner
مونث: اضافه کردن e مانند meine 
خنثی: اضافه کردن s مانند meins 

مقاله پیشنهادی: آموزش الفبای آلمانی

اسم در زبان آلمانی

اسامی در زبان آلمانی دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از آن ها دارای مجموعه ای از ویژگی های منحصر به فردی هستند. در ادامه به چند مورد از اسامی در زبان آلمانی اشاره خواهیم کرد.

  • اسامی مذکر: این اسامی علاوه بر نام آقایان شامل ماه، فصل و روز نیز می شود.
  • اسامی مونث: اسامی مونث شامل خانم، حیوانات ماده و اعداد می شود. 
  • اسامی بی جان: عناصر و اماکن مختلف در دسته اسامی بی جان قرار می گیرند. این اسامی جزو هیچ یک از دو حالت مونث یا مذکر نیستند.

گرامر آلمانی

 اسامی در زبان آلمانی از نظر خاص و عام بودن نیز تقسیم بندی می شوند. تفاوت این دو گروه در داشتن و یا نداشتن حرف تعریف است. حرف تعریف در زبان آلمانی Die است. این حرف را قبل از اسامی عام می توان آورد. یک راه دیگر برای تقسیم بندی اسامی، توجه به ساده و مرکب بودن آن ها است. اسامی مرکب در زبان آلمانی با رعایت یک سری قواعد از اسامی ساده ساخته می شوند. این اسامی دارای دو قسمت هستند. قسمت اول شامل حرف تعریف دومین اسم است. قسمت دوم از کنار هم قرار گرفتن اسم اول و دوم تشکیل شده است. بنابراین برای ایجاد یک کلمه مرکب، نیازی به حرف تعریف اولین اسم ساده نداریم. 

قیدهای زمان، مکان و حالت در زبان آلمانی

قیدها در گرامر زبان آلمانی به سه دسته مکان، زمان و حالت تقسیم بندی می شوند. معمولا این قیدها را در ابتدای جملات به کار می برند. قواعد مربوط به هرکدام از این قیدها عبارت است:

  • قواعد مربوط به قید مکان: قیدهای مکان در پاسخ به سوالاتی همچون کجا به کار می روند.

مانند: اینجا hierhin، آنجا dort، همه جا überall، بالا oberhalb، پایین unten، جلو vorn، عقب hinten، داخل drinnen، دور fort، نزدیک  Schließen

  • قواعد مربوط به قید زمان: قیدهای زمان را در پاسخ به سوالاتی که جویای زمان هستند استفاده می کنیم. 

مانند: همیشه immer، اغلب oft، به زودی bald، به تازگی neulich، همیشه immer، اغلب oft، هرگز nie، دیروز gestern، امروز heute، هرروز täglich
 

  • قواعد مربوط به قید حالت: قیدهای حالت در پاسخ به سوالاتی که جویای چگونگی انجام کار هستند یا مقدار یک چیز را می خواهند به کار می روند.

مانند: متاسفانه leider، عمیقاً: äußerst، کاملاً: ganz، دقیقاً: genauso، متاسفانه: leider، با کمال میل: gern، احتمالاً: möglicherweise 
قیدها از نظر جایگاه می توانند در ابتدایی و یا میانی جمله قرار بگیرند. ترتیب اجزای جمله در هر کدام از این اشکال با یک دیگر متفاوت است. در ادامه به ترتیب اجزای جمله در هرکدام از این حالت ها اشاره می کنیم.

  • قید در ابتدای جمله: ترتیب اجزا از چپ به راست شامل فاعل + فعل + قید می شود. 
  • قید در میان جمله: ترتیب قرارگیری اجزا در این حالت به بودن یا نبودن مفعول در جمله بستگی دارد.

اگر جمله دارای مفعول مستقیم و غیرمستقیم باشد، قید بین آن دو قرار می گیرد. در صورت نبود مفعول در جمله، قید را بلافاصله پس از فعل می آوریم. 

مقاله پیشنهادی: آزمون ÖSD چیست؟ هر آنچه باید بدانید

مقاله پیشنهادی: آزمون گوته چیست و چگونه ثبت نام کنیم؟

افعال در زبان آلمانی

افعال در زبان آلمانی دارای حالت های مختلفی هستند. هرکدام از آن ها از یک قانون خاص برای کاربرد در جمله پیروی می کنند. چند نمونه از حالت های افعال زبان آلمانی عبارت اند از:

  • فعل مجهول: هنگامی که نمی خواهیم اسم فاعل به طور مستقیم در جمله باشد، از این افعال بهره می گیریم. این افعال معمولا پس از مفعول و فعل کمکی ظاهر می شوند.  فعل مجهول همان سومین شکل فعل اصلی است مانند تبدیل einbauen به eingebaut
  • فعل امری: این افعال به سه شکل اول شخص جمع، دوم شخص جمع و دوم شخص مفرد می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این افعال به حالت مصدری هستند.
  • فعل التزامی: هنگامی که یک فعل هنوز به وقوع نپیوسته از حالت التزامی آن کمک می گیریم. این افعال خود به دو شکل اول و دوم وجود دارند.
  • فعل دارای حرف اضافه مخصوص به خود: برخی از افعال در زبان آلمانی همیشه با یک حرف اضافه به خصوص به کار می رود. تنها راه آموختن این افعال، حفظ کردن آن ها است. فعل دارای حروف اضافه خاص مانند: glauben an  ( اعتماد داشتن به)

📁 دانلود فایل گرامر زبان آلمانی ==> (Student Grammar of German) 📁

صفات در زبان آلمانی

به بخشی از جمله که وظیفه آن توضیح بیشتر در مورد یک اسم است صفت می گوییم. صفات در زبان آلمانی به 4 دسته تقسیم می شوند. هر کدام از آن ها قواعد خاص خود را دارند که در ادامه آورده ایم.

  • صفت مقایسه ای: این صفات خود به دو دسته با قاعده و بی قاعده تقسیم می شوند. صفات بی قاعده را باید با گذشت زمان حفظ کرد. صفات برتر در زبان آلمانی پسوند er و صفات برترین پسوند en می گیرند. صفات برتر مانند سریع تر ( schneller)  و سریع ترین (schnellste) 
  • صفت پیشین: این صفت حالت اسم را توصیف می کند.
  • صفت پسین: این صفت به عنوان بخش خبری در جمله شرکت می کند.
  • صفت قیدی: نام دیگر این صفت همان قید است. این بخش را می توان به راحتی از جمله حذف کرد.

آموزش گرامر زبان آلمانی از پایه

یادگیری هر مهارت یا زبانی به صورت اصولی باعث پیشرفت قابل توجه فرد در آن خواهد شد. یادگیری گرامر زبان آلمانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم جهت آموزش از سطح مبتدی شروع کنید. با گذشت زمان می توانید به سطوح بالای آن دسترسی پیدا کنید و به یک کاربر حرفه ای زبان آلمانی تبدیل شوید. این سطوح را در سه حرف انگلیسی A، B و C تقسیم بندی می کنند. در ادامه مطلب با هر کدام از این سطوح آشنا خواهید شد.

گرامر زبان آلمانی سطح A1

سطح A1 مبتدی ترین سطح آموزش زبان آلمانی به شمار می رود. گرامر زبان آلمانی در این سطح محدود به رایج ترین مسائل روزمره می شود. این قواعد در هر دو بخش خواندن و نوشتن آموزش داده می شود. شما صرفا با داشتن مدرک زبان آلمانی در این سطح می توانید ویزای آلمان را دریافت کنید.

گرامر زبان آلمانی سطح A2

سطح A2 برای آموزش واژگان ضروری زبان آلمانی طراحی شده است. اگر قصد زندگی در کشور آلمان را دارید، بایستی در این سطح به تسلط کافی برسید. البته تسلط در این سطح برای حضور در محیط آکادمیک کافی به نظر نمی رسد.

گرامر زبان آلمانی سطح B1

از مهم ترین بخش های سطح B1 زبان آلمانی می توان به درک مطلب اشاره کرد. در واقع شما بایستی با خواندن یک مطلب به سوالات مرتبط با آن پاسخ دهید. انتخاب بهترین خلاصه و بهترین عنوان نیز از دیگر بخش های درک مطلب است. با رسیدن به این سطح می توانید کتب دانشگاهی خود را به راحتی مطالعه کنید. یکی از مهم ترین آموزش ها برای افرادی که قصد اشتغال در آلمان را دارند، مکاتبات اداری است. در سطح B1، به شما نحوه استفاده صحیح از گرامر و کلمات برای نامه نگاری نیز آموخته می شود. 

گرامر زبان آلمانی سطح B2

مهم ترین خصوصیت سطح B2، یادگیری اصطلاحات رایج در زبان آلمانی است. در نتیجه، با گذراندن این سطح می توانند همانند یک فرد بومی با زبان آلمانی مکالمه انجام دهید. هر چند موارد دیگری مانند صفت و افعال آینده نیز در این قسمت تدریس می شوند.

گرامر زبان آلمانی سطح C1 و C2

این دو سطح، پیچیده ترین و دشوارترین قسمت یادگیری گرامر زبان آلمانی محسوب می شوند. برجسته ترین اتفاق در این قسمت مربوط به مشاهده فیلم هایی با زبان اصلی می شود. با گذراندن این دوره به راحتی می توانید سریال آلمانی تماشا کرده و اخبار روزانه این کشور را دنبال کنید.

بهترین کتاب گرامر زبان آلمانی به فارسی

کتاب های مختلفی به زبان فارسی وجود دارند که یادگیری گرامر زبان آلمانی را برای افراد راحت کرده اند. چند مورد از این کتاب ها عبارت اند از:

  • کتاب گرامر گام نخست: نخستین نسخه این کتاب در سال 95 منتشر شده است. این کتاب برای یادگیری زبان آلمانی سطح A1 می تواند مفید باشد. 
  • کتاب دستور زبان آلمانی: این کتاب برای افرادی که در یکی از سطوح A1، A2 و B1 هستند مناسب است. نویسندگان این کتاب هر گرامر زبان آلمانی را با مثال های متعددی آموزش داده اند. بنابراین فهم آن بسیار راحت شده است. 
  • کتاب خودآموز تصویری مکالمه زبان آلمانی: این کتاب با زبان فارسی و به صورت شیوا، لغات و قواعد زبان آلمانی را آموزش داده است. همراه با این کتاب یک سی دی آموزشی نیز دریافت می کنید. در نتیجه شما قادر خواهید بود که تلفظ صحیح کلمات را نیز بیاموزید. 

بهترین راه نتیجه گیری از یک کتاب، ترکیب کردن آن با پکیج های آموزش زبان آلمانی است. بدین صورت قادر خواهید بود آموخته های خود را درون کتاب مرور کنید. به جرئت می توان گفت بهترین پکیج های آموزش گرامر زبان آلمانی در ایران متعلق به موسسه زبان ملل است. 

سخن پایانی 

با توجه به تمامی مطالب گفته شده، به اهمیت یادگیری زبان آلمانی به صورت اصولی و دسته بندی شده پی برده ایم. با توجه به نظر زبان آموزان، موسسه زبان ملل در میان تمام آموزشگاه های زبان موجود در ایران، بهترین عملکرد را در آموزش گرامر زبان آلمانی داشته اند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات آموزشی این موسسه، از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید.
 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (9 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران